- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (5 opinii)
- 2 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (73 opinie)
- 3 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (111 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (246 opinii)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (95 opinii)
Podpisano umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy dwutorową linią Wrzeszcz z Osową.
Będzie kosztować 760 mln zł i powstanie w dwa lata. Dziś podpisano umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - linii kolejowej, która połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem w Rębiechowie, oraz ułatwi dojazd do Trójmiasta od strony Kaszub.
Marszałek województwa pomorskiego nie krył swojej radości. - Jesteśmy szczęśliwi, że udało nam się zakończyć pracę nad częścią formalną inwestycji. To epokowa inwestycja nie tylko dla Trójmiasta, ale dla całego województwa. Skorzystają na niej setki tysięcy mieszkańców Pomorza - powiedział tuż przed podpisaniem umowy Mieczysław Struk.
Władze spółki PKM i wykonawca na razie nie wskazują terminu rozpoczęcia prac na budowie.
Wykonawca nie daje dużych szans na szybsze oddanie linii do użytku. - Mamy trochę mniej niż dwa lata, z realizacją musimy uporać się do 30 kwietnia 2015 r. Prace nie ruszą za kilka dni, w pierwszej kolejności musimy przejść przez proces uzgodnień z inwestorem w zakresie procesu inwestycyjnego. Postaramy się budować kolej z jak najmniejszą uciążliwością dla mieszkańców - zastrzega Dariusz Blocher, prezes Budimexu.
Przypominamy drogę władz samorządu województwa i urzędników do chwili podpisania umowy z wykonawcą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Od pierwszej poważnej deklaracji budowy Pomorskiej Kolej Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową, wypowiedzianej przez władze województwa pomorskiego, upłynęło pięć lat. W lutym 2008 r. marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, prezydent Sopotu Jacek Karnowski, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk wysłali list do ówczesnego Ministra Infrastruktury i Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie wpisania budowy PKM do unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
Prace nad dokumentacją nabrały tempa. W październiku 2008 r. marszałek województwa podpisał z firmą IVV Gmbh umowę na opracowanie studium wykonalności. Dokument był gotowy pół roku później, wytyczono w nim przebieg linii PKM.
Dokumentacja kolejowego przedsięwzięcia pierwotnie była realizowana z myślą o organizacji Euro 2012 w Gdańsku. Czas jednak pokazał, że trudno będzie zbudować kolej do chwili przyjazdu pierwszych kibiców. Co ciekawe kolejowa inwestycja wciąż jest realizowana w trybie specustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA - nie przeszkadza temu fakt, że zaraz minie rok od tego wydarzenia.
2009 i początek 2010 r. to czas dyskusji nad tym jak ma przebiegać i wyglądać PKM. Wśród opcji budowy linii było wykonanie: jednego toru dla spalinowych pociągów, dwóch torów dla dwusystemowego tramwaju i jednocześnie pociągu (w okolicach Brętowa), a także dwutorowej linii zelektryfikowanej. Ostatecznie wybrano trzecią opcję, choć na nią nie chciał się zgodzić Gdańsk, bowiem linia zabrałaby miejsce pod tramwaj.
W czerwcu 2010 r. została utworzona spółka samorządu województwa - Pomorska Kolej Metropolitalna. Jej prezesem został Krzysztof Rudziński, ówczesny dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Zadaniem nowej spółki było i nadal jest przeprowadzenie wieloletniego programu inwestycyjnego - budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który zakłada połączenie koleją nie tylko Wrzeszcza z Osową, ale także Trójmiasta z lotniskiem w Kosakowie, czy Bytowem na Kaszubach.
Dwa lata temu na przyszły teren budowy weszli saperzy, którzy nie tylko usunęli amunicję ukrytą pod ziemią, ale też natrafili na szczątki niemieckiego żołnierza. W międzyczasie spółka PKM opracowała raport środowiskowy i rozpoczęła procedurę pozyskiwania decyzji o środowiskowych warunkach inwestycji. W tamtym okresie wyłoniono też projektanta nowej linii - firmę Transprojekt Gdański - a także ustalono nazwy planowanych ośmiu stacji.
Wycinka drzew na trasie PKM.
Kolejny - 2012 - rok to okres pozyskiwania dalszych pozwoleń m.in. na budowę i pozyskiwania gruntów pod nową linię. W połowie ubiegłego roku do PKM trafił gotowy projekt linii, ale wtedy też okazało się, że PKM zleci budowę 18-kilometrowego torowiska, ale.. bez elektryfikacji. 29 czerwca ponadto został ogłoszony przetarg na wykonawcę nowej linii, zgłosiło się 19 wykonawców.
Pierwsze wyburzenia domów w świetle PKM.
Warto zaznaczyć, że tuż przed otwarciem linii w Gdańsku, ma być gotowa też stacja PKM Gdynia Karwiny. Będzie to węzeł przesiadkowy dla osób zmierzających do i z centrum Gdyni. Obecnie jest gotowa koncepcja dla tego przedsięwzięcia. Budowę stacji zleci spółka PKM, a dojazd ma zorganizować miasto Gdynia.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w tym m.in. wykup terenów, projekt, wycinka zieleni) kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Lwią część, bo 716 mln, pochłonie wykonawca - konsorcjum: Budimex i Ferrovial. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.
Miejsca
Opinie (215) 6 zablokowanych
-
2013-05-07 12:23
szkoda lasów :( (8)
tyle ładnych drzew pójdzie na zmarnowanie ...
- 52 101
-
2013-05-07 21:38
cała nadzieja że im ojro się z Brukseli skończą i...
przez kolejne zaniedbania znowu las wyrośnie
- 3 0
-
2013-05-07 14:02
Nie zmarnuje się :) (1)
Nie zmarnuje się, kupiliśmy sporo tego w dobrej cenie na opał, bez obaw :)
- 15 0
-
2013-05-07 21:36
Rychu !
W Bundesrepublik dobry geld bezalen za polskie lasy na opał, potem zarobisz jako pośrednik importera sztrumu z podberlińskiej elektrowni na paliwa ekologiczne
- 3 0
-
2013-05-07 17:22
(1)
...o jakim ty lesie myślisz o tej samosiejce co porastała ten nasyp lini kolejowej.
- 11 3
-
2013-05-07 19:17
Za Brętowem był las
- 2 2
-
2013-05-07 17:47
Już poszło:(
- 3 2
-
2013-05-07 12:30
To może zamieszkaj w lesie (1)
będziesz mógł wyć na księżyc
- 22 12
-
2013-05-07 12:47
c.d.
a co ma wspólnego moje miejsce zamieszkania do planowanej inwestycji, która pochłonie tyle zielonego obszaru. Sam sobie wyj do księżyca - może wpłyniesz na mniejszą ilość pasażerów tej linii.
- 7 25
-
2013-05-07 21:34
te kolejki beda tak puste jak stadion i po co to komu?
- 4 2
-
2013-05-07 15:18
780 mln podzielone na 18 km (1)
43 ,3 mln za jeden kilometr .
chyba spoko? nie znam się- 13 4
-
2013-05-07 21:15
Ok. Możesz iść jutro zdawac matematykę. Rozumiem, że przystanki i obiekty mostowe policzyłes w cenie metra bieżącego? Oczywiście nasypy uważasz, że sa do przeprofilowania. I tak własciwie to Wykonawca ma do ułożenia tylko podkłady z szynami. Rzeczywiście nie znasz się. Dla Twojej uproszczonej matematyki zmyślony przykład: ja zarabiam 10 000 "na rękę". Ty nie pracujesz i nie zarabiasz. Srednio mamy po 5000. Własciwie to nie masz na co narzekać :) Niektórzy nawet już Ci zazdroszczą ;)Pozdrawiam
- 3 1
-
2013-05-07 21:00
Tak na serio , nikt by tego nie budował gdyby to jego biznes był.
ale że kasa idzie z Polski i UE, tu kasa ta zrobi trochę ruchu i parę złoty wpadnie chłopakom z regionu no to ok.
Niech będzie.
Szkoda tylko , że to spartolili do tego stopnia , że nawet atrakcji turystycznej z tego nie będzie... a szkoda. / Ekrany zasłaniające krajobraz , kolej spalinowa a nie ciuchcia /!/ itd.- 3 0
-
2013-05-07 20:09
ehhhhh
a jak idzie wiercenie tunelu? miało ruszyć "na dniach" jakiś miesiąc temu
- 4 0
-
2013-05-07 20:04
strasznie duzy ten samolot na mapie (Przebieg linii PKM w Gdańsku.)
musi miec dobrze ponad kilometr! To musi byc nowy dzambodzet od bejinga.
- 0 2
-
2013-05-07 19:55
to premia już jest
- 1 0
-
2013-05-07 19:54
Ta Budują
zobaczycie że będzie jakaś afera z kasą (jak zawsze)
- 2 0
-
2013-05-07 19:40
W zalożeniach i projektach piękne!
Ktos sie ladnie kolejkami bawi !
nie musicie Budyniowi dziekowac to nie jego zasługa!
jak bedzie zycie pokaże....w tej chwili widać ,że glowna role ma pełnić dla pasażerów lotniska...od osiedli jakośdaleko i nie po drodze z Wrzeszcza na Matarnie szybciej autobusem!- 3 0
-
2013-05-07 19:38
to będzie prawie jak przed II Wojną Światową
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.