stat

Nowy Terminal Cukrowy w gdańskim porcie

Najnowszy artukuł na ten temat

Kolejne nabrzeża po remoncie w gdańskim porcie

Terminal Cukrowy w Porcie Gdańsk otworzyła właśnie Krajowa Spółka Cukrowa.
Terminal Cukrowy w Porcie Gdańsk otworzyła właśnie Krajowa Spółka Cukrowa. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Ponad 100 mln zł zainwestowała w budowę Terminalu Cukrowego w gdańskim porcie Krajowa Spółka Cukrowa. KSC planuje eksport nawet 300 tys. ton cukru rocznie. Chce zdobyć nowe rynki w Azji i Afryce. Obecnie cukier przewożony jest głównie w kontenerach, a już w przyszłym roku zawinie do terminalu pierwszy masowiec.



Terminal został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.

Cała inwestycja obejmuje terminal przeładunkowo-wysyłkowy, w którego skład wchodzą:


  • silos o pojemności 50 tys. ton

  • pakownia cukru

  • magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 tys. ton i wysokości użytkowej 12 m

  • pomieszczenia biurowe

  • infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową.



Cała inwestycja umożliwia rozładunek cukru w kontenerach kolejowych oraz autosilosach. Nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych. Na terenie Terminalu powstają place manewrowe, parkingi samochodów ciężarowych i osobowych, a także zostaną zmodernizowane tory kolejowe.


Terminal Cukrowy na 300 tys. ton cukru rocznie



- Terminal Cukrowy daje możliwość sprzedaży eksportowej cukru drogą morską w ilości co najmniej 300 tys. ton rocznie. Własny terminal ograniczy konieczność wynajmowania powierzchni w magazynach zewnętrznych, co przyczyni się do znacznego obniżenia kosztów - powiedział Krzysztof Kowa, prezes zarządu Krajowej Spółki Cukrowej. - W ciągu najbliższych lat KSC planuje produkcję cukru na poziomie miliona ton rocznie, z czego eksport poza Unię Europejską z wykorzystaniem drogi morskiej stanowić będzie około 30 proc. Aby móc być konkurencyjnym na rynkach, gdzie rośnie spożycie cukru - głównie w Azji i Afryce - konieczny jest własny terminal przeładunkowy.
- Otwarcie Terminalu Cukrowego potwierdza gotowość Portu do reagowania na potrzeby klientów. Cieszy nas współpraca z Krajową Spółka Cukrową - największym graczem na rynku w branży cukrowej. Decyzja KSC o wyborze Portu Gdańsk na realizację swojej inwestycji to najlepszy dowód przyjętej przez nas strategii rozwoju Portu poprzez budowanie aliansów strategicznych z liderami w poszczególnych branżach i potwierdzenie tezy, że Port Gdańsk jest bezpiecznym i perspektywicznym miejscem na rozwijanie działalności biznesowej - komentuje Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.


Krajowa Spółka Cukrowa z rekordową produkcją



Krajowa Spółka Cukrowa S.A. powstała w sierpniu 2002 roku, jest obecnie największym w Polsce producentem cukru buraczanego. Większościowym udziałowcem KSC jest Skarb Państwa, ponad 20 proc. akcji należy do plantatorów buraka cukrowego i pracowników. W skład koncernu wchodzi siedem cukrowni (Dobrzelin, Kluczewo, Krasnystaw, Kruszwica, Malbork, Nakło, Werbkowice) oraz Zakład Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego "Polskie Przetwory" z siedzibą we Włocławku. W kampanii cukrowniczej 2018/2019 Spółka wyprodukowała łącznie ponad 910 tys. ton cukru. Jest to najlepszy wynik w historii firmy.

Terminal Cukrowy w liczbach:


  • ponad 100 mln zł wyniósł koszt całej inwestycji,

  • 3 ha zajmuje teren Terminalu,

  • 56 m wynosi wysokości silosu, w którym będzie przechowywany cukier,

  • silos będzie mógł pomieścić 50 tys. ton cukru,

  • magazyn może pomieścić około 8 tys. ton cukru,

  • do 3 tys. ton cukru będzie w stanie przyjąć Terminal w ciągu jednego dnia,

  • powyżej 300 tys. ton cukru będzie mogło być załadowanych za pomocą Terminalu w ciągu roku.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Absolwent wydziału prawa Uniwersytetu Gdańskiego, studia ukończone z I lokatą. Podczas studiów...