• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk wskoczył na 8. miejsce w Europie

VIK
9 sierpnia 2023, godz. 15:20 
Opinie (144)

W ciągu I półrocza 2023 r. na nabrzeżach Portu Gdańsk przeładowano 41,2 mln ton towarów. To wzrost wolumenu o 36 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Największe wzrosty zanotowały surowce energetyczne, takie jak węgiel i paliwa płynne.



- Po pierwszym kwartale br. Port Gdańsk wskoczył na 8. miejsce w rankingu portów europejskich, wyprzedzając takie portowe tuzy, jak Marsylia, Barcelona, Konstanca czy Walencja. Na wyciągnięcie ręki jest już port w Amsterdamie - poinformował Port Gdańsk w komunikacie.
Sto milionów euro z Unii Europejskiej dla Portu Gdańsk Sto milionów euro z Unii Europejskiej dla Portu Gdańsk

Port Gdańsk nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i 2. miejsce w przeładunkach ogółem. Ustępuje tylko portowi Ust Ługa, który jest głównym oknem eksportowym, jeśli chodzi o rosyjskie surowce energetyczne.


Po pierwszym półroczu na fali wzrostów w gdańskim porcie są surowce energetyczne. Przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln ton (wzrost o 59 proc.), węgla - 8,4 mln t (o 117 proc. więcej). Drobnica zanotowała 6-proc. spadek - osiągając wynik na poziomie 11 mln ton.


- To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 r. Ostatnie wyniki jasno pokazują, w jak dobrej kondycji jest Port Gdańsk. W sumie przeładowaliśmy o 36 proc. więcej towarów niż rok wcześniej. Jeszcze w ub. r. Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, a już zajmujemy 8. miejsce - mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.
W ciągu ostatnich 6 miesięcy do Gdańska zawinęło w sumie 1 832 statków handlowych (średnie GT 24 585). To więcej o 125 jednostek niż w I połowie 2022 r. (wówczas średnie GT wynosiło 20 394).
VIK

Miejsca

Opinie (144) ponad 10 zablokowanych

  • Super ? A co z tego mamy ? 37% więcej tirów na drogach i choroby płuc w tym rak (2)

    Myśleć trzeba

    • 22 48

    • Nowy Port (1)

      Największe koszty ponieśli mieszkańcy Gdanska,a szczególnie Nowego Portu.Wielki brud ,zanieczyszczenie w dzielnicy i w płucach mieszkańców

      • 7 1

      • A co z Nową Wyzwolenia,kiedy tiry do portu nią pojadą?

        • 1 0

  • Takk (1)

    Rozwój portów Gdansk i Gdynia trwa od 30l lat zabierając przeładunki portom w Hamburgu i Bremerhaven ,wiec nie dziwi złość w niemieckich mediuach a teraz jeszcze Swinoujscie :)))) To kolejna luźna cegiełka niemieckiej gospodarki ,konkurencyjna już dawno przestaje być ,.

    • 5 16

    • Czekamy na przejecie przemyslu motoryzacyjnego

      Bo wstyd aby Polski rzad mial Niemieckie auta

      • 5 2

  • Oczywiście warto przy tym wspomnieć, że to dzięki polityce węglowej i gazowej Prawa i Sprawiedliwości mamy ten sukces.

    • 4 11

  • Jesli to jest prawda,ze miasto Gdansk nie ma zyskow z pracy portu-to to jest kryminal (2)

    Urzednicy miejscy odpowiedzialni za to,ze miasto ponosi tylko koszty bezposrednie i posrednie funkcjonowania portu a nie ma zyskow-powinni byc pociagnieci do odpowiedzialnosci karnej.To nie do pomyslenia ,zeby obsmarrowac pylem weglowym cala wschodnia czesc miasta ,a zyski z tego procederu szly do warszawy.To co tutaj czytam przeraza.Miasto pozbawione przemyslu,rafinerii,a teraz okazuje sie nawet portu.Niedlugo za wstep na plaze bedzie inkasowal urzad z Warszawy.

    • 5 5

    • Nie urząd a partia , czy tam grupa Kacznera

      • 6 3

    • gminy miały mieć udziały w portach - i co z tym zrobiły?!

      I należy pamiętać, że udziały to nie tylko korzyści i prawa, ale i obowiązki i koszty...
      Sprawy miały miejsce "na początku tego stulecia" jednak skutki odczuwalne są do dzisiaj.

      "Gdy w ustawie określano organizację i strukturę własnościową podmiotów zarządzających głównymi portami ustalono, że oprócz Skarbu Państwa udziały w nich posiadać będą gminy Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście."

      "W tym celu wojewodowie przekazali nieodpłatnie gminom w użytkowanie wieczyste należące do Skarbu Państwa tereny portowe, by one wniosły je następnie aportem, jako swój wkład, do spółek zarządzających portami. Ustawa nie przewidywała żadnej dowolności w tym względzie, gdyż w jej Art. 16. ust.2. stwierdzono kategorycznie, że grunty otrzymane w tym trybie gminy są zobowiązane wnieść na pokrycie kapitału akcyjnego spółek"

      W efekcie (co jest już przeszłością):
      "Lecz gminy miast portowych najzwyczajniej w świecie tego nie zrobiły, mimo że upłynęło już 20 lat. Co więcej, ani rząd, ani działający w jego imieniu wojewodowie, którzy te tereny przekazali, przez cały ten okres nie próbowali nawet wykonania tego przepisu ustawy od gmin wyegzekwować. W efekcie, ich udziały własnościowe w zarządach poszczególnych portów są symboliczne czego jednak nie można powiedzieć o udziale w ich radach nadzorczych. Liczba przedstawicieli gmin jest tam taka, jak to przewiduje ustawa portowa, z prawem do wyznaczania przewodniczących tych rad włącznie".

      "Efekt jest taki, że na setkach hektarów terenów znajdujących się w granicach portów rządzą się gminy, a nie zarządy portów. W Gdańsku, na przykład, powstaje na nich wielkie centrum logistyczne firmy Goodman..."

      • 3 1

  • Bez ropy naftowej to jak wygląda statystyka? (1)

    • 3 4

    • Ciekawe też bez miału węglowego?

      • 1 1

  • No i co z tego ze port 8 w europie jak pilnuja tego kulawe dziadki 65 plus bez broni i oczywiscie za najnizsza buahaaaa (2)

    Oto polandia w pigulce

    • 6 4

    • Pilnuja nas bratnie helikoptery

      Lukaszenko & Kaczyszenko

      • 7 3

    • Były pracownik SOPG

      Po likwidacji SOPG w ochronie dzieją się "cuda" . Patrole oficjalnie jadą spać w krzakach , zamykane są posterunki , patrole jednosobowe bez broni. A co ciekawe nikomu to nie przeszkadza. Biuro Bezpieczeństwa siedzi cichutko. Gremke zrobił ten bałagan i w chwale uciekł kasując odprawę. Co ciekawe z Policji nie ma kontroli. CYRK.

      • 4 1

  • Weber Helmuty chcą nam zainstalować Rudego z resztą donosicieli Totalnych (3)

    • 9 14

    • (1)

      kacapy zainstalowały gnoma z resztą przygłupów

      • 9 5

      • To o rudym mowili nasz czlowiek w warszawie a nie o kaczyniaku.przyglupie lewacki

        • 0 0

    • czyżby kampania instalacyjna już ruszyła?!

      Trzeba poszukac na youtube:

      ein heller und ein batzen

      na gdanskim jarmarku...

      • 4 2

  • Weber Ryżego wezwie na dywanik chyba za to?

    • 6 26

  • Statystyka

    1. Ile w tych milionach ton jest wwozu a ile wywozu? To już dla rozwoju gospodarki nie ma różnicy pomiędzy eksportem a importem?
    2. Ile przyrostu wynika ze zjawisk koniunkturalnych, które nie będą rosły w przyszłym roku, a może wręcz spadną? Przestaliśmy pompować ropę lądem i ściągamy ją statkami. Ściągnęliśmy doraźnie masę węgla z całego świata (kiedyś rozbudowywaliśmy porty żeby wywozić nasz węgiel) a teraz nie ma na niego chętnych.

    • 2 1

  • A nie Elbląg?

    W telewizji mówili, że Elbląg to największy port na świecie a dzięki Jarkowi Rosja musi nam płacić za korzystanie z tego cuda.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane