• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk. Więcej kontenerów i węgla, mniej zbóż i paliw

VIK
23 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowy rok zaczął się ciekawie dla gdańskiego portu.  Do sieci stałych połączeń dołączył regularny serwis drobnicowy ze Stanami Zjednoczonymi armatora Spliethoff. Pierwszy statek przypłynął po jachty motorowe. Nowy rok zaczął się ciekawie dla gdańskiego portu.  Do sieci stałych połączeń dołączył regularny serwis drobnicowy ze Stanami Zjednoczonymi armatora Spliethoff. Pierwszy statek przypłynął po jachty motorowe.

Było 35,91 mln ton ładunków, jest 37,3 mln ton, czyli o blisko 4 proc. więcej niż w 2015 roku. Port Gdańsk pobił kolejny rekord i w ub. roku osiągnął szóstą pozycję na Bałtyku pod względem przeładunków ogółem. Było więcej drobnicy i węgla, ale mniej zbóż i paliw.



Największy udział w strukturze towarowej portu tym razem miały ładunki drobnicowe, które jeszcze w 2015 roku stanowiły niewiele ponad 30 proc. w całkowitym wolumenie ładunkowym Gdańska. Tym razem ich udział wzrósł do 39 proc., przewyższając po raz pierwszy w historii obroty paliwami płynnymi. Wszystko za sprawą bardzo wysokich przeładunków kontenerowych, które w ciągu minionych 12 miesięcy sięgnęły poziomu aż 1,3 mln TEU, tj. o 19 proc. więcej niż w roku 2015 roku. W ujęciu tonażowym dynamika obrotów kontenerowych była wyższa o 25 proc. w stosunku do roku 2015.

Ubiegły rok był piątym z kolei, kiedy Port Gdańsk umocnił swoją drugą lokatę na akwenie bałtyckim pod względem obrotów kontenerowych. Na początku, tj. w roku 2012, kiedy po raz pierwszy Gdańsk uplasował się na pozycji wicelidera rankingu, od największego portu kontenerowego na tym akwenie - Portu St. Petersburg - dzieliło go aż 1,6 mln TEU. Tymczasem w 2015 roku dystans ten stopniał już do poziomu 623 tys. TEU, by ostatecznie w minionym roku osiągnąć różnicę na poziomie zaledwie 445 tysięcy TEU.

Łącznie w 2016 roku przy nabrzeżach gdańskiego portu obsłużono ponad 14,5 mln ton ładunków drobnicowych, czyli o 23 proc. więcej niż w roku 2015.

Ładunki ogółem w Porcie Gdańsk (w mln ton). Ładunki ogółem w Porcie Gdańsk (w mln ton).

Spadek zanotowano w grupie paliw płynnych. Wynik na poziomie 13 mln ton jest co prawda o blisko 13 proc. gorszy niż w roku 2015, niemniej jednak taki rezultat jest po roku 2015 i 2010, trzecim najlepszym wynikiem ostatniej dekady w tej grupie towarowej. Rok 2016 był również wyjątkowym okresem wyraźnie obrazującym zmiany w przeładunkach ropy. W 2015 roku relacja ropy importowej w stosunku do eksportowej wynosiła 97 proc. do 3 proc., tymczasem w ub. roku stosunek ten wynosił już 85 proc. do 15 proc., a to głównie za sprawą funkcjonujących tu nowo zbudowanych zbiorników PERN, które przywróciły w porcie tranzyt ropy w relacji eksportowej.

Mniej o 21 proc. było też zbóż, których poziom ostatecznie zamknął się wynikiem 1,15 mln ton. Głównym winowajcą był tu ponad 60-procentowy spadek przeładunków śruty, która jeszcze w 2015 roku stanowiła aż 40 proc. w strukturze obrotów zbożem w Gdańsku. Na szczęście spadek ten skutecznie zrekompensowany został 25-procentowym wzrostem przeładunków pszenicy oraz 113-procentowym wzrostem eksportu kukurydzy.

Na szczególną uwagę zasługuje za to przeładunek węgla, który przekroczył nieosiągalny w ciągu ostatnich lat poziom 5 mln ton (13 proc. wzrostu w stosunku do 2015 roku). Ostatni najlepszy w tym względzie wynik zanotowano przed 12 laty, kiedy w roku 2005 w Gdańsku przeładowano blisko 7 mln ton węgla. Odtąd w porcie przeładunki w tej grupie towarowej były bardzo nierównomierne i oscylowały w granicach od 1 mln ton w roku 2008 do 4,6 mln w roku 2013. Zasadniczej zmianie uległ także kierunek handlu tym surowcem. O ile w roku 2015 dominującą relacją był eksport węgla i koksu, który stanowił wówczas 57 proc. w strukturze przeładunków grupy, o tyle w minionym roku wynosił jedynie 38 proc.

Bardzo dobre rezultaty przeładunkowe uzyskano w ciągu minionych 12 miesięcy również w grupie tzw. innych ładunków masowych, których łącznie przy nabrzeżach portowych przeładowano 3,5 mln ton (bez rudy), tj. o 4 proc. więcej niż przed rokiem. Niemal połowę stanowił przeładunek kruszyw, który w minionym roku wyniósł 1,66 mln ton. Zanotowano także blisko pół miliona ton siarki granulowanej oraz niespełna 200 tys. ton skalenia. Charakterystycznym dla ubiegłego roku był natomiast duży, bo ponad 70-procentowy wzrost przeładunku sody, której w zakończonym niedawno roku obsłużono łącznie 280 tys. ton. Wzrósł też do 200 tys. ton przeładunek rudy.


Miniony rok to również pierwszy od dwóch lat okres, w którym dało się zauważyć wzrost udziału eksportu w obrotach ładunkowych portu. Zarówno w roku 2014, jak i 2015 w Gdańsku stosunek eksportu do importu wynosił 39 proc. względem 61 proc., tymczasem w minionym roku przeładunki w relacji eksportowej stanowiły już ponad 41 proc.

W ubiegłym roku do Gdańskiego portu przypływały też większe statki. Jeszcze w roku 2015 średnia wielkość jednostek zawijających do portu w celach handlowych wynosiła 16.910 GT tymczasem w roku minionym średnia ich wielkość wzrosła o kolejne 8 proc. i wynosiła 18.304 GT. To w ciągu dekady aż 123-procentowy wzrost wielkości jednostek handlowych.

Nowy rok też zaczął się ciekawie dla gdańskiego portu. Do sieci stałych połączeń dołączył regularny serwis drobnicowy ze Stanami Zjednoczonymi armatora Spliethoff, będącego czołowym przewoźnikiem morskim specjalizującym się m.in. w transporcie ładunków drobnicowych, ale także ładunków typu project cargo oraz heavy lifts. Statki z częstotliwością co najmniej raz na miesiąc wyruszać będą z Gdańska do Stanów Zjednoczonych, zawijając kolejno do takich portów jak Antwerpia, Baltimore, Jacksonville, Nowy Orlean, Houston. Opcjonalnie po drodze odwiedzać będą również porty wschodniego wybrzeża Meksyku.

Kwestie agencyjne w ramach nowo utworzonej linii leżeć będą w gestii firmy Transfennica należącej do grupy Spliethoff. Jak deklaruje armator, serwis obsługiwać będzie w Gdańsku drobnicę konwencjonalną, ale także realizować będzie tzw. dostawy inwestycyjne, opcjonalnie przewóz kontenerów. W ub. tygodniu statek zabrał z portu luksusowe jachty motorowe produkowane przez pomorską stocznię będącą jednym z wiodących producentów jachtów luksusowych w Europie. Jachty przybyły do portu barkami, z których załadowane zostały na statek i przetransportowane drogą morską do portu West Palm Beach na Florydzie.
VIK

Miejsca

Opinie (32) 1 zablokowana

  • w Gdańsku rekordu a w Gdyni upadek portów. Jedyne co zyskaliśmy to przeładunki siarki:( (7)

    Kontenery i masowce uciekły do Gdańska. w 2018 ponoć nawet Stena ma uciec...

    • 49 7

    • Stena, ta ...

      ... od śmieci?

      • 3 5

    • Gdynia więcej statków obsługuje niż Gdańsk w skali roku (1)

      w Gdyni wszystko bym robili tylko juz miejsca nie ma dlatego jest gdansk

      spedytor

      • 4 13

      • Ciekawe którędy byś te towary wywiózł, bo chyba nie remontowana cały rok estakada kwiatkowskiego.

        • 2 0

    • jak nie pracujesz w branży to glupot nie wypisuj..... a ze DCT jest to malo kogo w brazy interesuje !

      • 1 5

    • W przejście Steny nie za bardzo wierzę (1)

      Czemu, bo nie mamy aż tyle miejsca aby w prosty sposób przyjąć stenę i do tego zaoferować coś więcej niż ma w Gdyni.
      Bo niby gdzie miałaby się pojawić? Tam gdzie polferries ? Nie sądzę, tam nie ma tyle miejsca aby obsłużyć regularne 3 kursy codziennie.
      Jeżeli nie tam to gdzie, bo jakoś nie mogę miejsca znaleźć.
      Do tego brakuje nam zaplecza jakie stena ma obecnie w Gdyni,

      • 2 2

      • przy westerplatte, tam gdzie chodzily do kopenhagi

        • 1 0

    • napisał troll, który ogłasza upadek portu i Gdyni w co drugim komentarzu. Wiarygodność godna ś.p. Andrzeja Leppera.

      • 0 3

  • No czad, że trujący węgiel przeładowują z importu w jeszcze większej ilości. (3)

    To działanie sprzeczne z każdą racją stanu, zarówno tą polityczną, bo przecież pis lansuje polski węgiel, jak i ekologiczną-antysmogową.

    • 10 8

    • (2)

      Najgorzej jak polityka wkracza do ekonomii. Efektem sa rozdmuchane koszty, które pokrywa podatnik czyli wszyscy obywatele naszego kraju. A tak na marginesie, polskie kopalnie maja deficyt w wydobyciu węgla o dobrej jakości i właśnie taki wegiel trafia z importu. Smog - odpowiedzialnym są instalacje domowe starego typu. Energetyka, ciepłownictwo oraz przemysł maja narzucone restrykcyjne normy i stały monitoring ochrony środowiska

      • 3 3

      • Bzdura - węgiel z Ukrainy oraz Australii nie jest dobrej jjakości

        PL węgiel jest zdecydowanie lepszy - a że jest drogi to wina dodatkowych opłat jakie ponosimy dzięki poprzednim ekipom

        • 1 0

      • Ha ha

        Ale Wy wszyscy jesteście naiwni...
        Niemcy mają najwięcej elektrowni opalanych węglem w Europie, emitują najwięcej w Europie CO2, a Wy dajecie się podejść niemieckim producentom kotłów gazowych.

        • 1 0

  • To są wszystko kłamstwa! (5)

    To Gdynia jest największym portem w Polsce i nie tylko, to tu są największe wzrosty! Tak nam mówi nasz prezydent bo on jako jedyny mówi prawdę.

    • 25 9

    • Spokojnie (2)

      Przekopie się mierzeje, to Gdańsk i Gdynia razem wzięte nie dogonią między-multi-turbo portu morskiego w El Bląg.

      • 21 2

      • dgt (1)

        Akurat port elbląski będzie uzupełniał przeładunki trójmiejskie koncentrując się na towarach których nie da się przeładować w trójmieście, lub duże porty nie chcą sobie tym zawracać głowy. Poza tym polączenie trasą szybkiego ruchu sprawi że porty nie będą daleko od siebie.

        • 1 11

        • Port El Bing będzie przeładowywał bursztyn z Kaliningradu oraz tamtejsze diewoczki

          W Gdańsku nie chcą sobie tym zawracać głowy...

          • 3 1

    • on jest najlepszym prezydentem więc musi mówić prawdę:)!!

      tylko szczur nam da dobrobyt.

      • 10 1

    • Marna prowokacja trolla.

      • 0 2

  • To jest wroga. propaganda (3)

    Gdynia od wieków największym portem jest.

    • 11 9

    • Nigdy nie była lepsza od Gdańska

      • 9 1

    • ... "największym portem jest" - na świecie i w okolicach !

      • 1 2

    • Słaba prowokacja

      • 0 0

  • Co (1)

    SIe odpier** w tym porcie północnym węglowym to mała bania hahahaha

    • 7 2

    • oj

      Belg ma niewolników i jaki tam syf ale w du.po władzy dalej tam tyrają na1/4 etatu

      • 0 0

  • No nieźle port w Gdyni został w tyle. Jeszcze trochę i będziemy w Gdańsku przeładowywac więcej niż pozostałe polskie porty razem wzięte

    • 12 1

  • Są frustraci, jest impreza

    Gdansk ma sie świetnie co nie dziwi, nie dawno pogłebili wejscie i same kanaly, Gdynia daje rade, wbrew tego zawistnego bełkotu. Lepiej dla Trojmiasta być nie moze ;)

    • 10 3

  • E tam..

    Gdynia będzie miała nowe trolejbusy !

    • 4 5

  • Skoro to portal trojmiasto.pl to wypadało by zrobić porównanie z portem w Gdyni

    • 7 0

  • Dzięki PiS (1)

    • 6 6

    • I dzięki prezesom gdyńskich spółek portowych !

      Taki np. prezes BCT zawsze się mądralował po telewizjach i gazetach, że trzeba być elastycznym i że trzeba szybko reagować na zmieniające się warunki gospodarcze, koniungturalne, itp., itd. i takie tam pierdoły.
      I co ? I lipa, bo w porę nie zadbał o małych klientów, olał (i oddał) przeładunek samochodów i teraz pozostało mu jedynie pozamiatać resztki po BCT małą miotełką z importu z Chin.

      • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane