• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?

Wioletta Kakowska-Mehring
24 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najpierw PŻB miało budować promy dla swojej marki Polferries. Teraz PŻM buduje dla siebie, czyli Unity Line i... dla PŻB. Najpierw PŻB miało budować promy dla swojej marki Polferries. Teraz PŻM buduje dla siebie, czyli Unity Line i... dla PŻB.

Trwają ostatnie przygotowania do podpisania kontraktu na budowę trzech promów dla spółki Polskie Promy należącej do Polskiej Żeglugi Morskiej - poinformowała spółka PŻM w komunikacie. Aktualnie prowadzone są rozmowy z... jedną z polskich stoczni. Czy słynne promy powstaną w Gdańsku?



Czy polskim armatorom uda się zbudować prom do 2025 roku?

Przypomnijmy. W marcu tego roku Polska Żegluga Morska ogłosiła, że przejmie spółkę Polskie Promy. Spółka ta została powołana w kwietniu 2020 r. przez Polską Żeglugę Bałtycką jako podmiot realizujący budowę nowych polskich promów. Częścią tego projektu była budowa promu, która zakończyła się na etapie stępki, tej słynnej ze Szczecina.

Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że... stępka pozostanie na stanie PŻB.

A co z promami? Teraz poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB. A co ujawniono?

Czytaj też:

Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?



Promy pasażersko-samochodowe LNG



Nowe promy typu ro-pax będą nowoczesnymi jednostkami z ekologicznym napędem typu dual-fuel. Głównym paliwem wykorzystywanym przez statki będzie LNG, a drugie paliwo - diesel, będzie używane w bardzo niewielkim stopniu (dla inicjacji zapłonu). Jednostki nie będą miały klasycznych napędów z wałem i śrubą. Zostaną one zastąpione na każdym statku przez dwa gondolowe pędniki azymutalne (tzw. azipody), które usprawnią manewrowanie statkami w portach.

- Promy typu ro-pax będą miały ok. 200 m długości oraz ok. 4000 m długości linii ładunkowej. Część pasażerska będzie przeznaczona dla 400 osób. Promy typu ro-pax to statki do przewozu ładunków tocznych i pasażerów z relatywnie większą częścią ładunkową, a jednocześnie zredukowaną częścią pasażerską w porównaniu do "tradycyjnych" promów pasażersko-samochodowych. Pierwszy statek będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku, a kolejne będą wchodzić do eksploatacji w rocznych odstępach - stwierdzono w komunikacie PŻM.
- Pod koniec sierpnia premier Mateusz Morawiecki podpisał umowę inwestycyjną na kwotę 650 mln zł, a 14 września Maciej Furmański, prezes spółki Polskie Promy sp. z o.o., powołanej do budowy nowych jednostek, podpisał umowę objęcia udziałów o wspomnianej wysokości przez Skarb Państwa w tejże spółce - poinformował portalmorski.pl
Czytaj też:

Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów



Jak twierdzą władze PŻM, oznacza to faktyczne rozpoczęcie procesu inwestycyjnego związanego z budową trzech promów typu ro-pax (w opcji czwartej jednostki), w tym dwóch dla Unity Line. Z chwilą objęcia udziałów przez Skarb Państwa drugi z udziałowców - Polska Żegluga Morska - staje się udziałowcem mniejszościowym spółki Polskie Promy.

- Aktualnie są prowadzone rozmowy z jedną z polskich stoczni nad przygotowaniem kontraktu, który powinien być podpisany w ciągu najbliższych tygodni. Nazwa stoczni oraz szczegóły dotyczące kontraktu zostaną ujawnione w momencie zakończenia negocjacji - informuje PŻM.

Promy do Gdańska, stępka na... złom?



Jak już informowaliśmy w czerwcu tego roku, wiele wskazuje na to, że tajemniczą stocznią jest Remontowa Shipbuilding, a dokładnie Gdańska Stocznia Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding. "Remontowa" miałaby zająć się budową promów. Już nie dla PŻB, a właśnie dla spółki Polskie Promy.

A co dalej ze słynną stępką, która ma całkiem spory materialny wymiar, bo waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych? Mówi się, że... trafi na złom. Według raportu NIK na ten projekt wydano, i nawet nie w pełni rozliczono, łącznie 14 mln zł.

- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty wydziału inwestycji tonażowych - czytamy w raporcie NIK.

Miejsca

Opinie (111) 3 zablokowane

  • (9)

    Zaorać to wszystko czyli sprzedać za złotówkę prywatnemu inwestorowi, który umie i będzie zmotywowany do pracy. Inaczej będzie jedna wielka porażka i zanim cokolwiek powstanie zostanie rozgrabione.
    Biznes musi mieć swojego właściciela, który nie pozwoli rabować i działać na szkodę. W przypadku skarbu państwa jest to oksymoron.

    • 97 34

    • No niestety, "mniejsze" zło to typowy "prywaciarz" w stylu: załoga na minimalnej a kapitan ma połowę pensji z peronu.

      • 8 19

    • Oj tam, oj tam.

      To tylko czternaście milionów na stępkę, żeby Mati i spółka mogli sobie focie na insta strzelić. Stać NAS.

      • 14 3

    • Pełna zgoda, państwowe spółki zawsze będą wykorzystywane przez każde rządy do nabijania kasy swoim.

      • 8 3

    • Cicho donek (1)

      • 1 5

      • Nie troluj donek

        • 0 0

    • Panie Brudziński, opoko polskiego przemysłu stoczniowego,

      gdzieżeś TY sokole, gdzie stępka rękami premiera postawiona ?

      • 0 0

    • Następny mądrala-ekonomista zpatrzony na tow. Barcelowicza i jego złodziejskie reformy prywatyazcyjne.

      Piszę tow. bo wiadomka, że wszyscy byli PZPR-owcy - towarzysze to nigdy nie działali w interesie Polski. Zawsze byli sługusami czyli Płatni Zdrajcy Pachołki Rosji.

      • 0 5

    • Ale ciemnota

      Oddać za złotówkę geszefciarzowi państwową infrastrukturę za dziesiątki, a może setki milionów. No i skutek jest taki że firmy geszefciarskie dużo więcej mają długów zaciągniętych za granicą niż państwowe, które są jakie są :-) . Sami sobie z własnych pieniędzy poprzez dotacje," pomoce antycovidowe" i zlecenia państwowe z własnych podatków płacicie swoje wynagrodzenie pracownicze czy kooperacyjne + zasilanie banksterki międzynarodowej od opcji walutowych + zamówienia materiałów za granicą. Żaden geszefciarz nigdy nie zarobił na zagranicznym zleceniu nowej budowy. Robocizna za darmo + dopłaty do materiałów. To nie menadżerowie tylko świnie w garniturze, co to w stanie wojennym jednocześnie i w Solidarności byli i Dyrektorami w państwowych firmach i za granicę jeździli na kierowniczych stanowiskach. Napoleoni z książki i filmu folwark zwierzęcy :-) . (jest na You Tube). Z nich są tacy "biznesmeni" jak z tej świni w garniturze. Za "dear boy" od za granicznego klienta zajedzie własny folwark. "Jak najwięcej pracy za jak najmniej jedzenia" :-) . A zwierzątka zachwycone śpiewają piosenki na jego cześć :-) . Dziwne że państwowe stocznie wojskowe we Francji czy Hiszpanii mają full zleceń od zagranicznych klientów i wzbogacają swoje kraj, a Ci tylko wyją, że musi być Pan co ich batem pogania i pieniądze wyprowadza za granicę. Co za niewolnicza g*wniana mentalność wpajana gawiedzi przez koszernych "ekspertów" z polskojęzycznych mediów. Zaprojektujecie sami jakiś fajny produkt np, statek wojskowy to i będą zlecenia za dobre pieniądze. Sukces firmy zależy od organizacji i ludzi, a nie formy własności ! :-). Ale jak się nic nie umie, tylko klepie według dostarczonego projektu, albo buduje kilkakrotnie przepłacony szajs dla własnej MW, a w wypranym łbie tylko slogany Forza, jesteśmy najlepsi, tylko, że nikt nie chce z zagranicy nawet za darmo z dopłatami do materiałów w ich kraju zamawianym zlecać. Pan Piotr patrzy na Was przez CCTV z Hawajów i ma niezły ubaw :-).

      • 4 2

    • Ja wezmę z miłą chęcią

      za tego zeta

      • 0 0

  • remontowa ???! (11)

    a gdzie niby oni to mają wybudować ? Nie mają technicznych możliwości !

    • 11 36

    • Nie takie rzeczy robiliśmy - 200 metrowy prom to nie jest rakieta kosmiczna na marsa
      Ale skoro siejesz panikę to podziel się swoimi mądrymi spostrzeżeniami - co takiego jest przeszkodą rozmiar?, skomplikowanie? termin?

      • 23 5

    • Re (8)

      Remontowa co roku serwisuje , odnawia klasę w promach powyżej 200m

      • 12 2

      • re re (7)

        no odpowiedz sobie sam, gdzie Remontowa ma niby składać kadłub ? Co innego remont, a zupełnie co innego nowa budowa ! Remontowa nie ma jak zwodować takiej jednostki.

        • 4 9

        • Ehhh

          Kolego buduje się 100 m na jednej płycie , drugie 100m na drugiej a potem się łączy w całość w doku...

          • 16 2

        • Północna

          W byłej Północnej a teraz RSB której są właścicielem

          • 5 2

        • Tego pana na technologa do firmy nie bierzcie.

          • 7 0

        • Do "on" (3)

          Człowieku, nie masz pojęcia o czym piszesz to się, do jasnej ciasnej, nie udzielaj! Ja nawet wiem dokładnie gdzie miałyby być scalane sprefabrykowane prędzej sekcje ale to sekret firmy. Na pewno nie na Marsie, zapewniam.

          • 6 1

          • Crist (2)

            Przecie wiadomo, że w criscie....bloki budowane we wszystkich polskich stoczniach i scalane w suchym Crista...

            • 1 5

            • Jest inna opcja (1)

              Ktoś ją nawet opisał powyżej

              • 0 0

              • Inna opcja?

                masz na myśli płyty? i dok?, swoja droga puste stoją teraz pochylnie na synergii...

                • 0 0

    • Stocznia to Ludzie!!!

      • 1 1

  • Remontowa (3)

    Jedyna stocznia ( firma ) stoczniowa w kraju którą może poradzić sobie z tym kontraktem...

    • 54 8

    • Tylko Remontowa!

      Szczera prawda!

      • 8 1

    • Brawo Remontowa!

      • 5 3

    • Prawda!

      • 1 0

  • od sześciu lat nic się nie dzieje

    • 29 2

  • Ta stępka to cześć tzw "planu zrównoważonego rozwoju" morawieckiego> Ewidentny sukces, jak cały ten plan. Teraz ma nowy plan. To może dobuduje cos do stępki. A jak nie, to niech chociaż pokaże cos na slajdach. To mu w sam raz dobrze wychodzi. Z wieczorna wrzutka do kury.

    • 29 7

  • Prom pinokio.... idealny obraz Kaczystanu! Sila w propagandzie... (5)

    do czasu...

    • 44 13

    • (3)

      Dobrze że to nie pinkio to będzie budował, tylko poważna firma

      • 4 3

      • Na razie nikt nic nie buduje... (2)

        • 5 3

        • Polska to kraj pierd.... nie robienia (1)

          • 6 2

          • Więc skończ pier...ć i weź się za robotę

            • 1 0

    • Na złość tobie paznokciu

      • 1 2

  • Taak w stoczni imienia Lenina. Czy oni myślą , że naprawdę ludzie są tacy ciemni. (4)

    • 17 14

    • tak, oni są o tym przekonani (1)

      to jest zagranie pod swój ciemny elektorat, te tępe masy naszych krajan które łykają wszystko co im się poda w tvp i polskim radiu. te 18% dorosłych polaków którym zawdzięczamy rząd tysiąclecia, a historycznie nawet więcej bo czasów króla Midasa, do którego nawiązują działalnością iście anty-midasową: czego nie tkną, w g zamienią.

      • 14 3

      • Oj tam oj tam

        Sasin.

        • 6 2

    • Suweren myśli że prom krzywomordnego dawno pływa....

      Ba...do Elbląga będzie zawijał....

      • 14 3

    • Nie myślą - tylko wiedzą.
      Twój komentarz świadczy o tej ciemnocie właśnie

      • 4 4

  • Wykorzystują marynarzy (4)

    Niech przestaną wykorzystywać marynarzy, płacą marna kasą i trzymają ich 6 miesięcy bo niby nie ma zmiennika, robią tak aby kasę mieć dla siebie, nie dajcie się ludziska wkręcić w te kontraktu

    • 12 7

    • Wynagrodzenie jak dla Makaka ściągniętego z drzewa i złapanego w siatkę.

      • 7 1

    • Male pytanko . (1)

      Pod jaka bandera ?

      Chyba nie tak jak u Pani prezes PLO co ?

      Wspieramy Polska gospodarke pidobno .

      • 6 0

      • Kaczystanu

        Taka tam z sierpem i mlotem

        • 3 3

    • 6 miesięcy jest po to, żeby uniknąć podatku dochodowego (powyżej 183 dni pobytu na statku niepolskiej bandery).

      • 6 1

  • Brawa Polski Inżynier (6)

    Żeby wybudować prom to trzeba go najpierw zaprojektować, a z tym wszystkie i państwowe i prywatne biura projektowe poległy w hańbiący sposób. Zginęło tylko 12 milionów państwowej kasy.

    • 63 26

    • Dziwne. Plany widziałem na własne oczy. Zrobione w Polsce... (2)

      Słabe masz koleś informacje

      • 9 11

      • Plany? (1)

        Tylko kompletny laik projekty nazywa "planami"... Plan to miał zawsze gang Olsena i obatel Czarnecki jak doić kilometrówki - oba plany poszły w pi...u

        • 14 5

        • No nie mów, plany Egona zawsze były perfekcyjne.

          Czasem tylko zawodziło wykonanie.

          • 4 0

    • nie zginęło

      pisowscy specjaliści(czytaj znajomi działaczy pis) już się tymi pieniędzmi zdążyli podzielić
      tutaj nie ma przypadku, wszystko wyszło idealnie zgodnie z planem

      • 24 3

    • Bełkoczesz i wrzucaszwszystkich do garnka znieudacznikami pissofow

      • 5 3

    • Chyba w ....

      Stoczni Jachtowej .

      • 7 0

  • "Bumerang" (2)

    Ciekaw jestem historii powstania, kupna i zniknięcia promu "Bumerang", przez moment był własnością jakiegoś polskiego armatora. Chyba PŻM?

    • 13 4

    • Boomerang był super promem (1)

      Z tego pamiętam latał jako Polferries czyli PŻB

      • 3 0

      • Tylko na dobrą pogodę

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane