• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy port w Trójmieście. Port instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych

Robert Kiewlicz
19 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 08:41 (8 kwietnia 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Przetarg na port instalacyjny w Gdyni
Jeden z portów Trójmiasta będzie odpowiadał za budowę i później użytkowanie terminalu instalacyjnego na potrzeby farm wiatrowych. 



Jeden z portów Trójmiasta będzie odpowiadał za budowę i później użytkowanie terminalu instalacyjnego na potrzeby farm wiatrowych.

W ciągu najbliższych dni rząd podejmie decyzję dotyczącą lokalizacji portu instalacyjnego, który będzie służył statkom pracującym przy budowie i obsłudze farm wiatrowych na Bałtyku. Nieoficjalnie mówi się, że będzie to jeden z portów Trójmiasta - prawdopodobnie Gdynia. Będzie on też odpowiadał za eksploatację terminalu instalacyjnego. O lokalizację tej inwestycji Trójmiasto walczyło z portami w Ustce i Łebie.



AKTUALIZACJA, godz. 8.40: Projekt uchwały Rady Ministrów uznaje Port Gdynia za najlepszą lokalizację dla budowy portu instalacyjnego dla offshore.

- Rada Ministrów uznaje morski Port Gdynia, ze względu na jego położenie i warunki techniczne, jako optymalne miejsce lokalizacji terminalu instalacyjnego, przeznaczonego na potrzeby organizacji procesu budowy i obsługi morskich farm wiatrowych na Bałtyku - czytamy w projekcie uchwały Rady Ministrów. - W związku z tym Rada Ministrów zobowiązuje ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do podjęcia działań na rzecz wybudowania i oddania do eksploatacji terminalu instalacyjnego oraz wyłonienia operatora logistycznego do organizacji procesu budowy i obsługi morskich farm wiatrowych w morskim Porcie Gdynia, w terminie pozwalającym na rozpoczęcie instalowania morskich farm wiatrowych na Bałtyku do końca 2024 r.
Koszt realizacji terminalu instalacyjnego pokryty zostanie przy udziale środków europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności w kwocie do 437 mln euro lub innych środków publicznych, oraz środków własnych podmiotu realizującego budowę terminalu.




Czy energetyka wiatrowa to branża z przyszłością?

Polska Grupa Energetyczna przygotowuje się do budowy portu instalacyjnego na potrzeby budowy farm wiatrowych na Bałtyku. W planach jest także budowa statków służących do transportu elementów. Polska Grupa Energetyczna podkreśla, że zależy jej na zaangażowaniu krajowych podmiotów w inwestycję - proces przygotowania, budowę i eksploatację farm wiatrowych oraz budowę statków do obsługi samych farm.

Farmy wiatrowe na Bałtyku



PGE Polska Grupa Energetyczna i Ørsted podpisały umowę o utworzeniu spółki joint venture 50/50, której celem będzie rozwój, budowa i eksploatacja dwóch morskich projektów wiatrowych na Morzu Bałtyckim o łącznej mocy do 2,5 GW. Szacowany koszt Elektrowni Wiatrowych Baltica 2 i Baltica 3 mieści się w granicach 30-40 mld zł. Baltica 1 powstanie dopiero po 2030 r.

Partnerzy chcą prowadzić inwestycję w formule project finance. Oba projekty PGE kwalifikują się do uczestnictwa w 2021 r. w pierwszej fazie działania systemu wsparcia dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Najbardziej zaawansowanym z projektów jest projekt Baltica 3, który może zacząć produkować energię elektryczną w 2026 r.

Także PKN Orlen prowadzi przygotowania do budowy morskiej farmy wiatrowej. Koncern prowadzi prace nad rozwojem morskiej energetyki wiatrowej poprzez spółkę Baltic Power, która posiada koncesję na budowę farm wiatrowych o maksymalnej łącznej mocy do 1,2 GW. Jej obszar, o łącznej powierzchni ok. 131 km kw., zlokalizowany jest ok. 22 km na północ od linii brzegowej Morza Bałtyckiego, na wysokości Łeby i Choczewa.

Petrobaltic operatorem farm wiatrowych na Bałtyku



Lotos Petrobaltic chce uczestniczyć w rozwoju energetyki wiatrowej na morzu. Jak zapewnił w wywiadzie dla Portalu Trojmiasto.pl Grzegorz Strzelczyk - prezes Petrobalticu - firma chce zająć pozycję narodowego operatora przy stawianiu i uruchamianiu, ale także serwisowaniu morskich farm wiatrowych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego.

- W planach jest też budowa przez Lotos Petrobaltic statków przeznaczonych do instalacji turbin wiatrowych na morzu, gdzie jednostki te mają być przystosowane do montażu instalacji zasilania ich wodorem, a docelowo LNG, co stanowi synergię z przeznaczeniem, w jakim jednostki będą budowane - mówił Strzelczyk.


Port instalacyjny powstanie w Trójmieście



- Brany jest pod uwagę potencjał, możliwość rozbudowy i kluczowy aspekt - bliskość do obszarów morskich przydzielonych PGE pod budowę farm. Ze względu na to ostatnie kryterium - odległość od morskich farm wiatrowych - porty w Gdańsku i Gdyni mają największy potencjał. PGE prowadzi również rozmowy z władzami samorządowymi Ustki i Łeby. Do budowy morskich farm wiatrowych potrzebna będzie także cała flota specjalistycznych jednostek morskich: statków do budowy (HLJV), kablowców (CLV), jednostek pomocniczych (OSV). Polskie biura projektowe mają doświadczenie w ich projektowaniu, a polskie stocznie - w ich budowie - informuje Małgorzata Babska, rzecznik prasowy PGE.
Nieoficjalnie mówi się, że decyzja co do lokalizacji została już podjęta, a nowy port instalacyjny powstanie w Trójmieście. Potwierdził to w programie "Rządowa ława" serwisu WNP.pl Zbigniew Gryglas, wiceminister aktywów państwowych i pełnomocnik tego resortu ds. inwestycji w morskie farmy wiatrowe.

- W ciągu najbliższych dni rząd przyjmie takie rozstrzygnięcie, wskazując na jeden z portów Trójmiasta, który będzie odpowiadał za budowę i później użytkowanie tego terminalu instalacyjnego - mówił w programie Gryglas.

Miejsca

Opinie (118) 6 zablokowanych

  • Fajnie

    Będą wiatraki na morzu.

    • 6 3

  • może wreszcie coś sie ruszy (4)

    szkoda jednak, ze jesteśmy (dzięki PIS) tak opóźnieni

    w wielu krajach taka energia stanowi znaczący udział produkcji (o ile nie większość w niektórych), i jest tańsza oczywiście od np. tej z węgla (w naszym przypadku akurat rosyjskiego lub kradzionego przez Rosje Ukrainie)

    ale co tam - rząd się wyżywi, a my dostajemy kolejne podwyżki, za zawierzania maryji Energii przez objatka, za zakazy farm wiatrowych, za dopłacanie do węgla

    ale głosujcie dalej na PIS

    • 10 19

    • czy tych 7 trolli, które zaminusowały negują ze zapłaciliśmy karę

      za zerwanie przez PIS umowy z USA na farmę wiatrową?

      fakty wam się nie podobają?

      • 1 3

    • pisowskim zelotom nie przetłumaczysz stanu rzeczy podając dane i fakty

      co innego nazywając daną inwestycję godzącą w nasz interes narodowy, że wyngiel chcą nam sabotować, że te wiatraki to niepoświęcone przez proboszcza, a inwestycja miałaby być realizowana nie po katolicku.

      • 0 2

    • Powyżki dostajemuy dzięki ulegloości PiS wzgledem UE i jego zgody na podatek weglowy

      • 0 0

    • w wielu krajach ta dzecieca "energatyka" odpowada za wzrost cen prądu

      i nas on tez z tego powodu czeka

      • 1 2

  • A gdzie jest Władysławowo w tej koncepcji? (1)

    • 5 3

    • tam gdzie zawsze

      głęboko w d

      • 2 1

  • świetna wiadomość

    w końcu po latach pompowania kasy w Bolkowo przez PO, obecny rząd dostrzegł inne miasta w regionie.

    • 11 7

  • Tak sie sklada, ze jestem z branzy wiatrakow na morzu... I otwieram szeroko oczy.... (4)

    Kazdy maly kraj porywajacy sie na te inwestycje (a Polska nie jest wielkim krajem) kontraktuje kilka duzych firm i w 2-5 lat stawia farme wiatrowa.
    Po co budowac statki skoro takie sa na rynku wraz z wyszkolona zaloga?
    Po co budowac infrastrukture skoro mozna wynajac jakis duzy plac przy nabrzezu na czas stawiania wiatrakow, a wszystkie elementy zakupic od wyspecjalizowanych w tym fachu firm.
    Jesli ktos mysli, ze przy tych wiatrakach bedzie mnostwo roboty i zatrudni sie ze 30 tys. ludzi to mocno sie zdziwi.
    Bedzie robota na kilka lat i tyle. Jesli ktos mysli, ze Orsted czy inny Siemens Gamesa bedzie dzielil sie wiedza z polskimi firmami jak trzaskac takie projekty to tez mocno sie zdziwi.
    Czytajac ten artykul mam wrazenie, ze u nas budowe czegokolwiek zaczyna sie od zakupu limuzyny dla prezesa....

    • 21 9

    • Miś

      Musi być drogi. Pan rozumie

      • 5 2

    • Skandynawia wiatrak na wiatraku (1)

      Dania Holandia na pewno są większe kraje xD

      • 4 0

      • Nie o powierzchnie tu chodzi, a o potencjal rynkowy

        Mysle, ze historia firmy ST3 ze zachodniopomorskiego jest dobrym przykladem tego jak wyglada nasz rynek konstrukcji offshorowych i jak wejscie w branze bez przygotowania sie konczy.
        To samo czeka kazda firme w PL w tej branzy, ktora na starcie przeinwestuje.
        ST3 otworzyla oczy niedowiarkom...

        • 5 3

    • Kurica nie ptica...

      Ale Orsted czy inny Siemens Gamesa nie zatrudni tylu naszych krewnych i nie będzie chciał firm Obajtkowych na podwykonawców. Właśnie dlatego idziemy swoją drogą "narodową"

      • 2 1

  • I znowu droższy prąd... (3)

    • 10 9

    • Dinozaur komuszy Ewa (2)

      Dzieki oplacie klimatycznej UE którą POdpisala ewa kopacz

      • 5 4

      • Jakby pis nie gloryfikował górników i trzymał nierentowne koplanie nie mówiąc o budowie na siłe Ostrołęki to by były inwestycje w "zieloną" energie i nie trzeba byłoby płacić tyle za certyfikaty. Ale cóż jak się nie prowadzi odpowiedniej polityki to potem wszyscy cierpią

        • 3 4

      • To PIS teraz podpisał umowe z UE 2020 .

        I To dzięki PIS prond poszedł ostro do góry

        • 0 2

  • Dobrze, że budują farmy wiatrowe na morzu a nie na polach. Niestety dzwięki niskiej częstotliwości (1)

    niesłyszalne dla ucha są szkodliwe i to nie tylko dla ludzi.
    Elektronie atomowe - bardzo "bezpieczne" co pokazują katastrofy, które co jakiś czas mają miejsce. W każdym razie Japończycy odeszli od atomu, Niemcy powoli odchodzą i teraz szukają łosiów na zakup sprzętu - wiadomo Polska najlepszy kraj. Jak nie da się załatwić to się "da" i się załatwi. Polska rzeczywistość i tyle.

    • 5 17

    • Ja szukam łosiów

      na słowniki poprawnej polszczyzny. Chcesz jeden?

      • 2 0

  • Miś do kwadratu

    Stawianie wiatraków na Bałtyku to inwestycja z góry skazana na porażkę.
    Łopaty wiatraków pokryte lodem przestają działać. Technologia auto idmrazania jak w samolocie jest bardzo kosztowna. Energi z wietrznych dni nie można magazynować, co oznacza że idzie w komin. Korozja zje w 24 miesiące turbiny i cała resztę. To jest chore i nieprzemyślane. Chodzi o walki przy budowie i później po wsadzanie kumpli do obsługi. Nie dla wiatraków na Bałtyku

    • 12 17

  • St3 (2)

    A w Szczecinie stoi gotowy port ST3 którego PIS puścił z torbami , więc po hotele budować nowy

    • 8 3

    • Bo ST3 nikt niechce trupa z dlugami wiekrzymi niż jego majątek. (1)

      Bardziej opłaca się by upadł niż przejmować jego majątek.A swoją drogą To nabrzeże ma Lotos Petrobaltik . Zresztą tak samo Stocznia Gdańsk gdzie powstawały konstrukcje stalowe wiatraków.Niewidze potrzeby budowania specjalnie jakiegoś specjalnego terminala...To wszystko wydaje mi się jest po to by kase wydrenować z państwowych spółek.

      • 2 1

      • Sąd ogłosił upadłość st3 w zeszłym roku .

        Jest do wzięcia bez długów.

        • 1 0

  • Byle by stawkami nie zepsuli (1)

    branży offshore jak jedna z firm instalacyjnych, która płaci 8ojro na start i jakieś ewaluacje stosuje i lojalki. A niby wszyscy samo-zatrudnieni.... Ubezpieczenia offshore w polsce również nie istnieją.

    • 4 1

    • Polska

      To kraj teoretyczny.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane