• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paliwo po 4 zł. Do Sejmu trafił projekt obniżki podatków od paliwa

Robert Kiewlicz
10 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Do Sejmu trafił projekt obniżający opodatkowanie paliwa. Zakłada on obniżenie cen paliwa do ok. 4 zł za litr. Do Sejmu trafił projekt obniżający opodatkowanie paliwa. Zakłada on obniżenie cen paliwa do ok. 4 zł za litr.

Do Sejmu trafił projekt ustawy obniżającej opodatkowanie paliwa. Konsekwencją wprowadzenia nowych przepisów mają być obniżki cen paliw na stacjach do poziomu 4,08 zł dla benzyny i 4,5 zł dla oleju napędowego. Eksperci są sceptyczni i twierdzą, że nie ma ku temu woli politycznej, a paliwo kupujemy niezależnie od jego ceny. Przy wyższej po prostu bardziej marudzimy.



Aktualne ceny paliw w Trójmieście



W jaki sposób radzisz sobie z podwyżkami na stacjach?

Podatki w cenie litra paliwa stanowią ok. 50 proc. całej kwoty. Akcyza, opłata paliwowa, podatek VAT - wszystkie te daniny wpływają na wysokość ceny na stacjach paliw.

Do Sejmu trafił właśnie projekt ustawy przewidującej obniżkę podatków na paliwo, który zakłada obniżkę VAT do 15 proc. oraz likwidację opłaty emisyjnej.

W projekcie zaproponowano obniżenie stawki akcyzy na paliwo - jej udział w cenie paliw przy obecnych cenach wyniósłby 10 proc. - a także obniżenie opłaty paliwowej, aby przy obecnych cenach jej udział w cenie paliwa wyniósł 1,7 proc.

Litr gazu za ponad 3 zł. Ceny paliw szaleją



Obniżanie podatków nie jest w interesie państwa



- Proponowane rozwiązanie mogłoby przynieść zamierzone rezultaty, tj. obniżyć ostateczną cenę paliwa, jednak niewątpliwie jest to decyzja polityczna - komentuje Piotr Kasprzak z Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. - Należy pamiętać, że podatki i opłaty stanowią ponad 50 proc. finalnej ceny paliwa. Obniżka danin mogłaby spowodować zmniejszenie ceny, pytanie jednak, czy zmiana ceny przez sprzedawców byłaby proporcjonalna do wprowadzonej obniżki podatków. Kwestia dotyczy bowiem marży koncernów paliwowych i samych stacji benzynowych, które w rezultacie takich decyzji mogłyby niejako "przejąć" obniżkę podatków.  Innymi słowy, skoro ludzie są w stanie kupować paliwo po 6 zł, to czy w interesie kogokolwiek jest dzisiaj obniżanie podatków lub marży, a tym samym wpływów budżetowych i zysku pośredników? Zakłada się bowiem, że popyt na paliwo jest sztywny, tzn. zmiana ceny nie przekłada się znacząco na zmianę popytu. Paliwo kupujemy niezależnie od ceny, przy wyższej jesteśmy po prostu mniej zadowoleni. 

  • Wysokość podatków w cenie detalicznej.
  • Struktura ceny detalicznej benzyny EU95 i oleju napędowego średnio w 2020 roku.
  • Struktura ceny detalicznej benzyny EU95 i oleju napędowego średnio w 2021 roku.

- Obniżenie ceny detalicznej o prawie 25-30 proc., jedynie dzięki zmniejszeniu podatku od towarów i usług o 8 punktów procentowych i likwidację opłaty emisyjnej, wydaje się mrzonką - twierdzi dr Marek Szymański z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. - Nawet przy doskonale sztywnym popycie na paliwo obie te obniżki przyniosłyby łącznie niespełna 8-procentowy spadek. Ponieważ elastyczność cenowa popytu na paliwa płynne jest wprawdzie niewielka, ale zdecydowanie nie zerowa, to potencjalny spadek cen na stacjach byłby jeszcze mniejszy. Zakładany spadek cen detalicznych poprzez zmiany podatkowe można byłoby osiągnąć dzięki dodatkowej eliminacji akcyzy.

Czy budżet jest w stanie znieść niższe podatki od paliw



Największymi daninami na rzecz Skarbu Państwa są obecnie akcyza na paliwo - stanowi ona 28 proc. ceny EU95 i 22 proc. ceny oleju napędowego - oraz opłata emisyjna - 46 proc. EU95 i 50 proc. oleju napędowego.

Rekordowe ceny paliw w hurcie, rekordy cen na stacjach



- Jeżeli nawet rządzący chcieliby zmniejszyć obciążenia o charakterze podatkowym, to dużo prościej jest zmniejszyć akcyzę (można to zrobić w drodze rozporządzenia ministra - do określonego przez Unię Europejską minimum) niż VAT - tutaj potrzebna byłaby nowelizacja ustawy. Należy jednak zaznaczyć, że obniżka akcyzy przełożyłaby się (zakładając, że właściciele stacji obniżą ceny proporcjonalnie do obniżek danin) także na obniżkę wysokości doliczanego podatku VAT, gdyż jest on naliczany od wartości ceny netto, która zawiera już akcyzę - jest to niejako podatek od podatku - twierdzi Kasprzak. - Tym niemniej w najbliższym czasie, w mojej ocenie, nie ma co liczyć na obniżkę danin nakładanych na benzynę i olej napędowy. Choć budżet byłby to w stanie znieść, to zapowiedzi polityczne wykluczają taką możliwość. 

Niższe ceny paliw to zagrywka polityczna



- Nie ma większych wątpliwości, że jest to zagrywka polityczna, ale to nie oznacza, że nie doprowadzi ona do zmian. Wiele działań na polu gospodarki miało u swych źródeł cele polityczne, więc nie zdziwiłbym się, gdyby jakieś zmiany wprowadzono. Choć raczej nie w skali mogącej przynieść kilkudziesięcioprocentowe spadki cen - dodaje Marek Szymański.

Będą kolejne podwyżki stóp procentowych



Według dr. Szymańskiego, aby doszło do zmian w  podatkach, musi być polityczna wola.

- Gdyby założony spadek cen o blisko jedną trzecią wywołać, obniżając jedynie podatki, to niedobór spowodowany taką decyzją byłby blisko dwukrotnością kosztów programu 500+, czyli na poziomie czterdziestu kilku miliardów złotych rocznie. Co dalej? Co gdyby rosły ceny surowca, pracy, usług, z których korzystają producenci paliw? Inflacji zapewne takie podatkowe manipulacje nie zatrzymają i po jakimś czasie ceny paliw mogą zacząć ponownie piąć się w górę, więc efekt polityczny zostanie zminimalizowany - podsumowuje Szymański.

Miejsca

Opinie (339) ponad 10 zablokowanych

  • Zapamiętajcie sobie przy urnach kto jest przeciwko (1)

    • 2 4

    • Chyba przy Twojej urnie

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Dla normalnego obywatela (51)

    Koszt paliwa dla normalnego Janusza powinien być na wysokim poziomie. Wówczas mniej aut. A kto musi i tak kupi, ale nie będą go kupować Karyny i Sebixy do rozklekotanych golfów - pojadą tramwajem.
    Obniżki jak najbardziej, ale dla przedsiębiorców. Aby taniej transportować dobra do sklepów itd.

    • 64 265

    • (3)

      Różne ceny dla przedsiębiorców i osób prywatnych nie dość że nie mają sensu to jeszcze takie różnicowanie jest niewyklnalne w kraju oszustów i kombinatorów.

      • 51 3

      • Wystarczy 100% odliczenia VAT dla samochodów powyżej 5t (1)

        • 9 18

        • a dlaczego tylko powyżej 5t? a dostawcy ostatniego km? a koparki i inne maszyny rolnicze i budowlane?

          • 23 2

      • Brawo Rząd

        • 0 0

    • Oczywiście (24)

      Jeżdżenie swoim samochodem to dobro luksusowe i nie powinno być na to każdego stać. Potem jest problem bo za dużo aut itp. Można to łatwo rozwiązać. Paliwo na stacjach po 8zł i połowa ludzi przesiądzie się na tramwaj. Dla przedsiębiorców oczywiście taniej. Ale nie zwykłe JDG, tylko jak ktoś naprawdę napędza gospodarkę jeżdżąc autem (dostawy, taxi itp).

      • 5 54

      • (3)

        ludzie ze wsi też mają jeździć tramwajami?
        Pamiętaj że wysokie ceny paliwa to też wyższe ceny biletów.

        • 36 5

        • Nie chcą tramwajami?

          To niech jeżdżą metrem albo latają awionetkami. Taką mam koncepcję ;)

          • 10 15

        • Przeczytaj uważnie

          Bilety były by tańsze jakby paliwo dla przedsiębiorców było tańsze.

          • 3 17

        • Nie

          Powinna być normalna komunikacja jak w cywilizowanym kraju a nie, każdy do auta i zadowolony. Nie tylko w mieście, ale również poza nim. SKM niewiele się zmieniło na przestrzeni 30 lat, PKM też wyszło tak nie do końca, jak powinno, mało kursów. Buspasów też jak na lekarstwo.

          • 5 2

      • Marek, Ty nie jesteś od tego, żeby komuś mówić na co go będzie stać. Nie zazdrość tylko weź się do pracy, tu w Trójmieście naprawdę da się przyzwoicie zarabiać. Przestań komuś w kieszeń zaglądać i w duchu od kułaków wyzywać.

        • 25 4

      • (12)

        Dlaczego nie JDG? Tacy nie "napędzają gospodarki"? A co z leasingami? A przelewania między samochodami nie będzie ponieważ...? Ło panie, zobacz co się dzieje z różnymi stawkami podatku dla oleju opłaowego i wiedz, że byłaby mafia... chociaż to akurat temu rządowi by się podobało :-)

        • 16 1

        • (9)

          bo jdg to zazwyczaj ucieczka i optymalizacja finansowa.

          • 5 7

          • (2)

            A co jest złego w optymalizcacji skoro ustawodawca daje taką możliwość?

            • 11 0

            • No to właśnie ją chcemy zabrać. (1)

              • 1 3

              • Tak jest towarzyszu mały przedsiębiorca jest waszym największym wrogiem.

                • 6 0

          • (5)

            typowe dla obecnego rządu - "prywaciarz to złodziej, trzeba go dojechać"?

            • 12 1

            • (4)

              W tym wypadku akurat to prawda. Mało to JDG które powinny być zwykłymi etatami?

              • 3 10

              • (1)

                to niesamowite jak zamiast chcieć obniżki dla wszystkich, wolisz żeby ru***ali wszystkich tak jak ciebie

                • 17 0

              • Mentalność komunistyczną wiec nie ma powodów do zdziwienia

                • 6 0

              • Jestem elektrykiem na JDG biorę tylko prywatne zlecenia dla żadnej stałej firmy nie pracuje. Powiedz mi komuchu u kogo na tym etacie powinienem być?

                • 15 0

              • A mało takich, co mają kilka miejsc pracy?

                To właśnie jest sens jdg
                Niektórzy nie chca pracować na etaty

                • 3 0

        • ten rząd to mafię paliwową załatwił, SENTem rozbili ich szyki

          • 0 2

        • Temu tak ale poprzedniemu jeszcze bardziej

          • 0 1

      • Na tramwaj można się przesiąść w mieście. Pozostają dojazdy do pracy na prowincji. (3)

        • 3 3

        • W mieście też cięzko. Komunikacja miejska w Gdańsku to DNO.

          • 10 1

        • (1)

          Ja poproszę o numer tramwaju z Gdyni na kokoszki

          • 6 0

          • PKM

            • 0 0

      • poprosze podac jaki tramwaj i co ile jezdzi z gdyni do wrzeszcza. i nie jest to sksnsen SKM...

        • 5 0

      • No proszę a Tusk mówił że może być po 7

        • 0 0

    • Sebixy nie pojadą autobusem, tylko zaczną kraść paliwo.

      • 13 2

    • Jak powstrzymać przedsiębiorcę od nielegalnego handlu paliwem?

      • 1 0

    • proszę

      • 0 0

    • Proponuje jeszcze kartki na paliwo

      Kartki jak za komuny !!! I taki posiadacz kartek to dopiero będzie krezus !!!

      • 6 0

    • kochaj normalnego Janusza

      Droga Mario, ludzie normalni są w cenie i trzeba ich chronić, żeby nie otaczali nas wyłącznie dewianci. Dzielenie na zwykłych ludzi i przedsiębiorców jest złe, sztuczne i korupcjogenne. Każdy człowiek od momentu urodzenia staje się przedsiębiorcą. Zatrudnia rodziców do opieki i pochłania olbrzymie opodatkowane nakłady inwestycyjne, które zaczynają się zwracać dopiero kiedy samodzielnie jest w stanie zainwestować w stworzenie nowego człowieka.

      • 6 0

    • Zadna tam z pisowskiego komucha Maria/ (2)

      Takich jal ten burak podwyzki nie dotycza,Pis ma dla swoich godziwe rekompensaty.Do budy pisowski trollu.

      • 4 1

      • (1)

        Szybciej to ktoś głosujący na razem(lewica) niż na PiS

        • 1 2

        • PiS i lewica to gospodarczo to samo

          Tylko różnią się podejściem do spraw moralnych
          PiS to narodowy socjalizm, dokładnie taki jak w Niemczech w latach '30, nawet metody działania te same.
          To wymysł lewaków, ze faszyzm jest prawicowy, faszyzm to również skrajna lewica.
          I jak każda skrajność jest do gruntu zły.
          Edit: moralnych miało być w cudzysłowie, nie wiem, czemu wycina

          • 2 0

    • Jasne, do tramwaju mam 3 km, a jaśnie pani D. nie chce wybudować, chociaż obiecuje od dawna, a w każdej kampanii prześcigają się pomysłami. Autem 20 minut, tramwajem godzinę. Nikt się nie przesiądzie.

      • 8 1

    • Maria zjedz Snickersa

      • 3 0

    • Na której wsi mieszkasz że rozklekotane golfy widzisz? Bo ja golfa rozklekotanego to nawet nie pamiętam kiedy widziałem

      • 3 0

    • Lepszy mam pomysł. Po co nam paliwo jak jest w Niemczech

      • 3 0

    • No dobrze..

      A światło z latarni, też tylko dla drogo ubranych? Pani jest lepsza? Czuje się pani lepsza? Rozklekotany golf pojeździ jeszcze kolejne 20 lat, a w tym czasie trzeba będzie wyprodukować i zutylizować 2 nowe jednorazówki... To kto jest eko? Sebek, czy korposzczur. To.... kto jest lepszy? Znam dużo, dużo więcej Karyn i Sebków o wspaniałym sercu, niż zadufanych w swoich wielkich i bezsensownych suvach paniusi i paniusiów...

      • 6 1

    • ... (1)

      A to przedsiębiorcy, nie mają znizki w postaci zwrotu w dochodowym??

      • 0 2

      • Nie, jest możliwość odliczenia części kosztów od dochodowego

        To zupełnie co innego.

        • 1 0

    • Kartki na samochód lub paliwo (1)

      Wiele osób denerwuje nadmiar samochodów, choć chętnych na kierowców brakuje. Mam na to proste rozwiązanie - urzędy będą wydawały pozwolenia na posiadanie pojazdu. Kryterium będzie np. istotność obywatela i dobry wynik punktów społecznych. Rodziny i znajomi partii centralnej będą mieli ważniejszy priorytet, jako elity. Muszą jakoś przecież pracować w tych radach nadzorczych. Oprócz drogiego kursu, trudnego egzaminu i dużych kosztów eksploatacji tego nam, towarzyszom, właśnie brakuje!
      Ile by można zaoszczędzić zmuszając te osoby, które dojeżdżają z małych wsi i gospodarstw zmuszając ich do jazdy rowerem. Tam nawet nie opłaca się wysłać autokaru dwa razy dziennie. To będzie o wiele mniej emisji spalin niż jazda w mieście do sklepu kilkaset metrów obok!
      To, że będą pojazdy o niskich emisjach to nie istotne, bo przecież i tak wymagają wyprodukowania.

      • 0 1

      • Lol

        Zabawne, ale idąc tym tropem bardziej na serio: zakaz rejestracji samochodu bez wskazania prywatnego miejsca postojowego ( funkcjonuje w Japonii)+ cena za parkowanie w mieście x 5 + darmowe parkingi kubaturowe na kilka k samochodów przy stacjach komunikacji miejskiej na obrzeżach
        + oczywiście lepsza komunikacja miejska

        • 1 0

    • Obniżą i PO znowu wybory przegrają

      • 1 0

    • Ty zwariowałaś. Bombelki wozić tramwajem i co jeszcze?

      • 0 0

    • dziekuje Ci Mario za komplementarna odpowiedz tłumaczacych moje zamiłowania do spalania paliwa

      bede spalał w swoim rozkleotanym golfie mieszankę oleju jadalnego i spirytusu isopropylowego. Podziekujesz mi jak nadziejesz sie na chmure dymu z tej mieszanki i nabawisz sie astmy. Bedziesz szczesliwsza wtedy.

      • 1 0

    • Takie dzbana dawno nie widzialem

      tobie powinni podnieść do 15zl bo widze patrzysz na swoją d*pe i tyle w temacie

      • 0 0

    • Grzesiek 81

      Normalny obywatelu , jesteś przedsiębiorcą i doisz zwrot watu paliwa, z każdego litra. To właśnie takich jak Ty , często dziad trans , powinno się brać za d*pę , za wszystkie przekręty i okradanie pracownika.

      • 0 0

  • niezły populizm (1)

    a lać będziecie tyle samo, bez względu, czy za 6 zł, czy za 4 zł. Bo musicie.

    • 7 2

    • Przy 20zł/L już niektórzy odpuszczą

      Będzie luźniej. Efektywność (szybkość) dostaw wzrośnie. Ogólnie wyjdzie na dobre.

      • 2 0

  • Scieeeeeeema

    • 4 0

  • (1)

    to nic nie da b o będzie trzeba podnieść inne podatki aby utrzymać rozdawnictwo

    • 1 3

    • Żaden problem

      Mati na poczekaniu wymyśli kolejne 35 opłat i danin i będzie git.

      • 1 1

  • Wykonczyć ORLEN (1)

    Sa tez inne sposoby, omijajcie stacje ORLEN

    • 4 7

    • Na Orlen tylko siku... i to tylko jak nie ma wyjscia.

      • 4 2

  • Ten projekt dawno złożyła konfederacja...

    Ten projekt dawno złożyła konfederacja... no ale wiadomo media nie mogą ich promować... ehh takie to są media

    • 9 2

  • Już nie mam wątpliwości... Ta strona jest pro PiS....

    • 0 2

  • Ceny za Tuska (2)

    12 lat temu czyli za Tuska benzyna dochodziła do 6 pln. Moje auto spalało 10 na 100 i przy tamtych zarobkach było relatywnie droższe niż obecnie -założyłem instalację gazową która zwróciła się po 10 m-cach spalałem 13 l gazu po 2.50 ,a jak gaz staniał -rekord w 2019- 1,85 za litr to za km wychodziło ok.20 gr.

    • 4 5

    • 30 lat temu zarabialem 6mln miesiecznie (1)

      I komu to przeszkadzalo

      • 0 0

      • Niedługo będziesz 30mln tygodniowo

        Zarabiał

        • 0 0

  • Ja proponuje po 3.50

    I co wy na to, cieniasy

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane