• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos chce mieć własny terminal. Powrót do planów sprzed lat

Robert Kiewlicz
10 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Lotos rozważa budowę własnego nabrzeża i terminalu na Martwej Wiśle lub udział w projekcie rozbudowy portu zewnętrznego realizowanego w Porcie Gdańsk. Lotos rozważa budowę własnego nabrzeża i terminalu na Martwej Wiśle lub udział w projekcie rozbudowy portu zewnętrznego realizowanego w Porcie Gdańsk.

Lotos odgrzewa pomysł sprzed 10 lat na budowę własnego terminalu morskiego do obsługi frachtu morskiego. Pierwsze plany dotyczące rozbudowy nabrzeżna Lotosu na Martwej Wiśle sięgają 2009 roku. Pierwotnie terminal miał być gotowy w 2011 roku, a Lotos chciał w ten sposób odebrać Orlenowi część rynku paliw żeglugowych. O tym, czy nowe plany rozbudowy nabrzeży będą realizowane zadecyduje zapewne nowy właściciel, czyli Orlen.


Czy budowa własnej infrastruktury przeładunkowej przez Lotos to dobry pomysł?


Jak poinformował w rozmowie z PAP Patryk Demski, wiceprezes Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji po zakończeniu Projektu EFRA Lotos rozważa budowę własnego nabrzeża i terminalu na Martwej Wiśle lub udział w projekcie rozbudowy portu zewnętrznego realizowanego w Porcie Gdańsk. Planowane instalacje spółka mogłaby wykorzystać do zwiększenia produkcji paliw bunkrowych dla statków.

Takie plany nie są nowe. W 2009 roku Grupa Lotos poinformowała, że chce zwiększyć sprzedaż paliwa do statków w portach krajowych, a w przyszłości zaopatrywać też porty europejskie. Ruszyły też przygotowania do przebudowy nabrzeża gdańskiej rafinerii. Prace projektowe miały zakończyć się w lipcu 2009 roku, a sam terminal miał być gotowy w 2011 roku.

Po raz kolejny do planów budowy terminalu wrócono w 2013 roku. Projekt budowy terminalu przeładunkowego został ujęty w programie "Efektywność i Rozwój". Terminal miał być przeznaczony do bezpośredniego przeładunku produktów i komponentów naftowych I i III klasy pożarowej. Grupa Lotos sprowadzała komponenty do produkcji (FAME, etanol, etery) drogą morską, z wykorzystaniem infrastruktury portowej oraz logistyki kolejowej. W ten sam sposób ekspediowała również mniejsze partie produktów, czyli do 5 tys. ton. I właśnie takie ładunki ma obsługiwać terminal.

Gdzie ma powstać? zobacz na mapie Gdańska Przewidywane położenie to lewy (południowy) brzeg Martwej Wisły, obok istniejącego nabrzeża gdańskiej rafinerii Grupy Lotos, kilka kilometrów od Mostu Wantowego im. Jana Pawła II.

Szacowano, że sama inwestycja pochłonie ok. 100 mln zł. Dodatkowe 160 mln zł miała kosztować budowa toru wodnego. Planowany termin oddania inwestycji wyznaczono na koniec 2015 roku.

Czy tym razem Lotos przystąpi do realizacji inwestycji? O tym zadecyduje już zapewne nowy właściciel gdańskiego koncernu. Prezes PKN Orlen zapowiedział złożenie w najbliższych tygodniach wniosku w sprawie fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos do Komisji Europejskiej. PKN Orlen planuje zamknięcie przejęcia kapitałowego Grupy Lotos do końca 2019 roku.

Miejsca

Opinie (59) 5 zablokowanych

  • Za pózno (1)

    Od 1 stycznia 2020 r. wszystkie paliwa spalane przez statki muszą być nisko siarkowe (max 0.5 % ) Gdyby zaczęli produkować taki typ paliwa w tym roku to byłby niezły zarobek.

    • 0 1

    • No właśnie 10+ i EFRA ku temu zmierza, żeby nie produkować nic innego jak paliwo bez siarki.

      Generalnie produkty z LOTOSu się kupuje i miesza ze swoim zasiarczonym paliwem, żeby się w normie zmieścić. Nowoczesne instalacje obniżają zawartość siarki nawet do 1ppm (a 0,5% to 500 ppm).

      • 2 0

  • Kolejne bajki i miraże. (5)

    Przecież PISowski zarząd nic nie robi. Ich kreatywność kończy się na remoncie biura. Nawet EFRY nie potrafią zakończyć, a snują kojne bajdy.

    • 85 24

    • wyniki Lotosu czy Lotu mówią same za siebie, firmy to teraz perełki, (3)

      • 6 15

      • Prawda. A jak wygląda reszta spółek skarbu państwa ?

        Może jakaś energetyka ? Przynosi zyski, akcje idą w górę ?

        • 2 0

      • (1)

        Efekty dzisiejszych rządów zobaczymy w przyszłej dekadzie placku. I nie będą to fajerwerki a wręcz przeciwnie.

        • 10 3

        • pieniędzy nie ma i nie będzie :)))!

          • 5 0

    • Efra to nie wynik pisu

      Opóźnienia nie miały nic wspólnego z polityką. W dodatku ten projekt już jest na wykończeniu.

      • 5 3

  • Jak to jest, że PiS realizuje dobre pomysły, a i tak z każdej strony jest hejtowany (8)

    • 47 93

    • (1)

      a co konkretnie realizuje z "dobrych pomysłów"? bezsensowny przekop mierzei, inwestycje w port lotniczy w Radomiu blokując Okęcie, kupno Lotosu przez Orlen czy inwestycje w węgiel przez co płacimy za prąd znacznie więcej niż za granica (a rząd i tak do tego dopłaca gigantyczne srodki)

      • 11 1

      • w GW to przeczytałaś, Tusc Vision Network albo w TVP za PO ?

        Bezsensowny przekop Mierzei ? Powiedz to politykom PO, którzy parę lat temu byli za tym.....ale zdanie się zmienia w zalezności od kierunku wiatru/ głosów ? Ten przekop miał powstać przed 1930 aby skrócić drogę do Elbląga (kiedyś to nie było takie prowincjonalne miasteczko...

        • 1 2

    • Hejtowany jest przez tych, którzy dostrzegają różnice między ogłoszeniem decyzji a jej realizacją.

      To podobna różnica jak między zatrzymaniem (a potem uwolnieniem z braku dowodów) a aresztowaniem. PiS wie, że wystarczy obiecywać i zatrzymywać, żeby mniej ogarnięci bili brawo.

      • 3 0

    • Bo to są projekty korzystme dla Polski i Polaków. (1)

      Nie dla wszystkich.

      • 11 11

      • Chyba dla starca i kochanka kota

        :D

        • 5 0

    • (1)

      Bo jak dobrze to źle, a jak źle to... też źle Xd

      • 6 3

      • hahaha

        :D:D:D coś w tym jest ...

        • 3 1

    • bo platforma wynajeła dziesiątki trolli którzy atakują Prawo i Sprawiedliwość,

      ja głosuję na PiS i nie przejmuje się trollami

      • 15 46

  • Mieszkam w Gdańsku (3)

    Sprawę przejęcia Lotosu trzeba rozpatrzeć jako zjawisko Globalne a nie lokalne. Za fuzją przemawia fakt, że większy może więcej, oczywiście Moim skromnym marzeniem jest posprzątanie w Lotosie układów rodzinnych i znajomości jeden zatrudniany przez drugiego.

    • 35 56

    • a W orlenie jest idealnie!!!! tam nie ma ukladow!!!

      • 1 0

    • o pisowiec stara się coś powiedzieć

      bosze drogi...

      • 2 2

    • W Enerdze jest teraz 10 prezes za PiSu czyli 3,5 roku. Stabilizacja ...

      • 24 1

  • Chyba w snach! Dobrze, ze orlen ich przejmuje (5)

    Skonczy sie to gdanskie panoszenie jakie to one pany sa! A warszawka wami pogrywa jak chcecie, jak chcecie byc tacy wolni to won do angeli ona was wezmie a my chetnie oddamy bo jestecie niewdzieczni

    • 25 152

    • a "my" to kto?

      przyznaj sie skad jesteś, chyba że trochę będzie wstyd...? ;)

      • 7 1

    • Glupota doskwiera? (1)

      Chyba nie, bo głupi nawet nie wie, że coś mu doskwiera.
      Jak można się cieszyć, że jeden z naszych największych lokalnych przedsiębiorców, sponsorów itd. przestanie istnieć lub zacznie być zależy od innego?
      Już nie wspominając jak pięknie zlikwidują konkurencję na rynku paliw. Już mamy ON droższy niż w zachodniej EU, a jak nam zafundują monopolistę to dopiero będzie na 500+.

      • 21 2

      • 1.Już nie ma konkurencji na rynku paliw.

        2. Przedmówca ma rację, że mimo tych gadek o świetnym rozwoju, to Gdańsk bez spółek państwowych leży i kwiczy. Oczywiście nie należy się z tego cieszyć. Ale warto zdawać sprawę w zalewie miejskiej propagandy.

        • 3 2

    • Zasada numer jeden: po alkoholu nie piszemy komentarzy.

      • 14 1

    • za długo na słońcu!

      • 32 2

  • Wejście do terminala (1)

    A którędy będą wpływać statki? Pod mostem Siennickim czy od strony rezerwatu?

    • 6 0

    • zasadniczo od strony rezerwatu- tamtędy prowadzi tor wykonany przez Urząd Morski

      • 3 0

  • Groblę zamknięto dla pieszych turystów ze względu na ptaki w rezerwacie.

    A statki będą pływać i rezerwat Ptasi Raj na tym nie ucierpi?

    • 2 0

  • orlen to pisdackie stolec, lotos kiedy byl lotosem to byl ok

    • 6 1

  • Gospodarka kwitnie (8)

    w zeszłym tygodniu okazało się, że akcje PKO - tego który został sprzedany za PO a odkupiony za PiS są warte więcej niż akcje Deustche Banku

    • 38 44

    • (2)

      Bank Pekao planuje zwolnienia grupowe. Od 25 kwietnia do 31 października 2019 r. pracę może stracić nawet 950 osób. Maksymalnie 620 pracownikom bank zamierza z kolei zmienić warunki zatrudnienia - czytamy w komunikacie.

      Wincyj TVP!

      • 15 6

      • Dwa razy wiecej zwalnia corocznie operator telekomunikacyjny

        bedacy wlasnoscia panstwowej, francuskiej firmy.
        I to od prawie 20 lat.
        Czy ktos sie tym przejmuje?

        • 4 1

      • bzdura! nie mówili o zwolnieniach na tvn24!

        • 4 3

    • Radio Erewań nadaje.

      Nie auta, a rowery. Nie rozdawali, a kradli. PKO nigdy nie było sprzedane, ani nie odkupione. Pekao było sprzedane i zostało odkupione za PIS. Jest teraz mniej warte o kilkadziesiąt procent niż za Włochów. Porę miliardów złotych poszło...

      • 10 4

    • Mowa była o PKO BP a nie o Pekao sa. pko bp od zawsze był państwowy.

      Obecnie poza propagandą w firmach państwowych nic się nie dzieje. Co miesiąc nowi prezesi z przypadku, kulejące programy inwestycyjne (jak tam EFRA w Lotosie) i armia miernych ale wiernych misiewiczy do wykarmienia.

      • 16 6

    • kłamiesz, pisowski trollu (1)

      PKO BP, którego akcje były warte więcej niż DB, nie został przez nikogo sprzedany, tylko wprowadzony na giełdę, a skarb pastwa zawsze miał w nim decydujący udział, sprzedany i odkupiony za PiS był pekao sa

      • 26 8

      • wszystko sprzedaliście, nawet polskie nagrania

        • 11 12

    • bo DB jest w ogromnym kryysie

      którego może nie przetrwać :)

      • 22 4

  • terminal do obsługi frachtu morskiego? (1)

    co ten pisiak wygaduje?

    • 8 0

    • terminal

      Taki zorientowany w temacie jest ten Demski. Czyli totalnie niezorientowany

      • 1 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane