Legenda PRL szykuje się do wyjścia z sieci. Powstaną nowe Pewexy

Właścicielami Pewex.pl są Sebastian Leśniak i Mariusz Składanowski, twórcy Monster Media Group, która prowadzi wiele serwisów internetowych.
Właścicielami Pewex.pl są Sebastian Leśniak i Mariusz Składanowski, twórcy Monster Media Group, która prowadzi wiele serwisów internetowych. fot. Krzysztof Mystkowski

Marka Pewex była w czasach PRL synonimem towarów luksusowych. Po latach udało się ją wskrzesić, a jej właścicielami są twórcy Monster Media Group, do których należą, m.in. serwisy joemonster.org i demotywatory.pl. O sentymencie Polaków do czasów PRL, branży e-commerce i nowych projektach rozmawiamy z Sebastianem Leśniakiem, prezesem zarządu spółki Pewex.pl i wiceprezesem Monster Media Group.



Minęły już dwa lata od reaktywowania marki Pewex. Czy sentyment Polaków do dawnych czasów i marki jednoznacznie kojarzonej kiedyś z luksusem przyniósł zamierzony skutek?

Sebastian Leśniak:- O tak! Gdy dwa lata temu poinformowaliśmy o reaktywacji marki Pewex, najpierw w postaci serwisu retrosentymentalnego, a kilka miesięcy później uruchomiliśmy sklep online, zainteresowanie było ogromne. I to zarówno ze strony mediów, jak i zwykłych ludzi, którzy do nas korespondowali. Baliśmy się, czy po tak udanym starcie uda nam się ten entuzjazm i zainteresowanie utrzymać. Czy się udało? Powiem krótko - w połowie tego roku, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego, osiągnęliśmy ponad 400 proc. wzrostu obrotu.
Plany otwarcia sklepów stacjonarnych nie tylko są aktualne, ale nabrały kształtów. Rozmawiamy z potencjalnymi inwestorami i oceniamy możliwości.

Czy udało się wskrzesić ducha luksusu związanego z tą marką?

- Udało nam się zrobić coś lepszego, choć szczerze mówiąc, był to efekt daleki od naszych najśmielszych prognoz. Otóż nie tylko udało nam się wskrzesić markę w świadomości tych wszystkich, którzy Peweksy pamiętają z dawnych lat i czasów PRL, ale także wykreować ją w świadomości młodego pokolenia jako nową, pozbawioną sztampy, polską markę! W pewnym momencie zorientowaliśmy się, że przytłaczająca grupa naszych młodych klientów nie miała świadomości, że coś takiego jak Pewex istniało.

Ci ludzie kupują głównie ubrania z naszej własnej, autorskiej kolekcji. Dla nich Pewex to po prostu dobre gatunkowo ubrania o ciekawym i oryginalnym wzornictwie. Ci młodzi junacy (parafrazując klasyka) wielokrotnie swoim rodzicom, dziadkom, pokazując paczkę z Peweksu, chwaląc się, jakie fajne zakupy wykonali, otwierają jednocześnie paczkę ze wspomnieniami, uświadamiając starym wiarusom, że Pewex powrócił. To fenomenalna sprawa, to jakby rozpiąć most między legendarnym Peweksem sprzed lat, jednym z symboli PRL a zupełnie nową, świeżą marką. Pewex dziś łączy pokolenia i to jest niezwykle cenna wartość.
Pewex na ulicy Wały Jagiellońskie w Gdańsku.
Pewex na ulicy Wały Jagiellońskie w Gdańsku. fot. Zbigniew Kosycarz/KFP

Po waszym debiucie z nową-starą marką pojawiły się głosy, że jest to tylko kolejny żart. W końcu na tym sukces zbudowały Demotywatory - wchodzące w skład Monster Media Group. Jak rozwija się biznes?

Z przekory tego nie prostujemy, a niektórymi swoimi zdjęciami czy zachowaniami może nawet prowokujemy do takich skojarzeń. To prawda, że daleko nam do nadętych i smutnych panów bez krzty dystansu i luzu, ale też bardzo mocno stąpamy po ziemi i myślimy w kategoriach jak najbardziej biznesowych. Prowadzenie takiego przedsięwzięcia, jak Monster Media Group, gdzie jest kilkanaście serwisów i które ma własne, niezależne biuro reklamy skupiające także inne podmioty czy prowadzenie biznesu jak Pewex.pl, który jest osobną spółką z rozbudowaną strukturą, marketingiem, logistyką i magazynami to nie jest żart. Ale jeżeli Richarda Bransona, który jest niezwykle barwną, pełną dystansu, a jednocześnie kontrowersyjną postacią oraz jego miliardowe przedsięwzięcia też można zamknąć w nawias opatrzony komentarzem "żart", to tak, my też bardzo chcemy być żartownisiami.
Biurowiec Pewex na ul. Jana Pawła na Zaspie.
Biurowiec Pewex na ul. Jana Pawła na Zaspie. fot.Maciej Kosycarz/KFP

Nie tylko udało nam się wskrzesić markę w świadomości tych wszystkich, którzy Peweksy pamiętają z dawnych lat i czasów PRL, ale także wykreować ją w świadomości młodego pokolenia jako nową, pozbawioną sztampy, polską markę!

Jakie macie plany dotyczące rozwoju marki? Jak na razie jest to biznes całkowicie prowadzony w Sieci. Pamiętam jednak, że planowaliście zaistnieć z "Pewexem" także w "realu". Czy dalej macie takie plany?

- Nic się nie zmieniło, plany otwarcia sklepów stacjonarnych nie tylko są aktualne, ale nabrały kształtów. Tyle tylko, że ich uruchomienie związane jest z wieloma różnymi czynnikami. To nie jest problem otworzyć jeden czy dwa sklepy, ale nasze ambicje są znacznie większe. Wchodząc do tak zwanego "realu", nie można myśleć o kilku punktach, ale o działalności, którą można będzie skalować.

Rozmawiamy z potencjalnymi inwestorami i oceniamy możliwości, ale przede wszystkim rozwijamy Pewex.pl, czyli sklep online. Tu są olbrzymie możliwości, tu dzieje się najwięcej i to jest nasz priorytet. Poszerzamy ofertę, planujemy nowe, autorskie linie produktowe, chcemy wprowadzić nieobecne u nas do tej pory marki, rozwijamy sferę logistyczną. Dlatego sklepy stacjonarne tak, ale w swoim czasie, a teraz wszystkie ręce na pokład e-commerce.

Pewex to nie jedyne wspomnienie związane z PRL, które budzi pozytywne emocje. Czy macie na oku inne marki, które Polacy darzą sentymentem?

- Mamy co najmniej kilka projektów, które pewnie mocno zaskoczą, a niektórych może i oburzą. Ale nie mogę teraz nic więcej powiedzieć. Starannie przygotowujemy dla nich strategię i plany biznesowe. Zanim wystartowaliśmy z Peweksem, też długo przygotowywaliśmy zarówno kwestie prawne, jak i finansowe. Wbrew temu, co niektórzy myślą i etykiecie niepoprawnych kpiarzy, do spraw biznesowych podchodzimy serio.

Opinie (62) 2 zablokowane

  • (1)

    Super! Powodzenia! ;)

    • 43 9

    • Właścicielem Pewex'ów jest właściciel Demotywatorów. Grupa Monster ma siedzibę w Pruszczu Gd.

      To organizacja stricto propagandowa, popularyzująca pop kulturowe trendy, stereotypy, demoralizację, itp.

      Wydaje mi się, że zakupy w ich Pewex'ie można traktować na równi z posiłkiem w McDonald. Czyli, lans tandetą i biedą, zapakowaną w słit różowe opakowanie i chwytliwe hasła.

      • 0 0

  • To już nie to samo,ale pomysł nie jest zły na sklepy.
    Cinkciarze też będą tam wystawać? Oczywiście tak dla picu ;)

    • 35 3

  • Dziś Pewexy są na każdym kroku (2)

    Tylko z dewizami oraz bonami problem :)

    • 68 0

    • a wtedy każdy miał dewiz ile tylko chciał ? (1)

      ja nie wie ja z 89...

      • 1 0

      • Wtedy nawet Pewex'ów było na lekarstwo.

        Władza komunistyczna stworzyła Pewex'y by móc pobierać z rynku dewizy.

        • 1 0

  • to była SB-cko nomemenklaturowa sitwa. (4)

    to była SB-cko nomemenklaturowa sitwa.
    symbol dehumanizacji i skrajnej niesprawiedliwości PRL-u.
    Powodzenia resortowe cymbały.

    • 50 40

    • to moze jeszcze wprowadzicie kartki na mięso, cukier i alkohol aby robić tam zakupy. (2)

      tez sentyment wielu zarobiło fortunę na handlu kartkami podobnie jak walutą /bonami i alkoholem pod pewexem.
      1 USD - 120 PLN (1980)
      litr żytniej w Pewexe 65 centów.
      Litr żytniej na rynku 120 PLN

      • 16 7

      • Rifle (takie jeansy) (1)

        17 baksów.

        • 11 0

        • Co roku kupowałem bo musiały być nie wytarte do munduru w Technikum Łączności

          żeby się w oczy nie rzucały. na korytarzu ale kosztowały koło 8 dolców a może później podrożały.

          • 6 0

    • ??

      A waść, kto? Skąd się urwał?

      • 0 0

  • A w tych Pewexach, na półkach będą leżały badziewiaste produkty

    w urojonych cenach, coś jak w TKMaxie czy Szadółkach albo innych galeriach

    • 58 6

  • (1)

    Pomysł na biznes dobry. Jak widać najłatwiej zarobić na idiotach :(

    • 41 4

    • To już jak słynne powiedzenie wałęsy

      który w USA powiedział że jedźcie do polski robić interesy bo idiotów tam nie brakuje.

      • 9 0

  • Nic tam nie ma ciekawego, a już na pewno nic, co wiązałoby się z tamtymi czasami (7)

    Wódki na kartki nie kupisz, a to była cała magia. Skopiowali nazwę, to wszystko.

    • 33 4

    • Żytnia 1 dolar,najtaniej na rynku i zawsze była.Na wesele tylko ją kupowali albo spiritusik (3)

      Ach te czasy,no i PO ani Kopacz nie było.

      • 5 0

      • Taaak, tylko Jarek i Dudy dwie. (1)

        • 2 5

        • No, przy czym ta związkowa Duda stała tam, gdzie stało ZOMO.

          • 1 1

      • Najtańsza Żytnia jaką kupiłem w Peweksie była po 65 centów.

        Ale dla wyjaśnienia młodszym, lub tym ze sklerozą - zarabiało się 20-25 dolarów.

        • 1 0

    • (2)

      Kupowanie wódy to magia? Ludzie mają jednak zredukowane potrzeby......

      • 5 1

      • przeczytaj ze zrozumieniem (1)

        oh wait nie bylo cie na świecie gdy była wódka na kartki a jak ktoś nie pił, to wymieniał te kartki z sąsiadem na kartki na wyroby czekoladowe. Tak, to była magia.

        • 2 0

        • No, rzeczywiście niesamowite - ciągły brak czegoś i połowa życia kręciło się wokół tego, żeby zapewnić organizmowi odpowiednie wartości odżywcze. Wspaniałe życie.

          A ile perspektyw, podroże, najnowsze technologie, moda, kultura! Po prostu szał.

          • 0 0

  • Na tym polega prostota pomysłu. (1)

    Logo, pamięć oraz ciekawość zwabi pierwszych fanów naciąganych sale off do 70%

    • 25 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Pamiętam jak otwierali Pewex na Zaspie. Pierwsza osoba kupująca miała dostać telewizor Orion. Wparowałem z ojcem, wzięliśmy jakąś tam kasetę video i .....dostaliśmy serdeczne podziękowania. Nie wiem o co do końca chodziło bo miałem z 8 lat. Super czasy były i nie mówiło się do mamy -nudzi mi się... pozdrawiam gdańszczan.

    • 42 3

  • Szkoda że to robią...

    Gdy mając 10-12 wchodziłem do Pewexu czułem się jak w innym świecie. Od samego patrzenia byłem szczęśliwy. To było magiczne miejsce. Jeśli dzisiaj znów odtworzą tą sieć sklepów to cały czar wspomnień zostanie zamazany :(

    • 48 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane