stat

Najczęstsze problemy z Tarczą Finansową. BCC radzi

Źle postawiony przecinek czy błędnie podany adres firmy powodują, że wnioski firm o wsparcie z tarczy finansowej są automatycznie odrzucane, bez podania przyczyny.
Źle postawiony przecinek czy błędnie podany adres firmy powodują, że wnioski firm o wsparcie z tarczy finansowej są automatycznie odrzucane, bez podania przyczyny. fot. Anna Rezulak/KFP

Choć w oficjalnych wystąpieniach przedstawiciele władz zapowiadali, że wszelkie instrumenty w ramach programów antykryzysowych, a szczególnie w Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju, będą oparte o proste wytyczne, to i tak praktyka pokazała, że zdarzają się problemy. Z czym są największe? Wady wypunktowali eksperci Business Centre Club.



Zapytaliśmy naszych czytelników, czy znaleźli jakieś rozwiązanie dla swojej firmy, w którejś z tarcz antykryzysowych. 38 proc. odpowiedziało, że znalazło nawet kilka możliwości, a 8 proc. stwierdziło, że jeszcze nie sprawdzało. Niestety, aż 54 proc. odpowiedziało, że proponowane rozwiązania nie są dla nich.

- Program pomocy dla sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oferowany w ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju jest bardzo istotnym wsparciem dla firm dotkniętych sytuacją związaną z COVID-19. Wielu przedsiębiorców już otrzymało subwencje w ramach tego programu, niestety jednak, tempo jego wprowadzania w życie spowodowało, że pewne założenia programowe nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistości, na skutek czego część przedsiębiorstw jest z niego de facto wyeliminowana - mówi Szymon Żółciński, ekspert BCC ds. funduszy strukturalnych i pomocy publicznej.

Trójmiasto. Mediacja w biznesie



Niestety, wielu przedsiębiorców zniechęca też szum informacyjny i nieprecyzyjne przepisy. Okazuje się też, że nie pomaga zautomatyzowanie procesu weryfikacji wniosków. Tak jest np. z Tarczą Finansową PFR, na którą liczyło wielu przedsiębiorców. Skorzystać z puli 100 mld zł subwencji państwowych mogą mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie firmy oraz duże spółki. Niestety pomyłki, czyli źle postawiony przecinek czy błędnie podany adres firmy powodują, że wnioski firm o wsparcie z tarczy finansowej są automatycznie odrzucane, bez podania przyczyny.

Wnioskować o te pieniądze można np. za pomocą banków komercyjnych, podając szereg danych uzasadniających spełnienie wymogów. Okazuje się, że część przedsiębiorców otrzymuje odmowne odpowiedzi w sprawie pomocy w ramach tarczy finansowej. Z czym jest największy problem? Eksperci BCC, zebrali najczęściej spotykane błędy w wypełnianiu wniosków oraz wskazali pewne wady systemu wsparcia. Całość ujęli w poniższych punktach.

Trójmiasto. Prawo i doradztwo



Wykazując spadek obrotów, należy zweryfikować deklaracje VAT-7 lub JPK_VAT


Dane administracji skarbowej służą do weryfikacji oświadczeń składanych we wnioskach o subwencje. Należy więc pamiętać o złożeniu deklaracji VAT-7 lub JPK_VAT za okres wskazany do wykazania spadku obrotów, np. wykazując spadek kwiecień do marca 2020 r., przedsiębiorca rozliczający się miesięcznie powinien złożyć deklaracje VAT-7 za kwiecień oraz odczekać co najmniej cztery dni kalendarzowe, aby system administracji skarbowej zarejestrował deklaracje.

Rozliczający się kwartalnie z VAT mają problem


Podatnicy, którzy rozliczają się kwartalnie, będą mogli wykazać spadek dopiero po złożeniu JPK_VAT za drugi kwartał 2020 r., czyli dopiero w lipcu.

Kłopotliwe zaliczki


Zaliczki, pomimo tego, że nie są sprzedażą, pojawiają się jednak w rejestrze VAT - system weryfikacji wniosków interpretuje takie zaliczki jako sprzedaż, tym samym zaniżając spadek obrotów, a to z kolei ma negatywny wpływ na wysokość subwencji (im większy spadek, tym większa subwencja).

Spadek ilościowy - gdzie mam to wpisać?


Pomimo, że dokumenty programu Tarczy Finansowej PFR przewidują taką możliwość, to systemy bankowe wniosków nie pozwalają na wskazanie danych, w celu wykazania spadku ilościowego jako spadku przychodów ze sprzedaży towarów i usług (większość systemów bankowych pozwala na wykazanie wyłącznie spadku wartościowego).

Uwaga na przecinki!


Stawianie przecinków pomiędzy cyframi w polu wnioskowanej kwoty subwencji np. "250,000", może spowodować, że system zakwalifikuje taką kwotę jako "250" zł. Beneficjent, który uzyskał kwotę wnioskowaną, nie ma drogi do odwołania, ponieważ kwota uzyskanej subwencji odpowiada kwocie wnioskowanej.

Odmienne sposoby liczenia zatrudnienia


Program przewiduje odmienne sposoby obliczania stanu zatrudnienia dla potrzeb ustalenia statusu przedsiębiorcy (mikro-, mały i średni przedsiębiorca), a inne na potrzeby ustalenia poziomu ewentualnego umorzenia subwencji.

Jakiej wielkości jestem przedsiębiorcą?


Należy sumować wartości zatrudnienia, obrotów i sum bilansowych przedsiębiorstw powiązanych oraz (proporcjonalnie) przedsiębiorstw partnerskich. Sposób zliczania tych wartości niekiedy jest bardzo czasochłonny i problematyczny. Wiele przedsiębiorstw, które intuicyjnie sądziły, że kwalifikują się do statusu mikroprzedsiębiorcy, będzie kwalifikować się do statusu MŚP. Znowu, te przekonane o swoim statusie MŚP, mogą okazać się dużymi przedsiębiorcami.

Opinie (62) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...