• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paliwo po 4 zł. Do Sejmu trafił projekt obniżki podatków od paliwa

Robert Kiewlicz
10 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Do Sejmu trafił projekt obniżający opodatkowanie paliwa. Zakłada on obniżenie cen paliwa do ok. 4 zł za litr. Do Sejmu trafił projekt obniżający opodatkowanie paliwa. Zakłada on obniżenie cen paliwa do ok. 4 zł za litr.

Do Sejmu trafił projekt ustawy obniżającej opodatkowanie paliwa. Konsekwencją wprowadzenia nowych przepisów mają być obniżki cen paliw na stacjach do poziomu 4,08 zł dla benzyny i 4,5 zł dla oleju napędowego. Eksperci są sceptyczni i twierdzą, że nie ma ku temu woli politycznej, a paliwo kupujemy niezależnie od jego ceny. Przy wyższej po prostu bardziej marudzimy.



Aktualne ceny paliw w Trójmieście



W jaki sposób radzisz sobie z podwyżkami na stacjach?

Podatki w cenie litra paliwa stanowią ok. 50 proc. całej kwoty. Akcyza, opłata paliwowa, podatek VAT - wszystkie te daniny wpływają na wysokość ceny na stacjach paliw.

Do Sejmu trafił właśnie projekt ustawy przewidującej obniżkę podatków na paliwo, który zakłada obniżkę VAT do 15 proc. oraz likwidację opłaty emisyjnej.

W projekcie zaproponowano obniżenie stawki akcyzy na paliwo - jej udział w cenie paliw przy obecnych cenach wyniósłby 10 proc. - a także obniżenie opłaty paliwowej, aby przy obecnych cenach jej udział w cenie paliwa wyniósł 1,7 proc.

Litr gazu za ponad 3 zł. Ceny paliw szaleją



Obniżanie podatków nie jest w interesie państwa



- Proponowane rozwiązanie mogłoby przynieść zamierzone rezultaty, tj. obniżyć ostateczną cenę paliwa, jednak niewątpliwie jest to decyzja polityczna - komentuje Piotr Kasprzak z Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. - Należy pamiętać, że podatki i opłaty stanowią ponad 50 proc. finalnej ceny paliwa. Obniżka danin mogłaby spowodować zmniejszenie ceny, pytanie jednak, czy zmiana ceny przez sprzedawców byłaby proporcjonalna do wprowadzonej obniżki podatków. Kwestia dotyczy bowiem marży koncernów paliwowych i samych stacji benzynowych, które w rezultacie takich decyzji mogłyby niejako "przejąć" obniżkę podatków.  Innymi słowy, skoro ludzie są w stanie kupować paliwo po 6 zł, to czy w interesie kogokolwiek jest dzisiaj obniżanie podatków lub marży, a tym samym wpływów budżetowych i zysku pośredników? Zakłada się bowiem, że popyt na paliwo jest sztywny, tzn. zmiana ceny nie przekłada się znacząco na zmianę popytu. Paliwo kupujemy niezależnie od ceny, przy wyższej jesteśmy po prostu mniej zadowoleni. 

  • Wysokość podatków w cenie detalicznej.
  • Struktura ceny detalicznej benzyny EU95 i oleju napędowego średnio w 2020 roku.
  • Struktura ceny detalicznej benzyny EU95 i oleju napędowego średnio w 2021 roku.

- Obniżenie ceny detalicznej o prawie 25-30 proc., jedynie dzięki zmniejszeniu podatku od towarów i usług o 8 punktów procentowych i likwidację opłaty emisyjnej, wydaje się mrzonką - twierdzi dr Marek Szymański z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. - Nawet przy doskonale sztywnym popycie na paliwo obie te obniżki przyniosłyby łącznie niespełna 8-procentowy spadek. Ponieważ elastyczność cenowa popytu na paliwa płynne jest wprawdzie niewielka, ale zdecydowanie nie zerowa, to potencjalny spadek cen na stacjach byłby jeszcze mniejszy. Zakładany spadek cen detalicznych poprzez zmiany podatkowe można byłoby osiągnąć dzięki dodatkowej eliminacji akcyzy.

Czy budżet jest w stanie znieść niższe podatki od paliw



Największymi daninami na rzecz Skarbu Państwa są obecnie akcyza na paliwo - stanowi ona 28 proc. ceny EU95 i 22 proc. ceny oleju napędowego - oraz opłata emisyjna - 46 proc. EU95 i 50 proc. oleju napędowego.

Rekordowe ceny paliw w hurcie, rekordy cen na stacjach



- Jeżeli nawet rządzący chcieliby zmniejszyć obciążenia o charakterze podatkowym, to dużo prościej jest zmniejszyć akcyzę (można to zrobić w drodze rozporządzenia ministra - do określonego przez Unię Europejską minimum) niż VAT - tutaj potrzebna byłaby nowelizacja ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że obniżka akcyzy przełożyłaby się (zakładając, że właściciele stacji obniżą ceny proporcjonalnie do obniżek danin) także na obniżkę wysokości doliczanego podatku VAT, gdyż jest on naliczany od wartości ceny netto, która zawiera już akcyzę - jest to niejako podatek od podatku - twierdzi Kasprzak. - Tym niemniej w najbliższym czasie, w mojej ocenie, nie ma co liczyć na obniżkę danin nakładanych na benzynę i olej napędowy. Choć budżet byłby to w stanie znieść, to zapowiedzi polityczne wykluczają taką możliwość. 

Niższe ceny paliw to zagrywka polityczna



- Nie ma większych wątpliwości, że jest to zagrywka polityczna, ale to nie oznacza, że nie doprowadzi ona do zmian. Wiele działań na polu gospodarki miało u swych źródeł cele polityczne, więc nie zdziwiłbym się, gdyby jakieś zmiany wprowadzono. Choć raczej nie w skali mogącej przynieść kilkudziesięcioprocentowe spadki cen - dodaje Marek Szymański.

Będą kolejne podwyżki stóp procentowych



Według dr. Szymańskiego, aby doszło do zmian w  podatkach, musi być polityczna wola.

- Gdyby założony spadek cen o blisko jedną trzecią wywołać, obniżając jedynie podatki, to niedobór spowodowany taką decyzją byłby blisko dwukrotnością kosztów programu 500+, czyli na poziomie czterdziestu kilku miliardów złotych rocznie. Co dalej? Co gdyby rosły ceny surowca, pracy, usług, z których korzystają producenci paliw? Inflacji zapewne takie podatkowe manipulacje nie zatrzymają i po jakimś czasie ceny paliw mogą zacząć ponownie piąć się w górę, więc efekt polityczny zostanie zminimalizowany - podsumowuje Szymański.

Miejsca

Opinie (339) ponad 10 zablokowanych

  • Ktoś wierzy w takie bajki? Niczego nie obniżą, 500+ samo się nie sfinansuje. (1)

    • 9 5

    • Teraz jeszcze doszły Koszty płotu !

      • 1 0

  • Co (3)

    Następne rozdawnictwo
    To może zróbmy tak podnieśmy ceny do 100zl i
    zróbmy składkę na paliwo .
    Każdy obywatel będzie musiał płacić.
    Zmierza to do tego że wszystko co powstanie będziemy
    Płacić dodatkowo kasę podatek podatku podatek podatku.

    • 7 5

    • :) (2)

      "Teraz to paliwo może być nawet 7 zł"
      D.T.

      • 1 2

      • Wystarczy nie kraść. (1)

        Nie wyszło.

        • 5 1

        • Nigdy nie mialo wyjsc... to tylko slogan wyborczy

          Nikt wczesniej tak nie doil ani takiego nepotyzmu nie bylo jak teraz.

          • 2 1

  • A to jest paliwo a teraz (1)

    Na jedzenie czemu nie ma obniżki
    Na ogrzewanie
    Na prąd gaz
    Będziemy wspólnie płacić
    Bo co państwo pokryje różnice nikomu się to nie oplaci

    • 5 2

    • Ceny tego co wymienileś zależą od kosztów transportu.

      • 0 0

  • I tak jest za dużo samochodów a tu jeszcze preferencyjne stawki na paliwo??

    • 5 4

  • No i to jest pomysł brawo

    • 2 2

  • (1)

    Bo Pis działa jak Stalin i partia komunistyczna. Zedrzeć jak najwięcej z obywatela.

    • 8 4

    • W zasadzie to 447 +

      • 0 0

  • #TaniePaliwo

    • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Co do wysokości podatków (5)

    Z badań wychodzi że ich wysokość nie jest aż tak istotna. Po pierwsze liczy się prostota - tutaj niczego nie trzeba dodawać. Po drugie (może nawet ważniejsze) liczy się to, co dostajemy w zamian za płacone podatki. Jeśli płacimy mało i dostajemy mało to ok, tak samo jeśli płacimy dużo i dostajemy dużo (w krajach skandynawskich podatki są wysokie i obiwatele za to dostają dobry produkt). Problem zaczyna się wtedy kiedy płacimy dużo ale nie dostajemy w zamian tyle co moglibyśmy dostać ponieważ na przykład rząd i partia (reżim po prostu) zajmuję się głównie własnymi potrzebami a rozbudowany system przywilejów i wyłączeń powoduje, że jedno płacą a drudzy dostają. Brzmi znajomo? Gdyby ludzie dostawali porządną usługę bez gigantycznego marnotrawstwa i świadomości płacenia na innych to spokojnie zaakceptowaliby wysokie podatki. ps. Z całkowitych kosztów pracodawcy dostałem ostatnio na rękę całe 49%... teraz wydając płacę VAT i inne akcyzy. Jak myślicie, jak bardzo jestem zadowolony z tego co otrzymuję w zamian?

    • 127 14

    • A prostota zatrudniania ekspertów i placenia uczeniom panstwowym jest istotna, czy nie?

      to samo dot. sedziów itd.

      • 3 2

    • Z jakich badań to wynika? (1)

      Przedstaw te badania, w myśl których płacenie wysokiego haraczu państwu naprawdę nie ma znaczenia i uszczęśliwia ludzi

      • 4 5

      • W Szwecji każdy mohamet jest zadowolony ze Szwedzi wysokie podatki płacą a on dostaje wysokiej jakości usługi

        • 6 2

    • (1)

      Wysokich podatków najbardziej chcą ci którzy którzy nigdy ich poziomu płacenia nie osiągną a nawet pierwszego progu podatkowego nigdy nie przeskoczą. Czyli chcesz wysokich podatków dla lepiej zarabiających ale usługi które otrzymujesz były na wyższym poziomie. Z jakiej okazji ja mam płacić jeszcze więcej? Aby tobie lewaku żyło się lepiej?

      • 7 3

      • Mogą być wysokie równe :)

        Np. 30-40% dla wszyskich bez odliczeń i bez dodatkowych parapodatkow typu ZUS i składka zdrowotna. VAT zostaje. I tak byłoby prościej.ale zgadzam się z Twoja tezą o pasożytach którzy chcą wysokich podatków dla każdego, kto zarabia więcej od nich

        • 1 1

  • *Teraz k... benzyna może być po 8 *...Kto to powiedział po wygranych wyborach przez PO ??? 10 lat temu. (6)

    • 10 4

    • Tak właśnie powiedział. I wiecz co, ma rację. Ludzie to odbierają emocjonalnie i mają krótką pamięć. I politycy o tym wiedzą dlatego (poza nielicznymi ale nie będę reklamował) nie proponują nic coby wybiegało dalej niż najbliższe wybory. Tacy jesteśmy jako społeczeństwo.

      • 3 1

    • Było też powiedziane "piniędzy nie ma i nie będzie"...też tego nie pamiętają. (2)

      Zauważ, że większość przeciwników obecnej władzy ma zaawansowaną demencję.
      Nawet poseł Piotr Borys nie ma żadnych wiadomości na temat podpalonej budki pod ambasadą ich zaprzyjaźnionego kraju, z liderem którego "nasz" lider (?) przybijał żółwiki.
      Takiego czegoś nie było...czyżby?

      • 3 3

      • A to pamietacie? Ten swiatowy lider Pinokio (1)

        Jak ludzie ci zapier*** za miskę ryżu, jak było w czasach po drugiej wojnie światowej i w trakcie, to wtedy gospodarka cała się odbudowała.

        Za czasów naszych poprzedników Polska była trochę papugą Europy, naśladowaliśmy tylko. Dzisiaj wyznaczamy standardy, idee i propozycje. I te idee są kopiowane przez całą Europę"

        Ale ja mam dla państwa bardzo dobrą wiadomość. Bo my potrafimy negocjować w UE i końcowy wynik tych negocjacji będzie dużo lepszy, niż im się wydaje, niż wszystkim się wydaje. To będzie rozwój dla Polski oświadczył szef rządu. Polska jest i będzie coraz ważniejszym krajem członkowskim UE dodał.

        • 6 0

        • "wyznaczamy standardy, idee i propozycje"

          Szczególnie w zakresie praworządności. Tu naprawdę PiS wyznaczył nowe standardy - aż cały cywilizowany świat oczy że zdumienia przeciera.

          • 5 2

    • Z kazda wypowiedzia pislamisty rosnie o 1 PLN

      :D :D :D :D

      • 2 1

    • Kto to powiedzial.... zwolennicy jarozbawa maja krotka pamiec

      Prezes PiS na konferencji prasowej powiedział, że nie trzeba być kierowcą, by wiedzieć, iż benzyna jest obecnie bardzo droga, a w jej cenie - jak mówił - około 50 proc. stanowią podatki, m.in. akcyza. - Można ją po prostu obniżyć. Jeżeli się ją obniży, to spadnie także cena benzyny - dodał.

      • 6 2

  • leś (1)

    głupi projekt jak konfederacja

    • 2 6

    • głupie to jest obecne opodatkowanie zafundowane nam przez PO/SLD i kontynuowane przez pisowców

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane