• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos znowu większy, rozbudowa na ukończeniu

Robert Kiewlicz
7 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
W Lotosie, na kilku prowadzonych równocześnie budowach, pracuje ponad 1000 osób. W Lotosie, na kilku prowadzonych równocześnie budowach, pracuje ponad 1000 osób.

Program inwestycyjny Grupy Lotos jest już na finiszu. 18 grudnia zakończona zostanie jedna z najważniejszych inwestycji programu 10+ - budowa instalacji destylacji atmosferycznej i próżniowej. Dzięki temu gdańska rafineria zwiększy moce przerobowe aż o 75 proc.



Pod koniec listopada Program 10+ był zrealizowany w 93 proc. Jego głównym celem jest zwiększenie zdolności przerobowych ropy naftowej z poziomu 6 mln ton do 10,5 mln ton rocznie. Zapewni to nowa instalacja destylacji atmosferycznej i próżniowej ropy (CDU/VDU). Drugim istotnym celem jest lepsze wykorzystania surowców do wytwarzania paliw. Dzięki nowym urządzeniom będzie można uzyskać więcej produktów o wyższej jakości.

W ramach inwestycji w gdańskiej rafinerii powstały już instalacja hydro-odsiarczania oleju napędowego (HDS), pomocniczy kompleks aminowo-siarkowy (KAS) oraz wytwórnia wodoru (HGU). W przyszłym roku Lotos zamierza zakończyć budowę instalacji - łagodnego hydrokrakingu (MHC) oraz przerobu ciężkiej pozostałości próżniowej (ROSE).

Rozbudowa i modernizacja gdańskiej rafinerii kosztują w sumie 5,2 mld zł. Inwestycje zostały sfinansowane m.in. dzięki kredytom w wysokości 1,75 mld dolarów, jakie spółka uzyskała od kilkunastu banków, m.in. Banco Bilbao Vizcaya Argentaria, PKO BP, BZ WBK, Bank of Tokyo-Mitsubishi, BNP Paribas, Mitsui Banking Corporation Europe, The Royal Bank of Scotland, Societe Generale.

Nagrody od Lotosu

Uwaga: konkurs został już rozstrzygnięty!

Z okazji zakończenia budowy instalacja destylacji atmosferycznej i próżniowej ropy Grupa Lotos przygotowała dla czytelników Trojmiasto.pl niespodziankę. W konkursie można wygrać 5 wejściówek na teren Rafinerii wraz z możliwością uczestnictwa w uroczystym otwarciu nowej inwestycji, a także karty programu premiowego Lotos Navigator z doładowanymi punktami.

Wystarczy odpowiedzieć na jedno konkursowe pytanie.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (133) 3 zablokowane

  • (2)

    Rafineria wygląda fantastycznie nocą.
    Fajny efekt dla osób jadących do Gdańska krajową 7-emką.

    • 12 2

    • (1)

      a jeszcze lepszy efekt widoczny jest w dzień, gdy nad pięknymi polami Żuław górują wielkie dymiące i trujące kominy...

      • 0 0

      • które fachowo nazywa się chłodniami wentylatorowymi

        i które chłodzą wodę :)))))

        a komin elektrociepłowni jest, taki sam jak każdy inny, potrzebny, produkujacy energie elektryczna

        • 0 0

  • moce przerobowe zwiększone o 75 % a o ile zwiększy się zachorowalność na raka i A/H1N1??? (3)

    W tej chwili w tych smutnych statystykach wyprzedzamy nawet Śląsk. Taki rozwój miasta to jego śmierć odłożona w czasie i znowu jest SUKCE$$$$$

    • 4 7

    • za raka podziękuj chałdzie fosforogipsu i Budyniowi, który przez wiele lat urzędowania nic z tym nie robił

      • 6 0

    • (1)

      ... a do tego przejeżdżając przy tejże wizytówce Gdańska dobrze jest mieć ze sobą maskę przeciwgazową;]

      • 1 1

      • a marchewkę kupiłaś?

        • 0 1

  • gość (1)

    A jakiś czas temu akcje LOTOSU miały być warte ''O'' PLN

    • 5 0

    • Uni Credito... hmm ale to dawno było

      • 1 0

  • Żeby tak zainwestowali w żuzel.... (3)

    marzenia ściętej głowy?

    • 4 4

    • (2)

      motory żużlowe są napędzane metanolem, więc może jakiś producent wódki lub spirytu powinien ich sponsorować? :)

      • 3 0

      • (1)

        akurat metanol nie ma zbyt wiele wspólnego z wódką. nie polecam próbować. Niedowiarkowie mogą stracić wzrok.

        • 1 0

        • ale bliżej metanolowi do etanolu niż do benzyny :)

          • 0 0

  • Dajcie spokój...

    Dajcie spokój... Taki z niego "menedźer" jak był z Nikosia

    • 0 2

  • ciekawe, czy te modernizacje (1)

    zmniejszą wytwarzany smród :>

    • 5 1

    • problem jest większy z oszczyszczalnią Wschód!

      • 1 0

  • no brawo brawo!! (4)

    Twierdzenie że Lotos jest tak super zarządzany bo się tak ładnie rozbudowuje i zwiększa moce przerobowe jest spowodowane nikłą wiedzą. Rafinerie w Polsce tak naprawdę nie mają żadnej konkurencji, jeżeli jest się monopolistą to można gówno robić tragicznie zarządzać a i tak zyski się będzie miało bo jak coś to wystarczy podnieść ceny... podobnie rynek energetyczny... energa, pgnige i wiele innych "złodziei"

    • 3 4

    • czyli co? (2)

      stocznie upadły a rafineria jest i ma się całkiem dobrze, i tyle w temacie

      • 2 1

      • (1)

        gdyby Polskie rafinerie musiały rywalizować z rafineriami z Japonii czy Korei to byś zobaczył po ilu miesiącach by padły... jedyne z kim rywalizuje Lotos to Orlen, a jeden drugiemu krzywdy nie zrobi... a lotos to jeden wielki układ który przeżera miliony złotych "bo trzeba swojemu miejsce przy korycie zrobić" ale co z tego jeżeli Lotos " sr..." kasą to i tak nie będzie problemu

        • 1 1

        • frustrat ze stoczni?

          1) porownywanie rywalizacji przemysłu stoczniowego i rafineryjnego nie ma sensu, bo to dwa różne binzesy, statek sprzedać możesz wszędzie, a dystrybucja produktów ropopochodnych opłaca się w zależności od odległości,transportu i ilości, zastanawiales sie, dlaczego nie ma u nas duzych ilosci paliwa z zachodu?
          2) ktora rafinerie z Japonii lub Korei mielibysmy porownywac, skoro z ponad 30 zakladow, polowa jest mniejsza niz rafineria gdanska? po zakonczeniu budowy nasza rafineria naprawde bedzie nowoczesnym zakladem
          3) trzeba miec wizje i jaja,zeby realizowac taki plan rozbudowy, wiedzac, ze kazda zmiana rzadu oznaczac mogla dekapitacje - cale szczescie dotychczaswoi premierzy mieli duzo oleju (napedowego) w glowie

          • 2 3

    • Jest dokładnie jak mówisz Inżynier...

      ale parafrazując Kurskiego (którego swoja drogą nie lubię)
      ...ciemny lud to kupi!

      • 1 2

  • lotos jest ok ! (7)

    Wszyscy moi znajomi, ktorzy tam pracują dostali pracę dzięki członkom rodziny, także to nie jest jakis bezduszny koncern tylko - można śmiało powiedzieć - firma rodzinna, hehe.

    • 6 5

    • lol (2)

      wszyscy Twoi znajomi to nie cały Lotos, w ktorym pracuje kilka tysiecy osob

      • 1 0

      • dokladnie (1)

        ja dostalem za wiedze. i ci wszyscy twoi znajomi pewnie pracuja w lotos serwisie, ktory wykonuje uslugi dla decedentow z lotosu

        • 1 1

        • za wiedzę może też :-)

          ale przede wszystkim za to, że zgodziłeś się na g...aną stawkę wynagrodzenia w porównaniu z innymi chętnymi (dotyczy to zwłaszcza specjalistycznych stanowisk w trudniejszych działach merytorycznych, gdzie nie można upchnąć kogoś z rodziny z licencjatem, a praca jest ciężka i dużo). Członkowie rodzin mają lepszy start, zarowno finansowy, jak i możliwości pózniejszego awansu. Ty bedziesz tam tyrać jako w najlepszym wypadku specjalista z zarobkami daleko w tyle do średniej w firmie. Sprawdź ile ona wynosi, a potem potwierdź że jesteś nadal taki zadowolony.

          • 0 0

    • To się nazywa KUMOPTERSTWO i jest karalne!!! (1)

      • 0 1

      • KUMOTERSTWO

        literówka

        • 1 0

    • Ja dostałem pracę z ogłoszenia, pracuję tam 7 lat i wielkiego (większego niż gdzie indziej) kumoterstwa nie widzę.

      • 3 0

    • A nieprawda, bo ja nie.

      I dlatego zarabiam 2500 na rękę. Inni duuużo więcej.

      • 0 0

  • Zanim spłacą kredyty ropa się wyczerpie, a za co będę je spłacać??? Za naszą kasę (kierowców) I JAK TO MOŻLIWE ZE NA STACJACH (2)

    LOTOSw Gdańsku PALIWO DROZSZE niż w Polsce Chwalić się nie ma czym zamiast tego by obniżyli koszty produkcji!! A tym samym cenę paliwa na stacji1

    • 0 3

    • nie karmic trolla!

      • 0 0

    • nie pasuje ci ?!....... to se kup skode na wode i sie odp.... dol. Narzekać kazdy potrafi.

      • 1 0

  • A może lotos ma ochotę powiedzieć DLACZEGO podczas rozbudowy wydaje (4)

    Pieniądze w WŁOSZECH a nie w Polsce.
    DLACZEGO ich genialni menedżerowie nie zawarli z Technipem klauzuli żeby chociaż 60% wydanej kasy na projekt 10+ i ROZA Technip musiał wydać w Polsce w Polskich zakładach.
    Jak trzeba być głupim żeby w czasach kryzysu i bankructw stoczni (gdzie było można zamówić coś tak prostego jak konstrukcje stalowe) wspierać gospodarkę Włoch a nie Polski.
    Wyprowadzili w ten sposób setki milionów dolarów z Polski.

    • 11 1

    • moze dlatego, ze technologie sa na licencjach, (2)

      z ktorymi polskie firmy nie mialy bezposredniego kontaktu, poza tym kadra inzynierow z zagranicy, ktora zarzadza projektami prace zleca w wiekszosci polskim firmom budowlanym, ktore przy okazji zdobywaja bezcenne doswiadczenie; swoja droga to kryzys mamy od roku, a plany Programu 10+ siegaja 2002 r.

      • 1 1

      • to polscy robotnicy i kadra inżynierska wybudowała taki projekt jak ORMEN LANGE (1)

        w Norwegi, Mech 1i2 w Dani czy na projekcie w Kanadzie przy zagospodarowaniu pól bitumicznych.
        Co do technologi zgadzam się ale co do wykonania i produkcji nie ma pan racji.
        Myślę że ich managerowie są sprytniej si i wsadzili wam to co chcieli lub to co wy nie widzieliście.

        • 1 1

        • my u nich, oni u nas

          i wszystko gra!
          myslisz, ze podejmowanie decyzji nt wydania kilku miliardow zl opiera sie na sprycie sprzedajacego i wciskaniu byle czego? ha!

          • 0 0

    • Polska i Polacy :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane