• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Licznik energii pokazuje zbyt wysoki odczyt? Zażądaj jego sprawdzenia

Robert Kiewlicz
7 grudnia 2023, godz. 08:00 
Opinie (91)
Sytuacje, w których pomiar dokonywany przez liczniki stosowane przez Energa-Operator jest nieprawidłowy, należą podobno do niezwykle rzadkich. Choć nie wyklucza to awarii.

Sytuacje, w których pomiar dokonywany przez liczniki stosowane przez Energa-Operator jest nieprawidłowy, należą podobno do niezwykle rzadkich. Choć nie wyklucza to awarii.

Twój licznik "oszalał" i pokazuje, według ciebie, o wiele zawyżony odczyt zużycia energii? Taka sytuacja przydarzyła się jednemu z czytelników portalu Trojmiasto.pl. Zużycie prądu wynoszące dotychczas ok. 300 kWh na miesiąc niespodziewanie wzrosło do ok. 850 kWh na miesiąc. Choć w domu nie ma nikogo przez cały dzień, brak jest energochłonnych urządzeń czy ogrzewania prądem. Dostawca zastrzega, że sytuacje, w których pomiar dokonywany przez liczniki stosowane przez Energa-Operator jest nieprawidłowy, należą do niezwykle rzadkich. Choć nie wyklucza to awarii.




MIałe(a)ś kiedyś problemy z licznikiem prądu?

- Moje rachunki domowe za prąd wynoszą ok. 600 zł za dwa miesiące (zużywam coś w okolicach 300 kWh na miesiąc) i nie mam fotowoltaiki, a naszym dostawcą prądu jest Energa. Niespodziewanie dostałem rachunek za dwa miesiące na ok. 1,7 tys. kWh, czyli 850 kWh na miesiąc. Nie jest możliwe u mnie takie zużycie, gdyż od poniedziałku do piątku w godz. 7-17 nie ma nas w domu, nie mamy energochłonnych urządzeń, ogrzewania prądem, płyty indukcyjnej, nie przeprowadziliśmy też remontu - pisze pan Patryk, czytelnik Trojmiasto.pl.


Licznik rejestruje wyższe zużycie energii bez powodu



Po otrzymaniu rachunku czytelnik postanowił sprawdzić licznik na ulicy, by zweryfikować odczyt, ale był poprawny.

- Wezwałem elektryka, który zaczął sprawdzać obwody w domu, próbując wykryć, czy gdzieś jest jakiś duży pobór prądu, nic takiego nie udało się znaleźć. Następnie sprawdził kable od licznika do domu oraz instalacje wewnątrz pod kątem przebić czy też zwarć, ale tu też wszystko wyszło prawidłowo. Wykluczyliśmy też to, że ktoś na lewo mógł się podłączyć z uwagi na to, że mieszkam w domu, a licznik jest umieszczony na betonowej podstawie wychodzącej z ulicy - wyjaśnia pan Patryk. - Sytuacja beznadziejna, zacząłem robić zdjęcie licznika i sprawdzać na tej podstawie zużycie. Wychodziło mi że przez noc, kiedy używa się tylko światła i pracują urządzenia na czuwaniu, zużywam 10 kWh. Jednego dnia postanowiłem wyłączyć wszystko i włączyć sam TV (który według producenta max zużywa 100 W) i wyszło mi 700 W. Żona złożyła reklamacje do Energi z żądaniem badania laboratoryjnego badania licznika.

Reklamacyjny cud. Zużycie energii wraca do normy



Co ciekawe, po zgłoszeniu reklamacyjnym stał się cud. Licznik klienta wymieniono na nowy, a pobór znacznie spadł.



- Podejrzewam, że moja historia skończy się jak inne opisane po wielokroć w internecie, że licznik mierzył dobrze i reklamacja odrzucona, ale dlaczego ten zamontowany rejestruje mniejszy pobór od tego zdemontowanego - to już zagadka. Jak dla mnie te urządzenia mogą mieć jakieś błędy i nie sądzę, że - nawet jeżeli są one znane producentowi czy dostawcom energii - zostaną ujawnione. Konieczność wymiany oprogramowania w kilkuset tysięcy zainstalowanych urządzeń zajęłaby dużo czasu i byłby to gigantyczny koszt, nie wspominając już o możliwych pozwach ze strony klientów - dodaje pan Patryk.

Problemy z licznikami się zdarzają, ale podobno niezwykle rzadko



- Sytuacje, w których pomiar dokonywany przez liczniki stosowane przez Energa-Operator jest nieprawidłowy, należą do niezwykle rzadkich - twierdzi Grzegorz Baran, koordynator ds. kontaktu z mediami Energa-Operator.
Ponad 600 tys. zainstalowanych już na sieci liczników energii elektrycznej przeszło pozytywnie legalizację metodą statystyczną przeprowadzoną przez Okręgowe Urzędy Miar, a okres ich użytkowania został wydłużony z 8 do 12 lat.

- Zaznaczyć także należy, że stosowane przez Energa-Operator liczniki zdalnego odczytu, a jest ich już ponad 2,5 mln, pochodzą od dostawców wywodzących się z Europejskiego Obszaru Gospodarczego - firm Apator SA oraz Sagemcom - dodaje Baran. - Liczniki wyprodukowane do końca 2023 r. podlegają wymianie lub odpowiedniemu sprawdzeniu z udziałem akredytowanego laboratorium metrologicznego w okresach ośmioletnich.


Kto kontroluje liczniki Energi?



Liczniki użytkowane przez Energa-Operator są wprowadzone do eksploatacji na podstawie oceny zgodności (certyfikat MID) z Dyrektywą 2014/32/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie przyrządów pomiarowych A, B i C i spełniają określone w niej wymagania metrologiczne.

Zgodność z Dyrektywą, a tym samym prawidłowość dokonywanych pomiarów, jest weryfikowana przez jednostki akredytowane lub notyfikowane (na podstawie Ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności oraz Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach implementujących zapisy dyrektywy do prawa polskiego).

Dodatkowo, w przypadku Energa-Operator, modele zamawianych liczników są sprawdzane przez inżynierów Energa-Operator zarówno laboratoryjnie, jak i testowo na sieci, przed ich masowym montażem u klientów.



Masz problem z licznikiem? Sprawdź, czy działa poprawnie



- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego każdy klient, w przypadku wątpliwości co do pracy licznika, ma prawo do zażądania sprawdzenia prawidłowości działania tego urządzenia - wyjaśnia Grzegorz Baran. - Sprawdzenie licznika może być zgodnie z decyzją klienta wykonane na miejscu, jak też i laboratoryjnie. Istnieje również możliwość wykonania dodatkowej ekspertyzy badanego wcześniej układu pomiarowo-rozliczeniowego we wskazanym przez odbiorcę laboratorium.
W przypadku gdy badanie potwierdzi prawidłową pracę licznika, tj. nie wykaże nieprawidłowości, wszystkie koszty ekspertyzy ponosi klient. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości działania układu pomiarowego możliwe jest określenie odchylenia dokonywanych pomiarów od prawidłowych i skorygowanie na tej podstawie danych pomiarowych oraz wystawionych na ich podstawie korekt faktur dla klientów. Koszty związane ze sprawdzeniem układu pomiarowego i jego wymianą na nowy w takim przypadku ponosi Energa-Operator.

Miejsca

Opinie (91) 3 zablokowane

  • czy rzadko się zdarza?

    Ja miałem podobną sytuację od sierpnia 2022 do marca 2023. Po urlopie, gdy nie było nikogo w mieszkaniu raptem zużycie wzrosło 3 krotnie. Myślałem, że ktoś się na lewo podłączył. Przy wyjeździe na weekend wszystko wyłączyłem głównym bezpiecznikiem, zrobiłem zdjęcie licznika i po powrocie nic nie przybyło, czyli nikt się nie podłączył. Wymieniłem wszystkie sprzęty na energooszczędne, pilnowałem aby nic zbędnego nie było podłączone nawet na standby, żarówki ledowe itp itd a rachunek x3. Kupiłem miernik zużycia prądu, wszystko odłączyłem ponownie, zrobiłem zdjęcie stanu licznika i puściłem zmywarkę przez miernik. Zużycie po cyklu zmywania na mierniku 0,9kwh a na liczniku przybyło 4,3kwh. Reklamacja do Energi, boksowanie z formularzami i czepianie się, że to nie takie. Szkoda gadać. W końcu przyszli panowie z walizką i dokonali badania licznika na miejscu. Jak zobaczyli wynik to powiedzieli o kur... i wymienili go na inny. W końcu doczekałem się zwrotu nadpłat za pół roku a teraz mam zużycie o 1/3 niższą bo energooszczędne sprzęty zostały. Trzeba mieć dużo zdrowia i samozaparcia aby walczyć o swoje z taką instytucją jak Energa...

    • 3 0

  • Mam identyczną sytuację a Energa ze mnie kpi!

    Co prawda mam ogrzewanie panelowe ultra energo-oszczędne, każdy panel w liczbie trzech ma tylko po 1000W a nie jak to bywa w konwektorach po 2500W, ale widząc co się święci wróciłem od 1 listopada do węgla, bo na szczęście zostały mi 3 piece kaflowe, paląc 25 dni w listopadzie, grzejąc tylko 5 dni dostałem tylko za jeden miesiąc ponad 820 zł fakturę!!! Ja się pytam za co to?! Energa kazała mi płacić za ekspertyzę!!! Nie dostaję odpowiedź z tytułu reklamacji! Nie ma nas prawie w domu, kamienica jest pusta, sąsiedzi od lat za granicą, nikt nie miał prawa się podłączyć! W domu tylko ledy, prawie wszystko na baterie, prócz telewizora. Woda i kuchenka na gaz! Lampy z czujką na ruch a takie rachunki!!!! Dodatkowo mamy pod dachem osobę niepełnosprawną i mamy niby zawyżony limit a to stolec daje! Okradają nas w biały dzień! Ludzie wyjdźmy w końcu na ulicę!

    • 0 0

  • (1)

    To samo mieliśmy. Nagle licznik wymieniono i cisza. Nawet niewiadomo kiedy.

    • 1 0

    • Al zgłaszaliście awarie licznika?

      • 0 0

  • Energa to złodzeje

    Energa to złodzeje

    • 0 1

  • Ta sama sytuacja

    Za listopad wzrosło nam zużycie prądu z około 320-350 kWh do 960kwh. W grudniu też idziemy na rekord. Licznik nie nalicza gdy sieć jest wyłączona. Ale gdy włączymy nalicza około 1.2kwh na godzinę ekstra. W skali doby jest to około 26kWh ekstra. Elektryk sprawdził obwody i kabel główny wszystko jest ok. Zaproponował mi ewentualnie podlicznik. Zgłosiłem awarie licznika czekam na odpowiedź do 5 stycznia. Święta mam już zepsute

    • 0 0

  • Licznik jest Energi

    Dlaczego klient który ma nagle wyzsze rachunki niż normalnie po sprawdzeniu go przez ludzi z Energi,musi zapłacić 100 zł ?.licznik jest moją własnąścią czy Operatora?.To jest wyłudzanie pieniedzy od klienta.Tym bardziej że pojecie konserwacji nie istnieje w przypadku liczników.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane