• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Licznik energii pokazuje zbyt wysoki odczyt? Zażądaj jego sprawdzenia

Robert Kiewlicz
7 grudnia 2023, godz. 08:00 
Opinie (91)
Sytuacje, w których pomiar dokonywany przez liczniki stosowane przez Energa-Operator jest nieprawidłowy, należą podobno do niezwykle rzadkich. Choć nie wyklucza to awarii.

Sytuacje, w których pomiar dokonywany przez liczniki stosowane przez Energa-Operator jest nieprawidłowy, należą podobno do niezwykle rzadkich. Choć nie wyklucza to awarii.

Twój licznik "oszalał" i pokazuje, według ciebie, o wiele zawyżony odczyt zużycia energii? Taka sytuacja przydarzyła się jednemu z czytelników portalu Trojmiasto.pl. Zużycie prądu wynoszące dotychczas ok. 300 kWh na miesiąc niespodziewanie wzrosło do ok. 850 kWh na miesiąc. Choć w domu nie ma nikogo przez cały dzień, brak jest energochłonnych urządzeń czy ogrzewania prądem. Dostawca zastrzega, że sytuacje, w których pomiar dokonywany przez liczniki stosowane przez Energa-Operator jest nieprawidłowy, należą do niezwykle rzadkich. Choć nie wyklucza to awarii.




MIałe(a)ś kiedyś problemy z licznikiem prądu?

- Moje rachunki domowe za prąd wynoszą ok. 600 zł za dwa miesiące (zużywam coś w okolicach 300 kWh na miesiąc) i nie mam fotowoltaiki, a naszym dostawcą prądu jest Energa. Niespodziewanie dostałem rachunek za dwa miesiące na ok. 1,7 tys. kWh, czyli 850 kWh na miesiąc. Nie jest możliwe u mnie takie zużycie, gdyż od poniedziałku do piątku w godz. 7-17 nie ma nas w domu, nie mamy energochłonnych urządzeń, ogrzewania prądem, płyty indukcyjnej, nie przeprowadziliśmy też remontu - pisze pan Patryk, czytelnik Trojmiasto.pl.


Licznik rejestruje wyższe zużycie energii bez powodu



Po otrzymaniu rachunku czytelnik postanowił sprawdzić licznik na ulicy, by zweryfikować odczyt, ale był poprawny.

- Wezwałem elektryka, który zaczął sprawdzać obwody w domu, próbując wykryć, czy gdzieś jest jakiś duży pobór prądu, nic takiego nie udało się znaleźć. Następnie sprawdził kable od licznika do domu oraz instalacje wewnątrz pod kątem przebić czy też zwarć, ale tu też wszystko wyszło prawidłowo. Wykluczyliśmy też to, że ktoś na lewo mógł się podłączyć z uwagi na to, że mieszkam w domu, a licznik jest umieszczony na betonowej podstawie wychodzącej z ulicy - wyjaśnia pan Patryk. - Sytuacja beznadziejna, zacząłem robić zdjęcie licznika i sprawdzać na tej podstawie zużycie. Wychodziło mi że przez noc, kiedy używa się tylko światła i pracują urządzenia na czuwaniu, zużywam 10 kWh. Jednego dnia postanowiłem wyłączyć wszystko i włączyć sam TV (który według producenta max zużywa 100 W) i wyszło mi 700 W. Żona złożyła reklamacje do Energi z żądaniem badania laboratoryjnego badania licznika.

Reklamacyjny cud. Zużycie energii wraca do normy



Co ciekawe, po zgłoszeniu reklamacyjnym stał się cud. Licznik klienta wymieniono na nowy, a pobór znacznie spadł.



- Podejrzewam, że moja historia skończy się jak inne opisane po wielokroć w internecie, że licznik mierzył dobrze i reklamacja odrzucona, ale dlaczego ten zamontowany rejestruje mniejszy pobór od tego zdemontowanego - to już zagadka. Jak dla mnie te urządzenia mogą mieć jakieś błędy i nie sądzę, że - nawet jeżeli są one znane producentowi czy dostawcom energii - zostaną ujawnione. Konieczność wymiany oprogramowania w kilkuset tysięcy zainstalowanych urządzeń zajęłaby dużo czasu i byłby to gigantyczny koszt, nie wspominając już o możliwych pozwach ze strony klientów - dodaje pan Patryk.

Problemy z licznikami się zdarzają, ale podobno niezwykle rzadko



- Sytuacje, w których pomiar dokonywany przez liczniki stosowane przez Energa-Operator jest nieprawidłowy, należą do niezwykle rzadkich - twierdzi Grzegorz Baran, koordynator ds. kontaktu z mediami Energa-Operator.
Ponad 600 tys. zainstalowanych już na sieci liczników energii elektrycznej przeszło pozytywnie legalizację metodą statystyczną przeprowadzoną przez Okręgowe Urzędy Miar, a okres ich użytkowania został wydłużony z 8 do 12 lat.

- Zaznaczyć także należy, że stosowane przez Energa-Operator liczniki zdalnego odczytu, a jest ich już ponad 2,5 mln, pochodzą od dostawców wywodzących się z Europejskiego Obszaru Gospodarczego - firm Apator SA oraz Sagemcom - dodaje Baran. - Liczniki wyprodukowane do końca 2023 r. podlegają wymianie lub odpowiedniemu sprawdzeniu z udziałem akredytowanego laboratorium metrologicznego w okresach ośmioletnich.


Kto kontroluje liczniki Energi?



Liczniki użytkowane przez Energa-Operator są wprowadzone do eksploatacji na podstawie oceny zgodności (certyfikat MID) z Dyrektywą 2014/32/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie przyrządów pomiarowych A, B i C i spełniają określone w niej wymagania metrologiczne.

Zgodność z Dyrektywą, a tym samym prawidłowość dokonywanych pomiarów, jest weryfikowana przez jednostki akredytowane lub notyfikowane (na podstawie Ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności oraz Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach implementujących zapisy dyrektywy do prawa polskiego).

Dodatkowo, w przypadku Energa-Operator, modele zamawianych liczników są sprawdzane przez inżynierów Energa-Operator zarówno laboratoryjnie, jak i testowo na sieci, przed ich masowym montażem u klientów.



Masz problem z licznikiem? Sprawdź, czy działa poprawnie



- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego każdy klient, w przypadku wątpliwości co do pracy licznika, ma prawo do zażądania sprawdzenia prawidłowości działania tego urządzenia - wyjaśnia Grzegorz Baran. - Sprawdzenie licznika może być zgodnie z decyzją klienta wykonane na miejscu, jak też i laboratoryjnie. Istnieje również możliwość wykonania dodatkowej ekspertyzy badanego wcześniej układu pomiarowo-rozliczeniowego we wskazanym przez odbiorcę laboratorium.
W przypadku gdy badanie potwierdzi prawidłową pracę licznika, tj. nie wykaże nieprawidłowości, wszystkie koszty ekspertyzy ponosi klient. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości działania układu pomiarowego możliwe jest określenie odchylenia dokonywanych pomiarów od prawidłowych i skorygowanie na tej podstawie danych pomiarowych oraz wystawionych na ich podstawie korekt faktur dla klientów. Koszty związane ze sprawdzeniem układu pomiarowego i jego wymianą na nowy w takim przypadku ponosi Energa-Operator.

Miejsca

Opinie (91) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (2)

    No właśnie.Latem tego roku "podpadł" mi rachunek za prąd. Każde gospodarstwo domowe miesiąc w miesiąc praktycznie "tak samo uzywa prądu" prawda? No a właśnie w wakacje nie było nas 10 dni w domu bo urlop. No i rachunek był identico jak poprzedni czy jeszcze wcześniejszy. Różnica była groszowa...

    • 16 1

    • (1)

      Niech zgadnę - macie bardzo dobrą starą lodówkę, której nie warto wymieniać, bo teraz takich już nie robią?

      • 1 9

      • pudło

        • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Podać do sądu o próbę oszustwa i wyłudzenie (11)

    Po to te urządzenia przechodzą certyfikacje, aby takie rzeczy się nie zdarzały. Dlaczego to ja mam sprawdzać prawidłowość działania instalacji wykonanej przez energę? Kto mi zwróci za wynajętego elektryka?

    • 69 6

    • Bo nie żyjesz w normalnym kraju tylko w zakładzie psychiatrycznym gdzie oczywiście za źle zważony pierożek czy cukierek wzywa się policję skuwa człowieka i stawia zarzuty kryminalne natomiast sklepy należące do zagranicznych korporacji mogą cię oszukiwać na cenach gramaturach i jest wszystko spoko to samo jest ze wszystkim. Komornik może ci ukraść twoje pieniądze oczywiście przez pomyłkę ale mylić się można oczywiście tylko w twoją stronę. Cwana Energa specjalnie zamieniła ludziom liczniki na takie sterowane elektronicznie żeby jakiś procent ludzi oszukiwać zwykle na nieduże pieniądze których większość nawet nie zauważy ale pomnożone przez ilość i czas to daje tej złodziejskiej firmie dodatkowe miliony złotych

      • 20 1

    • Przestańcie używać słów niezgodnie z ich znaczeniem, bo nikt was nie będzie traktował poważnie (6)

      Oszustwo i wyłudzenie są ściśle zdefiniowane i sąd zapyta cię gdzie to oszustwo i wyłudzenie. Takie słowa w tym kontekście służą tylko do zrobienia szumu w komentarzach.

      • 2 13

      • Jak najbardziej oszustwo pasuje. (5)

        Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

        • 15 2

        • No właśnie mówię o takich dzbanach co myślą że się znają na prawie (4)

          Można by tak argumentować, gdyby Energa świadomie założyła lub przekonfigurowała licznik w taki sposób, że zawyża pomiar.

          • 2 7

          • Wystarczy zauważyć że jakimś cudem liczniki nigdy nie zaniżają pomiaru. (3)

            Jak jest "błąd" to zawsze w jedną stronę.

            A to już sugeruje celowe działanie.

            • 15 0

            • Hahaha! A kto zgłosi licznik zaniżający pomiar? (2)

              I jeszcze napisze o tym do mediów? Dlatego błąd jest zawsze w jedną stronę :D

              • 6 0

              • Nie zanizaja , bo mam skale porownania z rachunkami z poprzednich lat gdzie ilosc uzywanych urzadzen elektrycznych (1)

                nie zmianiala sie a zuzycie na rachunkach jest wieksze . Poprostu zlodziejstwo .

                • 3 1

              • jesteś tylko jednym przypadkiem w statystyce

                a to jest tyle co nic

                • 0 1

    • Każde urządzenie ma prawo ulec awarii.

      • 0 4

    • Kiedyś były certyfikaty i normy

      Dziś nic takiego nie istnieje - i to jest największe oszustwo. To samo dieje sie z towarami na które były normy teraz nikt nie wie co jest sprzedawane bo zawartośc jest fikcyjna. Następny przekret bedzie z benzyną E10 - która moze mieć biokomponenty od o do 10 procent czyli bedzie róznej jakości ale cena będzie tak sama.

      • 7 0

    • to nie jest oszustwo

      by było oszustwem trzeba udowodnić zamiar. Nie udowodnisz tego. Domysły to nie dowód. Rzeczy mechaniczne się psują i tyle. Licznik mimo że ma certyfikat może się zepsuć jak wszystko. Statki czy samoloty też mają certyfikaty a ulegają awariom. Nie ma co grać cwaniaka zza monitora jak się w realu nie ma racji.

      • 0 2

  • Gdyby wprowadzić w życie świetną ustawę autorstwa platformy lex wiatrak, to prąd byłby o 90 procent tańszy (7)

    Wystarczyło pożyczone z UE 5 miliardów euro wydać na stare wiatraki siemensa, zamontować je 300 metrów od domów i prąd byłby tani, jak przysłowiowy barszcz

    • 13 33

    • Można też było nie uchwalać lex wiatrak autorstwa PiSu i nie zabijać tym całej energii odnawialnej w Polsce. (3)

      Tysiące nowiutkich wiatraków poszło do śmieci...

      • 4 6

      • Tysiące starych wiatraczków-szrotów ma dla nas siemens (2)

        nikt w europie ich nie chce

        • 6 4

        • Mieliśmy nowe, które w Europie chcieli. Poszły na sprzedaż dzięki PiS. (1)

          • 3 8

          • kto je kupił?

            nikt nie jest taki głupi. nawet Niemcy wycofują się z wiatraczków

            • 5 2

    • Można było przerobić fabrykę polskich samochodów elektrycznych..

      ..ale niestety mimo wycięcia czterystu hektarów lasu i wydania kupy milionów złotych polskiego podatnika, fabryka nie powstała do dnia dzisiejszego.

      • 3 4

    • Mówisz, że (1)

      Rząd premiera Morawieckiego zezwolił na postawienie morzu przestarzałych wiatraków Siemensa, które nowa władza chciała postawić na lądzie?

      • 2 1

      • To ty piszesz glupoty .

        • 0 0

  • (1)

    te liczniki z tarcza byly lepsze widzialo sie ze tarcza sie nie obraca,wiec czlowiek wiedzial ze nie ma poboru pradu,ze wszystko wylaczyl

    • 19 0

    • Te nowe też tak mają, tylko masz migającą diodę zamiast tarczy, a jak poczytasz ze zrozumieniem wyświetlacz to nawet się dowiesz ile watów dokładnie w tym momencie ciągniesz.

      • 4 0

  • Proponuję test - wyłączyć wszystkie bezpieczniki w domu i sprawdzić czy licznik dalej się zwiększa (1)

    Potem włączyć jeden, na którym jest wyłącznie jeden odbiornik o znanym poborze prądu i sprawdzić.

    • 26 2

    • Przecież oszustwo energetyki nie na tym polega.
      Nalicza więcej, a nie 'kręci się gdy nie ma poboru'

      • 6 0

  • Odkryłem genialny sposób jak zaoszczędzić na prądzie 50% co miesiąc... (2)

    Każdego piętnastego wykręcam bezpieczniki i trzymam je na parapecie do końca miesiąca

    • 15 8

    • a licznik elektroniczny

      i tak pokaze zuzycie i sie zdziwisz....bo to jest komputer zdalnie sterowany netem w sieci elektrycznej

      • 3 1

    • I tak zaplacisz!!!

      Abonamentowe, licznikowe, mocowe OZE i oplatę handlową!
      Czyli jak i**ota zapłacisz za cos z czego NIE korzystałeś!
      I wtedy przekonasz się że jak pobierzesz 1kwh na miesiac to wyjdzie ci ona 54 zł!!?

      • 0 0

  • liczniki na prąd powinny mieć tylko zakłady prodykcyjne i resturacje typu fastfood gdzie jest dużo sprzętu na prąd (2)

    reszta powinna płacić jakieś ryczałt lub nic, koszty obsługi indywidualnych odbiorców przewyższają zyski, jakbym miał płacić za samo zużycie to msc to jest 40zł, a płacę 120 bo w tym są jakieś fikcyjne opłaty stałe typu przesyłowa, jakby operator internetu liczył mi za przesył internetu :D

    • 28 11

    • Już tak kiedyś było. Płaciło się ryczałt od ilości gniazdek.

      Zgadnij co się stało? Ktoś wymyślił "złodziejkę", rozgałęźnik prądu. Dzisiaj, gdyby był ryczałt, wszyscy nagle zaczęliby ogrzewać mieszkanie prądem. A operatorzy internetu, zwłaszcza mobilnego, wciąż liczą za przesył.

      • 8 0

    • opłata przesyłowa to opłata za utrzymanie sieci

      Przecież to też kosztuje bo wymaga serwisu. W fakturze za internet to po prostu nie jest wyszczególnione ale dostawca wlicza w koszt internetu wszystkie swoje koszty, serwis, koszta pracownicze, biura, owocowe czwartki i parówkowe środy. Ludzie weźcie wy myślcie. Nikt wam za darmo usługi nie da.

      • 0 0

  • to nic nie daje (7)

    Miałem sytuację gdzie przez jakiś czas po wymianie licznika na nowy zużycie wzrosło choć w domu nic się nie zmieniło , porównałem zużycie z sąsiadką mającą podobne odbiorniki i miała znacznie mniej, zgłosiłem do Energi Operator ,że coś nie tak jest z licznikiem ... po pewnym czasie zdjęli ten "zawyżający" i zamontowali "nowy" , licznik poszedł do badania .. dostałem raport z badania ze zdjęciami analizą itd itp. okazało się że licznik zawyżał odczyty o 15% !!!! Sprawa trafiła do obsługi klienta, niedoświadczona pracownica poinformowała mnie , że fakt jest błąd i trzeba będzie wyrównać rachunki do 3 lat wstecz bo tyle czasu dział wadliwy licznik... myślałem , że sprawa załatwiona ale ...następnego dnia zadzwonił kierownik tej pani i powiedział że doszło do nieporozumienia , gdyż licznik nie zawyżał a zaniżał ... mówię że na protokole jest jasno napisane że zawyżał .... pan oznajmił że protokół z badania też jest błędny i że licznik nie zawyżał a zaniżał !!! o 15 % !!! i jeżeli jestem taki uparty i nadal chce wnosić roszczenia to mogą mi naliczyć wyrównanie z ostatnich 3 lat... na tym sprawa stanęła ... rozwiałem o tym z rzecznikiem praw konsumenta ... mam złożyć sprawę w sądzie ale z prawnikami Energii jeszcze nikt nie wygrał ... i tak o !na wszystko mam maile , dokumenty i nagrania rozmów ... jedynie co mogę z tym zrobić to sobie je wsadzić ....ponadto pan z Energii montujący licznik mówił, że tak często jest że zakładają licznik zdjęty u kogoś ...a jak się kots kapnie że jest wadliwy to zdejmują i zakładają komuś innemu ...aż się kapnie

    • 31 2

    • Nawet sensownie to wszystko brzmiało, ale ostatnie zdanie cię pogrążyło (2)

      To prawda, że zakładają "używane" liczniki - jeśli tylko mają ważną homologację, to nie ma w tym nic złego. Ale nikt o zdrowych zmysłach nie będzie kazał świadomie instalować klientom uszkodzonego sprzętu.

      • 0 3

      • niestety zmartwię Cię - to też prawda , choć wolałbym tak jak ty , by zdrowy rozsądek wygrał

        • 2 0

      • wycinki z korespondencji

        Mail z Energii:
        Badanie licznika wykazało, że licznik nie spełnia wymagań ustalonych w przepisach legalizacyjnych.
        Sprawa została przekazana do analizy związanej z wykonaniem korekty na Pana koncie.
        Operator Systemu Dystrybucyjnego po otrzymaniu Pana adresu e-mail, w dniu dzisiejszym prześle korespondencję w przedmiotowej sprawie.
        Ponownie zostanie ona wysłana do Pana również listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

        Przepraszamy za powstałe niedogodności.

        Moja odpowiedź po 2 tygodniach:
        Nawiązując do maila poniżej , pragnę się zapytać kiedy mogę spodziewać się wyliczonej korekty na moim koncie?

        Wczoraj minęły dwa tygodnie od otrzymania od państwa ostatniej informacji.

        Odpowiedź Energii:

        zanowny Panie,
        dziękujemy za zgłoszenie. W odpowiedzi informujemy, że po wnikliwym przeanalizowaniu Pana zgłoszenia, nie stwierdzono nie prawidłowości w działaniu układu pomiarowo rozliczeniowego. Nie ma podstaw do naliczenie korekt.

        Mój Email:
        Odpowiedź traktuję jako kpinę z klienta. Przesłana do mnie przez was ekspertyza nr xxxxx informuje o czymś innym - teraz nagle , zmiana , że znów " nie stwierdzono nie prawidłowości w działaniu układu pomiarowo rozliczeniowego".

        Ponadto , żadna analiza nie uzasadnia różnic w opłatach za prąd 200-300 zł przy starym wadliwym liczniku oraz 80-150 zł po wymianie licznika na nowy !!!!

        Odpowiedź Enegii:
        Szanowny Panie,
        dziękujemy za zgłoszenie. W odpowiedzi informujemy, że przedmiotowa sprawa została skonsultowana z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego .
        Uzyskaliśmy wyjaśnienia, ze badanie laboratoryjne licznika (nr układu pomiarowego 7000) wykazało, że licznik zaniżał zużycie energii elektrycznej w granicach od - 0,9 do -1,0, czyli w wartości minimalnej.
        W związku z powyższym ewentualna korekta byłaby korektą doliczającą, dlatego też odstąpiono od naliczenia korekty ze względu na niewielką granicę błędu.

        • 4 0

    • (1)

      Czy w tym kraju musi być tyle nieuczciwości? Strach tu żyć.

      • 4 0

      • Dlatego od wielu lat mieszkam w innym kraju.Nie wiem czy ludziom lepiej beze mne ale do spolki zwanej polska nie wroce a tu gdzie mieszkam jest mi dobrze.I klimat lepszy.

        • 0 0

    • (1)

      Płaciłeś zaniżone faktury za prąd o 15% przez 3 lata i jeszcze pyskujesz.

      • 0 9

      • pracujesz w Energii ? ...jakbym ich słyszał

        • 5 0

  • (2)

    Za X.2023 i XI.2023 też mi wzrosło zużycie o około 25% w stosunku do poprzednich miesięcy

    • 6 0

    • Za 2023 x (1)

      Jak masz obok kogoś z panelami foto ,to masz naliczane 10 % więcej . Z tej prostej przyczyny że panele podnoszą napięcie o 10% ,a druty to nie akumulatory . Jak słońce świeci wykrencam bezpieczniki a wieczorem po zachodzie śłońca wkręcam i mam niskie rachunki .

      • 1 1

      • To się popisałeś znajomością elektrotechniki. No geniusz!

        • 0 0

  • mam dokładnie taką sytuację, licznik nabija 1kWh na godzinę w domku letniskowym!!!

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA jako dyrektor handlowy. Aktualnie odpowiedzialny za rozwój sprzedaży usług oraz poszerzanie oferty usługowej jako Dyrektor Sprzedaży i Marketingu.Doktor Nauk Ekonomicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Magister Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.Od 2000 roku związany z branżą usługową, głównie z usługami technicznymi, inżynierskimi oraz Facility Management. Od 2004 roku...

Najczęściej czytane