- 1 Trójmiasto pustostanami stoi, ale są gorsi (169 opinii)
- 2 Niedziele handlowe w grudniu. Komisja przyjęła projekt Polski 2050 (121 opinii)
- 3 Trójmiasto to dobre miejsce do rozwoju (39 opinii)
- 4 Nie ma chętnych na drugi terminal FSRU (82 opinie)
- 5 W Gdyni powstaną nowe falochrony (75 opinii)
- 6 State Street rośnie w Trójmieście (205 opinii)
Port Gdańsk wskoczył na 8. miejsce w Europie
W ciągu I półrocza 2023 r. na nabrzeżach Portu Gdańsk przeładowano 41,2 mln ton towarów. To wzrost wolumenu o 36 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Największe wzrosty zanotowały surowce energetyczne, takie jak węgiel i paliwa płynne.
- Po pierwszym kwartale br. Port Gdańsk wskoczył na 8. miejsce w rankingu portów europejskich, wyprzedzając takie portowe tuzy, jak Marsylia, Barcelona, Konstanca czy Walencja. Na wyciągnięcie ręki jest już port w Amsterdamie - poinformował Port Gdańsk w komunikacie.

Port Gdańsk nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i 2. miejsce w przeładunkach ogółem. Ustępuje tylko portowi Ust Ługa, który jest głównym oknem eksportowym, jeśli chodzi o rosyjskie surowce energetyczne.
Po pierwszym półroczu na fali wzrostów w gdańskim porcie są surowce energetyczne. Przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln ton (wzrost o 59 proc.), węgla - 8,4 mln t (o 117 proc. więcej). Drobnica zanotowała 6-proc. spadek - osiągając wynik na poziomie 11 mln ton.
- To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 r. Ostatnie wyniki jasno pokazują, w jak dobrej kondycji jest Port Gdańsk. W sumie przeładowaliśmy o 36 proc. więcej towarów niż rok wcześniej. Jeszcze w ub. r. Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, a już zajmujemy 8. miejsce - mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.
W ciągu ostatnich 6 miesięcy do Gdańska zawinęło w sumie 1 832 statków handlowych (średnie GT 24 585). To więcej o 125 jednostek niż w I połowie 2022 r. (wówczas średnie GT wynosiło 20 394).
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-08-09 20:40
parking (10)
Super tylko port zapomniał o parkingach z tego wszystkiego:) i co jakiś czas jako mieszkańcy jesteśmy narażeni na blokadę miasta , ze strony ciężarówek ze zbożem pożniej z węglem a w nie dalekiej przyszłości przy tak rozwijającym się DCT ciężarówek które przyjadą po kontenery.
- 30 16
-
2023-08-09 22:39
zapytaj miasto... (2)
co tak chętnie przejmowało władztwo nad terenami portowymi.
- 6 4
-
2023-08-10 06:45
(1)
Odwrotnie,port wchodzi na tereny miejskie.
- 3 4
-
2023-08-10 11:38
"miejskie" to tereny stały się na skutek matactw zarządu miasta
I rozróżniaj między pojęciem "teren portu" i "tereny portowe".
Googiel pomoże...- 3 2
-
2023-08-09 23:39
Jakie parkingi w mieście? (6)
Większość Tirów nie powinna wjeżdżać do miasta ( terminala kontenerowego). Ktoś nie ma pojęcia jak port powinien funkcjonować. Urzędnicy z nadania towarzyszy portu nowoczesnego nie widzieli. Place składowe kontenerów powinny być wzdłuż Martwej Wisły. Do samego terminala kontenery powinny podwozić statki śródlądowe. Tak działa Rotterdam, Antwerpia, Zeebrugge.
- 3 2
-
2023-08-10 00:20
to są tereny portowe a nie miejskie (2)
Tradycja żeglugi śródlądowej ma w wymienionych krajach setki lat tradycji i inwestycji.
My skończyliśmy na zbożowych szkutach... Gdzieś w 17-18 wieku
Wiesz, co trzeba zrobić z Wisłą, aby spełniała taką rolę?
Gada się o tym praktycznie od uzyskania niepodległości...- 4 1
-
2023-08-10 13:21
Wisła do niczego się nie nadaje. (1)
Ma mało wody i nigdy nie była regulowana. Martwa Wisła wystarczy, aby składy kontenerów odsunąć kilkanaście km od portu.
- 3 6
-
2023-08-10 14:45
koszty, koszty, koszty...
i narzut operacyjny...
W Łabie też nie ma jej (wody) za dużo (przeciętnie) a dają radę...
Ale robią to od dawna. W Polsce zawsze przeraża "próg wejścia", po uświadomieniu którego, lepiej się położyć i nic nie robić. Po co sobie komfort zakłócać... We Wrocławiu na Odrze istnieje tylko to, co zrobili Niemcy.
W dogodnymi narzut operacyjny...
W Łabie też nie ma jej (wody) za dużo (przeciętnie) a dają radę...
Ale robią to od dawna. W Polsce zawsze przeraża "próg wejścia", po uświadomieniu którego, lepiej się położyć i nic nie robić. Po co sobie komfort zakłócać... We Wrocławiu na Odrze istnieje tylko to, co zrobili Niemcy.
W dogodnym miejscu brzeg Martwej Wisły jest zajęty przez Rafinerię.
Obecnie uruchamiają tam chyba nabrzeże.
Kiedyś rozważano umieszczenie tam terminala kontenerowego, ale rozwój konstrukcji "balii" do przewozu kontenerów skutecznie sprowadził te pomysły na ziemię.
Tereny na Wyspie Portowej (jak sama nazwa wskazuje) są (były?) "terenami portowymi" ale niezbyt rozważna polityka miasta doprowadziła do ograniczenia tam działalności portu. Gdy przyszło do prób "cywilizacji" sytuacji i okazało się, że to miasto powinno ponieść koszty, to chętnych nie było.
Zajrzyj na mapę struktury własności terenów Gdańska. Nie dziwi cię fakt dużej ilości koloru żółtego i zielonego na terenach teoretycznie "portowych"? Szczególnie na zapleczu DCT.- 6 0
-
2023-08-10 06:57
Ciekawe,że złom i miał węglowy składowany jest na hałdach przy przystankach tramwajowych przy ul. Marynarki Polskiej .Przejedź się tramwajem nr 10 do stadionu bursztynowego i oceń!
- 1 0
-
2023-08-10 20:17
(1)
Pięknie się błyszczy ten skład złomu przy przystanku bursztynowego stadionu.Z tramwaju nr 10 widać na Marynarki Polskiej! To też teren portu?
- 0 0
-
2023-08-11 09:45
poszukaj sobie mapy - to informacja publiczna
"Granice strefy portowej" - co nie jest tożsame z granicą portu jako podmiotu gospodarczego.
Zasadniczo Marynarki Polskiej jest granicą "strefy portowej".
Inaczej to wygląda w Nowym Porcie, część mieszkalna jest wyłączona.- 1 1
-
2023-08-10 01:12
Super ? A co z tego mamy ? 37% więcej tirów na drogach i choroby płuc w tym rak (2)
Myśleć trzeba
- 22 48
-
2023-08-10 06:44
Nowy Port (1)
Największe koszty ponieśli mieszkańcy Gdanska,a szczególnie Nowego Portu.Wielki brud ,zanieczyszczenie w dzielnicy i w płucach mieszkańców
- 6 1
-
2023-08-10 12:35
A co z Nową Wyzwolenia,kiedy tiry do portu nią pojadą?
- 1 0
-
2023-08-09 20:31
(14)
oby do budżetu Gdańska wpływało jak najwięcej , jeśli sam terminal DCT zarabia dla Skarbu Państwa ponad 12 mld pln rocznie, 5-10 % z tej kwoty powinno zasilać finanse Gdańska
- 57 28
-
2023-08-09 20:33
(3)
powinno,a czy zasila?
- 9 0
-
2023-08-09 20:38
(2)
jak odsuniemy od władzy PIS na pewno tak będzie
- 23 24
-
2023-08-09 21:16
Wtedy na pewno tak nie będzie, zapomniało się , jakie potrzeby mają potuski?
- 17 24
-
2023-08-10 08:06
ha,ha,ha! Tusk nie dalby tobie nawet powachac tych pieniedzy.
- 13 11
-
2023-08-09 20:43
Okiem marynarza (2)
Hmmm... wzrost nabił przeładunek węgla...może zboża wszydko ruchy ministerstwa w ramach różnych kryzysów... jeśli chodzi przeładunki komercyjne to słabizna...trochę większą drobnica to już wielki problem dla portu tzn brak wyszkolonych stevedorow czy osprzętu.....jedynie masówka lub kontenery bo to obsłużyć może każdy....
- 9 10
-
2023-08-10 04:20
(1)
Dziś liczą się tylko kontenery ,
- 4 2
-
2023-08-10 12:11
taaa
..zeby przywiesc tandete z chin to na pewno....reszta ??
- 2 1
-
2023-08-09 21:48
nie zarabia... (2)
...pobiera podatki.
Czyli kasę, która zapłacimy w cenie produktu.
Wartość dodana portu trafia do udziałowców. W tym w 30 procentach, do Skarbu Państwa.
Więc dlaczego miasto miałoby partycypować w zyskach?
W kosztach partycypuje?!
Miasto nie jest udziałowcem portu ani DCT. A mogło być...
Jednak okazało się na...pobiera podatki.
Czyli kasę, która zapłacimy w cenie produktu.
Wartość dodana portu trafia do udziałowców. W tym w 30 procentach, do Skarbu Państwa.
Więc dlaczego miasto miałoby partycypować w zyskach?
W kosztach partycypuje?!
Miasto nie jest udziałowcem portu ani DCT. A mogło być...
Jednak okazało się na tyle nielojalnym partnerem, że ten pomysł spalił na panewce i trzeba było pracowicie i kosztownie odkręcać "zaszłości"...
Ale nie wszystko się dało i skutki tego okresu nadal odczuwamy...- 9 5
-
2023-08-10 07:15
(1)
Miasto wybudowało Most im. Jana Pawła II, dzięki któremu w głównej mierze powstało DCT, w czasach kiedy jeszcze trudno było o kapitał, koszt ponad 200 milionów złotych po kosztach sprzed ponad 20 lat, poszły na to pieniądze m.in. ze sprzedaży GPEC-u
- 4 10
-
2023-08-10 08:57
miasto mialo plany co do portu, a raczej jego terenow
Nie od parady Mieszkanowicz przez wiele lat przewodniczyl Radzie Nadzorczej. Bez tytulu prawnego, dla jasnosci.
Plany te nie byly tak przychylne portowi, jakby sie wydawalo. Tunel, most i Sucharskiego powstaly pod interesy miasta a nie portu.
Gdy te drogi sie rozeszly, zablokowano ich dalszy rozwoj. To oczywiscie splot wielu czynnikowNie od parady Mieszkanowicz przez wiele lat przewodniczyl Radzie Nadzorczej. Bez tytulu prawnego, dla jasnosci.
Plany te nie byly tak przychylne portowi, jakby sie wydawalo. Tunel, most i Sucharskiego powstaly pod interesy miasta a nie portu.
Gdy te drogi sie rozeszly, zablokowano ich dalszy rozwoj. To oczywiscie splot wielu czynnikow ale zwiazek miasta i portu jest raczej "szorstki"...
Jeszcze bardziej zjawisko to objawia sie w Gdyni, gdzie miastu o maly wlos a by sie udalo port odciac od... morza.- 6 5
-
2023-08-09 22:28
No na pewno trafi, zwłaszcza, że węgiel (niepolski) sprowadza rząd , (1)
aby później jeszcze dotować niedochodowe górnictwo, zaś drogie paliwa przywożone drogą morską sprowadzają koncerny państwowe.
- 9 0
-
2023-08-10 07:09
dowalać maksymalne kwoty od tych państwowych koncernów z tytułu wszelakich podatków, od nieruchomości itp doić na maksa jak państwowe firmy doją obywateli, wystarczy przeczytać dokładnie fakturę za prąd, kilkanaście opłat dodatkowych
- 2 3
-
2023-08-10 10:04
już nam pis da podatek dla Gdańska!1 (1)
Gdzie ty żyjesz - nie po to zrobili z Lotosu i Energii orlen - Gdańsk stracił około 130 mln z podatku PIsowi o to chodziło - bedą teraz mówili że brak inwestycji samorządu itp a oni od góry dają tylko swoim . Pis to mafia Ciemny lud to kupuje . Zekiedys były rozbiory patrząc co robi pis mnie to nie dziwi
- 9 7
-
2023-08-10 16:04
Gdańsk stracil miliony przez nieudolną władze miasta.
130 mln to tylko samo mevo..
- 8 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.