- 1 Trzeci raz szukają prezesa Energi. (48 opinii)
- 2 Zmiany w zarządzie Petrobalticu (32 opinie)
- 3 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (45 opinii)
- 4 Rozlicz PIT do 30 kwietnia (29 opinii)
- 5 Złoty polski ma już 100 lat (164 opinie)
- 6 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (127 opinii)
PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?
Trwają ostatnie przygotowania do podpisania kontraktu na budowę trzech promów dla spółki Polskie Promy należącej do Polskiej Żeglugi Morskiej - poinformowała spółka PŻM w komunikacie. Aktualnie prowadzone są rozmowy z... jedną z polskich stoczni. Czy słynne promy powstaną w Gdańsku?
Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że... stępka pozostanie na stanie PŻB.
A co z promami? Teraz poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB. A co ujawniono?
Czytaj też:
Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?
Promy pasażersko-samochodowe LNG
Nowe promy typu ro-pax będą nowoczesnymi jednostkami z ekologicznym napędem typu dual-fuel. Głównym paliwem wykorzystywanym przez statki będzie LNG, a drugie paliwo - diesel, będzie używane w bardzo niewielkim stopniu (dla inicjacji zapłonu). Jednostki nie będą miały klasycznych napędów z wałem i śrubą. Zostaną one zastąpione na każdym statku przez dwa gondolowe pędniki azymutalne (tzw. azipody), które usprawnią manewrowanie statkami w portach.
- Promy typu ro-pax będą miały ok. 200 m długości oraz ok. 4000 m długości linii ładunkowej. Część pasażerska będzie przeznaczona dla 400 osób. Promy typu ro-pax to statki do przewozu ładunków tocznych i pasażerów z relatywnie większą częścią ładunkową, a jednocześnie zredukowaną częścią pasażerską w porównaniu do "tradycyjnych" promów pasażersko-samochodowych. Pierwszy statek będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku, a kolejne będą wchodzić do eksploatacji w rocznych odstępach - stwierdzono w komunikacie PŻM.
- Pod koniec sierpnia premier Mateusz Morawiecki podpisał umowę inwestycyjną na kwotę 650 mln zł, a 14 września Maciej Furmański, prezes spółki Polskie Promy sp. z o.o., powołanej do budowy nowych jednostek, podpisał umowę objęcia udziałów o wspomnianej wysokości przez Skarb Państwa w tejże spółce - poinformował portalmorski.pl
Czytaj też:
Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów
Jak twierdzą władze PŻM, oznacza to faktyczne rozpoczęcie procesu inwestycyjnego związanego z budową trzech promów typu ro-pax (w opcji czwartej jednostki), w tym dwóch dla Unity Line. Z chwilą objęcia udziałów przez Skarb Państwa drugi z udziałowców - Polska Żegluga Morska - staje się udziałowcem mniejszościowym spółki Polskie Promy.
- Aktualnie są prowadzone rozmowy z jedną z polskich stoczni nad przygotowaniem kontraktu, który powinien być podpisany w ciągu najbliższych tygodni. Nazwa stoczni oraz szczegóły dotyczące kontraktu zostaną ujawnione w momencie zakończenia negocjacji - informuje PŻM.
Promy do Gdańska, stępka na... złom?
Jak już informowaliśmy w czerwcu tego roku, wiele wskazuje na to, że tajemniczą stocznią jest Remontowa Shipbuilding, a dokładnie Gdańska Stocznia Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding. "Remontowa" miałaby zająć się budową promów. Już nie dla PŻB, a właśnie dla spółki Polskie Promy.
A co dalej ze słynną stępką, która ma całkiem spory materialny wymiar, bo waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych? Mówi się, że... trafi na złom. Według raportu NIK na ten projekt wydano, i nawet nie w pełni rozliczono, łącznie 14 mln zł.
- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty wydziału inwestycji tonażowych - czytamy w raporcie NIK.
Miejsca
Opinie (111) 3 zablokowane
-
2021-09-28 17:36
A pod jaka bandera będą pływały?
Pod polską chyba nie pływa żaden statek PŻm.
- 0 1
-
2021-09-28 10:22
Satysfakcja teściowej
Może kiedyś Gdynia albo Szczecin mogłyby spróbować wybudować promy ale dzisiaj nie ma na to żadnych szans. W "Barze pod rurami" mówili, że jeden z emerytowanych stoczniowców w czasach szalonej młodości chodził kiedyś z teściową Tuska i dobrze całował, ale ją porzucił, bo mu się w końcu znudziła i przeprowadził się na wybrzeże. Dziewucha była strasznie rozżalona, a nienawiść z wiekiem jak wino coraz mocniejsza. Poprzysięgła mu dozgonną zemstę i jak rudy był premierem, to poradziła mu, żeby zamknął całą branże okrętową, bo tam niegrzeczne chłopaki pracują. Policzyła sobie, że brakuje mu 2 lata do ochrony przedemerytalnej, a nie wiedziała w której stoczni czy firmie morskiej konkretnie pracuje. I rudy posłuchał co mu kazała i takie są tego dzisiaj skutki. Te baby to jednak mściwe są, ale satysfakcję miała. :-) A to mówili w "Barze po rurami" to to na pewno prawda jest.
- 6 2
-
2021-09-24 11:01
remontowa ???! (11)
a gdzie niby oni to mają wybudować ? Nie mają technicznych możliwości !
- 11 36
-
2021-09-24 11:58
Re (8)
Remontowa co roku serwisuje , odnawia klasę w promach powyżej 200m
- 12 2
-
2021-09-24 12:14
re re (7)
no odpowiedz sobie sam, gdzie Remontowa ma niby składać kadłub ? Co innego remont, a zupełnie co innego nowa budowa ! Remontowa nie ma jak zwodować takiej jednostki.
- 4 9
-
2021-09-24 19:17
Do "on" (3)
Człowieku, nie masz pojęcia o czym piszesz to się, do jasnej ciasnej, nie udzielaj! Ja nawet wiem dokładnie gdzie miałyby być scalane sprefabrykowane prędzej sekcje ale to sekret firmy. Na pewno nie na Marsie, zapewniam.
- 6 1
-
2021-09-26 20:58
Crist (2)
Przecie wiadomo, że w criscie....bloki budowane we wszystkich polskich stoczniach i scalane w suchym Crista...
- 1 5
-
2021-09-28 05:12
Jest inna opcja (1)
Ktoś ją nawet opisał powyżej
- 0 0
-
2021-09-28 08:50
Inna opcja?
masz na myśli płyty? i dok?, swoja droga puste stoją teraz pochylnie na synergii...
- 0 0
-
2021-09-24 13:23
Tego pana na technologa do firmy nie bierzcie.
- 7 0
-
2021-09-24 12:36
Północna
W byłej Północnej a teraz RSB której są właścicielem
- 5 2
-
2021-09-24 12:24
Ehhh
Kolego buduje się 100 m na jednej płycie , drugie 100m na drugiej a potem się łączy w całość w doku...
- 16 2
-
2021-09-25 00:15
Stocznia to Ludzie!!!
- 1 1
-
2021-09-24 11:50
Nie takie rzeczy robiliśmy - 200 metrowy prom to nie jest rakieta kosmiczna na marsa
Ale skoro siejesz panikę to podziel się swoimi mądrymi spostrzeżeniami - co takiego jest przeszkodą rozmiar?, skomplikowanie? termin?- 23 5
-
2021-09-27 22:50
Czy ktos z Panstwa moze napisac jak sie dostac (2)
na tą plażę ktora jest widoczna na zdjęciu do artykułu?
Z góry bardzo dziękuję :)- 2 0
-
2021-09-28 06:09
Rowerem.... do Swinoujscia (1)
- 1 0
-
2021-09-28 08:35
Frajer
- 0 0
-
2021-09-28 07:01
Razem z tymi ze Szczecina, to bedzie już spora flota
Opanujemy cały Bałtyk i zrobimy Szwedom potop.
- 1 1
-
2021-09-26 12:58
W końcu (5)
Brawo rząd, w końcu rozwija i robi porządek w PZB po poprzednich ekipach
- 13 79
-
2021-09-28 06:45
,,W końcu'' miejmy nadzieję, że to naprawdę koniec, tej złodziejskiej mafii - dojnej zmiany.
Tylko, kto za to zapłaci i kto, po nich posprząta ??
- 2 0
-
2021-09-27 20:39
Pod (1)
Jaka bandera ?
- 2 0
-
2021-09-28 06:27
San Escobar.
- 3 0
-
2021-09-27 20:43
tow,Gorłow
to troll moskiewski
- 0 0
-
2021-09-26 22:46
Serio?
Porządek?
Ten pic na wodę nazywasz porządkiem?
Chyba tvp za mocno weszło, ogranicz :D- 16 0
-
2021-09-27 21:11
Poco nam promy jak Niemcy budują? :) (1)
- 2 0
-
2021-09-28 06:08
Dokladnie!
Z tego samego powodu pseudoprawacy i ich zont jezdza Niemieckimi samochodami.
- 1 0
-
2021-09-28 03:32
Sekcje i przebudowy rozumiem ale taki projekt?
Mam nadzieje ,ze brudne lapska grupe zbrojeniowej MARS -nie beda w ten projekt zaangazowane.Gdziekolwiek sie ci partacze pojawia predzej czy pozniej wychodza przekrety ,upadlosc ,dlugi i katastrofa dla kooperantow.
- 2 1
-
2021-09-28 03:29
Remontowa by to zrobila ale ze jest w niej juz teraz mnostwo spolek pijawek to nie jest to juz takie oczywiste czy cena i
Czy cena i terminy beda sie zgadzaly.Spolki wyceniaja te sama robote 3 razy drozej.Wiec sie Remontowcy zastanowcie czy nie polozycie najlepszej stoczni w Polsce jesli bedziecie musieli placic olbrzymie kary umowne .Mimo wszystko trzymam za was kciuki i zycze powodzenia.Kluczowe beda umowy prawne co do odpowiedzialnosci i kar.
- 3 1
-
2021-09-28 02:08
Promy
Bedziemy budowac stepki .
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.