- 1 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (106 opinii)
- 2 Energa z zyskiem za 2023 r. (45 opinii)
- 3 Brytyjska armia w Porcie Gdańsk (147 opinii)
- 4 Jest umowa na czarter FSRU (17 opinii)
- 5 Fuzji Lotos-Orlen nie można cofnąć (201 opinii)
- 6 Zobacz, jak wygląda świat z suwnicy (18 opinii)
Lotos stawia na LNG. Powstanie nowa instalacja
O analizach bardziej aktywnego uczestnictwa na rynku LNG oraz rozmowach z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem na temat budowy nowego terminala LNG w okolicy gdańskiej rafinerii poinformował podczas konferencji wynikowej Mateusz Bonca, prezes Grupy Lotos.
Współpraca Lotosu oraz PGNiG dotycząca bunkrowania LNG trwa od września 2016 roku, kiedy spółki Lotos Asfalt i PGNiG Obrót Detaliczny dostarczyły LNG jako paliwo żeglugowe do zbiorników nowo budowanej w stoczni jednostki. Usługi tego typu wymagają jednak budowy specjalistycznych instalacji.
Lotos chce bunkrować LNG
Przypomnijmy, że w 2017 roku Komisja Europejska kwotą 1,05 mln euro dofinansowała projekt złożony wspólnie przez Grupę Lotos i Gaz-System. Chodzi o przygotowanie "Studium wykonalności projektu budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali i budowy innowacyjnych bunkierek LNG".
Terminal LNG w Gdańsku ma pełnić rolę bazy przeładunkowej, bunkrowania i dystrybucji LNG do odbiorców końcowych i stacji paliw. Jednocześnie Gaz-System pracuje nad projektem pływającego terminalu regazyfikacyjnego na Zatoce Gdańskiej. Projekt terminalu LNG to cały czas prace studyjne, których celem jest przygotowanie realizacji inwestycji w Gdańsku.
W styczniu 2018 roku Grupa Lotos i Remontowa LNG Systems podpisały list intencyjny w sprawie budowy pilotażowego systemu dystrybucji LNG. Umowa dotyczy zaprojektowania, budowy i przeprowadzenia badań pilotażowej stacji dokującej. Remontowa LNG Systems opracowała koncepcję wykorzystania kontenerów LNG do bunkrowania statków poprzez kompleks zaworów i pomp zabudowany w ramie o rozmiarach 40-stopowego kontenera.
Wspólne projekty Lotosu i PGNiG
Natomiast w kwietniu 2018 roku Lotos Asfalt oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zdecydowały się na podpisanie umowy regulującej współpracę w kwestii bunkrowania LNG. Porozumienie ma pozwolić na wykorzystanie doświadczeń PGNiG w zakresie LNG oraz wiedzy Lotosu na temat rynku paliw morskich, obie firmy będą mogły świadczyć w pełni profesjonalną usługę bunkrowania statków paliwem LNG.
Kluczowym elementem dalszego wzrostu popularności LNG jest rozwój infrastruktury bunkrowania. Zgodnie z dyrektywą dla paliw alternatywnych najpóźniej do 2025 roku powinna powstać sieć bazowa punktów bunkrowania LNG w portach morskich. W przypadku Polski mają to być: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście. Potrzeby zapewnienia dostępności usługi bunkrowania w tych lokalizacjach zawarto w "Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktur paliw alternatywnych" opracowanych przez Ministerstwo Energii.
W październiku 2019 roku PGNiG Obrót Detaliczny i PKP Cargo podpisały list intencyjny, zakładający współpracę w zakresie rozwoju usługi transportu kolejowego skroplonego gazu ziemnego. Pierwszym etapem współpracy ma być przygotowanie pilotażowego transportu skroplonego gazu ziemnego z terminalu LNG w Świnoujściu na początku 2020 roku. Będzie to pierwszy tego rodzaju transport w Polsce.
Wyniki finansowe Lotosu
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 7,88 mld zł wobec 8,34 mld zł w analogicznym okresie 2018 roku, co stanowi spadek o 5,6 proc. rok do roku.
Oczyszczona EBITDA LIFO wyniosła 855,7 mln zł wobec 888 mln zł w 2018 roku - spadek o 3,6 proc. rok do roku. Zysk operacyjny Grupy Lotos wyniósł 496,3 mln zł wobec 866,8 mln zł w 2018 roku.
Na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Lotos w III kwartale 2019 r. największy wpływ miały spadające notowania surowców (tj. ropy naftowej i gazu ziemnego), niższy wolumen sprzedaży węglowodorów (spadek o ok. 12 proc. kw./kw.), wyższy poziom modelowej marży rafineryjnej (wzrost o 40,6 proc. kw./kw.) oraz wyższy średnio kwartalny kurs dolara.
W lipcu 2019 roku Grupa Lotos podpisała z konsorcjum ośmiu instytucji finansowych nowe umowy kredytowe w ramach refinansowania kredytów zaciągniętych na finansowanie Programu 10+. Oprócz optymalizacji struktury i okresu spłaty zobowiązań finansowych zwolnione zostały zabezpieczenia na majątku spółki.
Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda.
Miejsca
Opinie (38) 3 zablokowane
-
2019-11-05 14:33
Pensje (1)
Może zacznijcie lepiej opłacać pracowników, a nie dajecie laborantom żałosne 2100 na rękę. Żenada, taki niby rozwój ale pensje gorzej niż za komuny.
- 17 2
-
2019-11-05 17:21
dark
zycze Wam aby wzrosly
- 5 0
-
2019-11-05 15:19
Opinia wyróżniona
(5)
Myślę, że tak duży spadek obrotów w Lotosie , to wina naszego,,kochanego rządu ,, . Jest to rynek specyficzny potrzebujący znawców branży. A niestety po dojściu ,, dobrej zmiany,, i czystce w firmie oraz kilkukrotnej wymiany prezesa ,firma schodzi na psy. Tak to jest jak się stosuje klucz do obsadzania stanowisk rodem z głębokiego PRLu. Znam to z autopsji tylko w innej branży . A to dobru nie służy.
- 16 15
-
2019-11-06 13:04
(2)
Duży spadek obrotów w Lotosie??? Skąd takie informacje?
Rok 2018 był rekordowy w historii spółki: roczne ebitda lifo wyniosło 3,1 mld zł (przy przychodach ze sprzedaży 30,1 mld zł). Dla porównania: w roku 2014 ebitda lifo wyniosło 1,4 mld zł (a przychody 28,5 mld zł)...
Wyróżnienie akurat tej opinii nie było chyba zbyt przemyślane.- 6 2
-
2019-11-07 13:04
Z artykułu (1)
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 7,88 mld zł wobec 8,34 mld zł w analogicznym okresie 2018 roku, co stanowi spadek o 5,6 proc. rok do roku.
Oczyszczona ebitda lifo wyniosła 855,7 mln zł wobec 888 mln zł w 2018 roku - spadek o 3,6 proc. rok do roku. Zysk operacyjny Grupy Lotos wyniósł 496,3 mln zł wobec 866,8 mln zł w 2018 roku.
Czytaj więcej na:
https://biznes.trojmiasto.pl/Lotos-stawia-na-LNG-Powstanie-nowa-instalacja-n139423.html#tri- 0 0
-
2019-11-07 17:07
Usain Bolt też miał swoje rekordy i nie zawsze był w stanie je pobić :)
- 0 0
-
2019-11-06 13:14
Kwa Mac przecie w 2018 też byli to ci sami ludzie pajacyku (1)
- 0 0
-
2019-11-06 13:41
Nie, nie byli to ci sami ludzie, głuptasku. Przeglądnij wiadomości z portalu, na którym piszesz.
- 0 0
-
2019-11-05 16:44
kadry (4)
Ludzie. Tak dziwnej
rekrutacji do pracy jeszcze nie przeszedłem. 11 kandydatów. 6 odpada po kretynskich testach nie mających nic wspólnego z tematem rafinerii. Reszta na żałosną rozmowę. W tym jakiś koleś z innej spółki który chciał się dostać do spółki matki. Ja się chyba nie spodobałem a mam doświadczenie w podobnej branży i tytuł inż. Startowalem na aparatowego! Pfffff za 4300 brutto.. A wymagania cobajmniej jak do NASA. pytania rekrutujacych bezcenne- 21 2
-
2019-11-05 17:35
Pytania (3)
Pamietasz jakies konkretne pytania?
- 7 0
-
2019-11-05 21:21
(2)
to tajemnica . ale pytają o destylację , czym zajmuje się aparatowy itd. a babeczki od HR spytają się ciebie o coś w stylu gdzie widzisz się za 5lat. w zasadzie nie wiadomo czym kieruja sie przy zatrudnianiu
- 2 2
-
2019-11-06 11:27
to samo co 20 lat temu (1)
Tak jak ponad 20 lat temu, pytania nawet takie same hehe
- 3 1
-
2019-11-06 13:17
Na rozmowę nauczcie się jednostek SI
Przeliczenia z barów na hektopaskale, megapaskale,ogólnie przeliczniki różnych mierzonych parametrów, rodzaj armatury, czyli zawory, zasuwy, manometry, termometry, przepływomierze, gęstosciomierze, różnego rodzaju analizatory (np. tlenu), odwadniacze, wymienniki, podział i rodzaje pomp, silniki, produkowane produkty i paliwa, cena akcji, ilość spółek, hobby, najlepiej jakieś nietypowe, np latanie na drzwiach od stodoły, marsz śledzia, i inne pieśniarstwo. Trzeba mieć przyjazną aparycję i być ogarniętym. Ogólny sawruławiwr.
- 4 0
-
2019-11-05 16:46
Dobre zdjecie wykorzystane
Statek to wielo zadaniowy PSV byl budowany dla norweskiego armatora calkiem nie dawno pisaliscie o tym ze dwa ktore staly na stoczni polnocnej kupil armator co ma wspolnego zdjecie do obecnego artykulu ze tankuja statek bo napeqno nie rozladowuja go jak jest w bidowie
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.