- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (86 opinii)
- 2 Enterprise Investors inwestują w Sescom (1 opinia)
- 3 Terminal agro. Postępowanie odwołano, aby ogłosić nowe (86 opinii)
- 4 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (83 opinie)
- 5 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (115 opinii)
- 6 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?
Trwają ostatnie przygotowania do podpisania kontraktu na budowę trzech promów dla spółki Polskie Promy należącej do Polskiej Żeglugi Morskiej - poinformowała spółka PŻM w komunikacie. Aktualnie prowadzone są rozmowy z... jedną z polskich stoczni. Czy słynne promy powstaną w Gdańsku?
Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że... stępka pozostanie na stanie PŻB.
A co z promami? Teraz poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB. A co ujawniono?
Czytaj też:
Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?
Promy pasażersko-samochodowe LNG
Nowe promy typu ro-pax będą nowoczesnymi jednostkami z ekologicznym napędem typu dual-fuel. Głównym paliwem wykorzystywanym przez statki będzie LNG, a drugie paliwo - diesel, będzie używane w bardzo niewielkim stopniu (dla inicjacji zapłonu). Jednostki nie będą miały klasycznych napędów z wałem i śrubą. Zostaną one zastąpione na każdym statku przez dwa gondolowe pędniki azymutalne (tzw. azipody), które usprawnią manewrowanie statkami w portach.
- Promy typu ro-pax będą miały ok. 200 m długości oraz ok. 4000 m długości linii ładunkowej. Część pasażerska będzie przeznaczona dla 400 osób. Promy typu ro-pax to statki do przewozu ładunków tocznych i pasażerów z relatywnie większą częścią ładunkową, a jednocześnie zredukowaną częścią pasażerską w porównaniu do "tradycyjnych" promów pasażersko-samochodowych. Pierwszy statek będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku, a kolejne będą wchodzić do eksploatacji w rocznych odstępach - stwierdzono w komunikacie PŻM.
- Pod koniec sierpnia premier Mateusz Morawiecki podpisał umowę inwestycyjną na kwotę 650 mln zł, a 14 września Maciej Furmański, prezes spółki Polskie Promy sp. z o.o., powołanej do budowy nowych jednostek, podpisał umowę objęcia udziałów o wspomnianej wysokości przez Skarb Państwa w tejże spółce - poinformował portalmorski.pl
Czytaj też:
Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów
Jak twierdzą władze PŻM, oznacza to faktyczne rozpoczęcie procesu inwestycyjnego związanego z budową trzech promów typu ro-pax (w opcji czwartej jednostki), w tym dwóch dla Unity Line. Z chwilą objęcia udziałów przez Skarb Państwa drugi z udziałowców - Polska Żegluga Morska - staje się udziałowcem mniejszościowym spółki Polskie Promy.
- Aktualnie są prowadzone rozmowy z jedną z polskich stoczni nad przygotowaniem kontraktu, który powinien być podpisany w ciągu najbliższych tygodni. Nazwa stoczni oraz szczegóły dotyczące kontraktu zostaną ujawnione w momencie zakończenia negocjacji - informuje PŻM.
Promy do Gdańska, stępka na... złom?
Jak już informowaliśmy w czerwcu tego roku, wiele wskazuje na to, że tajemniczą stocznią jest Remontowa Shipbuilding, a dokładnie Gdańska Stocznia Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding. "Remontowa" miałaby zająć się budową promów. Już nie dla PŻB, a właśnie dla spółki Polskie Promy.
A co dalej ze słynną stępką, która ma całkiem spory materialny wymiar, bo waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych? Mówi się, że... trafi na złom. Według raportu NIK na ten projekt wydano, i nawet nie w pełni rozliczono, łącznie 14 mln zł.
- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty wydziału inwestycji tonażowych - czytamy w raporcie NIK.
Miejsca
Opinie (111) 3 zablokowane
-
2021-09-24 10:33
(9)
Zaorać to wszystko czyli sprzedać za złotówkę prywatnemu inwestorowi, który umie i będzie zmotywowany do pracy. Inaczej będzie jedna wielka porażka i zanim cokolwiek powstanie zostanie rozgrabione.
Biznes musi mieć swojego właściciela, który nie pozwoli rabować i działać na szkodę. W przypadku skarbu państwa jest to oksymoron.- 97 34
-
2021-09-24 10:52
No niestety, "mniejsze" zło to typowy "prywaciarz" w stylu: załoga na minimalnej a kapitan ma połowę pensji z peronu.
- 8 19
-
2021-09-24 18:25
Oj tam, oj tam.
To tylko czternaście milionów na stępkę, żeby Mati i spółka mogli sobie focie na insta strzelić. Stać NAS.
- 14 3
-
2021-09-24 20:22
Pełna zgoda, państwowe spółki zawsze będą wykorzystywane przez każde rządy do nabijania kasy swoim.
- 8 3
-
2021-09-25 15:29
Cicho donek (1)
- 1 5
-
2021-09-26 21:37
Nie troluj donek
- 0 0
-
2021-09-26 08:01
Panie Brudziński, opoko polskiego przemysłu stoczniowego,
gdzieżeś TY sokole, gdzie stępka rękami premiera postawiona ?
- 0 0
-
2021-09-26 11:06
Następny mądrala-ekonomista zpatrzony na tow. Barcelowicza i jego złodziejskie reformy prywatyazcyjne.
Piszę tow. bo wiadomka, że wszyscy byli PZPR-owcy - towarzysze to nigdy nie działali w interesie Polski. Zawsze byli sługusami czyli Płatni Zdrajcy Pachołki Rosji.
- 0 5
-
2021-09-27 10:09
Ale ciemnota
Oddać za złotówkę geszefciarzowi państwową infrastrukturę za dziesiątki, a może setki milionów. No i skutek jest taki że firmy geszefciarskie dużo więcej mają długów zaciągniętych za granicą niż państwowe, które są jakie są :-) . Sami sobie z własnych pieniędzy poprzez dotacje," pomoce antycovidowe" i zlecenia państwowe z własnych podatków płacicie swoje wynagrodzenie pracownicze czy kooperacyjne + zasilanie banksterki międzynarodowej od opcji walutowych + zamówienia materiałów za granicą. Żaden geszefciarz nigdy nie zarobił na zagranicznym zleceniu nowej budowy. Robocizna za darmo + dopłaty do materiałów. To nie menadżerowie tylko świnie w garniturze, co to w stanie wojennym jednocześnie i w Solidarności byli i Dyrektorami w państwowych firmach i za granicę jeździli na kierowniczych stanowiskach. Napoleoni z książki i filmu folwark zwierzęcy :-) . (jest na You Tube). Z nich są tacy "biznesmeni" jak z tej świni w garniturze. Za "dear boy" od za granicznego klienta zajedzie własny folwark. "Jak najwięcej pracy za jak najmniej jedzenia" :-) . A zwierzątka zachwycone śpiewają piosenki na jego cześć :-) . Dziwne że państwowe stocznie wojskowe we Francji czy Hiszpanii mają full zleceń od zagranicznych klientów i wzbogacają swoje kraj, a Ci tylko wyją, że musi być Pan co ich batem pogania i pieniądze wyprowadza za granicę. Co za niewolnicza g*wniana mentalność wpajana gawiedzi przez koszernych "ekspertów" z polskojęzycznych mediów. Zaprojektujecie sami jakiś fajny produkt np, statek wojskowy to i będą zlecenia za dobre pieniądze. Sukces firmy zależy od organizacji i ludzi, a nie formy własności ! :-). Ale jak się nic nie umie, tylko klepie według dostarczonego projektu, albo buduje kilkakrotnie przepłacony szajs dla własnej MW, a w wypranym łbie tylko slogany Forza, jesteśmy najlepsi, tylko, że nikt nie chce z zagranicy nawet za darmo z dopłatami do materiałów w ich kraju zamawianym zlecać. Pan Piotr patrzy na Was przez CCTV z Hawajów i ma niezły ubaw :-).
- 4 2
-
2021-09-27 20:49
Ja wezmę z miłą chęcią
za tego zeta
- 0 0
-
2021-09-24 11:01
remontowa ???! (11)
a gdzie niby oni to mają wybudować ? Nie mają technicznych możliwości !
- 11 36
-
2021-09-24 11:50
Nie takie rzeczy robiliśmy - 200 metrowy prom to nie jest rakieta kosmiczna na marsa
Ale skoro siejesz panikę to podziel się swoimi mądrymi spostrzeżeniami - co takiego jest przeszkodą rozmiar?, skomplikowanie? termin?- 23 5
-
2021-09-24 11:58
Re (8)
Remontowa co roku serwisuje , odnawia klasę w promach powyżej 200m
- 12 2
-
2021-09-24 12:14
re re (7)
no odpowiedz sobie sam, gdzie Remontowa ma niby składać kadłub ? Co innego remont, a zupełnie co innego nowa budowa ! Remontowa nie ma jak zwodować takiej jednostki.
- 4 9
-
2021-09-24 12:24
Ehhh
Kolego buduje się 100 m na jednej płycie , drugie 100m na drugiej a potem się łączy w całość w doku...
- 16 2
-
2021-09-24 12:36
Północna
W byłej Północnej a teraz RSB której są właścicielem
- 5 2
-
2021-09-24 13:23
Tego pana na technologa do firmy nie bierzcie.
- 7 0
-
2021-09-24 19:17
Do "on" (3)
Człowieku, nie masz pojęcia o czym piszesz to się, do jasnej ciasnej, nie udzielaj! Ja nawet wiem dokładnie gdzie miałyby być scalane sprefabrykowane prędzej sekcje ale to sekret firmy. Na pewno nie na Marsie, zapewniam.
- 6 1
-
2021-09-26 20:58
Crist (2)
Przecie wiadomo, że w criscie....bloki budowane we wszystkich polskich stoczniach i scalane w suchym Crista...
- 1 5
-
2021-09-28 05:12
Jest inna opcja (1)
Ktoś ją nawet opisał powyżej
- 0 0
-
2021-09-28 08:50
Inna opcja?
masz na myśli płyty? i dok?, swoja droga puste stoją teraz pochylnie na synergii...
- 0 0
-
2021-09-25 00:15
Stocznia to Ludzie!!!
- 1 1
-
2021-09-24 11:19
Remontowa (3)
Jedyna stocznia ( firma ) stoczniowa w kraju którą może poradzić sobie z tym kontraktem...
- 54 8
-
2021-09-24 17:56
Tylko Remontowa!
Szczera prawda!
- 8 1
-
2021-09-24 18:55
Brawo Remontowa!
- 5 3
-
2021-09-27 11:27
Prawda!
- 1 0
-
2021-09-24 11:45
od sześciu lat nic się nie dzieje
- 29 2
-
2021-09-24 11:49
Ta stępka to cześć tzw "planu zrównoważonego rozwoju" morawieckiego> Ewidentny sukces, jak cały ten plan. Teraz ma nowy plan. To może dobuduje cos do stępki. A jak nie, to niech chociaż pokaże cos na slajdach. To mu w sam raz dobrze wychodzi. Z wieczorna wrzutka do kury.
- 29 7
-
2021-09-24 11:56
Prom pinokio.... idealny obraz Kaczystanu! Sila w propagandzie... (5)
do czasu...
- 44 13
-
2021-09-24 13:25
(3)
Dobrze że to nie pinkio to będzie budował, tylko poważna firma
- 4 3
-
2021-09-24 13:47
Na razie nikt nic nie buduje... (2)
- 5 3
-
2021-09-24 14:37
Polska to kraj pierd.... nie robienia (1)
- 6 2
-
2021-09-26 21:39
Więc skończ pier...ć i weź się za robotę
- 1 0
-
2021-09-25 15:30
Na złość tobie paznokciu
- 1 2
-
2021-09-24 11:57
Taak w stoczni imienia Lenina. Czy oni myślą , że naprawdę ludzie są tacy ciemni. (4)
- 17 14
-
2021-09-24 12:10
tak, oni są o tym przekonani (1)
to jest zagranie pod swój ciemny elektorat, te tępe masy naszych krajan które łykają wszystko co im się poda w tvp i polskim radiu. te 18% dorosłych polaków którym zawdzięczamy rząd tysiąclecia, a historycznie nawet więcej bo czasów króla Midasa, do którego nawiązują działalnością iście anty-midasową: czego nie tkną, w g zamienią.
- 14 3
-
2021-09-24 12:19
Oj tam oj tam
Sasin.
- 6 2
-
2021-09-24 12:18
Suweren myśli że prom krzywomordnego dawno pływa....
Ba...do Elbląga będzie zawijał....
- 14 3
-
2021-09-24 13:26
Nie myślą - tylko wiedzą.
Twój komentarz świadczy o tej ciemnocie właśnie- 4 4
-
2021-09-24 12:56
Wykorzystują marynarzy (4)
Niech przestaną wykorzystywać marynarzy, płacą marna kasą i trzymają ich 6 miesięcy bo niby nie ma zmiennika, robią tak aby kasę mieć dla siebie, nie dajcie się ludziska wkręcić w te kontraktu
- 12 7
-
2021-09-24 12:59
Wynagrodzenie jak dla Makaka ściągniętego z drzewa i złapanego w siatkę.
- 7 1
-
2021-09-24 13:52
Male pytanko . (1)
Pod jaka bandera ?
Chyba nie tak jak u Pani prezes PLO co ?
Wspieramy Polska gospodarke pidobno .- 6 0
-
2021-09-24 16:27
Kaczystanu
Taka tam z sierpem i mlotem
- 3 3
-
2021-09-24 15:05
6 miesięcy jest po to, żeby uniknąć podatku dochodowego (powyżej 183 dni pobytu na statku niepolskiej bandery).
- 6 1
-
2021-09-24 14:08
Brawa Polski Inżynier (6)
Żeby wybudować prom to trzeba go najpierw zaprojektować, a z tym wszystkie i państwowe i prywatne biura projektowe poległy w hańbiący sposób. Zginęło tylko 12 milionów państwowej kasy.
- 63 26
-
2021-09-24 14:59
Dziwne. Plany widziałem na własne oczy. Zrobione w Polsce... (2)
Słabe masz koleś informacje
- 9 11
-
2021-09-25 08:49
Plany? (1)
Tylko kompletny laik projekty nazywa "planami"... Plan to miał zawsze gang Olsena i obatel Czarnecki jak doić kilometrówki - oba plany poszły w pi...u
- 14 5
-
2021-09-26 22:47
No nie mów, plany Egona zawsze były perfekcyjne.
Czasem tylko zawodziło wykonanie.
- 4 0
-
2021-09-24 15:47
nie zginęło
pisowscy specjaliści(czytaj znajomi działaczy pis) już się tymi pieniędzmi zdążyli podzielić
tutaj nie ma przypadku, wszystko wyszło idealnie zgodnie z planem- 24 3
-
2021-09-24 19:00
Bełkoczesz i wrzucaszwszystkich do garnka znieudacznikami pissofow
- 5 3
-
2021-09-24 20:17
Chyba w ....
Stoczni Jachtowej .
- 7 0
-
2021-09-24 14:47
"Bumerang" (2)
Ciekaw jestem historii powstania, kupna i zniknięcia promu "Bumerang", przez moment był własnością jakiegoś polskiego armatora. Chyba PŻM?
- 13 4
-
2021-09-24 19:43
Boomerang był super promem (1)
Z tego pamiętam latał jako Polferries czyli PŻB
- 3 0
-
2021-09-25 06:06
Tylko na dobrą pogodę
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.