• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt "Ratownik" nie powstanie, bo jest za drogi

VIK
26 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Początkowo planowano zakończenie budowy okrętu Ratownik do 30 listopada 2022 roku. Początkowo planowano zakończenie budowy okrętu Ratownik do 30 listopada 2022 roku.

Okręt ratowniczy dla Marynarki Wojennej na razie nie powstanie. Agencja Uzbrojenia poinformowała Polską Grupę Zbrojeniową o anulowaniu programu "Ratownik". W uzasadnieniu podano, że jest "za drogo" - podał portal defence24.pl.



Jak oceniasz stan polskiej Marynarki Wojennej?

Prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej otrzymał zawiadomienie o anulowaniu postępowania w ramach programu "Ratownik". Przedmiotem była dostawa "realizowana poprzez zakup z dostosowaniem okrętu ratowniczego".

- Postępowanie było prowadzone przez Agencję Uzbrojenia w trybie negocjacji z jednym wykonawcą, którym była Polska Grupa Zbrojeniowa. Zostało ono rozpoczęte praktycznie 22 maja 2020 roku po zatwierdzeniu przez Ministerstwo Obrony Narodowej dokumentów dotyczących zakupu okrętu ratowniczego "Ratownik". Pod koniec lipca 2020 roku rozpoczęto negocjacje w tej sprawie z Polską Grupą Zbrojeniową, która 15 października 2020 r. złożyła Wstępny Formularz Negocjacyjny - poinformował serwis defence24.pl.
Czytaj też:

Marynarka wojenna w 1995 r. i 2022 r. Porównanie



Postępowanie unieważniono, ponieważ ostatecznie zaproponowana przez wykonawcę cena za wykonanie przedmiotu zamówienia przekracza wartość środków finansowych przeznaczonych na jego sfinansowanie. Możliwość podjęcia takiej decyzji przewidziano wcześniej w zaproszeniu do negocjacji przesłanym do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Pod hasłem "Ratownik" kryje się budowa wyspecjalizowanego okrętu ratowniczego projektu 570-II o długości 95 m, szerokości maksymalnej 18,8 m, zanurzeniu 5 m, prędkości maksymalnej 16 w i wyporności około 6000 ton. Prototypowy okręt miał służyć do zabezpieczenia ratowniczej działalności szkoleniowej i operacyjnej sił własnych oraz sprzymierzonych (nawodnych, podwodnych i lotniczych), w tym udzielania pomocy załodze uszkodzonego okrętu podwodnego (SUBSAR) oraz prowadzenia podwodnych prac awaryjno-ratowniczych.


Czytaj też:

Okręt "Ratownik" wciąż w fazie negocjacji



Było to już drugie podejście do programu "Ratownik". Pierwsza umowa w tej sprawie została podpisana 28 grudnia 2017 r. Wtedy również negocjacje prowadzono z Polską Grupą Zbrojeniową, która była liderem konsorcjum utworzonego przez PGZ Stocznia Wojenna, Stocznię Remontową "Nauta" oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej.

Czytaj też:

Zarzuty prokuratorskie w sprawie okrętu "Ratownik"



Początkowo planowano zakończenie budowy okrętu do 30 listopada 2022 roku. Jednak w kwietniu 2020 roku postępowanie zostało wstrzymane, ponieważ zamawiający nie chcieli zgodzić się na zmiany w zakresie terminu oraz wartości umowy. PGZ zaproponowała wydłużenie procesu realizacji oraz zapowiedział wzrost kosztów umowy. Miesiąc później program "Ratownik" ponownie uruchomiono, jednak znów bez finału.
VIK

Miejsca

Opinie (248) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (2)

    Ważne że sponsoring nie jest drogi i nowy ład dla państwa.

    • 67 8

    • Ważniejsze są różańce, kropidła i mobilne ołtarze dla armii. (1)

      • 3 1

      • Odwal się od wiary Polaków KOmuchu.

        • 1 5

  • ankieta (1)

    jak oceniasz stan czego? Nie ma czegoś takiego jak marynarka RP

    • 72 4

    • Nie trzeba nam wielkiej Marynarki. Podstawa to OPL.

      • 3 3

  • pontony są duuuuuużo tańsze a też pływajo

    • 44 4

  • A niby co miałby ratować? (3)

    Nie trzeba okrętu ratowniczego, bo niby co miał ratować? Marynarka holowniki które ma są bardzo młode, najwyżej podejmowałby pijanego marynarza który wypadłby za burtę

    • 35 14

    • Dokładnie. (1)

      Okręty ratownicze są do ratowania okrętów podwodnych, a tych nie ma. Więc rachunek jest prosty.

      • 0 2

      • Czy tylko jednostki podwodne mają problemy?

        A jednostki cywilne są bez żadnych problemów?

        • 4 3

    • siebie

      • 0 0

  • Haha...a co chcieli mieć statek z XXI wieku w cenie zabawki z biedry?:) (1)

    A ile to poszło pieniędzy na projety .... stępki i pompowanie propagandy:) Czy kogoś rozliczą za to? Przecież pieniądze w Polsce nie biorą się z nikąd tylko z ciężkiej pracy podatników więc.... czas na rozliczenie...nie jedno!

    • 70 4

    • dawajcie pomysly

      Na coś pożytecznego dla sztabu mar woj w Radomiu
      Ciekawe czy koktaili Mołotowa potrafia przygotowac?

      • 6 1

  • Mateusz , obiecaj coś jeszcze (1)

    Po obietnicy : Mieczników, powiększeniu armii do 300tyś gąb, rozwoju floty podwodnej ( zasadniczo nadal niewidocznych ) i stada Black Hawków ( poza 4 sztukami reszta jest niewykrywalna ) czekamy na kolejne rewelacyjne wieści o rozwoju polskiej armii.
    Mateusz , nie żałuj: może obiecaj jakiś lotniskowiec albo program zbrojeń kosmicznych.
    Słuszną linię ma nasza partia.

    • 88 8

    • Polska już teraz powinna mieć "w linii" trzy nowoczesne korwety z XXI wieku

      I jeden okręt podwodny, z dwóch zamówionych, dostawa drugiego za kilka miesięcy. I coś by tym można było bronić. A teraz "ktoś", czyli "czyjś" okręt podwodny może w rejon Helu podrzucić na tor wodny z Cieśnin Duńskich do portów Trójmiasta - kilka zabawek ucharakteryzowanych na m!ny z II wojny. I niby jak go wykryć, o uniemożliwieniu tego nie mówiąc??

      • 2 1

  • Dobra, uczciwa decyzja. Budowa to dopiero poczętek kosztów. Wyposażenie, utrzymanie za friko nie jest.

    Łatwo stworzyć "projekt" nie mając pojęcia o finansach.

    • 17 23

  • Spoko, marynarka będzie pływać na przenośnych ołtarzach

    • 57 7

  • (1)

    Buhahahahaha. To się nazywa dozbrajanie armii przez PiS!

    • 73 9

    • smiej sie jak głupi do sera bo tylko to potrafisz :)

      • 2 14

  • Marynarka Wojenna, ta z Gdynit (3)

    Sporo lat temu zacumowala na Wiśle. Koło warszawki na Wiejskiej.l

    • 31 0

    • Została zacumowana, przez Klicha (1)

      Ale zbytnio się lampasiarze nie opierali.

      • 5 3

      • Coś wiecej

        Zzapodasz?

        • 1 1

    • samba naucz się Polskiego trollu ruski

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane