• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia pogłębia i szykuje się na duże statki

Wioletta Kakowska-Mehring
11 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Wykonanie pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych w Porcie Gdynia zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m.  Wykonanie pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych w Porcie Gdynia zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. 

Za 20 miesięcy tor prowadzący do Portu Gdynia będzie szerszy o 130 m i o 3 m głębszy. Pogłębione zostaną też akweny wewnętrzne. Dzięki temu do Gdyni będą wpływać statki o długości 400 m. Wartość projektu to prawie 127 mln zł, w tym większość, bo aż 108 mln zł, pochodzi ze środków Unii Europejskiej.



Czy Port Gdynia powinien przygotować się do przyjmowania większych statków, czy skupić się na budowie Portu Zewnętrznego (nowy port na wodzie)?

Przebudowa gdyńskiego portu, tak aby mógł on przyjmować większe statki, trwa od kilku lat. Najpierw udało się powiększyć obrotnicę nr 2Mapka (miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić), dzięki czemu do Gdyni teoretycznie mogły zawijać statki mające do 370-400 m.

Teoretycznie, bo obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony. I tak w czerwcu ub. r. zakończono przebudowę Północnej Ostrogi PilotowejMapka i zyskano dodatkowo prawie 40 m.

Pogłębienie toru i akwenów wewnętrznych



Teraz czas na kolejne działania. Wczoraj Zarząd Morskiego Portu GdyniaUrząd Morski w Gdyni podpisały umowę na "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II - Pogłębienie toru podejściowego". Odbyło się to podczas seminarium "Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego" zorganizowanego przez Polski Rejestr StatkówUniwersytet Morski w Gdyni.

Czytaj też:

100 lat Portu Gdynia w ilustracjach młodego artysty



- Obecnie do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 m i długości do 340 m. Realizacja naszego przedsięwzięcia znacząco zwiększy te parametry i wraz z dwoma pozostałymi częściami, realizowanymi przez Zarząd Portu, wpłynie na jeszcze większą atrakcyjność portu i wzrost przeładunków. Zapewnienie bezpiecznej i efektywnej infrastruktury dostępowej od strony morza jest dla nas priorytetem. Bardzo dziękujemy Centrum Unijnych Projektów Transportowych za przyznawanie dofinansowania dla naszych inwestycji w tym zakresie - powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Czytaj też:

Kontenerowy kolos w Porcie Gdynia



Najdłuższą jednostką, jaka do tej pory weszła do Portu Gdynia, był kontenerowiec Charlotte Maersk. Miało to miejsce w lutym 2019 r. Kontenerowiec ma 347 m długości. Operacja była wymagająca, bo warunki manewrowe w Porcie Gdynia nie są łatwe dla takich kolosów. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała głównie dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który wykorzystuje najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków.

Charlotte Maersk wchodzi do Portu Gdynia.



Wykonanie pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. Poprawa bezpieczeństwa nastąpi również poprzez rozbudowę i przebudowę głowic falochronów w wejściu głównym portu oraz remont i modernizację oznakowania nawigacyjnego.

Urobek posłuży do odtworzenia plaży w Orłowie



Tor wodny po zakończeniu prac na długości ok. 3,7 km będzie miał szerokość w dnie 280 m i głębokość 17 m. Łączna kubatura robót czerpalnych wynosić będzie 3,5 mln m sześc., z czego 650 tys. zostanie wbudowane w brzeg morski w ramach sztucznego zasilania (refulacji). Część posłuży m.in. do odtworzenia plaży w Gdyni-Orłowie, która praktycznie zniknęła po ostatnich sztormach.

Przebudowie  i rozbudowie ulegnie również falochron Główny Wschodni w części południowej i północnej. Wzdłuż falochronu, po obydwu jego stronach oraz od czoła wykonana zostanie stalowa ścianka szczelna. Natomiast wykonanie i remont oznakowania nawigacyjnego obejmie tor podejściowy oraz wejście do portu.

Ponad 100 mln zł z unijnego budżetu



Wykonawcą prac będzie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych (lider konsorcjum), Rohde Nielsen A/SVan den Herik Kust-en Oeverwerken B.V.

Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość projektu to prawie 127 mln zł, w tym większość, bo aż 108 mln zł, pochodzi z Unii Europejskiej.

- Dzięki kolejnym inwestycjom poprawiamy bezpieczeństwo portu, jednocześnie w znacznym stopniu zwiększając potencjał przeładunkowy portu, co ma swoje odzwierciedlenie w corocznych rekordach portu. Zrealizowana inwestycja poprawi wydajność i pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości usług portowych - powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (55)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane