• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie porty zamknięte dla rosyjskich statków? Resort infrastruktury analizuje

Wioletta Kakowska-Mehring
2 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czy powinniśmy odesłać "naszych" Ukraińców?
Resort infrastruktury poprosił o informacje, jak ewentualne restrykcje wpłynęłyby na wyniki trójmiejskich portów. Resort infrastruktury poprosił o informacje, jak ewentualne restrykcje wpłynęłyby na wyniki trójmiejskich portów.

Resort infrastruktury rozważa zamknięcie polskich portów dla statków pływających pod rosyjską banderą, zarejestrowanych w Rosji, będących własnością Rosjan lub przez nich kontrolowanych - dowiedzieliśmy się nieoficjalnie. Takie rozwiązanie zastosowały już władze Wielkiej Brytanii, zapowiada Kanada i rozważa Unia Europejska. Z kolei armatorzy kontenerowi wstrzymują kontenerowce płynące do Rosji.



Czy zamknięcie portów dla rosyjskich statków może być dotkliwą sankcją?

Według naszych informacji porty morskie zostały już poproszone przez resort infrastruktury o przeanalizowanie sytuacji. Chodzi o odcięcie statków rosyjskich od polskich portów. Resort poprosił o informacje, ile statków rosyjskich lub powiązanych z tym krajem bywa w naszych portach i jak ewentualne restrykcje wpłynęłyby na wyniki portów.

Na ile ta decyzja utrudniłaby przeładunki w portach? Ile wpływa takich jednostek?

- Obecna sytuacja geopolityczna i dramatyczna sytuacja w jakiej znajdują się obywatele Ukrainy, jest wydarzeniem bez precedensu. Wszelkie decyzje związane ewentualnym ograniczeniem ruchu statków są podejmowane przez administrację rządową. Stanowimy część infrastruktury o strategicznym znaczeniu dla gospodarki kraju, dlatego na tym etapie nie udzielamy komentarza - powiedziała nam Anna Drozd, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Jak podała dziś agencja Reuters, powołując się na źródła w Brukseli, również państwa Wspólnoty rozważają wprowadzenie zakazu zawijania rosyjskich statków do unijnych portów. Celem tego posunięcia jest dalsze zaostrzenie ograniczeń w ruchu morskim po zamknięciu dla Rosji przestrzeni powietrznej.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, że w sprawie zamknięcia portów Europy dla Rosji są prowadzone konsultacje wewnątrz-unijne, przede wszystkim rozmawia na ten temat premier Mateusz Morawiecki.

Blokadę już wprowadziła Wielka Brytania. W poniedziałek, 28 lutego, brytyjski minister transportu Grant Shapps poinstruował władze portów w kraju, by nie wpuszczały żadnych statków powiązanych z Rosją. W specjalnym okólniku Departament Transportu prosi porty brytyjskie o nieudzielanie dostępu żadnym statkom, które:
  • należą do/są kontrolowane albo eksploatowane przez jakąkolwiek osobę związaną z Rosją,
  • należą do/są kontrolowane albo eksploatowane przez tzw. "wskazane osoby" (designated persons; chodzi o osoby figurujące na listach sankcyjnych),
  • noszące banderę rosyjską i/lub które są zarejestrowane w Rosji.

Zamknięcie portów już w tym tygodniu zapowiedziały władze Kanady.

W odpowiedzi na zachodnie sankcje przeciw Rosji, która zaatakowała Ukrainę, zareagowali też armatorzy kontenerowi - Maersk, Ocean Network Express (ONE) z siedzibą w Singapurze, niemiecki Hapag Lloyd oraz szwajcarska grupa żeglugowa MSC.

- Z powodu bezpośredniego i pośredniego wpływu sankcji na stabilność i bezpieczeństwo naszej działalności nowe zamówienia Maersk (...) z i do Rosji zostają czasowo wstrzymane - poinformowało duńskie przedsiębiorstwo, światowy potentat żeglugi kontenerowej. Zawieszenie nie będzie dotyczyć przesyłek żywności, pomocy humanitarnej i medycznej.
Jak podała agencja Reuters, Maersk posiada 31 proc. udziałów w rosyjskim operatorze portowym Global Ports, który zarządza sześcioma terminalami w Rosji i dwoma w Finlandii. Udziałowcami Global Ports są również rosyjski państwowy koncern nuklearny Rosatom oraz rosyjski biznesmen Sergey Shiskarev.

Wszyscy z tych armatorów bywają lub stale korzystają też z trójmiejskich portów. Regularne połączenia z zawinięciami do portów rosyjskich (Kaliningrad, Ust Ługa, St. Petersburg) stanowią znaczącą część serwisów dowozowych, czyli feederowych, i żeglugi bliskiego zasięgu obsługiwanych przez DCT.
11:29 9 MARCA 22 (aktualizacjaakt. 14:20)

DCT współpracuje z Rosją (48 opinii)

w chwili obecnej trwa rozładunek i załadunek statku u rosyjskiego armatora, Gdynia odmówiła współpracy, a Gdańsk się podjął, widomość bezpośrednio od pracowników Trwają prace w chwili obecnej
w chwili obecnej trwa rozładunek i załadunek statku u rosyjskiego armatora, Gdynia odmówiła współpracy, a Gdańsk się podjął, widomość bezpośrednio od pracowników Trwają prace w chwili obecnej

Miejsca

Opinie (224) ponad 10 zablokowanych

  • Wy chyba nie macie , nie. napewno nie macie pojecia o potedze Rosji (5)

    Te wasze porty DWA i te kilka statkow strasznie kopnie Rosje szczegolnie ze 100 razy wiecej idzie do Chin i Indii in nawet do USA !!! TAk!!! przez Emiraty. Te wasze napinanie miesni sie skonczy WOJNA w Euopie i dopiero wtedy otworzycie galy , ale bedzie juz za pozno ,bo Rosja przyparta do muru sie nie cofnie przed Nuclear...jeszcze bedziecie nienawidziec Zelenskiego za rozpoczecie wojny w europie jak bedzxiecie umierac w PL.

    • 3 10

    • Wania, to Ukraina was zaatakowała i ich wojska stoją pod Moskwą?

      Cholerka, nie wiedziałem :D

      Ps - już atomem grozisz, jak twój szalony wódz?
      Czyli jest z wami cienko.

      • 4 1

    • (2)

      Jak się wszyscy na świecie zmobilizują to szybko ta potęga się rozleci i upadnie i już się nie podniesie

      • 5 0

      • Najwyższy czas. (1)

        Zgnile pseudoumperium putina musi upaść.

        • 4 0

        • jesli to pseudoimperium, to co sie tak podniecasz?

          • 1 1

    • Kolos na glinianych nogach ciągle nawala ony od picia bimbru

      • 0 0

  • 20%. (1)

    W/g tego sondażu 20% rozsądnych głosów. Rosja to wielki rynek zbytu dla naszej gospodarki, to my będziemy się na nich w przyszłości bogacić.

    • 4 8

    • Dalej będą rynkiem zbytu i do tego tanią siłą roboczą. Oczywiście ci którzy przeżyją. Do tego prowadzi ich putin.

      A oni wciąż ślepo za nim idą, jak kiedyś za stalinem. Prosto pod kule, że się tak wyrażę, choć wiadomo że nie tylko kule im grożą.

      • 1 1

  • Tylko glupole nie narzekajcie znowu, ze sa podwyzki, ok?

    • 3 2

  • (3)

    ludzie! a wegiel czym z rosji sprowadzimy??mateuszek dopiero mysli jak wegiel rosyjaki tranzytem przez australie sprowadzic,a to potrwa!!

    • 2 4

    • (1)

      Mamy swój węgiel. Przy dofinansowaniu z UE to możemy go wygrzebywać na powierzchnię tak jak ruscy swój.

      • 1 0

      • wygrzebywac to mozemy samodzielnie

        Z dofinansowaniem powinnismy go uplynniac lub gazyfikowac. Technologie sa ale kosztuja...

        • 0 0

    • nie musi wymyślać, bo z Australii kupujemy (podmioty gospodarcze na terenie Polski) spore ilości

      To niezły interes, bo to tani węgiel kamienny pozyskiwany odkrywkowo. Nie muszą utrzymywać kopalni głębinowych, więc koszta znacząco niższe.

      "czym z rosji sprowadzimy"
      Raczej nie drogą morską. Po to wybudowano linię szerokotorową do samej Huty Katowice. Ma 400km i pracuje głównie dla Acelor. Który również sprowadza węgiel drogą morską. Ale nie z Rosji.

      • 3 0

  • oczywiście, że nie zamykać (6)

    jeśli zamknął lub ograniczą przepływ rurociągiem przyjażń, wszystko pójdzie przez morze. A port i tak w 100% nie przerobi takiego wolumenu by dla Kowalskiego starczyło na tankowanie raz w miesiącu. A jak nie będzie miał Kowlaski to i nie będą miały firmy duże, średnie, małe a wiadomo jak to się skończy. Wszyscy to odczujemy. Restrykcje jak najbardziej ale z głową. Od Rosji nie odseparujemy się w 100%; jakbyśmy chcieli.

    • 6 2

    • (5)

      Oczywiście że zamknąć bo większość państw na świecie właśnie zablokuje dla nich porty i stocznie. Pewnie przyjmą ich w Korei Płd., Chinach i niektórych portach w Afryce. Reszta banicja na kacapow aby się udusili we własny sosie aż dojdzie tam do buntu i przewrotu dlatego trzeba do tego doprowadzić mega sankcjami uznającymi kontakt ze światem.

      • 2 0

      • jak chcesz zatem żyć, (1)

        • 0 2

        • Żyć tak by ich izolować i konfiskować im pieniądze by wracali do swego kraju z niczym. Także stopniowo zwalniać ruskich z pracy jaka wykonują na zachodzie i np. u armatorów innych bander. Całe społeczeństwo musi odczuć banicję.

          • 2 0

      • nie zgadzam się, (2)

        jak najbardziej jestem za restrykcjami, ale to spowoduje ze jako Państwo stracimy płynność; a to bedzie się działo z kiedy zakończymy import z rosji i ni etylko ropy ale też napędu

        • 2 2

        • (1)

          Myśl o tym że oni prędzej stracą płynność finansową niż my. My to także inne państwa a oni zostaną sami z izolowani i otoczeni przez wszystkich z każdej strony. Trzeba Rosję osączyć jak nigdy dotąd i piętnować ruskich w każdym kraju.

          • 2 0

          • Nie zdajesz sobie sprawy z tego, że, jeśli ktoś ich odpowiednio przekona, że to wina Europy, wzmocni ich to, da im siłę, by to wytrzymać. Tam do dzisiaj istnieje kult Stalina, mimo tego, że wiadamo im, jakie zbrodnie zostały popełnione. Są jednak dumni, że byli mocarstwem i chcą do tego wrócić.

            • 1 2

  • Dzisiaj rosyjska bandera

    Jest jak bandera piracka. Wszystko.

    • 2 2

  • Piętnować Rosjan tak jako oni nas kiedyś a teraz ukraincow chcą unicestwić.

    • 3 2

  • (1)

    Ruscy są już skonczeni globalnie. Nikt z nimi handlował nie będzie i interesów robił. No może Korea Płd i Chiny na ograniczonych zasadach. Reszta świata nałoży banicję i blokadę na Rosję aż swolocz upadanie i pogibnie.

    • 4 4

    • Bądź realistą. "Pecunia non olet".

      • 3 0

  • pływaja pod obca bandera np. Bermudy

    • 0 0

  • co robią ruskie statki w Gdańskiej Stoczni Remontowej ??? (1)

    wynocha!

    • 4 2

    • jak to co robia?!

      Zostawiaja kasiore...

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane