- 1 Dzwonią i straszą wysokimi cenami energii (83 opinie)
- 2 Rozpoczęto budowę promu dla Norwegów (59 opinii)
- 3 Zmiany w Grupie Baltic. Jest nowy zarząd (47 opinii)
- 4 Będzie bon energetyczny i zamrożone ceny (183 opinie)
- 5 4500 zł dla każdego? Płaca minimalna będzie rosła (227 opinii)
- 6 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (232 opinie)
Podpisano umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy dwutorową linią Wrzeszcz z Osową.
Będzie kosztować 760 mln zł i powstanie w dwa lata. Dziś podpisano umowę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - linii kolejowej, która połączy Gdańsk i Gdynię z lotniskiem w Rębiechowie, oraz ułatwi dojazd do Trójmiasta od strony Kaszub.
Marszałek województwa pomorskiego nie krył swojej radości. - Jesteśmy szczęśliwi, że udało nam się zakończyć pracę nad częścią formalną inwestycji. To epokowa inwestycja nie tylko dla Trójmiasta, ale dla całego województwa. Skorzystają na niej setki tysięcy mieszkańców Pomorza - powiedział tuż przed podpisaniem umowy Mieczysław Struk.
Władze spółki PKM i wykonawca na razie nie wskazują terminu rozpoczęcia prac na budowie.
Wykonawca nie daje dużych szans na szybsze oddanie linii do użytku. - Mamy trochę mniej niż dwa lata, z realizacją musimy uporać się do 30 kwietnia 2015 r. Prace nie ruszą za kilka dni, w pierwszej kolejności musimy przejść przez proces uzgodnień z inwestorem w zakresie procesu inwestycyjnego. Postaramy się budować kolej z jak najmniejszą uciążliwością dla mieszkańców - zastrzega Dariusz Blocher, prezes Budimexu.
Przypominamy drogę władz samorządu województwa i urzędników do chwili podpisania umowy z wykonawcą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Od pierwszej poważnej deklaracji budowy Pomorskiej Kolej Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową, wypowiedzianej przez władze województwa pomorskiego, upłynęło pięć lat. W lutym 2008 r. marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, prezydent Sopotu Jacek Karnowski, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk wysłali list do ówczesnego Ministra Infrastruktury i Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie wpisania budowy PKM do unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
Prace nad dokumentacją nabrały tempa. W październiku 2008 r. marszałek województwa podpisał z firmą IVV Gmbh umowę na opracowanie studium wykonalności. Dokument był gotowy pół roku później, wytyczono w nim przebieg linii PKM.
Dokumentacja kolejowego przedsięwzięcia pierwotnie była realizowana z myślą o organizacji Euro 2012 w Gdańsku. Czas jednak pokazał, że trudno będzie zbudować kolej do chwili przyjazdu pierwszych kibiców. Co ciekawe kolejowa inwestycja wciąż jest realizowana w trybie specustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA - nie przeszkadza temu fakt, że zaraz minie rok od tego wydarzenia.
2009 i początek 2010 r. to czas dyskusji nad tym jak ma przebiegać i wyglądać PKM. Wśród opcji budowy linii było wykonanie: jednego toru dla spalinowych pociągów, dwóch torów dla dwusystemowego tramwaju i jednocześnie pociągu (w okolicach Brętowa), a także dwutorowej linii zelektryfikowanej. Ostatecznie wybrano trzecią opcję, choć na nią nie chciał się zgodzić Gdańsk, bowiem linia zabrałaby miejsce pod tramwaj.
W czerwcu 2010 r. została utworzona spółka samorządu województwa - Pomorska Kolej Metropolitalna. Jej prezesem został Krzysztof Rudziński, ówczesny dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Zadaniem nowej spółki było i nadal jest przeprowadzenie wieloletniego programu inwestycyjnego - budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który zakłada połączenie koleją nie tylko Wrzeszcza z Osową, ale także Trójmiasta z lotniskiem w Kosakowie, czy Bytowem na Kaszubach.
Dwa lata temu na przyszły teren budowy weszli saperzy, którzy nie tylko usunęli amunicję ukrytą pod ziemią, ale też natrafili na szczątki niemieckiego żołnierza. W międzyczasie spółka PKM opracowała raport środowiskowy i rozpoczęła procedurę pozyskiwania decyzji o środowiskowych warunkach inwestycji. W tamtym okresie wyłoniono też projektanta nowej linii - firmę Transprojekt Gdański - a także ustalono nazwy planowanych ośmiu stacji.
Wycinka drzew na trasie PKM.
Kolejny - 2012 - rok to okres pozyskiwania dalszych pozwoleń m.in. na budowę i pozyskiwania gruntów pod nową linię. W połowie ubiegłego roku do PKM trafił gotowy projekt linii, ale wtedy też okazało się, że PKM zleci budowę 18-kilometrowego torowiska, ale.. bez elektryfikacji. 29 czerwca ponadto został ogłoszony przetarg na wykonawcę nowej linii, zgłosiło się 19 wykonawców.
Pierwsze wyburzenia domów w świetle PKM.
Warto zaznaczyć, że tuż przed otwarciem linii w Gdańsku, ma być gotowa też stacja PKM Gdynia Karwiny. Będzie to węzeł przesiadkowy dla osób zmierzających do i z centrum Gdyni. Obecnie jest gotowa koncepcja dla tego przedsięwzięcia. Budowę stacji zleci spółka PKM, a dojazd ma zorganizować miasto Gdynia.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w tym m.in. wykup terenów, projekt, wycinka zieleni) kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Lwią część, bo 716 mln, pochłonie wykonawca - konsorcjum: Budimex i Ferrovial. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.
Miejsca
Opinie (215) 6 zablokowanych
-
2013-05-07 19:25
Bilety (1)
Jeszcze jeden przewoźnik w Trójmieście. ZKM, ZTM, SKM, PKM?Ile tych biletów trzeba kupić?
- 5 0
-
2013-05-07 23:02
i jeszcze MZKZG, ktory zamiast polaczyc wszystkie w jednym, dodal do tego stada swoje bilety
obcy u nas dostają zawrotu glowy...- 0 0
-
2013-05-07 19:36
miało być na łełro 2012 a będzie na 2016
może
- 1 0
-
2013-05-07 19:38
to będzie prawie jak przed II Wojną Światową
- 4 0
-
2013-05-07 19:40
W zalożeniach i projektach piękne!
Ktos sie ladnie kolejkami bawi !
nie musicie Budyniowi dziekowac to nie jego zasługa!
jak bedzie zycie pokaże....w tej chwili widać ,że glowna role ma pełnić dla pasażerów lotniska...od osiedli jakośdaleko i nie po drodze z Wrzeszcza na Matarnie szybciej autobusem!- 3 0
-
2013-05-07 19:50
przez łąki przez pola (2)
patrze na to ze smutkiem, przystanki z dala wielkich osiedli, gdzieś w laskach, na niezamieszkanym terenie. szkoda jak sie okaże za pare lat, że zamkną tętrase, bo okaże się nierentowna. Świetna koncepcja, ale przystanki zlokalizowane chyba przez osoby wogóle nie znających miasta i jego realiów
- 3 3
-
2013-05-08 08:15
Gdzie tam są pola? (1)
Która stacja jest daleko od jakiegokolwiek osiedla? Poza stacją Banino oczywiście, bo w tym wypadku to akurat fakt.
- 0 0
-
2013-05-08 09:06
Ola obejżała mapę google
Ale nie rozumie, że zdjęcia są nie aktualne bo z 2011, a obecnie tam powstała taka ilość osiedli, że mapa wygląda zupełnie inaczej.
Wygląda na to, że to Ola w ogóle nie zna miasta.- 0 0
-
2013-05-07 19:54
Ta Budują
zobaczycie że będzie jakaś afera z kasą (jak zawsze)
- 2 0
-
2013-05-07 19:55
to premia już jest
- 1 0
-
2013-05-07 19:56
Panie redaktorze! (1)
"oraz ułatwi dojazd do Trójmiasta od strony Kaszub" Pytam się co to za stwierdzenie? A gdańsk to niby co jest? Wielkopolską, czy jak? Bo o ile dobrze pamiętam i widzę co dzień, to Gdańsk to stolica kaszub, więc jak można dojeżdżać z kaszub do kaszub? Może jakieś inne określenie?
- 3 4
-
2013-05-08 13:55
Solica???
Jak Gdańsk jest stolicą Kaszub, to chyba tylko TACY jak Ty KASZUBI w nim mieszkają... Ciekawe czego stolicą jeszcze okaże się Gdańsk...?
- 1 1
-
2013-05-07 20:04
strasznie duzy ten samolot na mapie (Przebieg linii PKM w Gdańsku.)
musi miec dobrze ponad kilometr! To musi byc nowy dzambodzet od bejinga.
- 0 2
-
2013-05-07 20:09
ehhhhh
a jak idzie wiercenie tunelu? miało ruszyć "na dniach" jakiś miesiąc temu
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.