• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM zmienia komunikację w Trójmieście i na Pomorzu

3 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przesuń aby
porównać

Korki na wszystkich drogach dojazdowych do Trójmiasta już dawno przekroczyły akceptowalny poziom. Dlatego we wrześniu 2015 r. samorząd województwa pomorskiego uruchomił nową linię kolejową łączącą metropolię trójmiejską z Kaszubami.



Po trzech latach funkcjonowania Pomorska Kolej Metropolitalna stała się jednym z filarów komunikacyjnych metropolii i całego regionu. Dzięki PKM tysiące osób codziennie może obecnie szybciej i wygodniej dojechać do pracy, szkoły lub na zakupy, a potem równie sprawnie wrócić do domu.

Pomorska Kolej Metropolitalna to nie tylko niebanalna architektura z charakterystycznymi czerwonymi wiatami oraz przyjazne dla pasażerów przystanki i węzły przesiadkowe, ale przede wszystkim nowoczesne i wygodne pociągi obsługiwane przez PKP Szybką Kolej Miejską w Trójmieście. W pierwszym pełnym roku funkcjonowania linii PKM (2016) przewiozły one ponad 2 mln pasażerów, a rok później (2017) pasażerów było już ponad 3 mln - czyli 50-procentowy wzrost w ciągu zaledwie jednego roku. W pierwszym półroczu 2018 z linii PKM skorzystało już blisko 2 mln osób, jest więc szansa, że cały rok 2018 zamknie się rekordowym wynikiem 4 mln pasażerów.

Coraz więcej pasażerów



- Byłby to najlepszy wynik od momentu uruchomienia linii PKM w 2015 roku - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego nadzorujący transport w regionie. - Cieszy nas, że z każdym rokiem coraz więcej mieszkańców Trójmiasta i Pomorza przekonuje się do transportu kolejowego, co widać w naszych statystykach. To efekt konsekwentnie wprowadzanych przez nas zmian, odpowiadających potrzebom mieszkańców, dla których linia PKM powstała.
Obecnie miesięcznie pociągi na linii PKM przewożą około 350-380 tysięcy pasażerów. W maju 2018 r. z oferty SKM na linii PKM skorzystało 379,3 tys. osób, w czerwcu - w związku z rozpoczynającymi się wakacjami - był spadek do 345,3 tys., ale już w lipcu - kiedy doszedł wakacyjny ruch turystyczny - pasażerów było 365,9 tys.

- Kilkunastoprocentowe wzrosty na regionalnym odcinku PKM w stosunku do poprzedniego kwartału obserwujemy regularnie od grudnia 2016 r., kiedy wprowadziliśmy rewolucyjną dla pasażerów zmianę polegającą na skierowaniu większości pociągów z Kościerzyny do Gdyni nową trasą przez Gdańsk Wrzeszcz - dodaje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
- Od tamtej pory też większość pociągów kartuskich jest dobrze skomunikowana z pociągami aglomeracyjnymi w Gdańsku Rębiechowie i z przesiadek pomiędzy nimi również korzysta coraz więcej osób. W połączeniu z nowymi, oddanymi do użytku w grudniu 2017 r. przystankami w Gdyni oraz wprowadzonym od marca 2018 r. równym taktem pociągów na odcinku aglomeracyjnym zaowocowało to dużym wzrostem liczby pasażerów PKM również w samym Trójmieście.
Dotychczas były to wzrosty rzędu kilku, kilkunastu procent co kwartał. Nigdy wcześniej nie zdarzyło się, aby był to wzrost aż o jedną czwartą w skali zaledwie trzech miesięcy.

- Oczywiście mamy świadomość, że wprowadzone przez nas zmiany mogą niektórym osobom nie odpowiadać, bo nie da się ułożyć rozkładu jazdy pasującego wszystkim. Jednak statystyki jednoznacznie pokazują, że cały czas wzrasta liczba osób, dla których oferta przewozowa na linii PKM jest atrakcyjna - dodaje wicemarszałek Świlski
Wzrost liczby pasażerów na poszczególnych trasach obsługiwanych przez trójmiejską SKM w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wzrost liczby pasażerów na poszczególnych trasach obsługiwanych przez trójmiejską SKM w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Korzyści dla mieszkańców



Na otwarciu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej najbardziej skorzystali mieszkańcy nowych gdańskich osiedli budowanych w sąsiedztwie przystanków Gdańsk Kiełpinek i Gdańsk Jasień, które generują największe potoki pasażerów na całym aglomeracyjnym odcinku PKM. Ma tu mieszkać nawet 40 tys. osób i to m.in. dla nich powstała ta zupełnie nowa linia kolejowa. PKM stworzyła także szybkie i wygodne połączenie centrum Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym. Z obu miast do lotniska można dojechać w nieco ponad 20 minut.

W ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, trójmiejska SKM obsługuje łącznie aż cztery trasy:
  • aglomeracyjną: Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa - Gdynia Główna,
  • trzy regionalne: Gdańsk Główny - Kartuzy, Kościerzyna - Gdańsk Osowa - Gdynia Główna, Kościerzyna - Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna.


I to właśnie regionalna część projektu PKM rozwija się najdynamiczniej. Tylko w w przypadku połączeń kolejowych z Kartuz do Gdańska liczba pasażerów na tej trasie wzrosła w ciągu trzech lat aż siedmiokrotnie z 11,8 tys. z październiku 2015 r. do 84 tys. w maju 2018 r.

Szybciej niż samochodem



Bo właśnie dzięki dojazdowi z głębi województwa do metropolii trójmiejskiej koleją mogą zaoszczędzić najwięcej czasu i pieniędzy.

Mieszkańcy Kartuz dzięki SKM i PKM mogą dojechać do Gdańska Głównego w niecałą godzinę, natomiast dojazd z Żukowa do Gdańska Wrzeszcza - w przypadku przyspieszonych pociągów z Kościerzyny - zajmuje zaledwie 25 minut. Są to czasy nieosiągalne dla transportu samochodowego, zwłaszcza w godzinach szczytu, kiedy przejazd na tych samych trasach samochodem może być nawet dwukrotnie dłuższy.

Można także podjechać na przystanek PKM własnym autem, zaparkować je na bezpłatnym parkingu i kontynuować podróż pociągiem, nie martwiąc się o brak wolnych miejsc parkingowych w centrum metropolii. Do przystanków PKM można też dojechać rowerami, dla których również wybudowane zostały specjalne parkingi.

Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji. Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

Elektryfikacja i nowy przystanek



Obecnie samorządowa spółka PKM SA przygotowuje się do elektryfikacji wybudowanej przez siebie linii oraz budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga.

Przygotowany przez PKM wniosek znalazł się w gronie trzech projektów najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które uzyskały wymaganą liczbę punktów i zdobyły unijne dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dzięki temu z przewidywanych 89 mln zł kosztów realizacji całego projektu aż 61,7 mln zł dołoży Unia Europejska.

Warto przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

- Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się "ślepo" w Rębiechowie - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP do elektryfikacji linii 201 i obecnie, kiedy PKP PLK taki projekt już przygotowują wspólnie zelektryfikujemy obie nasze linie. Dzięki temu od 2023 z Kościerzyny i Kartuz można będzie dojechać pociągiem do Trójmiasta jeszcze szybciej i wygodniej niż obecnie.
Przy okazji elektryfikacji PKM SA wróciła także do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM. Rejon ten rozwija się w ostatnich latach tak dynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, że obecnie budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT. W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

Opinie (109) 3 zablokowane

  • Czemu więc nie ma planów rozbudowy PKM?

    Jest dużo linii kolejowych które można połączyć z pkm. tymczasem w porównaniu z Poznaniem plany wypadają dość blado... Wejherowo - Garczegorze, Pruszcz Gd - Lębork, Kościerzyna - Bytów - Słupsk, Pszczółki - Kościerzyna, Starogard Gd - Skórcz, Starogard Gd - Skarszewy...Jeszcze dużo można wymieniać.

    • 9 2

  • propaganda sukcesu (3)

    a gdzie pieniądze publiczne na PKM do Obłuża? Spokojnie można by nawet do Kosakowa podciągnąć linię, ale wolano cały miliard złotych w Gdańsku wydać.
    Nawet troll prowadzący fejsbuka PKM-u twierdzi, że w Gdańsku przy Kielnieńskiej nie można było przystanku zrobić, bo jakieś rury, bo właściciel terenu cośtamcośtam. A budowano przecież na podstawie specustawy, która przewiduje uproszczoną procedurę uwłaszczenia. W innych miejscach problemu nie było!
    A na konsultacjach "społecznych" przedstaweiciele PKM tłumaczyli, że przystanku przy Kielnieńskiej nie będzie, bo ...będą korzystać z niego mieszkańcy Chwaszczyna czy Bojana! Taki argument padł na prawdę.

    • 54 6

    • I to akurat słuszny argument (1)

      Bo wójt Szemudu nie zamierza ani grosza dopłacić do kursów mimo że przytula ich podatki. Tam trzeba twardo; jeszcze tylko zadbać żeby wszyscy gwe,gka i GKS wjeżdżający do Trójmiasta samochodami musieli dość sporo gotówki w Trójmieście z tego tytułu zostawić (czyli walnąć im specjalne,jak najbardziej NIEpromocyjne stawki za parkowanie i tępić wydajnie za parkowanie poza strefami) :)

      • 4 6

      • Nie ekscytuj sie tak z tymi tablicami, bo skoro wjeżdżam na gwe gks itp do 3 miasta to nie na zwiedzanie, a do pracy, szkoły itd

        Wiec trójmiejski pracodawca, sklepikarz ,dzieki mnie zarabia, płaci podatki w Gdańsku, Gdyni, a nie w Kościerzynie czy Wejherowie.
        Poza tym poświęć kiedyś chwilę swojego czasu i przejedz się SKM do Wejherowa i popatrz ile samochodow stoi zaparkowanych przy przystankach skm pomiedzy Rumia a Wejherowem ( gdzie tylko w Rumi jest utwardzony parking ) .
        Gdyby przy kazdej stacji bylo PARK & RIDE polączone z komunikacja autobusowa tych samochodow bylo by znacznie wiecej.

        • 1 0

    • Najważniejsze to samozadowolenie przed wyborami. Panowie Włodarze, spróbujcie pojechać PKM z Matarni tak aby być na 7 rano w pracy w Gd. Chyloni. Rozkład pasuje chyba tylko tym którzy chodzą do pracy na godz. 8.00. Ale wiadomo o tym się mówi i co nic. No ale idą wybory.

      • 16 2

  • A co zrobiliście z hałasem pkm?? Jak narazie są glosniejsze już startujące samoloty.
    masakra

    • 10 1

  • manipulacja (1)

    Infografika dotycząca wzrostu liczby pasażerów na linii do Kartuz i Kościerzyny jest zmanipulowana w dość prymitywny sposób. Dane z poprzednich lat podane za październik, a w bieżącym roku za sierpień, czyli szczyt wakacyjny. Ale może niedouki nie zauważą...

    • 16 5

    • Największym niedoukiem jesteś ty!

      Każdy korzystający z komunikacji publicznej wie, że właśnie latem jest w niej mniej pasażerów, bo odchodzi młodzież szkolna i osoby dojeżdżające do pracy, które mają akurat wakacje. Więc jeśli taki wynik PKM-ka ma latem to w październiku gdy dojdą jeszcze studenci, których sporo dojeżdża z Kartuz do Gdańska, dane będą jeszcze wyższe...
      Zanim się coś skomentuje lepiej pomysleć lub doczytać, jeśli nie ma się wiedzy na komentowany temat.

      • 4 0

  • Potrzebny przystanek Osowa Kielnieńska (1)

    W tej chwili najbardziej potrzebny jest nowy przystanek w Osowej przy ul. Kielnieńskiej.

    • 19 2

    • Kukawka

      • 3 0

  • Proponuje samorzadowi wizyte referencyjna w Czechach (1)

    Zobaczycie sprawnie funkcjonujaca komunikacje publiczna.

    • 27 2

    • proponuję wizytę referencyjną w Kopenhadze

      zobaczycie sprawne połączenie komunikacji rowerowej z komunikacją publiczną.

      Do przemyślenia.

      • 5 0

  • PKM w gdańskiej rozgłośni też ma wykupioną reklamę (tj. sponosoruje prognozę pogody albo autopilota). Skandal. Przejazdy w "takcie", ale co godzinę - faktycznie powód do dumy. Żenada.

    • 14 2

  • Kolejka w Gdyni co godzinę !!!??? Skandal. Brak tez czytelnych informacji na dworcu Gdynia główna jak dojechać do lotniska. (3)

    • 111 3

    • Prosze o więcej kolejek PKM, zeby mozna bylo z niej korzystac (1)

      odjazdy co 1h to stanowczo za mało, jesli to ma byc prawidzwa komunikacja miejska i alternatywa dla aut, to odjazd powinien byc co min. 20 min, wtedy wiele osob zaczeloby z tego korzystac w codziennych dojazdach do pracy

      • 21 0

      • Tak

        szybko róbcie drugi tor bo PKMka jest serio bardzo dobra tylko wymaga dopracowania. Pomyślcie o prawidłowym oznakowaniu (jak pociąg lotnisko - Wieliczka w Krakowie - tam działa to rewelacyjnie). Koniecznie więcej pociągów z Gdyni i do Gdyni, to naprawdę ma szansę dobrze funkcjonować. Zgadzam się z osobą powyżej: więcej pociągów, więcej osób zdecyduje się na dojazd do pracy. Gdyby był jeszcze przystanek na Wzgórzu Św. Maksymiliana.....marzenie

        • 12 0

    • ale kolejka na Kamienną Górę

      jeździ częściej

      • 14 1

  • Zwalszacza kursami przez Osowę co 60 minut, czy tez ostatnią kolejką o 20:19 w kierunku Wrzeszcza

    • 17 1

  • Artykuł sponsorowany. (2)

    Napisalibyście coś o niesamowitym hałasie jaki generują pociągi PKM obecnie. Kontaktowaliśmy się w tym temacie z władzami SKMk i rzecznik powiedział, że mają niesamowity problem z psującym się taborem. Teoretycznie powinien wytrzymać na gwarancji 30k szyno-godzin. Okazuje się, że problemy zaczynają się już po 18k i jest rpoblem z naprawą. Obecnie 90% składu PKM hałasuje niesmowicie uprzykrzając życie mieszkańcom okolicznych domów i osiedli. Latem nie da się otworzyć okna bo PKMi wyją...(dosłownie wyją). Jest coraz gorzej a SKM mydli tyko oczy, że składy są cały czas w procesie naprawy.

    Z założenia pomysł PKM jest rewelayjny i słuszny. Realizacja tego pomysłu to już jednak inna sprawa....

    • 46 2

    • (1)

      To może niech teraz producent się wypowie na temat swojego 'produktu'? Niech jakieś media zwrócą się o wyjaśnienia.

      • 2 0

      • producent milczy. Nawet rada dzielnicy go pytała

        Pesa to szrot

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane