• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ze Szwecji do Gdyni na pokładzie Lakeway Express

Wioletta Kakowska-Mehring
4 czerwca 2024, godz. 15:30 
Opinie (39)

Wizyta statku Lakeway Express zainaugurowała nową linię towarową, czyli ro-ro dla naczep oraz wielkogabarytowych i ciężkich ładunków na regularnej trasie łączącej Polskę ze Szwecją. Co ciekawe, usługa nie wymaga zaangażowania pracy kierowcy, bo naczepy podróżują same.



Za powstaniem spółki Lakeway Link, które uruchomiła nowe połączenie, stoją międzynarodowe spółki logistyczne i transportowe WalleniusGreencarrier. Ze strony polskiej linię obsłuży OT Port Gdynia, czyli spółka przeładowująca w gdyńskim porcie.

Na początek planowane są trzy zawinięcia w tygodniu między Gdynią a Södertälje. Podróż trwa około 22 godzin. Po zakończeniu przebudowy śluz w Södertälje w 2026 roku usługa zostanie rozszerzona o port w Västerås, dostępny przez jezioro Mälaren. Wówczas podróż zajmie ok. 30 godzin.


Nowe połączenie ma zoptymalizować i poprawić transport pomiędzy Polską i Szwecją, m.in. dlatego, że usługa nie wymaga zaangażowania pracy kierowcy podczas transportu drogą morską. Zwykle na pokład promów wjeżdżają ciężarówki z towarem i kierowcą, a tu podróżuje sam towar, co pozwala zmniejszyć koszty. Towar jest tylko dowożony po portu, a potem wywożony.

- To pierwszy krok, aby wprowadzić nowe, innowacyjne rozwiązanie dla transportu wodnego bezpośrednio do centralnej Szwecji i regionu Mälaren. Nasze rozwiązanie stanowi bardzo konkurencyjną alternatywę dla tradycyjnego transportu drogowego, zapewniając opcję wysyłki o znacznie niższym wpływie na środowisko. Ponadto nasza usługa wychodzi naprzeciw problemowi niedoboru kierowców ciężarówek na rynku. Kierowcy zostawiają swoje naczepy na nabrzeżu, a stamtąd są one wprowadzane na pokład - mówi Fredrik Hermansson, CEO Lakeway Link.

Aby wdrożyć tę usługę, Lakeway Link nabył statek M/S Lakeway Express. Statek ro ro pływa pod szwedzką banderą i będzie miał port macierzysty w Västerås, gdzie Lakeway Link ma swoją siedzibę. Jednostka o pojemności 1625 metrów linii ładunkowej lub około 108 naczep, jest w pełni wyposażony, aby sprostać potrzebom transportu naczep, ładunków Project Cargo i MAFI.

- Podpisanie umowy handlowej pomiędzy OT Port Gdynia a szwedzkim armatorem Lakeway Link to efekt długich starań naszego zespołu, mających na celu dywersyfikację nie tylko armatorów korzystających z naszego terminala, ale również poszerzenie geograficznych obszarów naszych połączeń. Nowe połączenie wpisuje się również w światowy trend, który ma na celu zmniejszanie negatywnego wpływu na środowisko. Linia ro-ro to doskonała ekologiczna alternatywa dla transportu drogowego - powiedział Kamil Jedynak, prezes OT Logistics.

- Nowa regularna linia żeglugowa ro-ro pomiędzy strategicznie położonymi portami wzmocni sieć logistyczną do i z docelowych miejsc w Szwecji i Norwegii, umacniając pozycję konkurencyjną Portu Gdynia. Jednym z efektów pojawienia się nowej linii żeglugowej będzie niewątpliwie zmniejszenie śladu węglowego wynikającego z zastąpienia transportu drogowego transportem morskim - a to jest dla Zarządu Portu bardzo istotny aspekt towarzyszący wielu podejmowanym działaniom rozwojowym - dodał Piotr Gorzeński, prezes Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
Obecnie w OT Port Gdynia obsługiwana jest jedna linia ro-ro łącząca Gdynię z portem Hanko, najdalej na południe wysuniętym portem w Finlandii. Linia ta jest obsługiwana przez armatora Finnlines należącego do grupy armatorskiej Grimaldi Group.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (39)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów (Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Produkcji ) pracował jako robotnik, następnie w działach finansowo-księgowych kilku trójmiejskich firm. W 1989 roku związał się z jedną z najbardziej cenionych polskich firm konsultingowych - Doradca. Przeszedł w niej od pozycji młodszego konsultanta do partnera, członka zarządu i współwłaściciela. Był odpowiedzialny za duże projekty doradcze, wymagające tworzenia...

Najczęściej czytane