• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nauta zawarła układ z wierzycielami

Wioletta Kakowska-Mehring
24 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Stocznia Nauta otrzymała drugą szansę, niestety również kosztem redukcji zadłużenia, czyli wierzycieli. Stocznia Nauta otrzymała drugą szansę, niestety również kosztem redukcji zadłużenia, czyli wierzycieli.

Stocznia Remontowa Nauta zakończyła postępowanie restrukturyzacyjne, w ramach którego doszło do zawarcia układu z wierzycielami, a układ ten został prawomocnie zatwierdzony przez sąd. W wyniku podpisania porozumienia zobowiązania zostały zredukowane z kwoty 300 mln zł do 105 mln zł.



Z czego wynikają problemy państwowych stoczni?

- Dzięki skutecznie przeprowadzonej restrukturyzacji Spółka w sposób niezakłócony kontynuuje działalność operacyjną. Za przyjętym przez wierzycieli układem opowiedziało się ponad 300 wierzycieli, którzy łącznie dysponowali sumą ponad 93 proc. głosujących wierzytelności. Dziękujemy wszystkim wierzycielom za okazane nam zaufanie, bez którego skuteczna restrukturyzacja Spółki nie byłaby możliwa. Obecnie Spółka przygotowuje się do wykonywania układu. Terminy poszczególnych spłat zostały szczegółowo wskazane w zatwierdzonym układzie, a ich termin jest liczony od dnia stwierdzenia przez sąd prawomocności postanowienia o zatwierdzeniu układu (tj. od 15 listopada 2021 r.) - podała Stocznia Remontowa Nauta.
Przypomnijmy, że od kwietnia 2020 r. Nauta była objęta postępowaniem restrukturyzacyjnym prowadzonym w porozumieniu z Nadzorcą Sądowym. Pierwsza wersja "układu" nie została przyjęta pozytywnie przez wierzycieli, druga, jak widać, zyskała aprobatę.

Czytaj też:

Stocznia Nauta. Aż 320 mln zł zadłużenia wymagalnego



Kwot w komunikacie nie podano, ale padły one na spotkaniu sejmowej komisji ds. gospodarki morskiej.

- Przed przystąpieniem do postępowania restrukturyzacyjnego lub układowego zadłużenie wynosiło 300 mln zł, natomiast w wyniku zawartych porozumień z wierzycielami przewidywana wartość zadłużenia, zobowiązań zmniejszyła się do około 105 mln zł - poinformował Paweł Sobczyk, dyrektor Departamentu Nadzoru III Ministerstwa Aktywów Państwowych.
Na tym samym spotkaniu poinformowano także, że 16 września tego roku Agencja Rozwoju Przemysłu wydała pozytywną decyzję w sprawie udzielenia Stoczni Remontowej Nauta pomocy publicznej w wysokości 100 mln zł. Sprawa została już skierowana do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, skąd zostanie przekazana dalej do Komisji Europejskiej.

A jaki jest plan dla gdyńskiej stoczni? Teraz zakład chce się skupić na remontach i przebudowach. Władze Nauty tłumaczą, że w segmencie rynku cywilnego od trzech lat Stocznia odnotowuje zwiększoną liczbę zapytań ofertowych właśnie w tym zakresie.

- Spółka jest w trakcie wdrażania nowego modelu operacyjnego, którego celem "jest utworzenie kompaktowej stoczni opartej na remontach i przebudowie jednostek pływających, a także nowych technologiach związanych z paliwami alternatywnymi" - poinformowano na sejmowej komisji.
Kolejnym elementem, który został wdrożony przez spółkę, była redukcja zatrudnienia z 453 do 301 osób. Jest to stan na koniec sierpnia bieżącego roku.

Przypomnijmy, że trudna sytuacja wymagała pilnych rozwiązań, bo narastające problemy zagrażały dalszemu funkcjonowaniu gdyńskiego zakładu. Zaczęło się od umowy na budowę statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego, która zakończyła się stratą. Naucie nie pomógł na pewno wypadek, który miał miejsce w 2017 r., czyli zatonięcie doku pływającego wraz ze statkiem "Hordafor V". Stoczni nie pomógł także projekt dotyczący przebudowy platformy Lotos Petrobaltic, dokończyła go Gdańska Stocznia Remontowa.

Czytaj też:

Stocznia Wojenna sprzedaje część zakładu Marynarce Wojennej



Nie powiodły się też plany dotyczące budowy nowych jednostek w Gdańsku. Ostatecznie zamknięto Zakład Nowych Budów, uruchomiony w 2013 r. na terenach po Stoczni Gdańsk. Powstawały tam głównie jednostki rybackie, które miały stać się specjalnością Nauty. Niestety w czerwcu ub. roku jeden z głównych kontrahentów Nauty - stocznia Karstensen - uruchomił własną stocznię w zakładzie wydzierżawionym od Vistal Offshore przy nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. Do tej pory duńska stocznia zlecała budowę kadłubów stoczni Nauta, teraz zaczęła robić je sama. Obecnie majątek po Zakładzie Nowych Budów dzierżawi stocznia Crist.

Miejsca

Opinie (68) 5 zablokowanych

  • (12)

    Oznacza to, że Stocznia ukradła i nie odda jakimś podmiotom 195 mln złotych. To oznacza restrukturyzacja.
    Mówiąc wprost to forma szantażu na zasadzie: chcesz odzyskać cokolwiek to musisz się zgodzić na umorzenie części długu bo inaczej nie odzyskasz nic.

    • 118 6

    • Prosto (5)

      Raczej na zasadzie "dzisiaj umorzymy Tobie 195 mln złotych, żeby w dłuższym okresie robić z Tobą biznes, na którym zarobimy 400 mln złotych".

      • 7 23

      • Wierzyciel, który nie jest w stanie w ogóle spłacać zadłużenia, po umorzeniu mu długu, popadnie w następny, (4)

        komuś więc zależy, by Nauta istniała mimo, że nie jest rentowna.

        • 24 2

        • chyba zależy tym z ***** ***, podajże w radzie zasiada dużo ludzi z jedynej słusznej partii (3)

          • 12 1

          • Muwisz o (1)

            xxxxx tvn?

            • 0 8

            • Muuuuuuuuuwisz ......seriooo

              • 1 0

          • stocznia MW też istnieje żeby ludzie z jedynej słusznej partii zasiadali w zarządzie i doili kasiore

            • 12 1

    • Kiedy Levactwo GD podświetli Żurawie???

      Wiemy ze ten symbol wam nie wsmak
      Tylko PiS!

      • 0 8

    • zero pojęcia (1)

      spodziewam się że większość zobowiązań finansowych wynika z kar jakie stocznia musiała ponieść w wyniku wypadków i nieukończonych projektów niż z przepływu realnych dóbr czy gotówki, w związku z tym łatwiej jest zredukować nigdy nieistniejące 300mln do nigdynieistniejących 100mln

      • 4 5

      • Czyli brakoroby

        • 4 0

    • (1)

      Te podmioty się na to zgodziły.

      • 1 1

      • Tak, ale Nauta nadal nie bedzie rentowna

        • 8 2

    • I zapewne to umorzenie poszło z państwowych wierzycieli. Czyli po raz kolejny zapłaci pracujące społeczeństwo...

      • 9 0

  • Oddłużenie za publiczne pieniądze (energetyka, podatki, paliwa) a dalej będzie strata, bo nic sensownego się nie zmieni. (1)

    Skupi się na remontach i przebudowach - już widzę ten dumping cenowy ze szkodą dla Remontowej. Do czasu upadłości która nastąpi za rok dwa - po przejedzeniu publicznego wsparcia

    • 26 3

    • prezeas prezesa zwolnic i zastepcow

      • 3 0

  • Odliczamy dni do podziekowania (1)

    POst komuchom i levactwu za rzady i ruinę Gdańska
    Tylko Wielki PiS do wyborów!
    Rozliczymy każde machlojstwo!

    • 4 16

    • Piłeś - nie pisz!

      • 5 1

  • Halo

    I crist po naucie nie robi tam nic po co taka dzierżawa zdechniemy z głodu przez crist

    • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    Nauta . (1)

    Jako kooperant wiem jedno. Jedyny pomysł na zarabianie tej stoczni to podnoszenie kosztów dla podwykonawcow..
    Ta stocznia ma wszystko, żeby prowadzić interes ale nie ma tam pomysłu :/
    Niestety zaorać i sprzedać komuś kto da radę

    • 38 8

    • I nadal chcesz z czymś takim współpracować?

      Jeżeli pozwalacie się wy...ć bez mydła to nadal będziecie ich sponsorować jak i w konsekwencji okradać konkurencję. Naprawdę ktoś wierzy, że odzyska te resztki pieniędzy?! Przecież ta stocznia znów się zabezpieczy tym, że żeby je - teoretycznie - odzyskać trzeba będzie wziąć następne prace i tak to się w kółko będzie kręcić.

      • 5 0

  • Tylko polskie stocznie!

    Ale levactwo z gd trzeba Pogonić

    • 3 9

  • Wierzyciele marzyciele

    Wierzą, że jakąś kasę odzyskają. YOLO

    • 5 0

  • Ciekawe dlaczego pinokio nie .....

    ..pojawił się w naucie tylko opowiadał bajki w remontówce ....

    • 12 2

  • "Sny o potędze stoczniowej kosztowały nas kolejne 195mln zł, w planie jest przepalenie kolejnych 100 mln zł (pomoc ARP)"

    Zmodyfikowałem Wam tytuł - tak żeby w jednym zdaniu była cała treść tego artykułu.

    • 13 2

  • Nauta

    okradła podatników na kwotę 195 milionów, taki powinien być tytuł.

    • 41 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane