• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni dzwonek na JPK_VAT

erka
14 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Podatnicy VAT, którzy składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K, od 1 stycznia 2018 roku mają obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT. Swój rejestr sprzedaży i zakupów VAT przesyłają do resortu finansów jako Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT). Podatnicy VAT, którzy składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K, od 1 stycznia 2018 roku mają obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT. Swój rejestr sprzedaży i zakupów VAT przesyłają do resortu finansów jako Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT).

Już tylko do 26 lutego mają czas mikroprzedsiębiorcy na złożenie pierwszego Jednolitego Pliku Kontrolnego VAT. Z początkiem 2018 roku dołączyli oni do grupy podatników VAT, którzy prowadzą elektroniczną ewidencję sprzedażny i zakupów VAT oraz przesyłają ją w formie elektronicznej do organów skarbowych. Jak zastrzega fiskus, wszystko po to, aby utrudnić działalność grupom przestępczym i łatwiej "odsiać" uczciwych przedsiębiorców.



W województwie pomorskim aż 90 proc. firm to właśnie mikroprzedsiębiorstwa, czyli firmy zatrudniające do 10 osób i osiągające do 2 mln euro obrotów, które składają deklaracje VAT-7 i VAT-7K. Są to bardzo często jednoosobowe działalności gospodarcze.

- Przesyłanie JPK_VAT to ważna zmiana związana z uszczelnianiem systemu podatkowego. Ta zmiana pozwoli na lepszy kontakt podatników z urzędem skarbowym. Dzięki temu za pośrednictwem maila lub SMS-a będzie można informować szerszą grupę przedsiębiorców o ewentualnych rozbieżnościach, błędnych informacjach zawartych w rozliczeniach. Przesyłanie JPK_VAT oznacza też zdecydowane zmniejszenie liczby fizycznych kontroli oraz czasu ich trwania. Już teraz kontroli w firmach dużych, średnich oraz małych jest mniej, za to są bardziej skuteczne - mówi Tomasz Słaboszowski, dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku.


Na czym polega obowiązek JPK_VAT?



JPK_VAT to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres. Dane do utworzenia JPK_VAT są pobierane bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych przedsiębiorstwa. Przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej, w określonym układzie i formacie (schemat XML), do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni, nawet jeśli podatnik rozlicza się kwartalnie.

Jeżeli podatnik prześle ewidencję zakupu i sprzedaży VAT i nie otrzyma informacji zwrotnej (SMS lub e-mail) z prośbą o uzupełnienie lub wyjaśnienie, wtedy może uważać, że fiskus nie ma zastrzeżeń do przedłożonych dokumentów. W przeciwnym wypadku zostanie poinformowany o niejasnościach i zobowiązany do samokontroli i wyjaśnienia wątpliwości.

Generowanie JPK_VAT przez mikroprzedsiębiorców jest możliwe za pośrednictwem aplikacji e-mikrofirma, którą można pobrać ze strony internetowej. Aplikacja do wysyłania JPK_VAT e-mikrofirma jest bezpłatnym programem finansowo-księgowym. Żeby wysłać plik JPK, przedsiębiorca musi po jego sporządzeniu się podpisać. Może podpisać się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, który jest płatny i dlatego korzystają z niego głównie duże firmy i biura rachunkowe. Może skorzystać z bezpłatnego podpisu elektronicznego - nazwanego Profilem Zaufanym eGO, który można w bardzo prosty sposób założyć w kilku bankach za pośrednictwem bankowości elektronicznej albo wniosek o profil zaufany wypełnić w Internecie i potwierdzić go w urzędzie skarbowym albo w gminie.


Uszczelnianie systemu podatkowego trwa



Jak podkreśla dyrektor Słaboszowski, uszczelnianie systemu podatkowego na Pomorzu już teraz przynosi wyniki.

- Tylko za 2017 rok przyniosło ono wpływy z VAT w wysokości 200 mln zł i 400 mln zł ze wszystkich tytułów podatkowych - dodaje Słaboszowski. - Nie chcemy oczywiście w żaden sposób dokuczać i dodatkowo obciążać podatników niepotrzebnymi obowiązkami. Dzięki JPK_VAT i otrzymywanym w ten sposób danym możemy łatwiej zidentyfikować grupy przestępcze, które z wyłudzeń podatku VAT zrobiły sobie źródło utrzymania.
Uszczelnić system podatkowy ma również wprowadzona w styczniu ustawa STIR, która umożliwia sprawdzenie swojego kontrahenta. Ministerstwo Finansów udostępniło wykazy podmiotów niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT. Wykazy zawierają informacje przydatne dla uczciwych podatników VAT. Najważniejszym celem ustawy STIR jest ograniczenie luki w podatku VAT. Luka ta jest spowodowana wyłudzeniami skarbowymi dokonywanymi najczęściej przez zorganizowane grupy przestępcze. Następuje to poprzez generowanie sztucznych tzw. transakcji karuzelowych za pomocą transferów pieniężnych na rachunkach bankowych. Faktycznym celem tych transakcji jest wyłudzenie podatku w postaci nienależnego zwrotu VAT, co powoduje znaczne straty Skarbu Państwa.

Split payment zabezpieczy środki



Kolejnym elementem procesu uszczelniania systemu podatkowego wprowadzanym przez Ministerstwo Finansów jest split payment, który ruszy od 1 lipca 2018 roku. Jest to podzielona płatność VAT, czyli osobno zapłacona sprzedawcy kwota netto i na odrębny rachunek bankowy podatek VAT). Płatność za fakturę w obrocie między przedsiębiorcami obecnie trafia w całości na rachunek sprzedawcy, a ten, między innymi, dokonuje stosownych rozliczeń z urzędem skarbowym, uiszcza kwotę należnego podatku VAT. A raczej: powinien uiścić, bowiem w praktyce zdarza się, że te środki nigdy do budżetu nie trafiają. Split payment takie zachowania uniemożliwia, a przynajmniej znacząco utrudnia. Na fakturze wskazane będą bowiem dwa rachunki: jeden "normalny", a drugi dedykowany dla podatku VAT. Nabywca towaru lub usługi będzie wykonywał dwa przelewy: kwotę netto - na rachunek główny, a kwotę podatku VAT - na dedykowany rachunek.

Banki (w tym spółdzielcze) oraz SKOK-i będą musiały dla przedsiębiorców takie rachunki prowadzić, a także - na żądanie organów podatkowych - udostępniać informacje o zgromadzonych tam środkach. Podatnik będzie miał ograniczone możliwości korzystania z tego specjalnego, podatkowego konta (tylko jednego, niezależnie od liczby innych, firmowych rachunków). Będzie on mógł jedynie, rzecz jasna, zapłacić podatek oraz zapłacić VAT swoim kontrahentom (na ich specjalne rachunki, naturalnie). Otwarcie i prowadzenie rachunku VAT będzie wolne od dodatkowych prowizji i opłat dla banku. Środki zgromadzone na takim rachunku będą wolne od egzekucji sądowej i administracyjnej.
erka

Miejsca

Opinie (33)

  • (3)

    już od 25 lutego 2018 roku urzędy skarbowe zostaną zaczopowane na amen przygotowywaniem wezwań do korekt plików JPK; pomysł sam w sobie zły nie jest, ale sposób realizacji tego obowiązku i zakres przekazywanych informacji spowoduje, że ilość błędów i pomyłek i niejasności będzie ogromna;
    pracownikom US (pomimo całej mojej do Was niechęci) współczuję, ktoś wymyślił gniota a Wy będziecie musieli sobie z tym radzić...

    • 27 3

    • (2)

      można wiedzieć jaki inny sposób realizacji i zakres przekazywanego info byłby lepszy?

      prowadząc księgowość elektronicznie to naprawdę żaden problem ten jpk
      no chyba, że ktoś prowadził dotychczas księgowość "analogowo"

      • 3 10

      • sporo

        małych i mikrofirm prowadziło właśnie analogowo, dodatkowo ich właściciele to często osoby starsze o niezbyt dużych obrotach (małe usługi/sklepy), więc ten plik JPK to dla nich problem

        • 20 2

      • już wyjaśniam
        choćby konieczność przekazywania co miesiąc pliku jpk przez podatników rozliczających się kwartalnie, muszą oni wysłać jpk, choćby pusty, ale muszą.. po co?
        zakres informacji: po co muszę wprowadzać dane adresowe kontrahenta oraz jego nazwę skoro państwo władowało moją kasę w ewidencję NIP i REGON?
        informacje o WSZYSTKICH wystawionych fakturach... a co z fakturami do paragonów? co z fakturami do paragonów z miesiąca wcześniejszego? dlaczego nie mogę wykazać w jpk rejestru sprzedaży jednym zapisem a raport z kasy fiskalnej już tak (żaden przepis w taki sposób tego nie reguluje, ale minister "tak se uznał"...
        jakieś jeszcze pytania

        • 7 2

  • Własnie wyrejestrowałem (1)

    działalność , mam dość tych pitów srytów nie będą robił na państwo , które mnie tylko okrada i przymusza do tego abym zaciskał sobie petlę na szyji.
    ciekawe ile jakich urzedas na górze wziął kasy za takie bzdurne pomysły?

    • 32 5

    • No ale niestety jpk za styczen i luty i tak bedziesz musial zlozyc

      • 4 0

  • Przeniosem firm do Rumuni

    Łatwiej nie trzeba płacic dla patoli na 500 plus

    • 25 9

  • Niepotrzebne mnożenie problemów i kosztów dla mikrofirm

    Chodziło o łapanie przewałów a nie drobnicy - JPK powinien być dla większych firm, firemki z obrotami do miliona euro lub 200 tys zł dochodu powinny mieć uproszczone procedury żeby mogły się rozwijać. I żeby na dzień dobry potencjalni nowi przedsiębiorcy nie rezygnowali przytłoczeni ilością obowiązków i kosztów, tak się nie buduje przedsiębiorczości.
    To nie jest kraj dla przedsiębiorców.

    • 63 0

  • mam miesięcznie sporo faktur (4)

    zatem księgowy zażyczył sobie dodatkowe 300 zł miesięcznie za wysyłanie JPK !
    Dziękuję dobra zmiano!

    • 40 2

    • Zmień księgowego! (1)

      Ten Cię ogrywa jak dziecko. A tu "dobra zmiana" nic nie zmienia.

      • 8 14

      • Dokladnie, jak juz masz ksiegowego i elektroniczne ewidencje vat to samo jpk to pikus

        • 5 4

    • To zmień księgowego, bo JPK generuje się automatycznie przez program i nie ma znaczenia z ilu faktur będzie się składał rejestr. No chyba, że ten księgowy liczy ci wszystko w excelu, wtedy nie wiem gdzie ty go znalazłeś, na wykopaliskach?

      • 8 1

    • Nie zły. My nikomu stawki nie podwyższyliśmy

      • 0 0

  • Dzwiny kraj (3)

    Nie wiem czy gdzieś na świecie jest drugi taki kraj jak nasz w którym tak nienawidzi się drobnych przedsiębiorców. Zmiany są dokonywane wyłącznie w jednym kierunku tzn na niekorzyść przedsiębiorców.Biurokracja rozrasta się coraz bardziej. Koszty pracy rosną jak szalone, a są jeszcze propozycje dotyczące kodeksu pracy w których drastycznie się je zwiększa. Planowany spli payment dramatycznie pogorszy płynność finansową małych firm która i tak już jest tragiczna.

    • 33 4

    • Według TVP wszytko kwitnie a ludziom żyje się dostatnio. (2)

      • 17 1

      • 500+ płynie, pracować nie trzeba, to lud zadowolony!

        • 15 3

      • ..o zielonej wyspie to kto inny zaczal opowiadac bajki

        a tvp teraz je powtarza..

        • 6 5

  • Wysłałem (3)

    4 minuty z programu. Może dzięki temu kupią nowy serwer i pkb wzrośnie. Bo jakoś nie wierzę by umieli te dane filtrować. Jednak orły informatyki do urzędów nie pchają się.

    • 19 1

    • Gratuluję (2)

      Od dwóch dni siedziałem nad tym, bo jestem szczęśliwym posiadaczem Maca, a ustawodawca i Comarch akceptują tylko Windows i tylko część przeglądarek. Z punktu widzenia mikroprzedsiębiorstwa zbyt dużo zbędnej roboty, a akceptacja tylko formy elektronicznej to już szczyt wszystkiego. Wysyłka elektroniczna powinna być udogodnieniem, a nie obowiązkiem ...
      Dodatkowo JPK powinno było zastąpić VAT-7, tymczasem jest to niejako specyfikacja do VAT-7, która ma nieco inną formę, co rodzi dodatkowe koszty.

      • 15 1

      • Po co Ci aplikacja instalowana na systemie?

        Zdecydowałem się przejść na jedną z księgowości online. Aplikacja w przeglądarce. Podoba "mię się to". No i dostęp do księgowych, tyle że anonimowy. Kosztuje to ok. 20 zł/m-c. Rozpykałem w 2 godziny co i jak. Przy 1-os. d.g. i kilkunastu FVAT miesięcznie - wystarczy. Więcej zabawy jest z tym całym uwierzytelnianiem JPK_VAT przez eGO, niż z całą księgowością. A najgorsze jest pamiętanie pierdyliona loginów i haseł.

        • 3 3

      • Mojej Amigi też nie obsługują, a nie płaczę...

        • 1 3

  • A co jak nie wyślę takiego pliku? (4)

    • 3 2

    • Wpadniemy rano. (2)

      • 6 1

      • o 5,30 ? (1)

        • 4 1

        • 3,33

          • 1 1

    • To wtedy jest kara finansowa

      • 1 1

  • Kolejne koszty przerzucone na podatnika. (3)

    Spółka z oo musi kupić podpis kwalifikowany, bo do autoryzacji VAT-7 eGO nie wystarcza.

    • 7 3

    • Nie jest to prawdą... (1)

      ... gdyż można wysyłkę autoryzować bez podpisu przez ePuap albo podając przychód z PITa. Chamstwem jest natomiast to że trzeba wysyłać to co miesiąc a nie co kwartał. Po to przechodziłem na rozliczenia kwartalne żeby jak najrzadziej mieć kontakt z urzędasami - nawet elektronicznie.

      • 7 3

      • jest to prawdą...

        Osoby fiz. prowadzące działalność gospodarczą mogą autoryzować bez podpisu kwalifikowanego (przez eGO albo podając przychód z PIT za 2016). Spółki takiej możliwości nie mają. Jedyna opcja to podpis kwalifikowany, albo korzystanie z usług biura rach., które taki podpis posiada (raczej każde)

        • 2 0

    • Sp.z o.o. i jeszcze nie macie takiego podpisu? XXI w...a wy z deklaracją na poczte biegacie

      • 0 0

  • Jak ominąć SYSTEM? (1)

    Ktoś podpowie? Legalna szara strefa , jak to się lody robi w 2018 tym??

    • 0 3

    • Tak samo

      Jak w 2017, widać cienki jesteś skoro nie wiesz

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane