- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (68 opinii)
- 2 Terminal agro. Postępowanie odwołano, aby ogłosić nowe (55 opinii)
- 3 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (76 opinii)
- 4 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (252 opinie)
- 6 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (78 opinii)
Licznik energii pokazuje zbyt wysoki odczyt? Zażądaj jego sprawdzenia
Twój licznik "oszalał" i pokazuje, według ciebie, o wiele zawyżony odczyt zużycia energii? Taka sytuacja przydarzyła się jednemu z czytelników portalu Trojmiasto.pl. Zużycie prądu wynoszące dotychczas ok. 300 kWh na miesiąc niespodziewanie wzrosło do ok. 850 kWh na miesiąc. Choć w domu nie ma nikogo przez cały dzień, brak jest energochłonnych urządzeń czy ogrzewania prądem. Dostawca zastrzega, że sytuacje, w których pomiar dokonywany przez liczniki stosowane przez Energa-Operator jest nieprawidłowy, należą do niezwykle rzadkich. Choć nie wyklucza to awarii.
- Licznik rejestruje wyższe zużycie energii bez powodu
- Reklamacyjny cud. Zużycie energii wraca do normy
- Problemy z licznikami się zdarzają, ale podobno niezwykle rzadko
- Kto kontroluje liczniki Energi?
- Masz problem z licznikiem? Sprawdź, czy działa poprawnie
Licznik rejestruje wyższe zużycie energii bez powodu
Po otrzymaniu rachunku czytelnik postanowił sprawdzić licznik na ulicy, by zweryfikować odczyt, ale był poprawny.
- Wezwałem elektryka, który zaczął sprawdzać obwody w domu, próbując wykryć, czy gdzieś jest jakiś duży pobór prądu, nic takiego nie udało się znaleźć. Następnie sprawdził kable od licznika do domu oraz instalacje wewnątrz pod kątem przebić czy też zwarć, ale tu też wszystko wyszło prawidłowo. Wykluczyliśmy też to, że ktoś na lewo mógł się podłączyć z uwagi na to, że mieszkam w domu, a licznik jest umieszczony na betonowej podstawie wychodzącej z ulicy - wyjaśnia pan Patryk. - Sytuacja beznadziejna, zacząłem robić zdjęcie licznika i sprawdzać na tej podstawie zużycie. Wychodziło mi że przez noc, kiedy używa się tylko światła i pracują urządzenia na czuwaniu, zużywam 10 kWh. Jednego dnia postanowiłem wyłączyć wszystko i włączyć sam TV (który według producenta max zużywa 100 W) i wyszło mi 700 W. Żona złożyła reklamacje do Energi z żądaniem badania laboratoryjnego badania licznika.
Reklamacyjny cud. Zużycie energii wraca do normy
Co ciekawe, po zgłoszeniu reklamacyjnym stał się cud. Licznik klienta wymieniono na nowy, a pobór znacznie spadł.
- Podejrzewam, że moja historia skończy się jak inne opisane po wielokroć w internecie, że licznik mierzył dobrze i reklamacja odrzucona, ale dlaczego ten zamontowany rejestruje mniejszy pobór od tego zdemontowanego - to już zagadka. Jak dla mnie te urządzenia mogą mieć jakieś błędy i nie sądzę, że - nawet jeżeli są one znane producentowi czy dostawcom energii - zostaną ujawnione. Konieczność wymiany oprogramowania w kilkuset tysięcy zainstalowanych urządzeń zajęłaby dużo czasu i byłby to gigantyczny koszt, nie wspominając już o możliwych pozwach ze strony klientów - dodaje pan Patryk.
Problemy z licznikami się zdarzają, ale podobno niezwykle rzadko
- Sytuacje, w których pomiar dokonywany przez liczniki stosowane przez Energa-Operator jest nieprawidłowy, należą do niezwykle rzadkich - twierdzi Grzegorz Baran, koordynator ds. kontaktu z mediami Energa-Operator.
Ponad 600 tys. zainstalowanych już na sieci liczników energii elektrycznej przeszło pozytywnie legalizację metodą statystyczną przeprowadzoną przez Okręgowe Urzędy Miar, a okres ich użytkowania został wydłużony z 8 do 12 lat.
- Zaznaczyć także należy, że stosowane przez Energa-Operator liczniki zdalnego odczytu, a jest ich już ponad 2,5 mln, pochodzą od dostawców wywodzących się z Europejskiego Obszaru Gospodarczego - firm Apator SA oraz Sagemcom - dodaje Baran. - Liczniki wyprodukowane do końca 2023 r. podlegają wymianie lub odpowiedniemu sprawdzeniu z udziałem akredytowanego laboratorium metrologicznego w okresach ośmioletnich.
Kto kontroluje liczniki Energi?
Liczniki użytkowane przez Energa-Operator są wprowadzone do eksploatacji na podstawie oceny zgodności (certyfikat MID) z Dyrektywą 2014/32/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie przyrządów pomiarowych A, B i C i spełniają określone w niej wymagania metrologiczne.
Zgodność z Dyrektywą, a tym samym prawidłowość dokonywanych pomiarów, jest weryfikowana przez jednostki akredytowane lub notyfikowane (na podstawie Ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności oraz Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach implementujących zapisy dyrektywy do prawa polskiego).
Dodatkowo, w przypadku Energa-Operator, modele zamawianych liczników są sprawdzane przez inżynierów Energa-Operator zarówno laboratoryjnie, jak i testowo na sieci, przed ich masowym montażem u klientów.
Masz problem z licznikiem? Sprawdź, czy działa poprawnie
- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego każdy klient, w przypadku wątpliwości co do pracy licznika, ma prawo do zażądania sprawdzenia prawidłowości działania tego urządzenia - wyjaśnia Grzegorz Baran. - Sprawdzenie licznika może być zgodnie z decyzją klienta wykonane na miejscu, jak też i laboratoryjnie. Istnieje również możliwość wykonania dodatkowej ekspertyzy badanego wcześniej układu pomiarowo-rozliczeniowego we wskazanym przez odbiorcę laboratorium.
W przypadku gdy badanie potwierdzi prawidłową pracę licznika, tj. nie wykaże nieprawidłowości, wszystkie koszty ekspertyzy ponosi klient. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości działania układu pomiarowego możliwe jest określenie odchylenia dokonywanych pomiarów od prawidłowych i skorygowanie na tej podstawie danych pomiarowych oraz wystawionych na ich podstawie korekt faktur dla klientów. Koszty związane ze sprawdzeniem układu pomiarowego i jego wymianą na nowy w takim przypadku ponosi Energa-Operator.
Miejsca
Opinie (91) 3 zablokowane
-
2023-12-07 14:51
niebawem wypłynie temat z fałszowaniem protokołów w Enerdze. Kilku panom w poniedziałek zrobi się cieplutko...
- 6 0
-
2023-12-07 14:54
mi kiedyś energa przysłała fakturę
stan początkowy licznika 0, stan końcowy licznika 0, zużycie energii w okresie od... do... 200 kWh :-) wyjaśnienie energii trwało 9 miesięcy... mogłem w tym czasie zrobić dziecko i doczekać jego narodzin... po 9cui miesiącach i 12stu fakturach korygujących okazało się że 0 - 0 = ZERO, ale co tam nie takie wały w enerdze chodzą...
- 5 0
-
2023-12-07 15:02
Te liczniki to oszustwo.
Naliczają ile im się żywnie podoba.
Jak to możliwe abym płaciła 2 razy więcej niż 3 lata temu?
Czy węgiel wydobywany w polskich kopalniach podrożał 2razy?
A może jakieś nowe linie na prąd zbudowali albo nowe elektrownie?
A może dopłat z EU z praw do emisji co2 nie dostaliśmy ?- 3 0
-
2023-12-07 17:36
Sama
Funkcja zdalnej obsługi też jest włączona non stop moduł wymaga zasilania za co płaci użytkownik
- 3 1
-
2023-12-07 20:40
Sprawdzić,zgłosić zawsze można.
Ale odpowiedź zawsze taka sama. Wszystko jest sprawne
- 1 0
-
2023-12-07 21:01
Wzrost napięcia przez panele.
Napięcie podniesione o 10 % powoduje że liczniki naliczają więcej , a jak panele są wystawione na działanie słonka i za moment są zasłaniane to jest skok i licznik przeskakuje jak mu wygodnie .
- 0 1
-
2023-12-07 23:54
Anty
w dzisiejszych czasach,dostepie do mediów,inrernetu,wiadomosci....pozwac tych złodzieji,,pozwac tą firme co kradnie nasze pieniądze,okrada nas, zawyza stawki i kłamie ze jest wszystko dobrze...jakby dostali pozew zbiorowy podpisany przez kilka tysiecy ludzi to by im pusciły zwieracze,,,i odszkodowanie po 1mln dla rodziny,,,tak sie dzieje w normalnym kraju
- 2 0
-
2023-12-08 01:34
Mój liczył co kilka miesięcy jak chciał, nawet 2x większą ilosć kWH
Zrobili ekspertyzę, oczywiście wyszło że licznik w trakcie testu działa poprawnie. Skasowali mnie za wymiane i badanie w laboratorium. Ja przeszedłem na rozliczenia rzeczywiste plus nowy licznik i problemy sie skończyły.
- 1 0
-
2023-12-08 06:36
Ciekawe ze liczniki wadliwe pokazują zawyzone zużycie prądu a nie odwrotnie!
- 1 0
-
2023-12-08 12:52
Powinny być dwa liczniki.
Jeden dostawcy, drugi użytkownika, a raczej firmy wskazanej przez użytkownika. Licznik miałby wszelki certyfikaty, a za jego posiadanie wnosiłoby się niewielką opłatę na rzecz firmy. Firma za to byłaby stroną wspierająca odbiorcę w sporze z dostawcą.
Obecnie odbiorniki mocno "odkształcają" pobierany prąd, a niektóre liczniki źle mierzą takie odkształcone przebiegi. Źródłem takich przebiegów często bywają lampy LED. Były badania ukazujące nawet 10-krotne zawyżenie wskazań (czyli 5W żarówka led "rozliczana" była jako odbiornik pobierający 50W). Inna potencjalnym źródłem problemów może być awaria układu PFC w zasilaczach np. komputerowych. Wówczas wadliwy licznik "rozliczy" peceta jak dwie farelki włączone na pełną moc.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.