• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marketing 360? You're Welcome

16 czerwca 2023, godz. 09:00 
Agnieszka Kulinkowska, CEO  You're Welcome.
Agnieszka Kulinkowska, CEO  You're Welcome.

"Wierzymy, że wszystko, co dobre, osiągają tylko ci, którzy chcą włożyć w to pasję, odwagę i kunszt" - to motto, którym kieruje się agencja You're Welcome. Czy można prowadzić na Pomorzu agencję, która świadczy kompleksowe usługi na najwyższym poziomie? Tak. I może być ona idealnym partnerem dla lokalnych firm. O tym rozmawiamy z Agnieszką Kulinkowską, CEO You're Welcome.



"Jak coś postanowi, jest nie do zatrzymania. Lepiej zapnijcie pasy" - taki opis Pani jako CEO You're Welcome można znaleźć na stronie internetowej waszej firmy. I faktycznie, jak się prześledzi drogę, jaką przeszła wasza agencja i tempo jej rozwoju, to bez pasów ani rusz. Zaczęło się...

- Zaczęło się w 2014 roku od małego biura w "Zieleniaku" i wielkich ambicji. Głównym celem było stworzenie na Pomorzu agencji, która świadczy kompleksowe usługi. Zaczęliśmy więc szlifować - jak to się mówi w branży - full service'owe skille, czyli umiejętności pracy we wszystkich obszarach marketingu. W tym małym biurze na początku pracowały trzy osoby, a po dwóch latach już kolejnych pięć. W naszym portfolio pojawiło się wówczas kilku dużych graczy, m.in. LPP, 4F czy Sokołów.
Dziś nasz zespół to już ponad 20 osób. Są to najlepsi specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w branży, którzy pracowali dla największych polskich i globalnych firm.
Życie naszej agencji nabrało tempa i po kolejnych dwóch latach mieliśmy już 13 osobową załogę na pokładzie. Przeprowadziliśmy się do nowego biura i zaczęliśmy myśleć globalnie. Z 15 m kw zrobiło się już 120. A w bazie zagościło 30 stałych klientów. W tym czasie wprowadziliśmy do oferty usługi marketingu mix i PR. Zaczęliśmy z powodzeniem działania 360 w digitalu i kampanie telewizyjne. Szybko odnotowaliśmy 100 procentowy wzrost przychodów. Potem nadszedł 2020 rok i pandemia. To był trudny czas dla wszystkich, dla nas też. Nie poddaliśmy się, przeszliśmy tzw. głęboką zmianę, przekwalifikowaliśmy zespół, zdobyliśmy nowe kompetencje i - wbrew wszystkiemu - dużych klientów. Co ciekawe, ten trudny rok stał się dla nas przełomowy. Do pracy wdrożyliśmy nowe narzędzia i rozszerzyliśmy ofertę o możliwość wynajęcia agencji jako zewnętrznego działu marketingu. Udało się. Dziś nasz zespół to już ponad 20 osób. Są to najlepsi specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w branży, którzy pracowali dla największych polskich i globalnych firm. Świat utknął na online, a my przeprowadziliśmy się na 300 m kw i czeka na nas drugie tyle, czyli drugie piętro. Nowy branding, nowa strona i nowa energia do działania. Krótko rzecz ujmując - jesteśmy gotowi na więcej wyzwań.


Co jest wyzwaniem na dziś?

- Naszym głównym celem było stworzenie na Pomorzu agencji, która świadczy kompleksowe usługi na najwyższym poziomie. To się udało. Jesteśmy agencją - jak to się określa w branży - full service oferującą marketing 360, czyli prowadzony na wielu polach. A skoro udało nam się zbudować naszą firmę właśnie tu, na Pomorzu, w Trójmieście, to chcemy zostać partnerem lokalnych firm, które potrzebują jakości na poziomie agencji z centralnej Polski. Ktoś powie, że w dobie internetu i pracy zdalnej miejsce prowadzenia firmy nie ma znaczenia. Może i tak. Sami też pracujemy dla zagranicznych klientów. Jednak czasem warto być bliżej siebie, aby lepiej się zrozumieć. Chodzi o wyczucie branży, o lokalny kontekst, ale też o optymalizację wydatków.

Ten argument na pewno trafi to dyrektorów finansowych. Prosimy więc o szczegóły.

- I słusznie, bo to oni odpowiadają za firmowe słupki w Excelu. Można ściągać firmy z Polski, ale można też skorzystać z usług lokalnej agencji i optymalizować koszty. Duża firma z Pomorza, która planuje kampanię z rozmachem, będzie potrzebowała licznej ekipy do jej realizacji. Ściąganie tych wszystkich specjalistów z Krakowa, Poznania czy Warszawy wymaga sporych środków. Trzeba uwzględnić transport, czy zakwaterowanie, przecież nie wszystko uda się zrobić zdalnie. Relacje są ważne, to się nie zmieniło pomimo pandemii i nowych nawyków pracy.
Staramy się z klientami pracować po partnersku, nie tyle jedynie wykonując zlecenia, co bardziej wspólnie je analizując czy uczestnicząc w procesie strategii(...)
A przecież można zatrudnić tu, na miejscu agencję, na poziomie tych z Polski, wówczas tych kosztów logistycznych po prostu nie ma. To jest istotne, patrząc od strony ekonomicznej. Poza tym czujemy tę lokalność, która jest coraz istotniejsza dla klientów. Ludzie cenią firmy, które mają korzenie. Dziś wspieramy duże firmy z rynku lokalnego, które działają globalnie, a mają siedzibę w województwie pomorskim. Zaufały nam marki Polskiej Grupy Porcelanowej czy Grupa Zoeller. Z dumą będziemy reprezentować kolejne. To nie koniec o racjonalizowaniu kosztów, mamy jeszcze jeden argument prosto z Excela. Obecnie marketing, kanały dystrybucji, narzędzia tak szybko się rozwijają, że mało którą firmę, nawet dużą stać na zatrudnianie w swoich działach marketingu specjalistów z każdej z tych dziedzin. Warto pewne niezbędne aktywności outsourcować. I tu znów my przychodzimy z pomocą.

Zespół You're Welcome.
Zespół You're Welcome.

Czy możecie zastąpić działy marketingu w firmach?

- Możemy je wspomóc. Agencja marketingowa jest specjalistą w marketingu i podobnie jak biuro rachunkowe czy kancelaria prawna wspiera klienta zewnętrznie. Dlatego zawsze jest potrzebna osoba wewnątrz firmy, która koordynuje tę współpracę, wie czego potrzebuje firma, jakie ma zasoby i jest w stanie koordynować pracę agencji, moderować potrzeby firmy i realizować KPI przekazywane od zarządu. Dla agencji najważniejsze jest dobre zrozumienie celów klienta i wypracowania z nim sprawnej współpracy, która odpowiada jego potrzebom. Nie tyle jedynie wykonując zlecenia co bardziej wspólnie je analizując czy uczestnicząc w procesie strategii, wówczas wszyscy bardziej rozumieją słuszną wizję. Klient najczęściej potrzebuje kreatywnego, stabilnego partnera, który pracuje w jego tempie i sprawnie realizuje potrzeby firmy. Przy współpracy kompleksowej, opierającej się na szerokim spojrzeniu na marketing klienta, przede wszystkim bazując na danych sprzedażowych, które agencja otrzymuje od dyrektora sprzedaży, jesteśmy w stanie dobierać odpowiednie kanały do realizacji celów jakie zakłada klient, np. samej obsłudze Social Media czy tworzeniu kreacji graficznych, do nas klienci często zwracają się na etapie tworzenia strategii dotyczącej projektu, aby zaproponować koncept kreatywny, aktywacje oraz zająć się całą egzekucją. Taka kompleksowa współpraca pozwala zoptymalizować wiele kosztów klienta, m.in nie płaci on za tworzenie kilkukrotnie tego samego content'u, komunikuje się z jedną osobą z agencji przy bieżącej realizacji. Jeżeli jednak firma ma duży dział marketingu na pokładzie i zamiast zatrudnić specjalistę decyduje się na współpracę ze specjalistą z agencji w celu realizacji pojedynczej usługi, wówczas ma sens współpraca z agencją, która obejmuje tylko ten obszar.

Dlatego warto poszukać solidnego partnera, który jest na wyciągnięcie ręki. Proszę jednak wyjaśnić czym jest agencja 360.

- To agencja, która jest w stanie obsłużyć klienta począwszy od zaplanowania wszystkich działań, wykonania audytu, opracowania strategii marketingowej firmy, marki czy produktu, przez kreację, przygotowanie materiałów, aż po realizację i egzekucję tych wszystkich działań i planów, które zostały na początku przygotowane.
Zwiększamy konwersje, zyski lub inne wskaźniki, które są kluczowe dla sukcesu biznesowego naszych klientów.
Wszystko w jednym. Kluczowe jest planowanie i realizacja większej liczby działań, a punktem wyjścia jest zaplanowanie strategiczne i szeroka egzekucja, która wymaga wielu efektywnie współpracujących ze sobą specjalistów. Zawiera się w tym m.in. branding, obsługa graficzna, content, kampanie czy web design. Kolejny krok to obsługa. Każdy wie, że najlepszy plan bez odpowiedniej realizacji skończy się porażką. Nasz dział Client Service na co dzień koordynuje działania naszych specjalistów oraz współpracowników. Z powodzeniem prowadzimy m.in. obsługę stałą PR i SoMe, realizujemy kampanie, produkujemy spoty, dobieramy i zamawiamy media. Koordynujemy eventy, budujemy strony i administrujemy nimi. Kompleksowo tworzymy i skalujemy nowoczesne marki DTC. Zwiększamy konwersje, zyski lub inne wskaźniki, które są kluczowe dla sukcesu biznesowego naszych klientów.


To duży zakres zadań. Jak je skoordynować?

- Niezbędne jest właściwe ułożenie pracy wewnątrz agencji. Mamy wiele narzędzi, z pomocą których pracujemy oraz systemów, które zaczęliśmy budować kilka lat temu. Obecnie klient jest w stanie monitorować zadania, które realizujemy w czasie rzeczywistym, oraz sprawdzać naszą efektywność. Takie systemy są drogie i pozwalają sobie na nie głównie największe agencje, jednak my wiemy, że optymalizacja czasu agencji i dobra koordynacja pracy pozwala zaoszczędzić również budżet klienta.
(...)wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem pracy w agencji w Trójmieście jest jak na lekarstwo, dlatego zdecydowaliśmy się zaangażować w proces edukacji kadr dla naszej branży.
Ustalenie optymalnej struktury organizacyjnej jest podwaliną, a na czele każdego działu stoi dyrektor albo lider. Pierwszy z działów to właśnie Client Service. Na jego czele stoi Account Director Elżbieta Życka, która pracuje w branży mediowej od 25 lat. Ma duże doświadczenie, przede wszystkim na rynku pomorskim. Ten dział zajmuje się codziennym kontaktem z klientami, prowadzeniem projektów, harmonogramem i koordynuje specjalistów z pozostałych działów. Kolejny dział to Dział Kreacja, którym kieruje Creative Director, Adam Diakowski. Ta komórka w firmie jest odpowiedzialna za branding, identyfikację, od koncepcji komunikacji po kampanie reklamowe. Trzeci dział zajmuje się działaniami SoMe, kampaniami performance, influence marketingiem czy tworzeniem i obsługą stron, aplikacji oraz e-commerce. Na czele agencji stoję ja i jestem odpowiedzialna m.in. za rozwijanie zespołu względem zapotrzebowania, koordynowanie marketingu agencji, wsparcie merytoryczne i strategiczne naszych liderów, rozwój agencji, wprowadzanie innowacji czy inspirowanie do poszerzania kompetencji. Wraz z office managerem, który zajmuje się administracją dbamy o dobre warunki pracy, atrakcyjne benefity i sprzyjającą atmosferę. Nie ukrywam, że wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem pracy w agencji w Trójmieście jest jak na lekarstwo, dlatego zdecydowaliśmy się zaangażować w proces edukacji kadr dla naszej branży.
Pierwszym celem dla You're Welcome jest zaopiekowanie się firmami z naszego regionu na odpowiednim poziomie, a drugim właśnie rozwój naszego lokalnego rynku specjalistów z zakresu marketingu.

A wydaje się, że specjalistów od PR i marketingu jest wręcz zbyt wielu na rynku.

- Specjalistów od szeroko pojętego marketingu jest sporo, jednak specyfika pracy w agencji jest inna niż praca po stronie klienta. Widzimy ogromny deficyt w obszarze m.in. Art Directorów, którzy mają doświadczenie w realizowaniu kampanii 360 czy copywriterów w zakresie tworzenia komunikacji. Z racji deficytu na pomorskim rynku agencji kreatywnych i agencji full service większość specjalistów, która zaczyna swoją drogę w tych obszarach ucieka. Jeżeli takie agencje jak nasza chcą mieć kadry, to powinny włączyć się w proces edukacji. Nie tylko dla własnego dobra, ale całej branży czy rozwoju naszego rynku. Właśnie dzięki specjalistom Pomorze i Trójmiasto stały się ważnym ośrodkiem dla firm z obszaru IT. Może kiedyś będzie to znaczące miejsce dla branży marketingowej w Polsce. Chcemy w tym uczestniczyć, dlatego wraz z Uniwersytetem WSB Merito w Gdańsku rozpoczęliśmy tworzenie nowych kierunków studiów. Nasi specjaliści będą mieli możliwość prowadzenia wybranych, pojedynczych zajęć dydaktycznych na uczelni. Przygotowujemy się także do wspólnej organizacji szkoleń, seminariów, a także warsztatów i konferencji, które będą poświęcone branży marketingowej. Ta branża wciąż się rozwija, a my chcemy brać udział w tych zmianach. Ostatnio sztuczna inteligencja zatrzęsła w zasadzie każdym obszarem. Szczególnie w marketingu dostrzegamy zmiany, my też korzystamy z AI w codziennej pracy. Niestety programy w szkołach tak szybko się nie zmieniają, dlatego warto włączyć się w ten proces. Pierwszym celem dla You're Welcome jest zaopiekowanie się firmami z naszego regionu na odpowiednim poziomie, a drugim właśnie rozwój naszego lokalnego rynku specjalistów z zakresu marketingu.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

 

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane