• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko: celu nie osiągnięto, ale rekord jest

Michał Stąporek
22 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ruch pasażerski na lotnisku w Gdańsku cały czas rośnie. W ubiegłym roku było o 8 proc. więcej podróżnych niż w 2017 r. Ruch pasażerski na lotnisku w Gdańsku cały czas rośnie. W ubiegłym roku było o 8 proc. więcej podróżnych niż w 2017 r.

4,98 mln pasażerów przewinęło się w ubiegłym roku przez gdańskie lotnisko. Choć wymarzonych 5 mln pasażerów nie udało się obsłużyć, to lotnisko i tak cieszy się z 8-procentowego wzrostu ich liczby. I - co za tym idzie - wzrostu zysku do 37,6 mln zł.



Dokąd najchętniej latamy z Gdańska



W podróż lotniczą wyruszasz najczęściej z:

Nie na wakacje, nie do ciepłych krajów i nie na przedłużone weekendy. Największą popularnością cieszyły się te miasta, do których lataliśmy do pracy lub w ramach podróży tranzytowych, czyli z przesiadką.

534 tys. pasażerów poleciało w ubiegłym roku do Londynu, 380 tys. do Oslo, 299 tys. do Sztokholmu, 269 tys. do Warszawy i 167 tys. do Kopenhagi.

Przypomnijmy, że liczba pasażerów latających do Warszawy zmniejszyła się o połowę (spadek z 522 tys.) po tym, jak Ryanair wycofał się z lotów do stolicy.

Ponad 530 tys. pasażerów skorzystało w ubiegłym roku z połączeń z Gdańska do Londynu. Ponad 530 tys. pasażerów skorzystało w ubiegłym roku z połączeń z Gdańska do Londynu.

Na wakacje: prawie połowa do Grecji



Bardzo wyraźnie - o prawie 47 proc. - wzrosła liczba pasażerów połączeń nieregularnych i czarterowych. Podczas gdy w 2017 roku było ich ok. 275 tys., w ubiegłym roku ta liczba wzrosła już do ponad 405 tys. Najchętniej latali oni do Grecji (42 proc.), Turcji (21 proc.), Hiszpanii (13 proc.) i Bułgarii (9 proc.).

Warto jednak podkreślić, że pasażerowie samolotów czarterowych stanowią niespełna 10 proc. wszystkich.

Prawie połowa pasażerów lotów czarterowych wyleciała z Gdańska do Grecji. Prawie połowa pasażerów lotów czarterowych wyleciała z Gdańska do Grecji.

Głównie za granicę i głównie tanimi liniami



91 proc. podróży odbyliśmy za granicę i tylko 9 proc. po kraju. Warto odnotować, że po raz pierwszy w historii liczba pasażerów w ruchu krajowym spadła do wartości jednocyfrowej. 15 lat temu, w 2003 roku, ten ruch rozkładał się dokładnie po połowie.

Od kilku lat na stałym poziomie utrzymuje się relacja między pasażerami obsłużonymi przez tzw. tanie linie lotnicze (low cost) i tradycyjnych przewoźników. Od 2015 r wynosi ona ok. 77-78 proc. do 23-22 proc.

Największym przewoźnikiem w Gdańsku jest Wizzair, którego pasażerowie stanowią niemal połowę wszystkich obsłużonych w Rębiechowie. Największym przewoźnikiem w Gdańsku jest Wizzair, którego pasażerowie stanowią niemal połowę wszystkich obsłużonych w Rębiechowie.
Ta dysproporcja ma swoje odzwierciedlenie w zestawieniu największych klientów gdańskiego lotniska pod względem liczby przewiezionych pasażerów. Na pierwszym miejscu jest Wizz Air, z którego usług skorzystało 2 mln 259 tys. pasażerów, czyli prawie połowa. Na drugim Ryanair z prawie 1,2 mln pasażerów, na trzecim LOT, z którego usług skorzystało 328 tys. pasażerów. Po piętach depcze mu jednak Lufthansa, która przewiozła co prawda "tylko" 273 tys. pasażerów, ale która odnotowała pod tym względem wzrost o 11 proc., podczas gdy wynik LOT-u pozostał niemal bez zmian (spadek o 0,2 proc.)

Każdy pasażer to zysk



Liczba pasażerów ma wymiar nie tylko symboliczny. Na każdym z nich lotnisko zarabia i to na kilka sposobów. Po pierwsze: za każdego pasażera płacą linie lotnicze, a właściwie sami pasażerowie w cenie biletu. Po drugie: każdy pasażer oznacza większe przychody ze sprzedaży w lotniskowych sklepach, barach czy punktach usługowych. Dlatego walka o liczbę pasażerów jest walką o lepszy wynik finansowy.

Przychody ze sprzedaży portu lotniczego w Gdańsku wyniosły w ubiegłym roku prawie 180 mln zł, co oznacza wzrost o 29 mln, a więc ponad 19 proc. w ciągu roku. Ten efekt udało się osiągnąć nie tylko poprzez wzrost liczby u pasażerów, ale także otwarcie przebudowanej strefy handlowej w terminalu pasażerskim.

W ubiegłym roku Port Lotniczy w Gdańsku odnotował zysk w wysokości 37,6 mln zł (kwota jeszcze nie została zatwierdzona przez biegłych rewidentów). Rok temu było to 25 mln zł.

Otwarcie przebudowanej strefy handlowej na lotnisku pod koniec 2017 r.

Miejsca

Opinie (188) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Cóż,widać coraz więcej naszych ucieka za granicę...wiadomo ze lepiej mieć 2000 Euro niż 2000zł.

    • 58 26

    • A jeszcze lepiej mieć 65000

      " Jako profesjonalistką to d.pa, jako d.pa - to profesjonalistką"

      • 3 0

  • Kontrola bezpieczdństwa trwa na tym lotnisku (1)

    zdecydowanie za długo . Z doświadczenia i ponad godzinę. Więcej zespołów kontrolnych zdecydowanie skróci czas postoju w długiej kolejce i zminimalizuje ryzyko podłapania zarazków od kolejkowiczów.

    • 9 5

    • Na casting tracku nie ma kolejek.

      Przestań skąpić, kup biznes klasowy bilet za milion pięćset.

      • 1 0

  • Kiedy w koncu zmiana nazwy tego lotniska??? (5)

    Czas najwyzszy

    • 46 40

    • Sprawy biezacew (1)

      Czas najwyszy zmienic nazwe z bolka zdrajce okraglego stolu na pania Walentynowicz oczko solidarnosci....

      • 2 2

      • Na Kurskiego - motto: "Prawda was wyzwoli"

        • 0 0

    • Jak przyjdą szwedy

      • 3 0

    • nA damowicza (1)

      Przyjaciela środowisk prawniczych i mecenasa developerki gdańskiej.

      • 5 13

      • Na schetyny

        Który za nic nie odpowiada

        • 8 2

  • Czy to oznacza, że Polacy nareszcie wracają z emigracji? (3)

    Czy znowu kolejna fala opuszcza ten piękny kraj?

    • 10 7

    • Turyści z Norwegii walą drzwiami i oknami (1)

      • 3 1

      • Czym walą, albo co walą?

        • 0 0

    • Nie

      Bo do czego?

      • 3 0

  • 2+2=4 (1)

    Czyli spadliśmy z podium. Pierwszy raz w historii.
    Oczywiście doceniamy wysiłki itd, a zwłaszcza kolorowe LED-y i ILS. Ale na południu pracowali z większym rozmachem i znacznie skuteczniej. Może czas na współpracę z Gdynią. Podkreślam: współpracę, a nie walkę. Może zarząd już się wypalił?

    • 2 1

    • Gdyby dodać pasażerów GDN i Kosakowa

      To niczego by to nie zmieniło.

      • 2 0

  • (19)

    Panie Redaktorze, tekst powinien zawierać również informację dlaczego nie udało się osiągnąć 5 mln pasażerów spowodowanych nie działającym systemem ILS wyższej kategorii spowodowanym brakiem osłon na urządzeniach. Ciekaw jestem czy w tą liczbę obsłużonych pasażerów zawarto 11 lotów które nie odbyły się 21 grudnia 2018. Z tego powodu rodziny nie mogły się spotkać na święta. No chyba że obsłużony pasażer to również taki który odprawił się, czekał do wejścia na pokład a następnie został przewieziony do terminala.

    • 71 9

    • 21 grudnia 2018 (2)

      ILS już był czynny

      • 6 0

      • Ale tylko II kategorii (1)

        • 5 2

        • ILS

          Cat II to maksymalna kategoria w Gdańsku.

          • 2 0

    • Nie tylko ILS. Mozna bylo duzo lepiej i duzo wygodniej (10)

      Moze niektorzy turysci po przegonieniu po schodach i terminalu gora/dol maja dosyc?
      W naszym klimacie rekawy powinny byc obowiazkowe tym bardziej ze sa nieuzywane przez tanie linie i stoja odlogiem. Kto to widzial zeby za granica ktos kazal ludziom stac na schodach przez 45minut? Borading rekawem w cywilizowanym kraju trwa 3minuty i zaczyna sie 20min przed odlotem dla typowego samolotu obslugiwanego w Gdansku.
      Wkurza tez labirynt przez sklep za kazdym razem kiedy trzeba isc na gate z security - ktos musial niezla kase wziasc za taki uklad sklepu.
      Z plusow: Cale szczescie ze trepy z SG juz nie maja takiego pola do wyzywania sie na ludzich bo po dodaniu stolow do przygotowania na security scanner i przyspieszeniu kontroli wreszcie musza pracowac w normalnym tempie.

      • 24 7

      • W Niemczech we Frankfurcie/Monachium wychodzisz na płytę lotniska i przewożą Cie z 15 minut autobusem... (1)

        • 12 1

        • We Frankfurcie autobus często nawet dłużej niż 20 min.

          Jeśli miejsce "taxi" postoju samolotu to V298 to podróż z bramki A52/A54 to minimum 25 minut.

          Dopóki będzie latać CRJ900 na trasie Gdansk - FRA / MUC dopóty będzie autobus.
          Taki mamy klimat...

          • 0 0

      • (2)

        Powiedz to Ryanair który z założenia nie korzysta z rękawów - poza kosztem także dlatego że proces wsiadania i wsiadania trwa dluzej.
        To linia lotnicza wybiera że chce trzymać ludzi na schodach - w normalnych liniach nic takiego nie ma miejsca więc pretensje do Ryana a nie lotniska

        • 13 1

        • na innych zagranicznych lotniskach tanie linie musza korzystac z rekawow (1)

          • 4 2

          • Widocznie Gdansk nie ma jescze takiego prestizu zeby sobie mogl pozwolic na wymuszenie takiej procedury na tanich przewoznikach.

            • 1 0

      • (3)

        tutaj osoba, która pisze chyba za często nie latała. proponuję odwiedzić franfurtk... lub każde inne transferowe lotnisko na świecie i wówczas opowiedzieć historie o ganianiu, czekaniu, odprawie, labiryntach itp.

        • 11 8

        • We Frankfurcie nikt nie gania, moja babcia lat 80 poradziła sobie sama z przesiadką do Chicago, (1)

          a miała na to 1 godz.35 minut, była pierwszy raz na tak dużym lotnisku,
          mówiła, że prowadziły ją napisy wyświetlające się "wszędzie".
          Plus podjeżdżała czymś.
          Zero labiryntu---wszędzie piktogramy i napisy świetlne.

          • 12 0

          • Hans

            To fakt. Największy dworzec PKS w tej części kalifatu, ale doskonale zorganizowany.

            • 1 0

        • Gdanskowi troche brakuje do Frankfurtu

          Na tle porownywalnych malych lotnisk dalej jest slabo

          • 7 9

      • Modlin

        ... i wszystko jasne :)

        • 1 0

    • Jest jeszcze spadek pasazerow latajacych do Wawy po wycofaniu sie Ryana z tego kierunku. Lot z portem Chopina mysleli, ze jak uwala Ryana to zgarna 100%, a tu niespodzianka.

      • 4 0

    • (2)

      Nie, to liczba pasażerów, która przewinęła się przez terminal.

      • 10 0

      • w tym odwiedzający, bo liczą od wejścia do holu (1)

        • 6 7

        • to jeszcze raz.... pasażerów

          • 7 0

    • chyba jednak miał mały wpływ 20.000 to jakieś 100 lotów

      największy wpływ miało zamkniecie połączeń do Warszawy przez Ryana - a i tak mamy szczęście że łaskawie biura podróży prawie wyrównały ten spadek wzrostem charterów

      • 5 1

  • Do lotniska O'hare brakuje mu 75 mln pasażerów ;-)

    Jestem gdańszczaninem, mieszkam koło O'hare i mi te latanie samolotów na głową nie przeszkadza. Pozdro.

    • 3 0

  • Kiedy Lotnisko zmieni nazwe z im. B?? (1)

    • 7 3

    • iq

      zmieni jak tylko panskie iq przekroczy 44. synonim słowa nigdy

      • 2 2

  • Do USA nie ma chętnych (1)

    • 1 1

    • Lot niestety ma nasze lotnisko głęboko w D

      • 2 0

  • Bez Włoch na wakacje. (1)

    To zapewne bardziej sprawa biur podróży niż lotniska, ale nie ma kontynentalnych Włoch na wakacje, nie ma Madery, która np. jest z Wrocławia. Odstajemy pod tym względem nie tylko od Katowic, ale też Wrocławia i Poznania. Ciekawe co takiego słabego jest w u nas pod tym względem.

    • 8 2

    • Od nas jest kilkaset km dalej. Rocznie to daje gigantyczną różnicę na paliwie

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane