• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orlen przejmuje Lotos. List intencyjny ze Skarbem Państwa

Robert Kiewlicz
27 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
PKN Orlen ma zamiar przejąć od Skarbu Państwa 53 proc. udziałów w kapitale Grupy Lotos. PKN Orlen ma zamiar przejąć od Skarbu Państwa 53 proc. udziałów w kapitale Grupy Lotos.

Podpisano list intencyjny w sprawie przejęcia kontroli kapitałowej przez PKN Orlen nad Grupą Lotos. Ma to nastąpić poprzez nabycie przez Orlen bezpośrednio lub pośrednio minimum 53 proc. udziałów w kapitale zakładowym Grupy Lotos. Proces przejęcia ma potrwać około roku. Pracownicy spółki i związki zawodowe są zaskoczeni takim działaniem. Zarząd Grupy Lotos nie komentuje oficjalnie decyzji PKN Orlen.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone

Czy jesteś za połączeniem Orlenu i Lotosu?


Zarząd Polskiego Koncernu Naftowego poinformował we wtorek, że podpisany został list intencyjny pomiędzy spółką i Skarbem Państwa w sprawie procesu przejęcia kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos.

Podpisując list intencyjny obie strony zobowiązały się do podjęcia w dobrej wierze rozmów, których celem będzie przeprowadzenie transakcji nabycia przez Orlen akcji Grupy Lotos od jej akcjonariuszy, w tym w szczególności od Skarbu Państwa.

Rok na przejęcie Lotosu przez Orlen



- Ze względów formalnych, m.in. konieczności uzyskania niezbędnych zgód, proces przejęcia przez płocki koncern Grupy Lotos potrwa około roku - informuje Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen. - Model przygotowywanej transakcji, harmonogram oraz szczegółowe zasady jej realizacji wymagają przeprowadzenia szczegółowych analiz i będą obecnie wypracowywane.
Przeprowadzenie transakcji będzie możliwe m.in. po uzyskaniu zgód korporacyjnych oraz zgód odpowiednich organów ochrony konkurencji na dokonanie koncentracji.

Zgodnie z założeniami stron listu intencyjnego, celem transakcji jest stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe m.in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych pomiędzy PKN Orlen i Grupą Lotos.

- Podpisanie listu intencyjnego to przejście od trwającej wiele lat fazy planów i pomysłów do realizacji - twierdzi prezes Orlenu.
- Nie obawiam się zagrożenia dla konkurencji na rynku, nie wpłynie to na odbiorców detalicznych - powiedział, pytany przez PAP, minister energii Krzysztof Tchórzewski. - Cieszę się, że proces konsolidacji branży petrochemiczno-paliwowej wszedł w bardzo konkretną fazę.
Orlen zaznacza jednocześnie, że list intencyjny nie stanowi wiążącego zobowiązania do przeprowadzenia transakcji.

Pracownicy Lotosu zaskoczeni decyzją



Takim obrotem sprawy zaskoczeni są sami pracownicy Lotosu. Choć zapowiedzi połączenia obydwu koncernów było w ostatnim czasie wiele to jednak nic nie zapowiadało, że stanie się to tak nagle.

- Nic nie wiedzieliśmy na ten temat. Spadło to na nas jak "grom z jasnego nieba". Musimy porozumieć się jak najszybciej z kolegami z innych organizacji i zastanowić się jakie kroki podejmiemy - mówi Andrzej Trzciński, przewodniczący Związku Zawodowego Inżynierów i Techników Grupy Lotos.
Jak twierdzą związkowcy Lotos jest w obecnej chwili w bardzo ważnym okresie realizacji miliardowej inwestycji, jaką jest projekt EFRA.

- Spółka posiadała też plany związane z realizacją kolejnych projektów rozwojowych m.in. z możliwością wykorzystania środków z Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych i obecnie w naszej ocenie jest to niszczone. Kilkanaście miesięcy funkcjonowania obecnego Zarządu Grupy Lotos odbieramy jako okres zaniechań w podejmowaniu koniecznych decyzji. Niezmiennie gwarantem dla utrzymania warunków i źródeł finansowania projektów oraz warunkiem podstawowym dla komfortu każdego pracownika włączonego w ich obecną bądź przyszłą realizację jest stabilność i kompetencja kadry, która systematycznie jest zastępowana innymi osobami bez dostatecznego doświadczenia. Z zwielokrotnionym podobnym procesem należy liczyć się przy przejęciu firmy przez Orlen - czytamy w oświadczeniu ZZ Inżynierów i Techników Grupy Lotos.
Związkowcy zaznaczają, że dotychczasowe próby przejęcia Lotosu nigdy nie wiązały się z przedstawieniem planów rozwojowych oraz efektów synergii i skutków takich decyzji, ale za to częste były działania mające na celu opóźnianie decyzji formalnych związanych z wcześniejszymi programami rozwojowymi firmy w latach 1997-1999 oraz 2006-2011.

- Tylko dzięki determinacji i kompetencji ówczesnego kierownictwa jesteśmy tak nowoczesną firmą i dlatego wyrażamy obawę o skutki zapowiadanych decyzji tj. na gwarancje zatrudnienia pracowników oraz dochody samorządów Pomorza, co przenosić się będzie na warunki życia zatrudnionych - twierdzą związkowcy z Lotosu.

Lokalne PiS uspokaja, PO protestuje



- To są jedynie zmiany na poziomie właścicielskim. Nie oznaczają one, według mnie, żadnych negatywnych stuków dla Trójmiasta, czy Pomorza. Zakład nie straci na znaczeniu, a region na pewno nie straci podatków - mówi portalowi Trojmiasto.pl Janusz Śniadek, poseł PiS i przewodniczący partii na Pomorzu.
Jak twierdzi Śniadek, takie działanie może jednak wykorzystać Platforma Obywatelska.

- PO, jako niezdolna do żadnego pozytywnego działania, może wykorzystać ten fakt do politycznej gry - dodaje Śniadek.
Dzień przed ogłoszeniem decyzji PKN Orlen pomorska Platforma Obywatelska przyjęła specjalną uchwałę w sprawie ewentualnego połączenia dwóch największych w Polsce koncernów paliwowych - Orlenu i Lotosu. PO che obrony Grupy Lotos przed połączeniem z PKN Orlen i wspólnych, ponadpartyjnych działań wszystkich parlamentarzystów z Pomorza w tej sprawie.

W związku z podpisaniem listu intencyjnego w sprawie przejęcia Grupy Lotos przez Orlen radni klubu PO w porozumieniu z prezydentem Gdańska Pawłem Adamowiczem złożyli wniosek o zwołanie nadzwyczajnej sesji Rady Miasta Gdańska.

Grupa Lotos jest pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on w niej ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc.

Był Kulczyk, Rosjanie i Anglicy

Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Wtedy to, jeszcze za rządów SLD i Leszka Millera, państwowa spółka Nafta Polska, zajmująca się prywatyzacją sektora paliwowego, wybrała na nabywcę Rafinerii Gdańskiej konsorcjum, w skład którego wchodził brytyjski Rotch Energy i rosyjski Łukoil. Ostatecznie okazało się, że Nafta Polska przygotowała też program prywatyzacji sektora paliwowego dopuszczający połączenie rafinerii płockiej i gdańskiej. Podobno za takim rozwiązaniem lobbował Jan Kulczyk, który chciał podporządkować Rafinerię Gdańską Orlenowi, którego był wówczas udziałowcem.

Blisko realizacji tego planu było ponownie przed 2005 rokiem. Grupie Lotos udało się jednak obronić swoją samodzielność dzięki debiutowi na giełdzie. W 2007 roku ówczesny premier Jarosław Kaczyński stwierdził, że w kilka miesięcy może dojść do połączenia dwóch polskich spółek paliwowych PKN Orlen i Grupy Lotos. Dodał też, że wiodącą spółką może być Grupa Lotos.

Pomysł na łączenie Grupy Lotos z Orlenem i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem pojawił się ponownie w 2010 roku, kiedy jeszcze aktywnie poszukiwano inwestora dla gdańskiego koncernu, miał być to plan awaryjny ministra skarbu Aleksandra Grada, w wypadku gdyby prywatyzacja nie doszła do skutku.

Pomysł na łączenie koncernów w jeden duży podmiot odkurzono w 2012 roku. Wtedy to ówczesny minister skarbu, Mikołaj Budzanowski, stwierdził, że Grupie Lotos potrzebny jest inwestor strategiczny, a ponieważ za granicą chętnych nie widać, trzeba ich szukać w kraju. Dodał też, że nie należy wykluczać powrotu do pomysłu przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen.

O tym, że warto rozważyć połączenie PKN Orlen i Lotos powiedział na początku 2017 roku Henryk Kowalczyk, szef Stałego Komitetu Rady Ministrów i likwidator resortu Skarbu Państwa. Wypowiedź ta wywołała szeroką dyskusję w ogólnopolskich mediach. Sprawę starał się zbagatelizować minister energii, Krzysztof Tchórzewski, twierdząc, że "różne osoby wyrażają swoje opinie, ale w ramach rządu nie podjęliśmy żadnych działań".

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (496) ponad 10 zablokowanych

  • Paniusie z Paliw, - szykujcie się na kasjerki w Biedrze ! (2)

    • 45 30

    • (1)

      Człowieku tam nie pracuje nikt bez doświadczenia, osoby z lotosu mogą iść do pracy w biedronce, ale kasjerki z biedronki do lotosu już nie, bo trzeba mieć skończoną szkołę i mieć doświadczenie, to nie jest piekarnia. A za skończoną szkołę, doświadczenie, dostaje się zasłużone wynagrodzenie, fachowcy zawsze więcej zarabiają.

      • 3 4

      • masz rację i szkoda że takich fachowców będą zwalniać

        • 2 1

  • (1)

    No i macie co chcieliście komuna socjalizm centralizacja wraca !i Orlen czytaj CPN

    • 93 12

    • a tak się zapierali że nie wzorują na prlu

      • 2 0

  • Ta pisowska dyktatura kiedys bez dwoch zdan upadnie.

    • 5 8

  • Pokrętna prywatyzacja (2)

    No i po cichu prywatyzują Lotos. dla przypomnienia Skarb Państwa ma ponad 53% akcji Lotosu, a Orlenu tylko 20 kilka %. Czyli po sprzedaży akcji Lotosu do Orlenu Polska straci kontrolę nad znajdującymi się w Polsce rafineriami. I to robi ekipa, która podobno dba o polskie interesy?? Delikatnie mówiąc coś tu nie gra, bo jeżeli rafinerie miały by być znowu polskie, to chyba powinno się działać w drugą stronę

    • 35 3

    • 2. najwiekszym akcjonariuszem

      jest OFE Nationale-Nederlanden i musieliby dołożyć 9 miliardów, żeby zrównać się ze Skarbem Państwa

      • 0 0

    • Uważam że masz rację .Państwo które pozbywa się firmy dobrze prosperującej przynoszącej stały dochód działa na szkodę własna i nas społeczeństwa. Pozbawia się pakietu kontrolnego a Orlen pozbędzie się konkurencji . Sprawa nadaje się do CBA lecz chcą ją zlikwidować , działanie ich jest już wcześniej zaplanowane z premedytacją . Związki zawodowe nic tu nie pomogą . To jest nasz nadchodzący koniec .

      • 7 1

  • (14)

    I to jest skandal !!!!!

    • 382 55

    • (5)

      rzut oka na komentarze i rozkład plusów/minusów tutaj i pod drugim artykułem o przejęciu Lotosu pokazuje aktywność pisowskich trolli kierowanych spoza Trójmiasta

      • 33 4

      • Jeszcze się nie połapali. KC PiS za chwile przyśle na ten artykuł całą masę trolli (4)

        • 25 5

        • Dureń jesteś (3)

          My sami wiemy co mamy pisać. Jeszcze nie zdążyliśmy się skrzyknąć. Za parę chwil zdziwiony będziesz jak sprawnie działamy!

          • 3 23

          • (2)

            Szyszko ile masz hektarów ziemi? Jak tam stodoła stoi? siano nie przemaka?

            • 18 2

            • nic nie przemaka (1)

              a drewno się suszy.

              • 9 0

              • co wyciąłem to moje szkoda że odwołali poszalało by się harwestwrami lubiłem patrzeć jakie te drzewa były wydygane ale nie mogły uciekać bo takie som i miałem ubaw

                • 6 1

    • Myślałem, że już pozbyliśmy się tego wójta Pcimia z Trójmiasta, ale nie (3)

      wyjechać wyjechał, ale coś sobie postanowił stąd zabrać.

      • 25 1

      • Tego goscia z zarzutami za korupcje co to dopiero studia skończył? (2)

        • 19 1

        • Jakie zarzuty? Na 100% czysty (1)

          masz wątpliwości?

          • 9 4

          • W razie czego Adrian ułaskawi

            • 14 0

    • (3)

      Skandal to jest że pracownicy nie siedzą właśnie w autokarach w drodze do Warszawy.

      • 59 7

      • (1)

        jacy pracownicy ja pracuje na instalacji i nie mam zamiaru chodzić za dyrektorków to ich zwolnią

        • 9 16

        • Prace straci tysiące ludzi zatrudnionych w firmach współpracujących z lotosem. Płock przysla swoich specjalistów z centrali A ci z Gdańska poleca na bruk

          • 28 2

      • co oni wyprawiają :(

        • 17 2

  • Przecież to właśnie za koalicji POZSL chciano sprzedać LOTOS Rosjanom (5)

    Zapomnieliście już?

    • 5 9

    • (3)

      Sprzedano? Nie więc przestań bredzić. Teraz PiS chce nam rozkładać wpływy z podatków a Ty tylko próbujesz odwracać uwagę od problemu płatny trollu

      • 4 3

      • dokladnie

        • 0 0

      • na szczęście nie zdążyli.... (1)

        • 1 2

        • i oby pisorstwo też nie zdążyło

          • 2 0

    • Nie chcieli ale nie wykluczyli. Do kupna akcji przymierzali się Anglicy czyli BP. Nikogo nie można dyskryminować. Startować mogli, zgłaszać chęć kupna a czy by dostali akcje ?

      • 3 1

  • orlen spisowi lotos

    i zamiast rafinerii bedzie zdrowas maryja

    • 3 2

  • Niech żyje PKN Orlen z filią w Gdańsku !

    Tylko ciekawe jak długo pożyje... ?

    • 1 6

  • (7)

    Mniej spolek, spoleczek to mniej prezesow. Cos niewyobrazalnego dla POwskiego Gdanska. Bye bye Lotos, bye bye Energa. Konsolidacja ma uzasadnienie ekonomiczne, a teraz minusujcie janusze ekonomii i hejtujcie na pis :)

    • 17 106

    • To pisał nieGdańszczanin

      "Konsolidacja ma uzasadnienie ekonomiczne"

      Niech ten co napisał tę opinię, umieści ją na portalu ogólnopolskim , a nie na portalu trójmiejskim.Interesy Trójmiasta mogą być zupełnie inne niż interesy
      Orlenu.

      • 1 0

    • januszem i grażyną ekonomii do kwadratu

      jesteś nieszczęsny znawco ,wzrost kursu na giełdzie da ci tyle co nic a to ze w twoim otoczeniu będzie mieszkac kilkaset dobrze wynagradzanych osób pracujących na kierowniczych stanowiskach już tak ,może coś od ciebie kupią ,a może kiedyś ktoś z twojej rodziny dostanie dobrze płatna prace itd itd o podatkach zasilających Gdańsk nie wspomnę

      • 4 2

    • (1)

      tylko kto tu jest januszem ekonomii....

      • 31 2

      • Zobacz jak gielda zareagowala na ta decyzje. Mozesz zaklinac rzeczywistosc, ale to ty jestes januszem ekonomii. Twoja opinia podyktowana jest emocjami a nie zdrowym mysleniem.

        • 0 7

    • Zakończmy tak...nigdy nie było takiego rozrostu administracji państwowej jak za obecnego rządu. Nad tym się lepiej zastanów. Nigdy nie było takiego bezczelnego obsadzania stanowisk i usuwania ludzi.

      • 18 1

    • boszzzz, widzisz a nie grzmisz!

      • 13 0

    • Ma uzasadnienie ekonomiczne bo misiewiczom z pisu bliżej z Warszawy do Płocka jechać niż do Gdańska

      • 24 2

  • To był rozkaz z samej góry (1)

    od Kalksteina!

    • 3 7

    • Pewnie tak..za cene spokoju z narodem przebranym.

      Wroci czas ze Lotos bedzie odprowadzal podatki w Gdansku i znikna ulice z Konusem naczelnym z naszych ulic i skwerow.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane