• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marynarka Wojenna zamówiła kolejne niszczyciele min

VIK
25 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Adam Ruszkowski, prezes zarządu Remontowa Holding  i wicepremier Mariusz Błaszczak.
  • Niszczyciel min Mewa.
  • Umowę na dostarczenie okrętów podpisano 26 czerwca w Świnoujściu.
  • Mariusz Błaszczak, wicepremier i szef MON.
  • Umowę na dostarczenie okrętów podpisano 26 czerwca w Świnoujściu.

W niedzielę 26 czerwca podpisano umowę na dostarczenie Marynarce Wojennej RP kolejnych trzech niszczycieli min typu kormoran. Okręty zbuduje konsorcjum, na którego czele stoi Remontowa Shipbuilding.



- Umowę na dostarczenie okrętów podpisał w Świnoujściu wicepremier, szef MON Mariusz Błaszczak. Jej przedmiotem jest pozyskanie trzech kolejnych nowoczesnych niszczycieli min typu Kormoran II wraz z pakietami wsparcia logistycznego - poinformował w resort obrony.
Stronami umowy są Skarb Państwa, czyli Agencja Uzbrojenia oraz konsorcjum: stocznia Remontowa Shipbuilding wraz z PGZ Stocznia Wojenna oraz Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej. Okręty mają zostać dostarczone w latach 2026-2027 i wejdą w skład 12. Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Niszczyciel min Kormoran na wodach Zatoki Gdańskiej.



Projekt Miecznik. Fregaty powstaną szybciej



Umowę na budowę pierwszego okrętu typu Kormoran II zawarto 23 września 2013 r. w Gdyni. Budowę prototypu rozpoczęto w 2014 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Prawie gotowe są dwa kolejne - Mewa i Albatros.

Drugi z serii, czyli Albatros został zwodowany w październiku 2019 r. i aktualnie przechodzi wojskowe próby zdawczo-odbiorcze. Ma zostać oddany w sierpniu tego roku. Mewa została zwodowana w grudniu 2020 r. i aktualnie znajduje się na etapie, realizowanych przez wykonawcę, prób morskich. Ten okręt ma trafić do służby w listopadzie tego roku.

Zwiedzanie niszczyciela min Kormoran.


Przypomnijmy, że zgodnie z planami miało powstać sześć takich jednostek. Władze Remontowa Shipbuilding, która je buduje, już wiele razy podkreślały, że stocznia jest gotowa na budowę kolejnych, ale ostateczna decyzja zależała od MON. Teraz przyszedł czas na realizację obietnic sprzed lat.

Okręt typu Kormoran powstał w polskim biurze projektowym, całą serię budują i wyposażają rodzime firmy. Liderem konsorcjum, które buduje okręty, jest Remontowa Shipbuilding, a w jego skład wszedł Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Wojenna PGZ. Jednostka seryjna zaprojektowana została w biurze Remontowa Marine Design&Consulting z grupy Remontowa Holding.

Okręty typu Kormoran II służą do poszukiwania, identyfikacji i zwalczania min morskich, prowadzenia rozpoznania torów wodnych, przeprowadzania innych jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawiania min oraz zdalnego sterowania samobieżnymi platformami przeciwminowymi.
VIK

Miejsca

Opinie (153) 5 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Polskiej Marynarce Wojennej na 1 grudnia 2021r. potrzebne były: trzy korwety, dwa okręty podwodne (6)

    Oraz sześć śmigłowców Seahawk do zadań ZOP. Wszystko jako nowe wprowadzone po 1 stycznia 2001r. No załóżmy, że drugi z podwodnych byłby odbierany teraz ze stoczni hiszpańskiej. A ile z tego mamy? Zer0.

    • 57 7

    • I dobrze. (5)

      Flota to zbędny wydatek, kosztuje wagon kasy a nie dość że sama się nie obroni to trzeba jej bronić ;))

      • 4 19

      • Polski MON oraz to, co jest resztkami polskiej "Marynarki Wojennej" nawet nie potrafią sie pochwalić tym

        Co mają, co zrobili. Są te trzy małe okręty rak!etowe z nowoczesnymi, szwedzkimi rak!etami o niezłym zasięgu 200 km. MON i MW od lat nawet nie raczyły uzupełnić hasła RBS-15 na angielskiej Wikipedii, gdzie niemiecki projekt z użyciem tego uzbrojenia jest streszczony, ale polski to już nie. I do tego w pozycji "Current operators" z polskich wojskowych nikt nie raczył wpisać w miarę aktualnych danych. Nedzne 3 (tylko) linijki tekstu. Zatrzymało się na podpisaniu umowy na zakupieniu elektroniki od Thalesa. O tym, że te okręty od dawna mają zdolność operacyjną, nowoczesne radary, że testy odp@lania zrobiono (niemal w ostatnim momencie, bo we wrześniu 2021) - głucha cisza. Fotki z RBS-15 na którymś polskim okręcie wstawionej żadnej nie ma. Innym, w tym szczególnie Chorwatom, się chciało. Polakom nie. Przecież na "Polsce Zbrojnej" po polsku zapewne można przeczytać...

        • 3 4

      • wojna na Ukrainie pokazała że flota jest niezbędna do utrzymania gospodarki kraju (3)

        o ile my tyle pszenicy nie eksportujemy to nadal korzystamy na ogromną skalę ze spedycji drogą morską. Nieposiadanie odpowiedniej floty jest strzałem w kolano. W wypadku wojny może pogrążyć kraj w zapaści i wpędzić w strefę wpływu kacapów. Gdyby Ukraina miała w miarę silną flotę to znacznie łatwiej byłoby im radzić sobie z trudami wojny. Natomiast po twoim wpisie widzę że nadal wpływ A. Zandberga na myślenie jest czynny. Tyle że ten komuch zmienił już zdanie w sprawie wojska. Teraz jak najbardziej jest za budową silnej armii.

        • 7 2

        • Pokazała tez, ze kiedy się nie posiada silnej floty. (2)

          To złym pomysłem jest nieprzestrzeganie porozumień zawartych z dużo silniejszym sąsiadem :)

          • 4 4

          • Co takiego???

            • 1 1

          • buhaha

            to Moskwa była m.in. gwarantem bezpieczeństwa Ukrainy na podstawie memorandum budapesztańskiego. Jak widać dla Rosji bezpieczeństwo i porządek to słowa które mają zupełnie inne znaczenie niż w cywilizowanym świecie.

            • 3 0

  • szkoda na to kasy jedna rakieta i kupa złomu ląduje na dnie. (3)

    • 6 8

    • Złomu za 1 200 000 000 PLN / szt. :-)

      • 2 1

    • Szkoda to będzie jak wyjdzie potrzeba zrobienia konwoju do obrony transportu paliwa gazu jedzenia czy czegokolwiek. Wtedy twoje rakiety nie pomogą ynteligencie.

      • 2 0

    • chyba jak będziesz celował w ponton

      skąd ta wiara w potęgę rakiet u przeciętnego absolwenta szkoły średniej?

      • 0 0

  • To okręt defensywny. Widocznie wszyscy się boją, że świry zaminują wejścia do portów, stąd tyle niszczycieli min.

    Patrząc jak im palma odbija, bardzo słusznie.

    • 8 3

  • (2)

    Przecież Ruski nie będą nic minować tylko wjadą do nas z rozpędu. Jakie miny chcemu usuwać?

    • 6 9

    • Przecież... przecież na ukraine zaminowali pół morza frustracie bez wiedzy

      • 1 0

    • po to jest mocna armia żeby sobie z rozpędu nie wjechali. Mamy PKB na poziomie 40% rosyjskiego, natomiast długość granic tylko 17% ich. W związku z czym jesteśmy w stanie niższym kosztem zorganizować sobie sprawną obronę. Biorąc pod uwagę to jak i fakt że broniąca się armia ma przewagę w postaci umocnień (ten sam poziom armii daje 3 krotną przewagę w obronie względem ataku) Polska posiada potencjał do obrony przed takim sąsiadem. Ale musimy ten potencjał zmienić na realną zdolność. Stać nas na obronę przeciw Rosji, stać nas bardziej niż kacapów na atak na nas. 20 miliardów dolców inwestycji rocznie i przez 10 lat czyni nas nieopłacalnymi do wojny dla nich. Koszty przewyższają ich zyski po prostu.

      • 0 0

  • Taaa

    Wybory sie zblizaja .
    A i bedzie okazja na sprzeniewierzenie pieniedzy podatnika

    • 6 9

  • Niszczyciele min wojny na morzu nie wygrają!

    • 6 7

  • Marynarka Wojenna w Polsce tylko z nazwy. Nie mamy marynarki wojennej to są fakty i smutna prawda.

    • 7 4

  • I po co

    Pisać co będziemy mieli... Najpierw posiadamy a potem ewentualnie mówmy...... Zasada walki jest także jak jesteś słaby to udawaj silnego a jak silny to słabszego......

    • 2 0

  • Okrety

    typu Kormoran mialy być budowane
    już w 2011 roku w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni wspolnie
    ze Stocznia Wojenną w Gdyni. Kadluby miala budować spolka Konrem Nauta wszyscy pracownicy
    uzyskali specjalne uprawnienia i umiejętności prefabrykacji i montazu
    Niestety byly szef marsa piotr S.
    doprowadzil do przejecia spolki Konrem Nauta przez Stacha F
    Krzysztofa G i Wojciecha S. ta trójka
    rozkradla majątek spolki w 4 miesiące oraz narazili Stocznie Nauta na kilkadziesiąt milionów złotych strat i doprowadzili do upadłości spółkę Konrem Nauta
    Na szczęście udało się zorganizować budowy tych okrętów
    w Holdingu Remontowej Stoczni w Gdańsku.

    • 9 1

  • Genialna decyzja,złomujemy okr,podw,a na ich miejsce budujemy niszczyciele min!

    Załogi tych o.p .chodzą po sklepach wędkarskich,żeby nabyć praktykę do łowienia min!?

    • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane