• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos znowu większy, rozbudowa na ukończeniu

Robert Kiewlicz
7 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
W Lotosie, na kilku prowadzonych równocześnie budowach, pracuje ponad 1000 osób. W Lotosie, na kilku prowadzonych równocześnie budowach, pracuje ponad 1000 osób.

Program inwestycyjny Grupy Lotos jest już na finiszu. 18 grudnia zakończona zostanie jedna z najważniejszych inwestycji programu 10+ - budowa instalacji destylacji atmosferycznej i próżniowej. Dzięki temu gdańska rafineria zwiększy moce przerobowe aż o 75 proc.



Pod koniec listopada Program 10+ był zrealizowany w 93 proc. Jego głównym celem jest zwiększenie zdolności przerobowych ropy naftowej z poziomu 6 mln ton do 10,5 mln ton rocznie. Zapewni to nowa instalacja destylacji atmosferycznej i próżniowej ropy (CDU/VDU). Drugim istotnym celem jest lepsze wykorzystania surowców do wytwarzania paliw. Dzięki nowym urządzeniom będzie można uzyskać więcej produktów o wyższej jakości.

W ramach inwestycji w gdańskiej rafinerii powstały już instalacja hydro-odsiarczania oleju napędowego (HDS), pomocniczy kompleks aminowo-siarkowy (KAS) oraz wytwórnia wodoru (HGU). W przyszłym roku Lotos zamierza zakończyć budowę instalacji - łagodnego hydrokrakingu (MHC) oraz przerobu ciężkiej pozostałości próżniowej (ROSE).

Rozbudowa i modernizacja gdańskiej rafinerii kosztują w sumie 5,2 mld zł. Inwestycje zostały sfinansowane m.in. dzięki kredytom w wysokości 1,75 mld dolarów, jakie spółka uzyskała od kilkunastu banków, m.in. Banco Bilbao Vizcaya Argentaria, PKO BP, BZ WBK, Bank of Tokyo-Mitsubishi, BNP Paribas, Mitsui Banking Corporation Europe, The Royal Bank of Scotland, Societe Generale.

Nagrody od Lotosu

Uwaga: konkurs został już rozstrzygnięty!

Z okazji zakończenia budowy instalacja destylacji atmosferycznej i próżniowej ropy Grupa Lotos przygotowała dla czytelników Trojmiasto.pl niespodziankę. W konkursie można wygrać 5 wejściówek na teren Rafinerii wraz z możliwością uczestnictwa w uroczystym otwarciu nowej inwestycji, a także karty programu premiowego Lotos Navigator z doładowanymi punktami.

Wystarczy odpowiedzieć na jedno konkursowe pytanie.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (133) 3 zablokowane

  • diesel z Białorusi (3)

    Dlatego Lotos blokuje budowę rurociągu tańszego diesla z Białorusi (o takiej samej jakości), bo sam podwoi swoje moce produkcyjne za miliardy tyle że nie będzie miał gdzie tego sprzedać. Niestety koszty produkcji Lotos ma najwyższe więc jak zwykle stracą tylko konsumenci czyli my własnie bo dalej będziemy płacili drożej. Teoretycznie konkurencję w Polsce dla dobra konsumentów miały stanowić dwa ośordki przerobu roby w Gdańsku i w Płocku ale konkurencji jest zero a bezpieczeństwa energetycznego jak nie było tak nie ma. :(

    • 1 1

    • białoruś

      tańszy diesel z białorusi to mit rozpowszechniany przez tych, którzy widząc tańsze paliwo na stacjach w Mińsku myślą , że jak się go przyiwzei do polski będzie taniej.
      Nic z tego! Pan Łukaszenko po prostu nie musi stosować unijnych akcyz , opłat paliwowych itp. Do ceny paliwa na granicy trzeba dołożyć polskie podatki i już będzie cena jak u nas.
      Gdyby tak nie było już dawno Polska byłaby zalewana "tańczym" dieselem i brak krótkiej rury nie jest tutaj problemem

      • 0 0

    • maniek...... (1)

      maniek jakbys troche kminil temat to wiedzialbys ze polskie rafinerie produkuja okolo 20%(lotos8%,orlen12%)krajowego rynku a brakujace paliwo i tak sprowadzamy....

      • 0 0

      • maniek ma chyba jednak rację

        ha ha kolego ale chyba ty nie kminisz i czytaj co piszesz: 8% to jest niestety udział Lotosu ale w sprzedaży wszystkich stacji Paliw w Polsce (niestyty brak własnej rozbudowanej sieci bo paliwa są najdroższe w kraju) a nie udział w produkcji paliw w Polsce który wynosi obecnie ponad 30%. Jak dodamy wzrost mocy o 75% to sobie sam wylicz ile powinien wzrosnąć łączny udział. Niestety ceny w Polsce są ustalane nie na bazie koszt produkcji + marża ale na bazie cena imoprtu minus coś tam tak aby zawsze mieć minimalnie tańsze paliwo od paliwa importowanego któego koszty transportu są wysokie. Przy transporcie rurociągiem z Białorusi koszty transportowe byłby dużo niższe niż koszty kazdego innego transportu a więc paliwo byłoby tańsze. Oczywiście żuczku akcyza i opłata paliwowa nie ma znaczenia czy jest to paliwo krajowe czy z importu - chodzi o cenę netto (bez podatków) np. w Warszawie - olej z Baiałorusi byłby o 20% tańszy. rynkiem nie rządzi ekonomia tylko polityka

        • 0 0

  • I BĘDZIEMY NAZYWAC SIE ELBLĄG

    • 0 1

  • LOTOS KOKOS

    • 0 1

  • BRAVO LOTOS

    • 0 0

  • To może pogadajmy o podwyżce

    Już czas, najwyższy, bo śpiewać darmo boli gardło.

    • 0 0

  • XDD

    ciekawe czy beda zatrudniac tylko rosjan ktorzy przyjada za 800zl robic czy tez Polaka ktory bedzie pracowal za 2,5tys zl???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane