• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkingu przy DCT wciąż nie ma, transportowcy zapowiadają protest na ulicach Gdańska

Wioletta Kakowska-Mehring
7 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT. Parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT Gdańsk od początku istnienia terminalu budowany był jako parking krótkiego postoju - tłumaczą władze DCT.

Miał być gotowy do końca wakacji, nie ma go do dziś. Chodzi o tymczasowy parking buforowy w sąsiedztwie DCT. Przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe niecierpliwią się i zapowiadają protest. Na razie przejazd kolumny samochodów ciężarowych przez centrum. Władze portu, miasta i DCT zapewniają o swoim zaangażowaniu, jednak dużo przy tym słów, a może za mało treści. A parkingu wciąż nie ma.


Czy kierowcy słusznie domagają się powstania parkingu buforowego?


Rok temu władze DCT wprowadziły nowy regulamin dotyczący korzystania z parkingu zewnętrznego przez samochody ciężarowe obsługujące terminal kontenerowy. Dozwolony maksymalny czas parkowania pojazdu ciężarowego na terenie parkingu został skrócony z 12 do 2 godzin. W przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu postoju zostaje nałożona na kierowcę czy firmę transportową opłata w wysokości 406 zł i 92 zł za każdą rozpoczętą godzinę postoju. Przeciw takim zmianom zaprotestowało Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych wsparte przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki. Według przewoźników rozwiązaniem byłby parking buforowy w sąsiedztwie terminalu, gdzie kierowcy mogliby spokojnie poczekać, odpocząć i skorzystać z niezbędnej infrastruktury - i taki po serii rozmów obiecały im władze gdańskiego portu i miasto. Na początek - do końca tegorocznych wakacji - miał powstać parking tymczasowy, potem docelowy z całą niezbędną infrastrukturą. Niestety, prace utknęły.

Czytaj też: DCT podwyższa opłaty, przewoźnicy protestują. Czy jest szansa na parking buforowy?

Przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe zrzeszeni w Pomorskim Stowarzyszeniu Przewoźników Drogowych tracą cierpliwość i zapowiadają protest. Na razie w formie przejazdu kolumny samochodów ciężarowych przez centrum Gdańska.

- Będzie to ostrzeżenie środowiska transportowo-spedycyjnego skierowane do kierownictwa DCT Gdańsk, miasta Gdańska oraz Zarządu Morskiego Portu Gdańskiego, dotyczące stworzenia odpowiednich warunków obsługi pojazdów samochodowych na terenie DCT Gdańsk, oddania parkingu buforowego dla klientów Portu Gdańskiego, przede wszystkim DCT wraz z infrastrukturą, zapewniającą kierowcom przyzwoite warunki socjalne i sanitarne oraz zapewnienia przez DCT Gdańsk koordynacji między parkingiem buforowym a systemem bramowym - napisali w komunikacie. Termin i trasa jeszcze nie została wyznaczona. Na razie stowarzyszenie zbiera deklaracje od członków stowarzyszenia chętnych do udziału w proteście.
Miasto przyznaje, że jest opóźnienie

Z ramienia miasta sprawą zajmuje się InvestGda (Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego). Jak nas poinformowano, w sierpniu udało się w końcu uzyskać w dzierżawę teren po dawnych zakładach Polleny. Powstaje tam plac dla ok. 100 tirów, jako tymczasowe miejsce postojowe do czasu powstania docelowego parkingu buforowego na terenie portu.

- Prace trwają i potrwają jeszcze do końca listopada. Natychmiast po ich zakończeniu będziemy się starali, aby był dostępny dla tirów. Zakres prac faktycznie jest bardzo duży. W listopadzie planujemy zorganizowanie wizytacji placu przez przedstawicieli PSPD zanim zostanie uruchomiony - poinformował nas Alan Aleksandrowicz, prezes InvestGda.
Czytaj też: Wysłuchano przewoźników. Jest szansa na parking buforowy w Gdańsku

Jak widać prace przedłużają się. Według deklaracji, jakie padły w zeszłym roku parking tymczasowy powinien już funkcjonować, a docelowy powinien już być bliski ukończenia. Jak wówczas zapowiadano, budowa takiego parkingu z projektowaniem powinna trwać rok. Ten parking ma postać w pobliżu łącznicy ul. Sucharskiego i ul. Kontenerowej.

- Jeżeli chodzi o budowę parkingu docelowego na terenach oferowanych przez naszą Agencję, to prowadzimy negocjacje z firmą Budimex, która złożyła ofertę w postępowaniu na dzierżawę terenu oraz budowę i prowadzenie parkingu - mówi Alan Aleksandrowicz i dodaje - Jest to nasz wkład w funkcjonowanie portu w ramach naszych skromnych możliwości. Niemniej to nie GARG, ani miasto Gdańsk jest stroną w tej sprawie.  
Co na to z kolei gdański port?

- Zarząd Morskiego Portu Gdańsk prowadzi obecnie rozmowy z Gdańską Agencją Rozwoju Gospodarczego w celu pozyskania najbardziej optymalnych terenów pod budowę parkingu buforowego i stacji paliw dla samochodów ciężarowych, bowiem temat budowy w tej części portu takiego obiektu, tj. parkingu buforowego, w chwili obecnej ZMPG traktuje jako temat priorytetowy. Zakup dodatkowego terenu pod taki parking wymagać będzie od ZMPG uzyskania stosownych zgód korporacyjnych, gdyż parking buforowy z przeznaczeniem dla samochodów ciężarowych ciążących do prawobrzeżnej części portu, w tym do terminalu DCT, z racji natężenia ruchu tam obserwowanego będzie wymagał dość dużego obszaru - na co najmniej 500 samochodów ciężarowych. Nie wyklucza się jednak, że w toku trwających analiz koniecznym będzie wybudowanie parkingu na większą liczbę pojazdów - rzędu 1000 czy nawet 1500 samochodów ciężarowych - otrzymaliśmy w odpowiedzi.
A z niej wynika, że według portu temat parkingu docelowego jest wciąż na etapie rozmów. Poza tym według ZMPG pilniejszy jest parking w lewobrzeżnej części portu.

- Na ten moment dużo szybszym rozwiązaniem, które niebawem wdrożone zostanie przez ZMPG, będzie budowa parkingu buforowego dla aut w lewobrzeżnej części portu, w okolicach Nabrzeża Wiślanego. Tu bowiem nie będzie konieczny aż tak duży parking. Pod jego budowę wykorzystane zostaną tereny znajdujące się w dyspozycji ZMPG, stąd proces w tym przypadku nie będzie wymagał dodatkowych zgód. Zarząd ZMPG bardzo poważnie podchodzi do tematu parkingu i miejsc postojowych dla pojazdów oczekujących na załadunek lub wyładunek w porcie - czytamy w odpowiedzi na nasze pytania. - Najlepszym tego przykładem jest choćby sytuacja z ub. tygodnia na ul. Marynarki Polskiej, gdzie kilkadziesiąt aut ciężarowych oczekiwało na rozładunek zboża z przeznaczeniem do terminalu spółki Gdańskie Młyny. Spółka nie jest dzierżawcą portu, niemniej jednak w celu zapewnienia sprawnego ruchu na ul. Marynarki Polskiej oraz w celu zapewnienia kierowcom miejsca do legalnego parkowania, udostępniła nieodpłatnie swoje place składowe usytuowane w okolicach ul. Handlowej i Śnieżnej, co pozwoliło na rozładowanie korka w tej części dzielnicy oraz na uniknięcie płacenia przez kierowców mandatów.
A co na to wszystko DCT?

Władze terminalu DCT informują, że oddanie do użytku i osiągnięcie pełnych mocy przeładunkowych nowego nabrzeża T2 ma się zakończyć w grudniu 2016, zgodnie z planem. Tak duży projekt wymaga stopniowego oddawania wszystkich elementów do eksploatacji.

- Terminal jest otwierany stopniowo i tego procesu w wielu wypadkach nie można przyspieszyć bez szkody dla klientów i kontrahentów DCT. Zarząd DCT podjął decyzję o przedterminowym oddaniu części placów składowych i suwnic na T2 z uwagi na wymagającą sytuację operacyjną i angażuje dodatkowe siły ludzkie oraz pozostałe zasoby, aby w tym trudnym okresie zabezpieczyć operacyjność na najlepszym możliwym poziomie - informuje Katarzyna Zabkiewicz z biura prasowego DCT.
W sprawie parkingu to władze DCT - jak to określono - wspierają działania miasta Gdańsk w tworzeniu zewnętrznego parkingu dla samochodów ciężarowych.

Co do pozostałych zarzutów PSPD władze DCT tłumaczą, że w celu poprawy obsługi zakupiono nowy sprzęt - m.in. 15 suwnic RTG, które będą wchodzić stopniowo do użytku (obecnie pracuje 10 suwnic RTG i kolejne będą oddawane do końca listopada). Większa ilość sprzętu placowego pozytywnie wpłynie na produktywność terminalu, a co za tym idzie na obsługę bramy drogowej oraz kolejowej. Od początku 2016 roku załoga zwiększyła się o ponad 200 osób. Wzrost zatrudnienia wynika z potrzeb bieżących, nie tylko związanych z budową nabrzeża T2.

- Zreorganizowaliśmy ruch na parkingu DCT oraz w kompleksie bramowym tak, aby udostępnić dla samochodów ciężarowych jak najwięcej miejsca na pasach dojazdowych przed bramami. Dzięki temu samochody parkujące nie blokują bieżącej obsługi bramowej - informuje Katarzyna Zabkiewicz. - Udostępniliśmy wszystkie bramy. Obecnie samochody ciężarowe obsługiwane są przez wszystkie 8 bram. Wprowadzaliśmy podział ruchu na bramach w zależności od tego, czy kierowca pobiera czy składa kontener. Udostępniliśmy całodobowy podgląd on-line parkingu przed DCT oraz system pokazujący liczbę samochodów oczekujących na obsługę przy bramie. Chcemy odzyskać kontrolę także nad godzinowym natężeniem ruchu samochodów w terminalu. Rozpoczęliśmy dialog z przewoźnikami drogowymi (odbyliśmy z nimi serię spotkań od czerwca do końca września 2016) w związku z wdrażanymi nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak system wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych (Projekt e.brama), który usprawni planowanie podjęć oraz złożeń kontenerów oraz zniweluje wzmożony ruch na kompleksie bramowym.
Jak zapewnia zarząd DCT, w najbliższych tygodniach rozpoczną się szkolenia dla kierowców, przewoźników i spedytorów z obsługi systemu e.brama. Następnym etapem będzie rozpoczęcie wdrażania systemu w codziennej pracy terminalu planowane do końca 2016 roku.

Miejsca

Opinie (125) 4 zablokowane

  • Tiry na tory! (6)

    Tiry na tory!

    • 87 47

    • Tak tak

      I wybudujmy tory do wszystkich magazynów

      • 4 3

    • Tory na Tiry!

      Tory na Tiry!

      • 11 6

    • I przywrócić auto-kuszetki!!

      • 12 0

    • (1)

      połóż się na torach, na pewno tym skromnym aktem pomożesz ludzkości

      • 24 14

      • Zwłaszcza tym, którzy się przezeń spóźnią..

        • 5 1

    • Na ten moment bez szans.

      DCT ma gdzieś bocznicę kolejową, niby ją rozbudowali, a wiecznie jest zapchana.

      • 7 4

  • Zblokowac

    Zablokować dobry pomysł tyle że nie zapomnieć trzeba o pseldo spedycjach co tylko handlują robota bo oni się nie zgodzę na to no i szoferka wml i etm oni tylko paatrza jak wydymac innych kierowców w kolejce

    • 7 0

  • Dac temat wiceprezydentowi Grzelakowi (1)

    On sie zna na parkingach. Na pewno cos wymyśli

    • 41 4

    • jak się pracuje ?

      czy to prawda że na DCT pracują konfidenci ??
      kolega kolegę podpie..ala żeby dostać premie , czy to prawda ??
      jakie są stawki na godzinę bo może bym się zatrudnił, ale jak tam tyle konfidentów to zakład nie dla mnie !!
      dziękuję za odpowiedz

      • 1 1

  • Super (1)

    Uwielbiam jak stoicie pod dct kilka godzin i potem wjezdzacie i wszystko blokujecie mamy wtedy wiecej odpoczynku.
    Jedzcie smialo jest nas malo.
    pozdrooooo

    • 16 2

    • Polowa ty spoconych Januszow nie umi podjechac pod suwnice albo stoją pod inna lokalizacją i inne dziwnie sytuacje stwarzaja

      • 6 0

  • przez takich jak Wy! (5)

    Niestety przez takich jak wy znienawidzilem pracę na suwnicy....wy macie opóźnienia a ja już nie mam kręgosłupa. Pozdrawiam

    • 15 13

    • Raczej wina pracodawcy! (3)

      Niech zatrudnią dodatkowych ludzi i problem z głowy.

      • 9 3

      • Tak dodatkowych kierowców dla was byście na magnesach nie jeździli a w niedziele autostrada Choma i inne wynalazki 100 km/h jadą policja tez tym powinna się zająć.

        • 2 0

      • wina pana problemów nie leży w gesti klieta, to wasz zarzad takie numery robi (1)

        • 5 2

        • To był sarkazm....wiadomo że to wina bezdusznej korporacji która zachowuje się jakby była na skraju upadku.

          • 6 0

    • weź się za dilerkę bimbrem to ci pomnik postawią

      • 1 5

  • (3)

    Naprawde nie rozumiem, w czym problem - te kilka podmiotow, o ktorych mowa w artykule nie moze "zrzucic sie" na parking? Takowy powinien moim zdaniem powstac gdzies przy krzyzowce Sucharskiego z Kontenerowa. Zaryzykuje stwierdzenie, ze w kosztach zgodzilby sie partycypowac ktorys z operatorow stacji paliw. Do tego postawic kierowcom jakas niedroga restauracyjke i zaplecze sanitarne - wszyscy beda zadowoleni.

    • 53 4

    • bedzie lepiej

      Nie narzekaj w Gdyni tez byly kolejki i tak nieplakaliscie.Kierowco na dobę wjeżdża i wyjeżdża 1500 kontenerów sa to duże ilości i musi byc kolejka bo wszystkich nie wpuszcza bo tam by srodku DCT by stali a jednocześnie odbywa się rozladunek statku.Tak ze kierowcy nie sa jedyni i nie sa piorytetem !!!!!!! Statek jest pierwszy kolej a ciężarówki na końcu.Tak ze troche cierpliwosci

      • 2 8

    • (1)

      Nie do końca.... To raczej DCT powinno zależeć na zorganizowaniu takiego parkingu. Usprawni to obsługę, zmniejszy zadymę przed bramkami, no i wizerunkowo sporo zyskają. Kierowcom, czy firmom spedycyjnym nie zależy na staniu na parkingach, tylko na sprawnej i szybkiej obsłudze w porcie.

      • 19 3

      • zgadzam sie

        kierowca ma jeździć a nie czekać łaskawie na DCT kiedy zostanie obsłuzony

        s

        • 9 2

  • proste... (3)

    Parkingi na peryferiach i drukarki z "numerkami" i terminem odbioru.
    Lub wgląd przez sieć do kolejki pudeł przygotowanych do odbioru... Znowu, numerek i termin...
    Zrzekam się honorarium... ;)

    • 6 0

    • Kto za to zaplaci (2)

      Czy ten który zarabia czyli spedytor / driver?

      • 0 0

      • proste... cd. (1)

        Ten który chce, aby mu się biznes kręcił. Kierowcy są tylko narzędziem, elementem w łańcuchu dostaw. A "łańcuch" tak sie układa, jak woda płynie - po linii najmniejszego oporu... ;)

        • 2 1

        • O jesu

          Najlepiej być egoista. Zarabiać, korzystać za darmo. I rządac, tylko rządac. Bo zagarniac można tylko do siebie.

          • 1 0

  • Psy szczekają karawana jedzie dalej

    Niemiecki interes nie wygra kontenery i tak będą przeładowywane w Gdańsku

    • 5 1

  • i slusznie

    bo na DCT jest poprostu balagan nad ktorym nie panuje juz nikt. Skala potrzeb chyba przerosla ich wyobrazenia i probuja gnebic kierowcow. Tlumaczenie sie ze moga ogladac ilosc samochodow na stronie DCT i przyjezdzac po kontenery jak jest mniej samochodow jest raczej zabawnym tlumaczeniem sie ze swojej nieudolnosci.

    • 13 6

  • A teraz pytanie kto za to zapłaci

    Bo przecież nie driver lub spedytor

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane