• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe promy Stena Line w Gdyni

VIK
27 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona. Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona.

Stena Line poinformowała, że od nowego roku wprowadzi na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica. Wszystko z powodu uruchomienia nowego terminalu promowego w Porcie Gdynia.



Czy płynąłeś/płynęłaś kiedyś promem przez Bałtyk?

W ubiegłym tygodniu oddano nowy terminal promowy w Gdyni. Na uroczystości padła deklaracja ze strony armatora Stena Line, że pierwszy prom odpłynie z nowego terminalu 1 stycznia 2022 roku. Teraz z kolei poinformowano, że w przyszłym roku na tę linię zostaną skierowane dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica o długości 222 metrów każdy. Każdy z promów może pomieścić 970 pasażerów i dysponuje 2875 metrami ładunkowymi przeznaczonymi na ciężarówki i samochody osobowe. Dla klientów frachtowych oznacza to wzrost zdolności przewozowej połączenia o 30 proc., a dla pasażerów - nową jakość podróżowania.

Czytaj też:
Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów

Stena Scandica i Stena Baltica zostały zbudowane we włoskiej stoczni Visentini w 2005 roku i wcześniej kursowały na linii promowej Stena Line między Belfastem a Liverpoolem na Morzu Irlandzkim, pod nazwami Stena Lagan i Stena Mersey. Następnie obsługiwały linię Stena Line między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie.

- Obecna pojemność frachtowa naszej linii jest niewystarczająca w stosunku do popytu, więc cieszymy się, że dzięki zbliżającej się wymianie tonażu będziemy oferować nawet o 30 proc. więcej powierzchni ładunkowej. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, jak na przykład bramy inteligentne Smart Gate czy idee "zielonego portu", a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków. Nie zapominajmy także, że nowy terminal jest bliżej centrum miasta. Mamy nadzieję, że to też zwiększy zainteresowanie przyszłych pasażerów, po obu stronach morza - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Bliskość infrastruktury intermodalnej i dostępność torów w sąsiedztwie nowego terminalu w Gdyni pozwoli też w przyszłości na rozwinięcie oferty intermodalnej w relacji pociąg-prom. Taką infrastrukturę już w tej chwili ma port w Karlskronie, gdzie w najbliższych miesiącach przewidziano inwestycje pod przyszły rozwój, m.in. modernizację rampy załadunkowej.

Stena Line obsługuje linię promową między Gdynią a Karlskroną w Szwecji od ponad 26 lat. W tym czasie statki z charakterystycznym czerwonym kominem przewiozły ponad 10 milionów pasażerów i blisko 2 miliony ciężarówek. Połączenie ma status Autostrady Morskiej i jest dziś ważną częścią europejskiej sieci logistycznej, a także ma znaczenie dla turystyki w Polsce i Szwecji. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosty przewozów na tej linii sięgnęły 60 proc. Trasa jest dziś jednym z najważniejszych połączeń promowych w sieci Stena Line z prawie 2000 rejsów między Gdynią a Karlskroną rocznie.

- Rozwijamy się razem z naszymi klientami i partnerami zarówno w Karlskronie, jak i Gdyni. Wzrasta popyt na przewozy towarów i pasażerów, w perspektywie końca pandemii. Nowe promy, które teraz wprowadzamy, są ważną częścią ciągłej modernizacji naszej floty i rozwoju w kierunku bardziej zrównoważonego transportu morskiego - mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
VIK

Opinie (105) ponad 10 zablokowanych

  • A co ze Spirit i Vision

    A co ze starymi promami,Spirit i Vision ? Na inne linie gdzieś trafia ? Czy te nowe tylko uzupełnią flotę ,?

    • 0 0

  • Ciekawe (12)

    prom z2005 roku jest nowy,a jam Audi z tego samego roku i wszyscy mówią,że jeżdżę trupem czyli złomem! Zaznaczam,że je,zd,z,e orywatnie swoim samochodem i szanuję oraz serwisuję. Prom tyle lat pływa zarobkowo i nadal jest NOWY?

    • 54 8

    • Nowy na tej linji! (6)

      Jak sprzedasz swoje Audi szwagrowi... to dla niego będzie to jego nowy samochód... aczkolwiek MY 05'

      • 7 1

      • To inaczej. Jak w artykule, ...Nowoczesny! (5)

        • 1 0

        • A co ma być nowoczesne? Wnętrze, mostek, maszynownia? (4)

          W porównaniu z Polferries może są nowoczesne... ( nie powinno być trudno )

          • 2 1

          • Polferries kołku ma najnowszy prom (Nova Star) na Bałtyku. (3)

            Podszkol się trochę

            • 0 3

            • Nova Star?

              Megastar, Viking Grace, kto tu sie musi podszkolic?

              • 0 0

            • mmm.... "Year and place of construction: 2011, in ST Marine shipyard, Singapore" (1)

              1 - 10 letni... a reszta promow tego operatora? I najnowszy wiekowo nie znaczy ze najnowoczesniejszy.... nawet gdyby byl "kołku"

              Pierwszys z brzegu...
              "Viking Grace instantly became the Viking Line flagship when it was commissioned in 2013"

              Pozatym nie porównuj statkow wybudowanych w Finlandii, nie mniej pasazerskich z jakims z Singapuru.

              Takze zapedziles sie.... patryjoto.

              • 2 2

              • Dla "kołka" dumnego z Nova Star

                Jest jeszcze Gotland z 2019
                Visborg 2018

                na... Baltyku

                • 2 0

    • Życie statków (1)

      Obecne promy, które pływają pomiędzy Gdynią i Karskroną zostały oddane do użytku w latach 1987-1988, a budowane były 4-5 lat.
      Audi jest budowane w ciągu kilku godzin.
      Statki pływają po kilkadziesiąt lat.

      • 4 0

      • Ale Audi niemieckie a promy budowane w Polsce :P

        • 0 0

    • sprzedaj audi i kup prom z tego samego roku to będziesz miał "nowy"

      • 1 1

    • Już tłumaczę chłopowi na chłopski rozum (1)

      Jeśli Twoje audi co 5 lat będzie przechodziło remont, silnik będzie na bieżąco doposażany w nowoczesne scrubbery i systemy oczyszczania spalin, nowoczesne systemy oświetlenia, panele ledowe, systemy bezpieczeństwa oraz towarzystwo klasyfikacyjne za grube pieniądze klepnie autoryzacje że twój samochód spełnia całą księgę przepisów klasyfikatora to faktycznie, względnie będzie "aktualny" i świeży.

      • 4 0

      • No i cała tapicerka wymieniona... deska odświeżona... i nowe dywaniki.

        • 2 0

  • Konkurencja

    Monopol na przewozy ma jedną firma, wszyscy wiemy czym to skutkuje. Stare promy, wysokie ceny biletów. Wszelkie udogodnienia, które były na promach dla pasażerów, pozamykane (kino) lub zlikwidowane. Zdrowa konkurencja zawsze wskazana, korzyść dla klientów, a nie przymus

    • 0 0

  • Moje marzenie

    • 0 0

  • Nowe bo

    Nowsze od Błyskawicy ?

    • 0 0

  • Czyli jak zwykle stare złomy do remontu przez Polaków (1)

    Czyli jak zwykle stare złomy do remontu przez Polaków.
    Znajomy opowiadał mi, ze biorą stare graty z innych połączeń aby Polska załoga je rementowała

    • 2 1

    • Moze mniej pijcie z tym znajomym....

      Albo niech powie co i jak remontuja majac rejs 10 - 12h

      I znowu ci biedni wykorzystywani Polacy... kuzwa, co za narod meczennikow.

      • 0 0

  • Fajnie że zmiany ale ... (1)

    ... nie nazywajmy tych promów nowymi :) to trupy i niedługo je ściągną z Bałtyku. Dogorywają w Polsce bo Łotysze by takich dalej nie zdzierżyli, nie mówiąc już o Brytolach. Przeciętny Polak po 15 latach robi remont mieszkania kupuje NOWE auto albo takie 5 letnie, a tu 16 letni prom... Pewnie skorzystam bo to i tak fajnie dzieciom rejs pokazać, ale smutne, że u nas się dobija statki

    • 1 1

    • Przecietny Polak zyje ponad 60 lat to kiedy jest juz trupem... idac twoim tokiem myslenia?

      • 0 0

  • Stena Baltica pływała z Gdyni (10)

    Mały prom, nie wiem co w nim nowoczesnego. Napewno nie są to promy dla turystów bo nic na nich nie ma.

    • 15 32

    • To nie ta Baltica

      • 0 0

    • (3)

      Swoją drogą ciekawa jak tam nasz nowy prom od niemal 7 lat budowany w Szczecinie? Tzn. Nie prom, a stępka. No i nie budowana, a wypożyczona. Najważniejsze, że rada nadzorcza ma się dobrze.

      • 13 1

      • Jest jeszcze budowany CPK - Centralny Port Kosmiczny

        Bo z miejsca, gdzie go planują, to chyba tylko ufoludki latać będą. Mam nadzieję, że z tym "portem" budowa nie wyjdzie dalej, niż z tym promem, bo nas, naród, do cna tymi pomysłami zrujnują.

        • 1 0

      • Dzielnie ogłoszono budowę kolejnych narodowych promów.

        Polacy będą potentatami w budowie promów. Nigdy żadnego nie wybudują, ale Zarządy obsadzone przez znajomych ze szkolnej ławy działacza Miłościwie Panującej nam Partii będą je dzielnie i w znoju budować latami ku chwale Narodu.

        • 8 1

      • Byłem ostatnio i widziałem ma się dobrze tylko bardzo zardzewiała

        • 7 2

    • (1)

      Czytaj ze zrozumieniem. To są promy, które będą obsługiwały linię pod zapotrzebowanie klientów frachtowych.

      • 5 0

      • Majac

        ok 200 kajut?

        • 0 4

    • Stena Baltica (1)

      To nie jest ten sam prom. Dotychczasowa Stena Baltica została oddana właścicielowi, którym jest Brittany Ferries i pływa obecnie między Francją i UK.. Ta, która będzie pływała z Gdyni w 2022, pływała wcześniej na innej trasie pod nazwą Stena Mersey. Po przebudowie Stena Mersey została przemianowana na Stena Baltica i wróci do Gdyni w nowym wydaniu.

      • 30 0

      • Prawda, po jej wycofaniu weszła na trasę Stena Spirit.

        • 8 1

    • Ten co pływał zmienił już nazwę na poprzednią, prom który będzie pływał do Gdyni wcześniej nosił nazwę Mersey Viking.

      • 6 0

  • (5)

    Płynęła nie raz i zawsze było bardzo miło. Super obsługa zawsze uśmiechnięta.

    • 55 7

    • A jak do Polski marszrutką jechała, też zawsze było miło?

      Tak tylko pytam. Do Przemyśla ze wschodu takowe jeżdżą.

      • 1 0

    • Promy się zmieniają a żarcie od 15 lat te same

      • 5 2

    • "I to nie prawda że dach był dziurawy, tym bardziej że wcale nie padało" (1)

      • 6 2

      • Nula, ale wazeliną zajechało

        Masz tam znajomych, czy sama tam pracujesz?

        • 6 6

    • TAK , bo obsługa to jest to dla czego sie wydaje tam kupę siana xD

      • 3 9

  • Jesze zeby Stena ceny biletów dla Polaków miała takie jak dla Szwedow

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane