• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy taki prom z aluminium zwodowany przez Aluship Technology

Robert Kiewlicz
7 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Wodowanie pierwszego na świecie aluminiowego kadłuba statku zasilanego wyłącznie energią elektryczną.

W Gdańsku trwa nietypowe, bo dwudniowe wodowanie pierwszego na świecie aluminiowego kadłuba promu zasilanego wyłącznie energią elektryczną. Za budowę odpowiadała spółka Aluship Technology.



Jest to katamaran o długości 80 m i szerokości 20,8 m zbudowany na zlecenie norweskiej Stoczni Fjellstrand AS. Cała instalacja elektryczna zostanie zaprojektowana i wyprodukowana przez niemiecką firmę Siemens AG. Prom jest przeznaczony do przewozu 360 pasażerów oraz 120 samochodów. Pływać będzie na krótkich trasach w Norwegii i rozwijać prędkość 10 węzłów.

Dotychczas budowano podobne konstrukcje jednak były one napędzane przez silniki hybrydowe - wykorzystujące nie tylko energię elektryczną, ale również silniki diesla. Prom zbudowany w Aluship Technology posiadać będzie zestaw akumulatorów, które ładowane będą na lądzie, a statek całą podróż odbywać będzie napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi.

Niskie zużycie energii przez prom było jednym z najważniejszych celów. Dlatego kadłub został wykonany całkowicie z aluminium. Wszystkie systemy na statku będą zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia energii i odzysku ciepła. Zamontowane zostanie oświetlenie LED oraz panele słoneczne.

Operacja wodowania promu jest bardzo nietypowa i trwa dwa dni.

- W poniedziałek kadłub nasuwany był na dok pływający - tłumaczy Jerzy Bielecki, project manager z Aluship Technology. - Po całkowitym nasunięciu jednostki dok przemieści się w rejon przeciwległego nabrzeża, gdzie woda jest wystarczająco głęboka. W nocy jednostka zostanie przestawiona na podpory o wysokości docelowej do wodowania i nastąpi faktyczne wodowanie. Następnie prom zostanie odholowany do nabrzeża Stoczni Gdańsk, skąd jednostkę podejmie holownik norweskiego klienta.

Dokumentację wykonawczą oraz pomoc techniczną dla wodowanego kadłuba zapewniła firma Nelton z Pruszcza Gdańskiego. Wcześniej spółka Nelton przez 15 lat działała pod znakiem firmowym GSM Design Group i zapewniała pomoc projektowo - konstrukcyjną przy realizacjach jednostek pływających oraz offshore. Obecnie spółka zatrudnia 50 wysoko wykwalifikowanych inżynierów oraz managerów, którzy są rozlokowani w dwóch ściśle współpracujących biurach projektowych umiejscowionych w Pruszczu Gdańskim oraz Szczecinie.

Aluship Technology Sp. z o.o. jest europejskim liderem produkcji aluminiowych konstrukcji okrętowych i offshore oraz w dziedzinie konstrukcji dla lądowych obiektów inżynieryjnych.

W Gdańsku spółka funkcjonuje od 1993 roku, kiedy to jej właściciel postanowił przenieść siedzibę firmy z Hamburga. Dziś Aluship Technology jest właścicielem 4-hektarowej działki z dostępem do wody, na której zlokalizowane są wszystkie budynki firmowe. Spółka zatrudnia ok. 170 osób.

Przygotowanie do wodowania alustatku.

Miejsca

Opinie (48) 4 zablokowane

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    ciekawe czy spawacze tez tak spawali jak widac na filmiku(1:00), pewnie wyjdzie im to na zdrowie i znając realia stoczni naszych to spawacze spawali a monterzy w tym samym czasie robili swoje i sie delektowali zdrowym oparem

    • 0 0

  • re (3)

    Każdy szanujacy sie menager wie ze najwieksza KASA jest na wyposażeniu. Bo sam kadług to wartość 30-40% kasy całego zamuwienia.

    • 6 1

    • jan

      zamówienia a nie zamuwienia

      • 0 0

    • szanujący się manager

      coś mi się wydaje, że "wk" nie za dużo wie o KASIE, a w szczególności na czym można więcej zarobić.

      • 0 0

    • Ortografia

      Naucz się chłopczyku ortografii - "zamuwienia" ? Może zamufienia ?

      • 1 0

  • super (2)

    Ale kasy bym na zlomowcu dostal za taki kawal alu

    • 10 5

    • Lepiej weź się do roboty (1)

      Zamiast wykradać metale kolorowe

      • 2 0

      • kolorowe ?

        to je amelinum ! tego nie pomalujesz baranie

        • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    Prom dla Norwega. Jest juz u nas i go wyposazają. :-)

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    afryka (1)

    gdzie bedzie plywal

    • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      Pływać bedzie w Norwegii. Już tu jest :-)

      • 0 0

  • dali rady pomalować

    • 0 0

  • no i tego amelinium

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    Droga redakcjo (2)

    film fajny ale proszę o sprostowanie (bo ciekawość mnie pochłonie) odnośnie "kadłuba zasilanego wyłącznie energią elektryczną"

    Po co kadłub zasilać energią elektryczną ?
    Statek to rozumiem ale żeby kadłub ?!

    • 35 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      Kadłuba STATKU który będzie zasilany energią elektryczną. STATKU a nie kadłuba!!! Polecam czytać dokładnie to co jest napisane.

      • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      ale jak to będzie miał kolor?>

      To je amelinium tego pomalujesz

      • 4 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

    więcej info (5)

    Co to dało, że akurat z aluminium zrobiony, a nie ze stali? Czy dla rekordu Guinnessa czy ma jakieś rozsądne wytłumaczenie?

    • 0 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      Jak się ładuje ciężkie akumulatory to trzeba jakoś masę statku zmniejszyć.

      • 1 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      (2)

      Kadłub znacznie lżejszy, brak korozji i odpada koszt malowania i dodatkowe setki kilo farby. Wszystko ma zmniejszyć koszta eksploatacji!!!

      • 1 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

        malowanie

        Wiele statków, szczególnie małych ma nadbudówki z aluminium. Maluje się.
        Korozja bardzo silna przy styku ze stalowymi elementami.
        Aluminiowe samoloty, też są malowane.

        • 0 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

        Z tym brakiem korozji to tak nie do końca raczej...

        • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przygotowania do wodowania aluminiowego statku

      aluminium

      no cóż statki ( a raczej kadłuby) tej wielkości z aluminium to rzadkość a zatem warto o tym napisać.

      • 3 0

  • To je amelinowe !!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane