• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lokomotywy zamiast do Lotosu trafią do Orlenu

Robert Kiewlicz
6 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Na zdjęciu pierwsza lokomotywa E4DCU-DP przeznaczona dla Lotos Kolej. Spółka zamówiła w Newagu pięć takich pojazdów, ale ich nie odebrała.
  • Na zdjęciu pierwsza lokomotywa E4DCU-DP przeznaczona dla Lotos Kolej. Spółka zamówiła w Newagu pięć takich pojazdów, ale ich nie odebrała.
  • Na zdjęciu pierwsza lokomotywa E4DCU-DP przeznaczona dla Lotos Kolej. Spółka zamówiła w Newagu pięć takich pojazdów, ale ich nie odebrała.

Pięć czteroosiowych lokomotyw zamiast do spółki Lotos Kolej trafi do konkurencji - Orlen KolTrans i spółek z grupy PKP. Pracownicy obawiają się, że to początek ograniczania taboru spółki i jej działalności. Grupa Lotos, jedyny właściciel Lotos Kolej, jest zaskoczona całą sytuacją i winę za to zrzuca na producenta lokomotyw - Newag. Newag twierdzi, że do odbioru lokomotyw przez Lotos nie doszło pomimo kilkukrotnych wezwań.



Umowę pomiędzy Newag SA a Lotos Kolej na dostawę pięciu czteroosiowych lokomotyw Griffin E4DCU-DP podpisano w 2015 roku. Umowa przewidywała dzierżawę przez Lotos Kolej lokomotyw wraz z ich utrzymaniem na okres siedmiu lat z opcją przedłużenia. Realizacja dostaw miała nastąpić w 2017 roku. Jednak w lutym 2018 roku zarząd Lotos Kolej otrzymał informację o jednostronnym wypowiedzeniu umowy przez producenta lokomotyw - spółkę Newag. Jednocześnie Newag, przez spółkę zależną Newag Lease, zawarł umowę z ING Lease, na podstawie której nabyła ona pięć lokomotyw elektrycznych Griffin.

- Zawarcie umowy nastąpiło w związku z rozwiązaniem przez spółkę umów dzierżawy zawartych z Lotos Kolej z powodu nieprzystąpienia do odbioru lokomotyw pomimo kilkukrotnych wezwań do odbioru. Uniemożliwiało to spółce czerpanie pożytków z tytułu dzierżawy, które w części przeznaczone były na spłatę rat leasingowych należnych ING. Wobec powyższego zdecydowano się na rozwiązanie umów dzierżawy oraz powierzenie spółce zależnej - Newag Lease - odkupu od ING lokomotyw w celu ich przekazania do odpłatnego korzystania innym podmiotom - czytamy w komunikacie Newagu.

Orlen przejmuje lokomotywy Lotos Kolej



Trzy lokomotywy zostaną oddane Orlen KolTrans w dzierżawę na okres dwóch lat. Prowadzone są też rozmowy z podmiotami działającymi na rynku przewozów towarowych i pasażerskich zainteresowanymi dzierżawą pozostałych dwóch lokomotyw.

Zdaniem Zarządu Lotos Kolej wypowiedzenie umów dzierżawy jest nieuzasadnione oraz nie znajduje oparcia w ich treści. Dodatkowo Newag miał spóźnić się z dostawą o około pół roku.

- Oferowane do odbioru lokomotywy nie spełniają bowiem wymagań wynikających z aktualnie obowiązujących przepisów prawa, a tym samym nie mogą być eksploatowane przez spółkę Lotos Kolej. Nie spełniły się zatem przesłanki obligujące zarząd LK do dokonania odbioru przedmiotowych pojazdów - pisze w przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl oświadczeniu zarząd LK.
O jakie przepisy chodzi? Od połowy 2016 r., zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r., każda nowa lokomotywa sprzedana w Polsce musi spełniać wszystkie warunki technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI), obowiązujące w chwili dopuszczenia ich do eksploatacji. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem potwierdzenie zgodności lokomotywy z TSI wymaga m.in. zainstalowania kosztownego sterowania ERTMS/ETCS. Lokomotywy, które miały trafić do Lotosu były pozbawione tego systemu.

- Dodatkowo w grudniu 2017 roku prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał spółce Newag zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów, w którym zastrzeżono ograniczenia uniemożliwiające wykorzystanie lokomotyw przez spółkę Lotos Kolej. Prezes UTK potwierdził, zgodnie z obawami spółki Lotos Kolej, brak możliwości eksploatacji lokomotyw na wszystkich liniach PKP PLK - twierdzą przedstawiciele Lotosu.

Kolejarze boją się o miejsca pracy



Związki zawodowe działające w spółce Lotos Kolej obawiają się, że brak unowocześniania taboru może wpłynąć negatywnie na działalność spółki, czego konsekwencją mają być zwolnienia. Dodatkowo, jak twierdzą związkowcy, spółka LK ma nie przedłużać umów na przewozy zawartych z częścią klientów.

- Z większością naszych kluczowych klientów zewnętrznych kontynuujemy współpracę. W przypadku kiedy rentowność świadczonych przewozów była niezadowalająca, podjęto decyzję o renegocjacji warunków umów. Nie wykluczamy, że w miejsce kontraktów o niezadowalającej rentowności zostaną zawarte umowy z innymi kontrahentami - zapewniają przedstawiciele Grupy Lotos. - Zgodnie z przyjętą i zatwierdzoną przez GL w grudniu 2017 roku Strategią Lotos Kolej na lata 2018-2022, jednym z głównych celów spółki jest rozwój przewozów dla klientów spoza Grupy Kapitałowej Lotos nie tylko w Polsce, ale również poza granicami kraju.
Spółka Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Operowała wówczas sześcioma lokomotywami i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Obecnie firma zarządza około stu elektro- i spalinowozami, z których jedna trzecia to najnowocześniejsze pojazdy na świecie, wyprodukowane przez takich producentów, jak Bombardier czy Newag. Lotos Kolej zajmuje drugie miejsce wśród wszystkich przewoźników operujących na polskich torach (wg. pracy przewozowej). Od 2 lat spółka realizuje również przewozy na terenie Niemiec.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • LOTOS Kolej Gdańsk, Michałki 25

Opinie (87) 6 zablokowanych

  • Wszystko w Lotos kolej było ok póki nie zaczęli przysyłać tu swoich pisiewiczów (11)

    • 81 14

    • Powiem więcej. (6)

      Ja bym ustanowił dożywotnie stołki dla członków PO w Lotos kolej i dziedziczenie stanowisk a co!

      • 11 22

      • A ja bym przepisał wszystko dla kościoła (5)

        dostał Rydzyk od bezdomnego Stanisława który wygrał w lotto dwie limuzyny to i lokomotywy weźmie

        • 28 5

        • Gdybyś cokolwiek miał to mógłbyś. (4)

          Niestety 30% członków PO ma tylko wykształcenie POdstawowe

          • 7 21

          • (3)

            to i tak lepiej niż Caryca Katarzyna Suska

            • 21 4

            • ale 70% ma wyższe :)) (2)

              całkiem odwrotnie niż w PIS

              • 17 5

              • % są ważne !!! (1)

                Z bazy danych członków PO wynika, że 50% członków posiada wykształcenie podstawowe, 16% wyższe i 34% średnie

                • 0 1

              • odp % są ważne !!!

                Procenty to Ci teraz buzują w głowie, krótko mówiąc - piłeś - nie pisz

                • 0 0

    • Jak prezesem Lotosu był Olechnowicz powołany za SLD to nawet PO go 8 lat nie ruszyło bo to był fachowiec (1)

      Pisiorstwo co pół roku wymienia prezesa. Bierze odprawę i do kolejnej spółki skarbu państwa. To samo w ENERDZE, Tauronie, PZU i wszystkich firmach państwowych. Tak rozkradają nasze polskie firmy

      • 14 2

      • tylko

        Wszystkie zyski szły na promowanie Szechtera.

        • 1 1

    • Warszawa tez była mlekiem i miodem płynąca a te wszystkie afery to zmyslone były :) (1)

      • 8 0

      • a dokumenty podpisywał w Warszawie kto ??

        Lech Kaczynski . Nie wiedział co podpisuje??? A moze wyjasnisz kiedy PiS odda Srebrna prowowitym włascicielom? Od lat walczą i nic ..

        • 6 3

  • a na kogo głosowali szanowni związkowcy??? (3)

    nie mam więcej pytań

    • 16 2

    • (2)

      Błądzenie jest naturą ludzką. Stare przysłowie : Chcieliśmy dobrze, a wyszło jak zwykle !!!

      • 0 1

      • Szanowni zwiazkowcy błądza cały czas (1)

        • 1 2

        • Chyba BZZ

          • 0 0

  • Zielone Światło

    Zielone światło do połączenia z Orlenem. Już dawno było wiadomo ze Lotos kolej ma upaść.
    A zielonym światłem było odwołanie poprzedniego Prezesa L.K oraz dyrektora operacyjnego którzy przeciwstawiali się temu pomysłowi nowej władzy nadanej z Warszawy . A rynek po L.k ma być podzielony pomiędzy PKP Cargo i spółkę córkę wydmuszkę Orlenu Kol-trans. Można się było domyślić po tym kiedy na prezesa L.K powołano człowieka z Cargo a teraz między wierszami można wyczytać ze LOTOS ma być wchłonięty przez Orlen . Według nowej władzy ma być jeden przewożńik kolejowy i jeden koncern paliwowy .Znaczy Komuno wróc.

    • 5 1

  • ORLOT ....

    taką nazwę będzie miała nowa sieć galerii handlowych tzn . stacji benzynowych .

    • 0 0

  • Upadek (3)

    Chcą doprowadzić to tego, że pracownicy LK sami będą błagać o przejęcie przez Cargo.

    • 2 3

    • Mylisz sie , pracownicy LK nie po to zwalniali sie z Cargo aby do tago ,,bagna" wrócić.

      Jesteś słabym obserwatorem, PKP Cargo jest kolosem na glinianych nogach i sztucznie utrzymywany przy zyciu jak górnictwo. Jakbyś dobrze obserwował to byś zauważył że na terenie Polski jest PONAD 100 niezależnych od PiSu przewożników a więc wybór maja ogromny. I jeszcze jedno , dobrze w tej spółce juz było ale nie jest jeszcze tak źle aby sie zwalniac .

      • 1 2

    • upadek cargo (1)

      co ty tam zapier.....do nocha dobry towar masz albo nie bierz tyle albo połowę bo ci kopułe rozwali od myślenia takiego ty chyba jesteś jakiś nowy specjalista od kuchenek mikrofalowych i telewizorów z nadania pisdu albo innego nadania .Pewnie będziesz pierwszy błagał

      • 0 2

      • jab

        Zobaczymy.
        Widzę, że pracownika LK sprowokowałem:)
        Co do myślenia to u ciebie jedyna myśl: jak zbluzgać rodaka.
        Typowa, prymitywna agresja jaskiniowych ludów.

        • 2 1

  • GRYFINY (2)

    Lotos potrzebuje dużego placu na budowę statków co tam EFRA co tam kolej.Najlepszy jest Dyr.od zaworów do czego służą wagony cysterny do przewozu paliw płynnych , to wicie co stwierdził ze produkt FAME nie wozimy bo koroduje cysterny woda też korozję robi , najważniejsze są zabezpieczenia klinów od klocków hamulcowych w węglarkach z 1930 r .I zawsze stwierdzenie zakręcony hamulec ręczny ,daję 3 miesiące i sam Dyr.pójdzie w tory zakładać kliny no bo co pracując w DEC można wiedzieć o wagonach . Kto ma na zbyciu kuchenkę mikrofalową bo na dziale brakuje .W Mazowieckim pewnie są proste tory a w Pomorskim nie dla tego Gryfinów nie ma .Po prostu Zarzad LK nie chce nowego tabory bo po co jak kontrakty się traci kontenery chca wozić chyba chyba puste platformy ,Panowie nie bujać w obłokach.możecie powoli zatrudniać ustawiaczy z PKP Cargo na umowę zlecenie na stacji bo nikt wam nie przyjdzie robić .ZEGNAM OZIĘBLE ,NIE POZDRAWIAM

    • 5 2

    • Za to w planach maja lokomotywy na paliwo wodorowe !!!

      • 1 1

    • Johny co?

      • 2 0

  • Szkoda Lotos Kolej (2)

    Ta spółka działała prężnie i się rozwijała. Była z tego znana. Słusznie martwią się pracownicy.

    • 28 3

    • Nie przejmuj sie , na bazie pozwalnianych przez PiS z LK juz powoli powstaje (1)

      nowa firma przewozowa całkowicie prywatna na ktorej obsadzanie i działalnośc PiSowcy nie beda mieli wpływu. Powinni przyjąć nazwę > na razie maja inna .

      • 4 0

      • Nowa firma ? Jaka? Można wiecej info?

        • 0 1

  • za Tfuska i pełowców (5)

    Wszystko kwitło.Np. Koleje miliardy ton przewoziły po całym świecie i nie tylko w niemczech ale i po innych kontynentach . Stocznie kwitły , same autostrady były a teraz ???? Szkoda gadać !!!

    • 7 9

    • PO nawet Olechnowicza nie odwołało bo był dobry mimo że nie ich (3)

      A teraz który to już prezes przez 2 lata? Precz z dojną zmianą. Zero odpraw dla tych "fachowców". Dość już rozkradania LOTOSU

      • 5 2

      • Olechnowicz dalej jest pracownikiem Lotosu, (2)

        dostaje kase ale bez prawa wykonywania pracy

        • 1 1

        • Nieprawda. (1)

          Przeszedł na emeryturę.

          • 0 2

          • chyba niedawno

            • 1 0

    • Za Po wszystko upadlo a ponad 1/4 lini kolejowych zostala zamieniona na autobusy. Rodzice wiedza, że korzystasz z internetu?

      • 2 4

  • NSU (2)

    Orlen chyba korzysta z tej zasady. Bierze nowo wyprodukowane lokomotywy, nie spełniające wymogów UTK i liczy że jakoś to będzie. Ten nowoczesny system sterowania jeszcze nie występuje na polskich liniach kolejowych ale zwykła zapobiegliwość (tym razem UTK) każe produkować nowe lokomotywy przystosowane do współpracy z infrastrukturą. Inaczej w momencie sukcesywnego oddawania linii kolejowych nie byłoby lokomotyw mogących się po nich poruszać. Dziwi mnie stanowisko Newagu ale najbardziej Orlenu.

    • 16 4

    • Newag wypowiedział umowe na poczatku lutego i od razu te maszyny pojawiły sie szlakach

      Szkolenie maszynisty na nowy rodzaj pojazdu to kilkanascie godzin teorii , egzamin , kilkadziesiat godzin jazdy za szkolenca potem jazda kontrolna z instruktorem i dopiero samodzielnosc . Wynika z tego że Orlen wiedział szybciej i szkolił swoich ludzi juz przed objeciem tych maszyn. Maja wprawdzie Gryfina ale ,,czysty " elektrowóz i uprawnienia na niego nie obejmuja nowych gdyz sa innym typem.

      • 1 1

    • Koltrans od grudnia przejał po Lotosie 6 nowoczesnych lokomotyw (łącznie z Gryfinami )

      • 2 0

  • Stracone milony szlachty (2)

    To ile milionów podatników stracił skarb Państwa? W końcu to spółki rządowe. Ile obiadów dla niedożywionych dzieci w Polskich szkołach można by było za to kupić? No i to pewnie nie koniec., bo będą kary umowne, może proces, koszty sadowe i cała masa powiązanych kosztów i konsekwencji.

    • 31 6

    • ....o jeju

      jeju... ile jajek można za to kupić.. a podpasek... a chińskich zupek...tylko rozumu się nie da, za żadna cenę...jak widać

      • 1 1

    • Procesy sądowe? Jak myślisz kto wygra? Na pewno firma z Gdańska?

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane