• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Stena Ebba. Najpierw do Remontowej, a od stycznia na trasę

Wioletta Kakowska-Mehring
16 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (28)
  • Stena Ebba w drodze do Trójmiasta.
  • Stena Ebba w drodze do Trójmiasta.
  • Stena Ebba w drodze do Trójmiasta.

Stena Ebba, najnowszy prom szwedzkiego armatora, który ma pływać na trasie Gdynia-Karlskrona już w poniedziałek, 21 listopada, przybędzie do Gdańska. Zanim zabierze pierwszych pasażerów przejdzie przegląd w Gdańskiej Stoczni Remontowa.



Na początku września tego roku na trasę w regularne rejsy wypłynęła Stena Estelle, pierwszy z najnowszych promów Stena Line. Dziś już wiemy, że siostrzana jednostka, czyli Stena Ebba wejdzie w grafik rejsów już w styczniu przyszłego roku. Pierwszy rejs zaplanowano na 2 stycznia o godz. 21.

- Rezerwacje na nowy statek są już dostępne przez naszą stronę internetową - poinformowała nas Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line Polska.
Wcześniej jednostka przejdzie przegląd w Gdańskiej Stoczni Remontowa, do której ma trafić już w poniedziałek 21 listopada.

Prom właśnie zakończył najdłuższy etap swojej podróży do Europy z chińskiej stoczni i już powinien wypływać z Wielkiej Brytanii, po postoju i rozładunku. A dlaczego zatrzymano się w brytyjskim porcie? Okazuje się, że po drodze prom wykonał już swoje pierwsze zadanie. W Yantai, w chińskiej prowincji Shandong, statek Stena Ebba został w pełni załadowany i wypłynął w swój pierwszy rejs do Europy. Ładunek składał się m.in. z setek pojazdów elektrycznych zmierzających właśnie do Wielkiej Brytanii.

Psuje się rękaw dla pasażerów w nowym terminalu promowym Psuje się rękaw dla pasażerów w nowym terminalu promowym

Mając długość 240 m, Stena Ebba jest o 36 m dłuższa od pozostałych trzech E-Flexerów - Stena Edda, Stena Embla i Stena Estrid - eksploatowanych przez Stena Line. Jest siostrzaną jednostką promu Stena Estelle. Nowy prom ma pojemność frachtową 3,6 tys. m i zapewnia miejsce dla 1,2 tys. osób. Stena Ebba, mając 240 m długości i zwiększoną pojemność - o 50 proc. więcej kabin - może zabrać o 30 proc. więcej pasażerów i 15 proc. więcej ładunku w porównaniu z obecnie kursującymi promami na trasie Gdynia-Karlskrona. Promy Stena Line wcześniej pływające z Gdyni mają tylko 186 m długości (Stena Vision, Stena Sprint, Stena Nordica).

Podobnie jak wszystkie statki typu E-Flexer ma zoptymalizowaną konstrukcję kadłuba, śruby napędowej i sterów dla zwiększenia wydajności. Jest to także jednostka, która w przyszłości może być przystosowana do zasilania paliwem alternatywnym.

Wśród cech wyróżniających E-Flexery od innych jednostek znajdą się m.in:
  • Sprawny załadunek i rozładunek dzięki rampom przejazdowym na dwóch poziomach.
  • Do 30 proc. większa wydajność energetyczna w porównaniu ze statkami we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śrub napędowych, gruszek dziobowych i sterów.
  • Wszystkie pięć statków jest przystosowanych do zasilania gazem, co pozwala na zmianę paliwa na metanol lub LNG.
  • Dwa najnowsze statki będą wyposażone tak aby podczas zawinięć do portów mogły korzystać z zasilania z lądu, co pozwoli na ograniczenie emisji. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi również w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (28)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane