• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko: celu nie osiągnięto, ale rekord jest

Michał Stąporek
22 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ruch pasażerski na lotnisku w Gdańsku cały czas rośnie. W ubiegłym roku było o 8 proc. więcej podróżnych niż w 2017 r. Ruch pasażerski na lotnisku w Gdańsku cały czas rośnie. W ubiegłym roku było o 8 proc. więcej podróżnych niż w 2017 r.

4,98 mln pasażerów przewinęło się w ubiegłym roku przez gdańskie lotnisko. Choć wymarzonych 5 mln pasażerów nie udało się obsłużyć, to lotnisko i tak cieszy się z 8-procentowego wzrostu ich liczby. I - co za tym idzie - wzrostu zysku do 37,6 mln zł.



Dokąd najchętniej latamy z Gdańska



W podróż lotniczą wyruszasz najczęściej z:

Nie na wakacje, nie do ciepłych krajów i nie na przedłużone weekendy. Największą popularnością cieszyły się te miasta, do których lataliśmy do pracy lub w ramach podróży tranzytowych, czyli z przesiadką.

534 tys. pasażerów poleciało w ubiegłym roku do Londynu, 380 tys. do Oslo, 299 tys. do Sztokholmu, 269 tys. do Warszawy i 167 tys. do Kopenhagi.

Przypomnijmy, że liczba pasażerów latających do Warszawy zmniejszyła się o połowę (spadek z 522 tys.) po tym, jak Ryanair wycofał się z lotów do stolicy.

Ponad 530 tys. pasażerów skorzystało w ubiegłym roku z połączeń z Gdańska do Londynu. Ponad 530 tys. pasażerów skorzystało w ubiegłym roku z połączeń z Gdańska do Londynu.

Na wakacje: prawie połowa do Grecji



Bardzo wyraźnie - o prawie 47 proc. - wzrosła liczba pasażerów połączeń nieregularnych i czarterowych. Podczas gdy w 2017 roku było ich ok. 275 tys., w ubiegłym roku ta liczba wzrosła już do ponad 405 tys. Najchętniej latali oni do Grecji (42 proc.), Turcji (21 proc.), Hiszpanii (13 proc.) i Bułgarii (9 proc.).

Warto jednak podkreślić, że pasażerowie samolotów czarterowych stanowią niespełna 10 proc. wszystkich.

Prawie połowa pasażerów lotów czarterowych wyleciała z Gdańska do Grecji. Prawie połowa pasażerów lotów czarterowych wyleciała z Gdańska do Grecji.

Głównie za granicę i głównie tanimi liniami



91 proc. podróży odbyliśmy za granicę i tylko 9 proc. po kraju. Warto odnotować, że po raz pierwszy w historii liczba pasażerów w ruchu krajowym spadła do wartości jednocyfrowej. 15 lat temu, w 2003 roku, ten ruch rozkładał się dokładnie po połowie.

Od kilku lat na stałym poziomie utrzymuje się relacja między pasażerami obsłużonymi przez tzw. tanie linie lotnicze (low cost) i tradycyjnych przewoźników. Od 2015 r wynosi ona ok. 77-78 proc. do 23-22 proc.

Największym przewoźnikiem w Gdańsku jest Wizzair, którego pasażerowie stanowią niemal połowę wszystkich obsłużonych w Rębiechowie. Największym przewoźnikiem w Gdańsku jest Wizzair, którego pasażerowie stanowią niemal połowę wszystkich obsłużonych w Rębiechowie.
Ta dysproporcja ma swoje odzwierciedlenie w zestawieniu największych klientów gdańskiego lotniska pod względem liczby przewiezionych pasażerów. Na pierwszym miejscu jest Wizz Air, z którego usług skorzystało 2 mln 259 tys. pasażerów, czyli prawie połowa. Na drugim Ryanair z prawie 1,2 mln pasażerów, na trzecim LOT, z którego usług skorzystało 328 tys. pasażerów. Po piętach depcze mu jednak Lufthansa, która przewiozła co prawda "tylko" 273 tys. pasażerów, ale która odnotowała pod tym względem wzrost o 11 proc., podczas gdy wynik LOT-u pozostał niemal bez zmian (spadek o 0,2 proc.)

Każdy pasażer to zysk



Liczba pasażerów ma wymiar nie tylko symboliczny. Na każdym z nich lotnisko zarabia i to na kilka sposobów. Po pierwsze: za każdego pasażera płacą linie lotnicze, a właściwie sami pasażerowie w cenie biletu. Po drugie: każdy pasażer oznacza większe przychody ze sprzedaży w lotniskowych sklepach, barach czy punktach usługowych. Dlatego walka o liczbę pasażerów jest walką o lepszy wynik finansowy.

Przychody ze sprzedaży portu lotniczego w Gdańsku wyniosły w ubiegłym roku prawie 180 mln zł, co oznacza wzrost o 29 mln, a więc ponad 19 proc. w ciągu roku. Ten efekt udało się osiągnąć nie tylko poprzez wzrost liczby u pasażerów, ale także otwarcie przebudowanej strefy handlowej w terminalu pasażerskim.

W ubiegłym roku Port Lotniczy w Gdańsku odnotował zysk w wysokości 37,6 mln zł (kwota jeszcze nie została zatwierdzona przez biegłych rewidentów). Rok temu było to 25 mln zł.

Otwarcie przebudowanej strefy handlowej na lotnisku pod koniec 2017 r.

Miejsca

Opinie (188) ponad 10 zablokowanych

  • szkoda - inne lotniska maja po kilkanaście procent wzrostu - a my marne 8% (4)

    coś Trójmiasto zaczyna na poważnie przegrywać z innymi - oczywiście nie dotyczy to tylko lotniska, ale przyciągania nowych inwestycji

    • 15 17

    • (2)

      A tak konkretnie to kto poza Krakowem (i Katowicami ale to dzięki czarterom). Wzrosty WRo czy POZ są dużo mniejsze liczbowo niż GDN - jesteśmy sporo od nich więksi więc i procentowo trudnej rosnąć szybciej

      • 5 3

      • wiesz co to jest wzrost procentowy? (1)

        • 5 2

        • A wiesz, że ciągle mamy więcej pasażerów niż dużo większe ośrodki jak Wrocław, Poznań, Łódź czy Katowice?

          • 1 0

    • co się dziwić skoro kurski (z Gdańska) woli promować centusiowo (Eurowizja)

      • 5 2

  • Ja najczęściej z Gdyni z lotniska arka Babie Doły

    • 2 2

  • Z Bartoszyc (6)

    Wyruszam najczęściej

    • 19 11

    • Kiedy będziemy latać na stałe do Smoleńska? (3)

      • 6 10

      • Zapakujemy was i POleci

        Wsio można tolko astarozna...

        • 1 0

      • Leć już

        I nie wracaj

        • 5 0

      • na Smoleńsk-Jużnyj UUBS mogę cię zawieźć nawet jutro, jeśli zapłacisz

        • 2 1

    • nic śmiesznego

      Warszawa ma lepszą siatkę połączeń, szczególnie długodystansowych. Ostatnio leciałem do Singapuru i oczywiście z W-wy.

      • 1 0

    • Bliżej masz do lotniska w Kaliningradzie. Xuj z Gdańskiem.

      • 2 5

  • (7)

    Świetna wiadomość. Natrętny pasażer. O! A gdyby tu wasz synek z grupą stuosobową odlatywał, i każdy z rodziców chciałby wejść to jaki był by tłok sami widzicie, i nie mówcie, że nie macie synka, bo w każdej chwili mieć możecie! Sprawdzić czy nie ksiądz :)

    • 42 29

    • Jesteś dowcipny jak kupa gruzu. (1)

      • 6 19

      • Sven ty filmu nie zrozumiałeś

        Ale my o tym wiemy

        • 4 0

    • Zmienić nazwę na Pawła Adamowicza !

      • 2 3

    • zysk 37mln? żałosne (2)

      • 5 3

      • Pokaż nam swój wyciąg bogaczu (1)

        Gdańsk jest większościowym udziałowcem :)

        • 2 5

        • 7,40pln za glowę?

          • 3 0

    • Ale o co chodzi??

      • 5 7

  • (1)

    A co się stało z połączeniem do Neapolu i Lizbony???

    • 16 0

    • do Neapolu zawieszone na zime, do Lizbony niestety skasowane

      • 2 0

  • Cudnie by było, gdyby było połączenie do Nicei, choć Marsylii, do Chorwacji latem. (1)

    Brak tanich połączeń do Niemiec to jest wielki problem, od wielu, wielu lat. Kiedyś w 2011 latał Ryanair do Hahn, później Wizz, a teraz NIC. Powinne być tanie połączenia do Frankfurt am Main, Monachium, Berlin, Amsterdam, Paryż. A nie brak połączeń lub ździerstwo monopolisty Lufthansa lub LOT. PS: Tanie tj. 400-600 zł za lot w dwie strony, a nie 1400 czy 2000 zł.

    • 5 5

    • easyjet bedzie latal z Gdanska do Berlina

      • 2 0

  • w tym roku będzie sześć milionów

    jedenaście miesięcznic wygeneruje taki ruch na lotnisku
    a do tego płemieł wracający z Brukseli i oczywiście kibice LG latający na mecze pucharowe LM po całej Europie

    • 3 7

  • Mniej robioli lotnisko Bolka to skansen robotnicy żadnych konkretnych lotów

    • 4 5

  • kiedy mieszkający w pobliżu lotniska dostaną odszkodowania? (13)

    budowałem się 5 lat temu i nie było tam takiego ruchu!!!

    • 27 173

    • Więcej finezji.

      • 3 0

    • (2)

      A jak kupowałeś taniej działkę to lotnisko nie przeszkadzało?

      • 45 2

      • Przycebuliłeś to się mecz. (1)

        Coś za coś

        • 28 1

        • to mecz, mieszkańcy kontra lotnisko

          • 0 1

    • Sam jesteś sobie winny (4)

      Naiwnym jest wybudować się przy lotnisku i przy obecnej koniunkturze zakładać, że lotnisko nie będzie się rozwijać.

      • 77 7

      • Ale grunt był tańszy z tego powodu a teraz jeszcze odszkodowanie i co jeszcze

        • 7 1

      • a co to za argument (2)

        ja mam się martwić o koniunkturę lotniska. Płacić Płacić i Płacić

        • 4 27

        • Kupić działkę za bezcen przy lotnisku

          Narzekać że latajo samoloty
          Genialne!

          • 31 2

        • Hahahahah

          • 13 1

    • Widzisz

      Trzeba zrobić konstrukcję nad domem, usypać kopiec z ziemi o średnicy 1,0 m., i robić za kreta. Ciepło i spokojnie będzie, trochę ciemno - ale co się nie robi, dla ciszy?

      • 5 0

    • (1)

      prowokacja

      • 14 1

      • Marna...

        • 5 2

    • Co za gość

      To trzeba bylo budowac aie w innym miejscu a nie marudzisz teraz..ludzie to jednak sa d**ilami..

      • 21 1

  • Smród papierosów na wejście. Tego nie da się obronić. To jest bardzo prymitywne i niebezpieczne.

    Te miejsca dla palaczy powinny być w oddaleniu i wyseparowane. Porcie Lotniczy zróbcie coś z tym. To fatalna wizytówka.

    • 14 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jan Zarębski

Działalność gospodarczą rozpoczął już na początku lat 80. Stworzył firmy takie jak Lonzę i Natę, które od lat 90. należą do głównych producentów napojów bezalkoholowych w Polsce. Związane z nim przedsiębiorstwa zajmują się również m.in. wytwarzaniem maszyn i oprzyrządowanie do produkcji opakowań. Kieruje Gdańskim Związkiem Pracodawców, działa też w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Najczęściej czytane