- 1 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (51 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (104 opinie)
- 3 Gra Manor Lords światowym hitem (45 opinii)
- 4 Trzeci raz szukają prezesa Energi (87 opinii)
- 5 Inflacja w kwietniu ma wynieść 2,4 proc. (44 opinie)
- 6 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (45 opinii)
Oszuści podszywają się pod Energę. Spółka ostrzega
Energa poinformowała o próbach podszywania się pod spółki wchodzące w skład Grupy. Oszuści wysyłają e-maile informujące o nierozliczonych płatnościach. Wiadomości zawierają niebezpieczny załącznik. Zagrożenie dla klientów Grupy Energa stanowić mogą wiadomości e-mail przesyłane z adresu admin@zamira-company.com, o temacie "Zestawienie nierozliczonych dokumentów energa 2019".
Dołączony do wiadomości plik Excel po otwarciu i zaakceptowaniu uruchomienia makr pobiera na urządzenie szkodliwy plik. Energa ostrzega, że plik może doprowadzić do uszkodzenia urządzenia (w tym zaszyfrowania danych), na którym zostanie otwarty, lub kradzieży wrażliwych danych użytkownika, np. danych logowania do konta bankowego.
Fałszywe e-maile od Energi
- W związku z tym prosimy nie otwierać załączników dołączonych do wiadomości, które mogą budzić jakiekolwiek podejrzenia. Prosimy też o nieotwieranie łączy do stron internetowych, które wywołują jakiekolwiek wątpliwości. Rekomendujemy również weryfikację nagłówków wiadomości oraz ich nadawców - informuje spółka.
Uważaj na fałszywe SMS-y i e-maile
Działania oszustów to problem, z którym zmagają się wszyscy operatorzy usług. Kilka lat temu w Trójmieście ktoś podszywał się pod Energę i dostarczał mieszkańcom podrobione faktury. Dostawały je osoby niemające nawet podpisanych umów z Energą. Natomiast w lipcu 2019 roku użytkownicy internetu zaczęli otrzymywać e-maile łudząco podobne do tych, które co miesiąc wysyłane są do klientów Orange wraz z fakturą. We wrześniu 2019 oszuści wysyłali fałszywe wiadomości SMS informujące o nieopłaconych fakturach, podszywając się pod PGE Polską Grupę Energetyczną.
Pamiętaj, że zawsze trzeba zwrócić uwagę na wiadomości budzące twoją wątpliwość:
- zawsze przeczytaj uważnie treść maila - jeśli masz wątpliwości - porównaj ją z innymi e-mailami od tego samego nadawcy,
- zachowaj czujność w przypadku wiadomości w jakikolwiek sposób związanych z kwestiami finansowymi,
- przed kliknięciem w link sprawdź, dokąd prowadzi - czy odsyła cię do formularza, w którym trzeba podać ważne dane,
- uważaj na e-maile, w których nadawca straszy cię konsekwencjami lub zbyt wiele obiecuje,
- nie otwieraj załączników, które budzą twoją wątpliwość,
- uczciwi dostawcy usług nigdy nie proszą o podanie przez internet twoich danych, nie żądają też autoryzacji płatności.
Miejsca
Opinie (56) 6 zablokowanych
-
2020-01-23 12:18
Za to Energa dba o bezpieczeństwo klientów w taki sposób, że strona z rozliczeniami nie jest szyfrowana.
- 24 0
-
2020-01-23 12:04
od dawna wiaomo, że z dządami jest tam ciś nie tak, ale żeby oszuści? tfu. to niemożliwe (1)
- 3 13
-
2020-01-23 12:11
Mozna po polsku?
- 11 0
-
2020-01-23 09:40
Opinia wyróżniona
Prawie 40 lat działania email i jedyna rada to "nie otwieraj załączników" (1)
Słaby ten "postęp". Czy to jest jakiś problem by byli nadawcy zaufani, zweryfikowani a reszta blokowana? Czy to jest problem by "makra" tak ograniczyć by nie mogły zaszyfrować innych plików? Dziadostwo nie informatyka.
- 43 3
-
2020-01-23 11:52
Można wykrywać, jeżeli jest odpowiednia konfiguracja, czy wysyłający maila ma coś wspólnego z domeną. Nie chroni to w żaden sposób przed mailami z podobnych domen. Tak samo jak każdy może założyć domenę "trojmiasto.com", "trojmiasto.tk" czy trojmaisto.pl" ( z literówką) i używać do oszustw.
Z tego samego powodu przeglądarki wkrótce przestaną pokazywać kłódkę przy https, żeby ludzie nie mylili tego z bezpieczeństwem.- 6 3
-
2020-01-23 10:38
Opinia wyróżniona
Uwaga też na telefony (1)
Miałem ostatnio też telefon niby z energi, pani przedstawiła sie podała nazwę Energa coś tam, potem przekonywała mnie jaką to ma korzystną oferte dla mnie, że teraz płace X za kilowat, a w nowej będę płacił Y i tu nagle słyszę kwotę która jest wyższa od X. Pani to mówi w tempie strzelającego UZI dlatego starsi mogą na to nie zwórcić uwagi. Na koniec rozmow pytanie czy się zgadzam na te warunki, a ja że poproszę jeszcze raz przedstawienie tej oferty.
Ona od początku, a ja notuje. Wszystko wyszło drożej, opłata przesyłowa, administracyjna i za kilowat. Pytam się Pani gdzie tu jest interes że będę płacił więcej i poprosiłem o przesłanie tej oferty e-mailem, ona mówi że nie może, nie ma takiej opcji. To ja do niej, to niech się Pani jeszcze raz przedstawi i z jakiej firmy Pani dzwoni. To tu się rozmowa urwała.
Najlepsze jest to że dzwoniła na słubowy telefon komórkowy którego Energa nie ma w bazie, więc od początku wiedziałem, że to fake.- 49 0
-
2020-01-23 11:23
zgadza się, jak nie potrafią wysłać oferty na mejla, to ja też pełen ignor.
- 8 0
-
2020-01-23 09:12
Napiszcie o tym jak Polski Prąd i Gaz jak naciąga klientów Energi. (3)
Pracownik Energi przyszedł założyć plombę na licznik i jednocześnie wcisnął mojej babci umowę na zmianę dostawcy (praktycznie bez żadnych dokumentów - wystarczyła legitymacja emeryta).
Energa zupełnie nie jest zainteresowana sprawą. Co więcej robi trudności by spowrotem od niej wrócić. Jak to jest że przypadkowy człowiek na korytarzu jest upoważniony do przeprowadzenia operacji zmiany dostawcy, a pracownicy biura obsługi klienta nie?
Ciekawe kto ma swój udział w opłatach za zerwanie szkodliwej umowy (około 600-700zł).- 41 0
-
2020-01-23 09:43
UOKiK badał sprawę i potwierdził nieprawidłowości (1)
To ogólnopolski problem, z którym nic nie można zrobić. Prawo zostało napisane w taki sposób, by powstała luka dla takich przedsięwzięć. Jest to po prostu kontrowersyjna etycznie strategia biznesowa. Niestety w Polsce decydenci są bardzo podatni na lobbing, nie tylko branży energetycznej.
- 10 0
-
2020-01-23 11:22
jeśli stwierdzono problem, to chyba właśnie można zrobić.... czy ma być tak jak z większością spraw że "to kwestia systemowa" co stanowi wymówkę? no nie!
- 8 0
-
2020-01-23 09:25
Miałem bardzo podobną sytuację - starsza osoba i podpis "potwierdzający kontrolę liczników"
Postanowiłem podrążyć głębiej, sprawdzić kto stoi za rzeczoną firmą. Czego się nie spodziewałem decydentami w niej nie są "słupy" tylko poważni ludzie. Kadra menadżerska po SGH, z przyzwoitym dorobkiem zawodowym (między innymi w poważnych firmach energetycznych).
Wniosek jest oczywisty, nic nie jest przypadkiem, panuje obojętność na taką działalność. Jako klient odniosłem wrażenie, że im po prostu nie zależy na klientach, wszak są monopolistą i klienci po zapłaceniu kary wrócą.
Mam wrażenie, że Energa nie wykazuje szczególnego zainteresowania całą sytuacją, ponieważ obsługa techniczna (typu wspomniany wyżej monter) to zazwyczaj pracownicy zewnętrzni, na których nie mają żadnego wpływu. Energa nadal otrzymuje opłatę za dzierżawę sieci, więc najbardziej stratny jest tutaj konsument.
Do Energi oczywiście da się wrócić, ale jest to dosyć męcząca procedura, przy zachowaniu wszystkich formalności. Zabawne, że niektóe firmy są w stanie to zrobić wyłącznie na bazie podpisu i jakiegokolwiek dokumentu ze zdjęciem i peselem.- 12 0
-
2020-01-23 09:40
Ankieta powinna miec opcje
1. Dałem się oszukać prze Internet... !
2. Jestem mądrzejszy niż inni i nie dałem się oszukać. ;)- 21 2
-
2020-01-23 08:57
Przecież te ciagle zmiany w zarządzie i prezesa to niszczenie firmy
To są tez oszuści co się podszywają pod pracowników
- 46 5
-
2020-01-23 08:51
Dostałem takiego maila
jak ktoś to kliknął, to ma na co zasłużył :P
- 13 27
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.