- 1 Unieważniono przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia (24 opinie)
- 2 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (70 opinii)
- 3 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (44 opinie)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (111 opinii)
- 5 Jest umowa na czarter FSRU (17 opinii)
- 6 Energa z zyskiem za 2023 r. (70 opinii)
Port Gdynia pogłębia i szykuje się na duże statki
Za 20 miesięcy tor prowadzący do Portu Gdynia będzie szerszy o 130 m i o 3 m głębszy. Pogłębione zostaną też akweny wewnętrzne. Dzięki temu do Gdyni będą wpływać statki o długości 400 m. Wartość projektu to prawie 127 mln zł, w tym większość, bo aż 108 mln zł, pochodzi ze środków Unii Europejskiej.
Teoretycznie, bo obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony. I tak w czerwcu ub. r. zakończono przebudowę Północnej Ostrogi Pilotowej i zyskano dodatkowo prawie 40 m.
Pogłębienie toru i akwenów wewnętrznych
Teraz czas na kolejne działania. Wczoraj Zarząd Morskiego Portu Gdynia i Urząd Morski w Gdyni podpisały umowę na "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II - Pogłębienie toru podejściowego". Odbyło się to podczas seminarium "Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego" zorganizowanego przez Polski Rejestr Statków i Uniwersytet Morski w Gdyni.
Czytaj też:
100 lat Portu Gdynia w ilustracjach młodego artysty
- Obecnie do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 m i długości do 340 m. Realizacja naszego przedsięwzięcia znacząco zwiększy te parametry i wraz z dwoma pozostałymi częściami, realizowanymi przez Zarząd Portu, wpłynie na jeszcze większą atrakcyjność portu i wzrost przeładunków. Zapewnienie bezpiecznej i efektywnej infrastruktury dostępowej od strony morza jest dla nas priorytetem. Bardzo dziękujemy Centrum Unijnych Projektów Transportowych za przyznawanie dofinansowania dla naszych inwestycji w tym zakresie - powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Czytaj też:
Kontenerowy kolos w Porcie Gdynia
Najdłuższą jednostką, jaka do tej pory weszła do Portu Gdynia, był kontenerowiec Charlotte Maersk. Miało to miejsce w lutym 2019 r. Kontenerowiec ma 347 m długości. Operacja była wymagająca, bo warunki manewrowe w Porcie Gdynia nie są łatwe dla takich kolosów. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała głównie dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który wykorzystuje najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków.
Charlotte Maersk wchodzi do Portu Gdynia.
Wykonanie pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. Poprawa bezpieczeństwa nastąpi również poprzez rozbudowę i przebudowę głowic falochronów w wejściu głównym portu oraz remont i modernizację oznakowania nawigacyjnego.
Urobek posłuży do odtworzenia plaży w Orłowie
Tor wodny po zakończeniu prac na długości ok. 3,7 km będzie miał szerokość w dnie 280 m i głębokość 17 m. Łączna kubatura robót czerpalnych wynosić będzie 3,5 mln m sześc., z czego 650 tys. zostanie wbudowane w brzeg morski w ramach sztucznego zasilania (refulacji). Część posłuży m.in. do odtworzenia plaży w Gdyni-Orłowie, która praktycznie zniknęła po ostatnich sztormach.
Przebudowie i rozbudowie ulegnie również falochron Główny Wschodni w części południowej i północnej. Wzdłuż falochronu, po obydwu jego stronach oraz od czoła wykonana zostanie stalowa ścianka szczelna. Natomiast wykonanie i remont oznakowania nawigacyjnego obejmie tor podejściowy oraz wejście do portu.
Ponad 100 mln zł z unijnego budżetu
Wykonawcą prac będzie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych (lider konsorcjum), Rohde Nielsen A/S i Van den Herik Kust-en Oeverwerken B.V.
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość projektu to prawie 127 mln zł, w tym większość, bo aż 108 mln zł, pochodzi z Unii Europejskiej.
- Dzięki kolejnym inwestycjom poprawiamy bezpieczeństwo portu, jednocześnie w znacznym stopniu zwiększając potencjał przeładunkowy portu, co ma swoje odzwierciedlenie w corocznych rekordach portu. Zrealizowana inwestycja poprawi wydajność i pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości usług portowych - powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-02-11 13:07
Jakie środki ma unia europejska (16)
Ano takie jakie wcześniej zabierze różnym krajom w tym Polsce, a potem łaskawie pozwoli na zrealizowanie jakiegoś projektu lub nie
- 41 94
-
2022-02-12 18:00
Człowieku co ty gadasz (1)
Polska jest nawiększym beneficjentem środków Unijnych .......za dużo oglądasz TVP.
Przez 16 lat obecności w UE Polska dostała 130 mld euro. PKB urósł ponad 2-krotnie, a wymiana handlowa 4-krotnie. Inwestycje liczone są w setkach miliardów, dzięki czemu ubyło m.in. 2 mln bezrobotnych.- 9 3
-
2022-02-14 16:48
Tak dostała za darmo
Bo w Niemczech lubią rudego.
- 0 0
-
2022-02-12 08:49
(1)
Smutne ze dostałeś minusy, taką jest prawda
- 4 1
-
2022-02-13 11:45
Następny inaczej zdiagnozowany , miłośnik bolszewii .
- 0 2
-
2022-02-11 19:26
Jakie środki ma rząd
Ano zabierze wcześniej min tobie (podatki) i da ci 500+ łaskawie.
- 11 2
-
2022-02-11 16:20
Wiedza
Koleżanko lub kolego nie pisz bzdetów jak nie masz zielonego pojęcia o środkach unijnych.Proszę!!!!
- 13 5
-
2022-02-11 16:12
"zabierze" - bank też tobie "zabiera" gdy się w nim zapożyczysz? Deweloper ci "zabiera" gdy płacisz mu za budowę domu? (2)
Co to za demagogia spod budki z piwem?
- 13 9
-
2022-02-11 17:38
czy polska się zapożycza w unii europejskiej? (1)
twoja wypowiedź to dopiero demagogia
- 7 1
-
2022-02-13 20:19
nie w chinach
- 1 0
-
2022-02-11 14:27
a gdzie piniądz ? (6)
i co źle ?
zbuduj za swoje w czym problem
Rząd zajumał 60 miliardów z CO2 to ma- 22 10
-
2022-02-11 17:43
fajnie, ale nie rozmawiamy o tym co zajumał rząd (2)
Tylko stwierdzamy fakty: państwo polskie wpłaca kasę do unii europejskiej. Ta kasa wraca w jakiejś formie do Polski. O tym w jakiej formie decyduje unia europejska.
Gdyby nie obowiązkowe składki do unii, Polska mogłaby te pieniądze przeznaczyć na dowolny cele o którym sama zadecyduje.- 8 19
-
2022-02-13 20:18
jak tu ukraść
oczywiście na różance bojowe i mobilne spowiedniki
ale ktoś chociaż tego pilnuje
za swoje to zbudowaliśmy Ostrołękę i za swoje ją zburzyliśmy Takie Pany- 0 1
-
2022-02-13 11:44
Już zapomniałeś co wstecz było ?
- 1 2
-
2022-02-11 15:01
I 70 Sasina. (2)
- 21 8
-
2022-02-11 15:09
(1)
I odzyskal z dziury tusko-vatowskiej 5 razy tyle ile podaliscie. Już nie wspominajac o dochodach z zalatanej dziury pzez kolejne lata rządów PiS.
- 7 30
-
2022-02-13 20:14
ukryte długi
oj tam oj tam bilion 500 miliardów długu to chu.
nie boj Chińczycy pożyczą dali 2 miliardy dadzą więcej- 1 1
-
2022-02-11 15:55
Najpierw niech terminal powiększą żeby to co wpłynie było gdzie składować haha
- 8 1
-
2022-02-11 15:37
Rozbudowa portu a brak dróg....
Droga Czerwona i OPAT potrzebne na wczoraj. Bez tego ani dudu
- 75 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.