• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie porty zamknięte dla rosyjskich statków? Resort infrastruktury analizuje

Wioletta Kakowska-Mehring
2 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czy powinniśmy odesłać "naszych" Ukraińców?
Resort infrastruktury poprosił o informacje, jak ewentualne restrykcje wpłynęłyby na wyniki trójmiejskich portów. Resort infrastruktury poprosił o informacje, jak ewentualne restrykcje wpłynęłyby na wyniki trójmiejskich portów.

Resort infrastruktury rozważa zamknięcie polskich portów dla statków pływających pod rosyjską banderą, zarejestrowanych w Rosji, będących własnością Rosjan lub przez nich kontrolowanych - dowiedzieliśmy się nieoficjalnie. Takie rozwiązanie zastosowały już władze Wielkiej Brytanii, zapowiada Kanada i rozważa Unia Europejska. Z kolei armatorzy kontenerowi wstrzymują kontenerowce płynące do Rosji.



Czy zamknięcie portów dla rosyjskich statków może być dotkliwą sankcją?

Według naszych informacji porty morskie zostały już poproszone przez resort infrastruktury o przeanalizowanie sytuacji. Chodzi o odcięcie statków rosyjskich od polskich portów. Resort poprosił o informacje, ile statków rosyjskich lub powiązanych z tym krajem bywa w naszych portach i jak ewentualne restrykcje wpłynęłyby na wyniki portów.

Na ile ta decyzja utrudniłaby przeładunki w portach? Ile wpływa takich jednostek?

- Obecna sytuacja geopolityczna i dramatyczna sytuacja w jakiej znajdują się obywatele Ukrainy, jest wydarzeniem bez precedensu. Wszelkie decyzje związane ewentualnym ograniczeniem ruchu statków są podejmowane przez administrację rządową. Stanowimy część infrastruktury o strategicznym znaczeniu dla gospodarki kraju, dlatego na tym etapie nie udzielamy komentarza - powiedziała nam Anna Drozd, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Jak podała dziś agencja Reuters, powołując się na źródła w Brukseli, również państwa Wspólnoty rozważają wprowadzenie zakazu zawijania rosyjskich statków do unijnych portów. Celem tego posunięcia jest dalsze zaostrzenie ograniczeń w ruchu morskim po zamknięciu dla Rosji przestrzeni powietrznej.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, że w sprawie zamknięcia portów Europy dla Rosji są prowadzone konsultacje wewnątrz-unijne, przede wszystkim rozmawia na ten temat premier Mateusz Morawiecki.

Blokadę już wprowadziła Wielka Brytania. W poniedziałek, 28 lutego, brytyjski minister transportu Grant Shapps poinstruował władze portów w kraju, by nie wpuszczały żadnych statków powiązanych z Rosją. W specjalnym okólniku Departament Transportu prosi porty brytyjskie o nieudzielanie dostępu żadnym statkom, które:
  • należą do/są kontrolowane albo eksploatowane przez jakąkolwiek osobę związaną z Rosją,
  • należą do/są kontrolowane albo eksploatowane przez tzw. "wskazane osoby" (designated persons; chodzi o osoby figurujące na listach sankcyjnych),
  • noszące banderę rosyjską i/lub które są zarejestrowane w Rosji.

Zamknięcie portów już w tym tygodniu zapowiedziały władze Kanady.

W odpowiedzi na zachodnie sankcje przeciw Rosji, która zaatakowała Ukrainę, zareagowali też armatorzy kontenerowi - Maersk, Ocean Network Express (ONE) z siedzibą w Singapurze, niemiecki Hapag Lloyd oraz szwajcarska grupa żeglugowa MSC.

- Z powodu bezpośredniego i pośredniego wpływu sankcji na stabilność i bezpieczeństwo naszej działalności nowe zamówienia Maersk (...) z i do Rosji zostają czasowo wstrzymane - poinformowało duńskie przedsiębiorstwo, światowy potentat żeglugi kontenerowej. Zawieszenie nie będzie dotyczyć przesyłek żywności, pomocy humanitarnej i medycznej.
Jak podała agencja Reuters, Maersk posiada 31 proc. udziałów w rosyjskim operatorze portowym Global Ports, który zarządza sześcioma terminalami w Rosji i dwoma w Finlandii. Udziałowcami Global Ports są również rosyjski państwowy koncern nuklearny Rosatom oraz rosyjski biznesmen Sergey Shiskarev.

Wszyscy z tych armatorów bywają lub stale korzystają też z trójmiejskich portów. Regularne połączenia z zawinięciami do portów rosyjskich (Kaliningrad, Ust Ługa, St. Petersburg) stanowią znaczącą część serwisów dowozowych, czyli feederowych, i żeglugi bliskiego zasięgu obsługiwanych przez DCT.
11:29 9 MARCA 22 (aktualizacjaakt. 14:20)

DCT współpracuje z Rosją (48 opinii)

w chwili obecnej trwa rozładunek i załadunek statku u rosyjskiego armatora, Gdynia odmówiła współpracy, a Gdańsk się podjął, widomość bezpośrednio od pracowników Trwają prace w chwili obecnej
w chwili obecnej trwa rozładunek i załadunek statku u rosyjskiego armatora, Gdynia odmówiła współpracy, a Gdańsk się podjął, widomość bezpośrednio od pracowników Trwają prace w chwili obecnej

Miejsca

Opinie (224) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Juz raz z powodu Ukrainy nie wpuszczonu zaglowca Seedov do Gdyni. I co? Poplynął do Rostocku i tam przyjeto go z wszystkimi honorami. ot d...a Polska

    • 3 3

    • Niech teraz spróbuje gdzieś wpłynąć. (1)

      Zostanie zajęty na poczet długów putina.

      • 3 0

      • Ruska krypa zostanie zatopiona w pierwszym porcie do którego wpłynie.

        • 1 0

  • Chyba kiepski pomysł

    No to, jak nie będzie węgla to nie będzie ciepła i prądu, a wtedy może zmienicie zdanie bo zima jeszcze się nie skończyła.

    • 0 3

  • A po co znak zapytania? Zamykać!

    • 1 0

  • nie pamiętam

    aby padło słowo potępienia podczas ataków armii ukraińskiej wschodnich rejonów zamieszkałych przez obywateli ukrainy określającymi sie jako rosjanie..
    czyżbym rozmijał sie z prawdą..

    • 0 1

  • a klos widzial rosyjskie statki (2)

    W naszych portach.?

    • 3 1

    • i to jest właśnie dobre pytanie (1)

      artykuł byłby ciekawszy gdyby dziennikarka zadała sobie trudu napisać ile w ogóle rosyjskich statków zawinęło do polskich portów np. w ubiegłym roku. I odpowiedź może mocno zdziwić;

      • 3 0

      • nie zdziwi

        Jesli ma sie swiadomosc, ze polowa obrotow handlowych na Baltyku nalezy do Rosji, cwiartka do Szwecji a reszta...
        ...nalezy do reszty.

        • 2 1

  • (2)

    Ruska holota już w 1920 chciała zawładnąć swiatem.Pokazalismy wtedy gdzie miejsce bydła,pokażemy teraz

    • 2 1

    • szabelką , szabelką

      pokaż,pokaż

      • 2 0

    • Napoleon zaspany już na koniu?

      • 1 0

  • Odseparować bydło od świata a samo wyzdycha.Albo się pozabija.

    • 2 1

  • Matros (1)

    Bardzo wielu rosjan pracuje pod obcą flagą takich jak NIS tj 2 rejestr norweski czy GIS niemiecki 2 rejestr. Te statki pracuja w Europie , wpywaja do Norweskich fiordów czy do Europejskich portów. Na 100 % co niektórzy składaja odpowiednie raporty rosyjskim słuzbą. Nalezy wykluczyc rosyjskie załogi z rynku żeglugowego i to natychmiast !!!!!

    • 4 1

    • Że jakie raporty składają tym sluzbom. To jak wiesz coś więcej to napisz o czym kacapy donoszą do Moskwy na swoich pracodawców.

      • 0 0

  • Sankcje i ograniczenia na każdym polu (1)

    Nie ma innego wyjścia. Nie wiem co ambasadorzy, konsulowie i personel dyplomatyczny UE i USA robi jeszcz w Rosji. Rozumiem, są bieżące sprawy wizowe paszportowe i inne losowe - zostawić po kilku urzędników technicznych i tyle.

    • 18 6

    • Mam wątpliwości

      Orban

      • 0 0

  • Porty

    Dzisiaj do Portu w Gdańsku płyną dwa Rosyjskie statki jestem ciekaw co będzie czy to tylko słowa

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane