• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?

Wioletta Kakowska-Mehring
24 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najpierw PŻB miało budować promy dla swojej marki Polferries. Teraz PŻM buduje dla siebie, czyli Unity Line i... dla PŻB. Najpierw PŻB miało budować promy dla swojej marki Polferries. Teraz PŻM buduje dla siebie, czyli Unity Line i... dla PŻB.

Trwają ostatnie przygotowania do podpisania kontraktu na budowę trzech promów dla spółki Polskie Promy należącej do Polskiej Żeglugi Morskiej - poinformowała spółka PŻM w komunikacie. Aktualnie prowadzone są rozmowy z... jedną z polskich stoczni. Czy słynne promy powstaną w Gdańsku?



Czy polskim armatorom uda się zbudować prom do 2025 roku?

Przypomnijmy. W marcu tego roku Polska Żegluga Morska ogłosiła, że przejmie spółkę Polskie Promy. Spółka ta została powołana w kwietniu 2020 r. przez Polską Żeglugę Bałtycką jako podmiot realizujący budowę nowych polskich promów. Częścią tego projektu była budowa promu, która zakończyła się na etapie stępki, tej słynnej ze Szczecina.

Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że... stępka pozostanie na stanie PŻB.

A co z promami? Teraz poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB. A co ujawniono?

Czytaj też:

Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?



Promy pasażersko-samochodowe LNG



Nowe promy typu ro-pax będą nowoczesnymi jednostkami z ekologicznym napędem typu dual-fuel. Głównym paliwem wykorzystywanym przez statki będzie LNG, a drugie paliwo - diesel, będzie używane w bardzo niewielkim stopniu (dla inicjacji zapłonu). Jednostki nie będą miały klasycznych napędów z wałem i śrubą. Zostaną one zastąpione na każdym statku przez dwa gondolowe pędniki azymutalne (tzw. azipody), które usprawnią manewrowanie statkami w portach.

- Promy typu ro-pax będą miały ok. 200 m długości oraz ok. 4000 m długości linii ładunkowej. Część pasażerska będzie przeznaczona dla 400 osób. Promy typu ro-pax to statki do przewozu ładunków tocznych i pasażerów z relatywnie większą częścią ładunkową, a jednocześnie zredukowaną częścią pasażerską w porównaniu do "tradycyjnych" promów pasażersko-samochodowych. Pierwszy statek będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku, a kolejne będą wchodzić do eksploatacji w rocznych odstępach - stwierdzono w komunikacie PŻM.
- Pod koniec sierpnia premier Mateusz Morawiecki podpisał umowę inwestycyjną na kwotę 650 mln zł, a 14 września Maciej Furmański, prezes spółki Polskie Promy sp. z o.o., powołanej do budowy nowych jednostek, podpisał umowę objęcia udziałów o wspomnianej wysokości przez Skarb Państwa w tejże spółce - poinformował portalmorski.pl
Czytaj też:

Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów



Jak twierdzą władze PŻM, oznacza to faktyczne rozpoczęcie procesu inwestycyjnego związanego z budową trzech promów typu ro-pax (w opcji czwartej jednostki), w tym dwóch dla Unity Line. Z chwilą objęcia udziałów przez Skarb Państwa drugi z udziałowców - Polska Żegluga Morska - staje się udziałowcem mniejszościowym spółki Polskie Promy.

- Aktualnie są prowadzone rozmowy z jedną z polskich stoczni nad przygotowaniem kontraktu, który powinien być podpisany w ciągu najbliższych tygodni. Nazwa stoczni oraz szczegóły dotyczące kontraktu zostaną ujawnione w momencie zakończenia negocjacji - informuje PŻM.

Promy do Gdańska, stępka na... złom?



Jak już informowaliśmy w czerwcu tego roku, wiele wskazuje na to, że tajemniczą stocznią jest Remontowa Shipbuilding, a dokładnie Gdańska Stocznia Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding. "Remontowa" miałaby zająć się budową promów. Już nie dla PŻB, a właśnie dla spółki Polskie Promy.

A co dalej ze słynną stępką, która ma całkiem spory materialny wymiar, bo waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych? Mówi się, że... trafi na złom. Według raportu NIK na ten projekt wydano, i nawet nie w pełni rozliczono, łącznie 14 mln zł.

- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty wydziału inwestycji tonażowych - czytamy w raporcie NIK.

Miejsca

Opinie (111) 3 zablokowane

  • A pod jaka bandera będą pływały?

    Pod polską chyba nie pływa żaden statek PŻm.

    • 0 1

  • Satysfakcja teściowej

    Może kiedyś Gdynia albo Szczecin mogłyby spróbować wybudować promy ale dzisiaj nie ma na to żadnych szans. W "Barze pod rurami" mówili, że jeden z emerytowanych stoczniowców w czasach szalonej młodości chodził kiedyś z teściową Tuska i dobrze całował, ale ją porzucił, bo mu się w końcu znudziła i przeprowadził się na wybrzeże. Dziewucha była strasznie rozżalona, a nienawiść z wiekiem jak wino coraz mocniejsza. Poprzysięgła mu dozgonną zemstę i jak rudy był premierem, to poradziła mu, żeby zamknął całą branże okrętową, bo tam niegrzeczne chłopaki pracują. Policzyła sobie, że brakuje mu 2 lata do ochrony przedemerytalnej, a nie wiedziała w której stoczni czy firmie morskiej konkretnie pracuje. I rudy posłuchał co mu kazała i takie są tego dzisiaj skutki. Te baby to jednak mściwe są, ale satysfakcję miała. :-) A to mówili w "Barze po rurami" to to na pewno prawda jest.

    • 6 2

  • remontowa ???! (11)

    a gdzie niby oni to mają wybudować ? Nie mają technicznych możliwości !

    • 11 36

    • Re (8)

      Remontowa co roku serwisuje , odnawia klasę w promach powyżej 200m

      • 12 2

      • re re (7)

        no odpowiedz sobie sam, gdzie Remontowa ma niby składać kadłub ? Co innego remont, a zupełnie co innego nowa budowa ! Remontowa nie ma jak zwodować takiej jednostki.

        • 4 9

        • Do "on" (3)

          Człowieku, nie masz pojęcia o czym piszesz to się, do jasnej ciasnej, nie udzielaj! Ja nawet wiem dokładnie gdzie miałyby być scalane sprefabrykowane prędzej sekcje ale to sekret firmy. Na pewno nie na Marsie, zapewniam.

          • 6 1

          • Crist (2)

            Przecie wiadomo, że w criscie....bloki budowane we wszystkich polskich stoczniach i scalane w suchym Crista...

            • 1 5

            • Jest inna opcja (1)

              Ktoś ją nawet opisał powyżej

              • 0 0

              • Inna opcja?

                masz na myśli płyty? i dok?, swoja droga puste stoją teraz pochylnie na synergii...

                • 0 0

        • Tego pana na technologa do firmy nie bierzcie.

          • 7 0

        • Północna

          W byłej Północnej a teraz RSB której są właścicielem

          • 5 2

        • Ehhh

          Kolego buduje się 100 m na jednej płycie , drugie 100m na drugiej a potem się łączy w całość w doku...

          • 16 2

    • Stocznia to Ludzie!!!

      • 1 1

    • Nie takie rzeczy robiliśmy - 200 metrowy prom to nie jest rakieta kosmiczna na marsa
      Ale skoro siejesz panikę to podziel się swoimi mądrymi spostrzeżeniami - co takiego jest przeszkodą rozmiar?, skomplikowanie? termin?

      • 23 5

  • Czy ktos z Panstwa moze napisac jak sie dostac (2)

    na tą plażę ktora jest widoczna na zdjęciu do artykułu?

    Z góry bardzo dziękuję :)

    • 2 0

    • Rowerem.... do Swinoujscia (1)

      • 1 0

      • Frajer

        • 0 0

  • Razem z tymi ze Szczecina, to bedzie już spora flota

    Opanujemy cały Bałtyk i zrobimy Szwedom potop.

    • 1 1

  • W końcu (5)

    Brawo rząd, w końcu rozwija i robi porządek w PZB po poprzednich ekipach

    • 13 79

    • ,,W końcu'' miejmy nadzieję, że to naprawdę koniec, tej złodziejskiej mafii - dojnej zmiany.

      Tylko, kto za to zapłaci i kto, po nich posprząta ??

      • 2 0

    • Pod (1)

      Jaka bandera ?

      • 2 0

      • San Escobar.

        • 3 0

    • tow,Gorłow

      to troll moskiewski

      • 0 0

    • Serio?

      Porządek?
      Ten pic na wodę nazywasz porządkiem?
      Chyba tvp za mocno weszło, ogranicz :D

      • 16 0

  • Poco nam promy jak Niemcy budują? :) (1)

    • 2 0

    • Dokladnie!

      Z tego samego powodu pseudoprawacy i ich zont jezdza Niemieckimi samochodami.

      • 1 0

  • Sekcje i przebudowy rozumiem ale taki projekt?

    Mam nadzieje ,ze brudne lapska grupe zbrojeniowej MARS -nie beda w ten projekt zaangazowane.Gdziekolwiek sie ci partacze pojawia predzej czy pozniej wychodza przekrety ,upadlosc ,dlugi i katastrofa dla kooperantow.

    • 2 1

  • Remontowa by to zrobila ale ze jest w niej juz teraz mnostwo spolek pijawek to nie jest to juz takie oczywiste czy cena i

    Czy cena i terminy beda sie zgadzaly.Spolki wyceniaja te sama robote 3 razy drozej.Wiec sie Remontowcy zastanowcie czy nie polozycie najlepszej stoczni w Polsce jesli bedziecie musieli placic olbrzymie kary umowne .Mimo wszystko trzymam za was kciuki i zycze powodzenia.Kluczowe beda umowy prawne co do odpowiedzialnosci i kar.

    • 3 1

  • Promy

    Bedziemy budowac stepki .

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane