stat

Milion euro na projekt terminalu LNG w Gdańsku

Inwestycja w Gdańsku jest powiązana z projektem zwiększenia zdolności przeładunkowych terminalu LNG w Świnoujściu. Na zdjęciu metanowiec "Al Nuaman" z katarskim LNG wpływa do Gazoportu w Świnoujściu.
Inwestycja w Gdańsku jest powiązana z projektem zwiększenia zdolności przeładunkowych terminalu LNG w Świnoujściu. Na zdjęciu metanowiec "Al Nuaman" z katarskim LNG wpływa do Gazoportu w Świnoujściu. fot. Piotr B. Stareńczak / KFP

Kwotą 1,05 mln euro dofinansuje projekt złożony wspólnie przez Grupę Lotos i Gaz-System Komisja Europejska. Chodzi o przygotowanie "Studium wykonalności projektu budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali i budowy innowacyjnych bunkierek LNG". Terminal LNG w Gdańsku ma pełnić rolę bazy przeładunkowej, bunkrowania i dystrybucji LNG do odbiorców końcowych i stacji paliw. Jednocześnie Gaz-System pracuje nad projektem pływającego terminalu regazyfikacyjnego na Zatoce Gdańskiej.



Projekt terminalu LNG to na razie prace studyjne, których celem jest przygotowanie realizacji inwestycji w Gdańsku. Jest on powiązany z projektem zwiększenia zdolności przeładunkowych terminalu LNG w Świnoujściu z 5 mld m sześc. do 7,5 mld m. sześc. gazu rocznie. Przygotowywane obecnie studium wykonalności instalacji w Świnoujściu o dodatkowe pojemności magazynowe stwarza realną możliwość stworzenia rynku przeładunku i dystrybucji LNG w Polsce i regionie.

Czytaj też: Pływający terminal na Zatoce Gdańskiej w 2021 roku

W zamyśle realizacja projektu budowy bazy LNG w Porcie Gdańsk ma m.in. zapewnić infrastrukturę umożliwiającą wykorzystanie LNG jako paliwa w żegludze morskiej w trójmiejskich portach oraz zapewnić warunki dla lokalnego magazynowania LNG z możliwością jego wykorzystania zarówno do celów energetycznych (np. w rafinerii Grupy Lotos lub do zasilania statków w porcie w energię elektryczną), czy jako paliwo w transporcie morskim i lądowym.

Więcej:Terminal gazowy na Pomorzu. Lotos szykuje się do inwestycji

Istnieje też możliwość przyłączenia magazynu LNG do sieci gazowej wysokiego ciśnienia na terenie rafinerii Grupy Lotos.

Gaz-System pracuje też nad projektem pływającego gazoportu na Zatoce Gdańskiej. Spółka wyłoniła już wykonawcę studium wykonalności pływającego terminalu regazyfikacyjnego wraz z pracami przygotowawczymi. Terminal typu Floating Storage Regasification Unit może rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 roku. Szacunkowy koszt jego budowy to blisko 3 mld zł.

Pływający terminal LNG w porcie Kłajpeda.

Opinie (15) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...