Nowy Terminal Cukrowy w gdańskim porcie

Najnowszy artukuł na ten temat 100-metrowy wiadukt na drodze do portu
Terminal Cukrowy w Porcie Gdańsk otworzyła właśnie Krajowa Spółka Cukrowa.
Terminal Cukrowy w Porcie Gdańsk otworzyła właśnie Krajowa Spółka Cukrowa. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Ponad 100 mln zł zainwestowała w budowę Terminalu Cukrowego w gdańskim porcie Krajowa Spółka Cukrowa. KSC planuje eksport nawet 300 tys. ton cukru rocznie. Chce zdobyć nowe rynki w Azji i Afryce. Obecnie cukier przewożony jest głównie w kontenerach, a już w przyszłym roku zawinie do terminalu pierwszy masowiec.



Terminal został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.

Cała inwestycja obejmuje terminal przeładunkowo-wysyłkowy, w którego skład wchodzą:

  • silos o pojemności 50 tys. ton
  • pakownia cukru
  • magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 tys. ton i wysokości użytkowej 12 m
  • pomieszczenia biurowe
  • infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową.


Cała inwestycja umożliwia rozładunek cukru w kontenerach kolejowych oraz autosilosach. Nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych. Na terenie Terminalu powstają place manewrowe, parkingi samochodów ciężarowych i osobowych, a także zostaną zmodernizowane tory kolejowe.


Terminal Cukrowy na 300 tys. ton cukru rocznie



- Terminal Cukrowy daje możliwość sprzedaży eksportowej cukru drogą morską w ilości co najmniej 300 tys. ton rocznie. Własny terminal ograniczy konieczność wynajmowania powierzchni w magazynach zewnętrznych, co przyczyni się do znacznego obniżenia kosztów - powiedział Krzysztof Kowa, prezes zarządu Krajowej Spółki Cukrowej. - W ciągu najbliższych lat KSC planuje produkcję cukru na poziomie miliona ton rocznie, z czego eksport poza Unię Europejską z wykorzystaniem drogi morskiej stanowić będzie około 30 proc. Aby móc być konkurencyjnym na rynkach, gdzie rośnie spożycie cukru - głównie w Azji i Afryce - konieczny jest własny terminal przeładunkowy.
- Otwarcie Terminalu Cukrowego potwierdza gotowość Portu do reagowania na potrzeby klientów. Cieszy nas współpraca z Krajową Spółka Cukrową - największym graczem na rynku w branży cukrowej. Decyzja KSC o wyborze Portu Gdańsk na realizację swojej inwestycji to najlepszy dowód przyjętej przez nas strategii rozwoju Portu poprzez budowanie aliansów strategicznych z liderami w poszczególnych branżach i potwierdzenie tezy, że Port Gdańsk jest bezpiecznym i perspektywicznym miejscem na rozwijanie działalności biznesowej - komentuje Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.


Krajowa Spółka Cukrowa z rekordową produkcją



Krajowa Spółka Cukrowa S.A. powstała w sierpniu 2002 roku, jest obecnie największym w Polsce producentem cukru buraczanego. Większościowym udziałowcem KSC jest Skarb Państwa, ponad 20 proc. akcji należy do plantatorów buraka cukrowego i pracowników. W skład koncernu wchodzi siedem cukrowni (Dobrzelin, Kluczewo, Krasnystaw, Kruszwica, Malbork, Nakło, Werbkowice) oraz Zakład Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego "Polskie Przetwory" z siedzibą we Włocławku. W kampanii cukrowniczej 2018/2019 Spółka wyprodukowała łącznie ponad 910 tys. ton cukru. Jest to najlepszy wynik w historii firmy.

Terminal Cukrowy w liczbach:

  • ponad 100 mln zł wyniósł koszt całej inwestycji,
  • 3 ha zajmuje teren Terminalu,
  • 56 m wynosi wysokości silosu, w którym będzie przechowywany cukier,
  • silos będzie mógł pomieścić 50 tys. ton cukru,
  • magazyn może pomieścić około 8 tys. ton cukru,
  • do 3 tys. ton cukru będzie w stanie przyjąć Terminal w ciągu jednego dnia,
  • powyżej 300 tys. ton cukru będzie mogło być załadowanych za pomocą Terminalu w ciągu roku.

Opinie (44)

Wszystkie opinie

  • ale jaja (4)

    przekręt pislandi w porcie

    • 18 48

    • Gdzie ty widzisz przekręt? (2)

      Port Gdański się cały czas od lat rozwija, to i nowe obiekty są potrzebne, a to, że Polska firma nawet należąca do Skarbu Państwa oprócz produkcji na rynek wewnętrzny eksportuje to dobrze, bo oznacza to, że jest w dobrej kondycji. Inwestycje też są dobrym znakiem.

      • 19 2

      • Oni od czterech lat widzą rzeczy, których niema. (1)

        • 1 0

        • no tak, jedni kasuja cukrownie bo nie potrzebne - drudzy jak widac myslą troche inaczej - i dobrze!

          • 2 0

    • Sam jesteś przekręt. A raczej wykręt.

      • 15 2

  • tandeta (3)

    bezkolizyjny transport jak wjezdza pociag to sanochody musza odjechac z pod ramp. przeczkolak by to lepiej zaprojektowal

    • 22 15

    • tandeciarz (1)

      Przedszkolak lepiej by napisał komentarz a odjeżdża się spod ramp

      • 10 4

      • Może i lepiej

        ale nie znaczy to, że ten magazyn i cała ta inwestycja to jakaś patola. Ale co za problem wydać 100 państwowych baniek na kolejny bubel.

        • 1 1

    • Prof

      Profesorze same babole w tym tekście. Z ortografii masz laskę - przeczkolak hahahahahahahahahahah

      • 0 0

  • 56 mm wynosi wysokości silosu, w którym będzie przechowywany cukier - to nie za wysoki ten silos

    • 17 7

  • Legalny handel białą śmiercią...8-)))))

    • 9 17

  • Opinia wyróżniona

    Gratulacje! (3)

    Polskie cukrownie mają się świetnie, choć na przełomie wieków wmawiano nam, że to schyłkowa branża i wiele cukrowni zlikwidowano. Tak trzymać!!!

    • 38 8

    • (2)

      Polskie? Czy oby na pewno?

      • 5 1

      • Polskie, produkują cukier na terenie Polski z polskich buraków. (1)

        • 3 2

        • A kasa dokad idzie?

          Bo to determinuje, jakie one sa.
          Moze byc w Polsce ale jak kasa idzie za granice a placa na Ukraine, to nie sa polskie.

          • 0 0

  • Mają rozmach krasnoludki

    56 mm wynosi wysokości silosu, w którym będzie przechowywany cukier.

    • 12 5

  • PO co?

    Znowu krytyka, oczywiście PO co nam taki obiekt skoro jest już w Niemczech prawda krytykanci?

    • 40 13

  • brawo (2)

    ali na brygadziste !!!
    Popieram

    • 12 2

    • Ali złamał nogę (1)

      • 3 2

      • Gdyby ali nie skakała to by nóżka była cała ....

        • 6 0

  • Słodko c:

    • 5 0

  • Tunel zagrożony? (3)

    Ten silos znajduje się bardzo blisko tunelu, czy to bezpieczne? Bardzo duży nacisk tych wszystkich ton... Nie wiem, nie znam się ale trochę to przerażające.

    • 4 25

    • (2)

      Widać że się nie znasz. Do tulenu jest daleko. W bezpośrednim sąsiedztwie są inne silosy składowe od PRLu i jakoś w niczym nie przeszkadzają...

      • 7 0

      • A ile (1)

        to jest daleko?

        • 1 4

        • Czytaj ze zrozumieniem Spamowcu

          • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane