• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Logistyk - zawód z przyszłością czy przeszłością?

Michał Sielski
19 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Rozwój operatorów logistycznych z Pomorza blokuje wolna budowa nowych dróg szybkiego ruchu i autostrad. Rozwój operatorów logistycznych z Pomorza blokuje wolna budowa nowych dróg szybkiego ruchu i autostrad.

Średnie zarobki w logistyce to 3,3 tys. zł brutto. W ostatnich miesiącach firmy spedycyjne odczuwają polepszenie koniunktury, ale jeszcze niedawno cięły koszty i zatrudnienie. Czy praca w tej branży ma szanse na rozwój w Trójmieście?



Czy pensję w wysokości 3,3 tys. zł brutto dla spedytora po studiach uważasz za wysoką?

Główni gracze na trójmiejskim rynku spedycji to firmy z tradycjami i międzynarodową renomą: C. Hartwig oraz Schenker. Ale to właśnie najwięksi najbardziej odczuli powoli mijający kryzys.

Dlatego coraz prężniej radzą sobie mniejsze firmy, które dzięki niższym kosztom mogą zaoferować kontrahentom konkurencyjne stawki. Duzi wciąż mają problemy, w Hartwigu ostatnio obniżono nawet pensje, by nie zwalniać pracowników, którzy mogą być niezbędni, gdy kryzys całkowicie minie.

- Wciąż zdecydowanie najlepiej zarabiają pracujący w Warszawie. Połowa osób mogła liczyć tam na dochody przekraczające 4.650 zł, a co czwarta otrzymywała więcej niż 7,2 tys. zł - mówi Aleksandra Czajka z firmy Sedlak&Sedlak, która przeprowadziła Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń.

W Trójmieście tak dobrze nie jest, ale specjaliści również nie mają na co narzekać, choć o dobrą pensję nie jest łatwo. Spedytorzy w najlepszych firmach zarabiają od 2,5 tys. zł do nawet 7 tys. zł brutto. W niektórych firmach w górnych widełkach nie mieszczą się jednak nawet kierownicy działów.

Na najwyższe zarobki mogą liczyć starsi specjaliści w największych firmach (ponad 250 pracowników), którzy średnio zarabiają 4,5 tys. zł. Na podobnych stanowiskach w najmniejszych firmach zarabia się średnio nawet 2 tys. zł mniej. Zasadą jest również lepsza pensja w firmach z kapitałem zagranicznym oraz wyższe zarobki doświadczonych pracowników.

- Wynagrodzenie specjalistów o stażu od 9 do 10 lat wyniosło 3.375 zł i było nieco niższe, od tego jakie otrzymywały osoby z 4-5 letnim doświadczeniem zawodowym (3.470 zł). Wśród kierowników także najlepiej opłacano osoby ze stażem 9-10 lat - średnio 6,2 tys. zł - mówi Aleksandra Czajka.

Na najlepsze gaże mogą liczyć dyrektorzy ds. logistyki, którzy średnio zarabiają 12 tys. zł, ponad dwukrotnie więcej niż kierownicy (5,6 tys. zł).

Specjaliści podkreślają, że kondycja branży logistycznej jest probierzem całej gospodarki. Gdy nad światem zawisła groźba stagnacji gospodarczej, właśnie ten segment gospodarki odczuł to najwcześniej. Poza tym spedycja i logistyka generują miejsca pracy także w pozornie nie związanymi z nimi branżach.

- Każdy sprowadzony kontener to zajęcie nie tylko dla pracowników portu i nabrzeża, ale również armatorów, agentów celnych, sprzedawców, kierowców, dostawców i wielu innych osób - podkreśla Jeremi Mordasewicz, ekspert rynku pracy PKPP Lewiatan. - Na szczęście w branży widać już ożywienie, choć na pewno nie będzie ono skokowe - dodaje.

Opinie (37) 9 zablokowanych

  • wszystko (5)

    fajnie, tylko co mają zrobić absolwenci, jak nawet staż w firmie spedycyjnej jest wytworem wyobraźni, - chyba że ktoś ma układy- a co dopiero mówić o pracy bez doświadczenia - to utopia.

    • 30 7

    • to takie proste

      jesli kogos przerasta napisanie maila do firmy spedycyjnej to nie ma się co dziwić, że stażu nie dostał....
      polecam spróbować!

      • 6 14

    • nie od razu Kraków zbudowali

      Przestańcie narzekać absolwenci...ja nie miałam zielonego pojęcia o logistyce, a tym bardziej doświadczenia, a to co uczyli na studiach to tylko "telegraficzny skrót teorii"...jeśli sami się nie weźmiecie za siebie to nikt Was nie nauczy,bo nie ma na to czasu, a w transporcie ważny jest czas i trzeba szybko działać. Rzuceni na głęboka wodę najlepiej nabierzecie doświadczenia. Wiadomo, że firmy spedycyjne chcą już doświadczonych pracowników, ale zawsze można zacząć zajmować się transportem w firmie handlowej - tam jest nieco mniej "ciśnienia".

      • 7 4

    • (1)

      co mają robić? najlepiej siąść i narzekać na portalu.
      Jak się naprawde chce, to się znajdzie pracę, nawet bez doświadczenia i układów: ja jestem tego świetnym przykładem.

      • 8 6

      • a ja naprawde chce i od ponad roku nie moge znalezc pracy bez ukladow, choc mam nawet jakies doswiadczenie. i co ty na to?

        • 1 1

    • trzeba bylo pomyslec juz na studiach, a nie mieć "w*******e"

      • 6 4

  • ZAWÓD

    POMAGACZ ZAMIATACZA

    • 14 9

  • (2)

    tak jak wszedzie mozna trafic na zarobki 1500 netto po 5 latach pracy , a mozna dostac i 5000-6000 netto z doświadczeiem. Potrzeba jedynie odrobiny szczescia, z czasem znajomosci i przede wszystkim trzeba dobrze wykonywac swoją pracę, to firmy same sie do ciebie zgłaszają.
    Ja zarabiam sporo powyzej sredniej(z tego artykulu) a wcale duzego doswiadczenia nie mam.

    • 4 4

    • (1)

      a ja zarabiam 1700 a dopiero zaczynam i mam praktycznie zerowe doświadczenie.spedytor

      • 1 2

      • no to jak zdobedziesz wieksze to poszukaj innej firmy

        • 0 1

  • sedno (1)

    Po takim artykule ze świadomością,że te średnie statystyczne pensje są liczone statystycznie poprzez mediane czyli mocno zawyżone średnie z myślą,że mój ojciec jest logistykiem od ponad 13 lat i wiem ile zarabia to ten kierunek na wyższych uczelniach jest bez przyszłości. Chyba,że za granicą :?

    • 5 2

    • dzisiaj "logistykiem" jest nawet operator wózka widłowego, także różnie z tym bywa :)

      • 4 0

  • (1)

    no tak bo logistyka i spedycja to zupelnie dwie rozne dziedziny hahah co za glupek z ciebie. moze nie to samo ale zblizone. i w sumie sam sie mozesz doksztalcic a nie pisac bzdury.

    • 4 9

    • gibki69 jesteś debilem

      logistyka nie ma nic wspólnego ze spedycją oczywiście w rozumieniu praktycznym bo spedytorem jest osoba obracająca papierami dotyczącymi transportu a logistykiem moze być nawet dyr. produkcji czy handlowy. słyszałeś kiedyś żeby jakiś dyrektor zajmował się spedycją cieciu?? nie!! bo spedytorzy to zwykli klepacze dokumentów!!

      • 0 6

  • doswiadczenie zawodowe,staz pracy,mobilnosc....

    to glownie decyduje o wysokosci uposazenie pracownikaabsolwent moze zobyc doswiadczenie, ale musi chciec ,miec duzo samozaparcia, i co najwazniejsze rozumiec ze to potrwa troche czasu....wiem to z autopsji....mam juz przeszlo 16 lat stazu, szukajac pracy bralem pod uwage cala Polske ,a nie tylko miasto rodzinne i okolice i w ten sposob "wyladowalem" na 6 miesiecy 530 km od domu, gdzie w pierwszej kolejnosci musialem zalatwic sobie lokum, i zylem bardzo skromniepo 6 miesiacach, jak zdobylem podstawy, przesioslem sie do Poznania gdzie znalazlem prace, pozniej Olsztyn,Kwidzyn, Plock,Szczecin,Trojmiasto....mozna????, tak...tylko trzeba chciec, a nie siedziec na tylku u mamusi i czekac na prace 500m od domumusi czlowiek zadac sobie pytanie, czy wazniejsi sa koledzy, przyjaciele z rodzinnego miasta (kontakt sie urywa), czy tez praca zawodowa, i co sie z tym wiaze....niezaleznosc finansowa i samowystarczalnosc.

    • 12 6

  • Leć na TIR'a chłopaku - będziesz szczał na koło i gadał przez CB. Codziennie gdzie indziej robota, twardy image i długie opowieści po robocie dla młodych w brańży. ohh yeah!

    • 11 2

  • Jak ktoś jest dynamiczny, potrafi rozmawiać z ludźmi i rozwiązywac problemy to szybko awansuje i dobrze zarabia

    Typowy wykonywacz pracy będzie siedział, robił dobrze co ma robić, zarabiał tyle ile ma zarobić i koniec. To nie jest kwestia układów czy innych. Dynamiczny pracownik szybko zwróci na siebie uwagę, no chyba że pracuje w państwowej firmie, gdzie każde odstępstwo od normy "w górę" traktowane jest jako atak na układ typu: "jak coś działa dobrze to po co to zmieniać". Ten kto się nie zmienia w tej branży tonie...i to szybko.

    • 3 4

  • technik logistyk!! (2)

    jestem technikiem logistyki, mam w chwili obecnej 21 lat..i co z tego ? pracy w kierunku jakoś nie za bardzo chcą mi dać :

    • 3 9

    • ... (1)

      Bo musisz mieć przez imieniem mgr, wówczas na pewno będzie łatwiej ..
      Powodzenia.

      • 2 4

      • ja mam mgr po specjalizacji "transport i logistyka" i wcale nie jest latwiej. wlasciwie to przestalem sie juz ludzic, ze kiedykolwiek bede pracowal w zawodzie.

        • 1 2

  • POTRZEBNY LOGISTYK??? (1)

    tylko dlaczego tyle osób po tej specjalizacji z wyższym wykształceniem nie znalazło w zawodzie nigdy pracy? A szukało się oj długo szukało tej pracy...

    • 7 2

    • same studia nie wystarczą, przede wszystkim dobra znajomość języków, odpornosć na stres, umiejętność organizacji pracy... to rzeczy, których na studiach nie uczą w stopniu wystarczającym, bez nich niestety nawet 2 fakultety nie wystarczą...

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy firmy Invena. Zajmuje się ona dystrybucją armatury i urządzeń przeznaczonych do wewnętrznych instalacji grzewczych i sanitarnych. Kamiński jest też założycielem Instytutu Marka Kamińskiego, Fundacji Marka Kamińskiego. Włada ośmioma językami obcymi: angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim, hiszpańskim, norweskim, rosyjskim i japońskim.

Najczęściej czytane