- 1 Płace w budżetówce w górę. Czy 8 proc. wystarczy? (29 opinii)
- 2 Ogromny "statek dźwig" już opuścił Gdańsk (41 opinii)
- 3 Oferta: 10 mln zł za nabycie Arki (157 opinii)
- 4 Pierwsza lokomotywa wodorowa (110 opinii)
- 5 NIK krytycznie o państwowych stoczniach (102 opinie)
- 6 Jak może wyglądać tunel pod Motławą? (193 opinie)
Gdynia "o krok", a Gdańsk "wyjęto z szuflady"
Gdynia jest "o krok od zaproszenia czterech potencjalnych partnerów", a Gdańsk "nie może podać szczegółów z uwagi na toczące się postępowanie". Na sejmowej komisji zapytano o postępy w sprawie budowy portów: zewnętrznego i centralnego.
Na jakim etapie jest ten projekt, jak wygląda harmonogram? Zapytano o to na posiedzeniu Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Według pierwszych zapowiedzi miał być gotowy do 2030 roku. Jest już decyzja lokalizacyjna, przeprowadzono badania dna.
- Jesteśmy o krok od zaproszenia czterech potencjalnych inwestorów do złożenia ofert na ten terminal. Projekt jest fazowany. W pierwszej kolejności powstanie pirs będący w stanie obsługiwać 800 TEU rocznie. Daje to możliwość relokacji części działalności kontenerowej z wewnątrz portu i uwolnienia powierzchni pod inne przeładunki - powiedział Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W lutym 2021 roku poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.
- Fenomen tego projektu polega na tym, że jest to projekt realizowany za pieniądze prywatne, nie państwowe, gdzie główne ryzyko ponoszą partnerzy prywatni. Zdecydowaliśmy się na formułę partnerstwa publiczno-prywatnego. Po okresie trwania umowy cała infrastruktura przechodzi we władanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia - powiedział Maciej Bąk.
Niestety, nie podano ile jeszcze czasu potrzeba na "uczynienie tego kroku", czyli zaproszenia partnerów do negocjacji.
Jeszcze mniej - oficjalnie - wiadomo na temat projektu budowy Portu Centralnego.
Czym jest Port Centralny? Miał on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem
W sierpniu 2019 roku poinformowano, że koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Tu też mówiło się o partnerstwie publiczno-prywatnym. Projekt "trafił do szuflady", ale w marcu 2022 ogłoszono postępowanie konkursowe na zalądowienie. W dokumentacji jest mowa o obszarze od Westerplatte do terenów zajmowanych przez DCT. W tym czasie pojawiła się koncepcja budowy państwowego terminalu agro, a potem portu instalacyjnego. Terminy rozstrzygnięcia wciąż przesuwano. Co wiadomo dziś?
- Jesteśmy w trakcie postępowania na budowę Portu Centralnego, ale uwagi na to, że nadal ono trwa, nie mogę podać więcej szczegółów. Czekamy na wiążącą ofertę, jesteśmy w drugim etapie - powiedział na komisji Kamil Tarczewski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-05-27 06:09
(1)
PIS niestety wpiera porty niemiecki, litewskie i rosyjskie inwestując pieniądze w nierentowne przedsięwzięcia jak budowa lotniska w Radomiu, kanału na Mierzei Wiślanej, elektrowni w Ostrołęce a zapominając o trójmieście.
Mało tego PIS wybudował drogę ekspresową do portów rosyjskich i litewskich.
Portu zewnętrznego nawet nie zaczęli budować a rządzą już prawie 8 lat.- 2 1
-
2023-05-27 11:16
Kolejny POwski dzban...
Gdzie, z czego i przede wszystkim po co was produkują?
- 0 0
-
2023-05-25 17:17
(11)
Port centralny w Gdańsku miał powstać w 2 lata a minęło 7 lat i nic.
A teraz mówią, że nie można nic powiedzieć dla dobra naszego- 32 11
-
2023-05-25 19:36
Nowy Port (3)
A nie wystarczy wam spalarnia Port Service?Umowa się kończy,a nie widać żeby mieli się wyprowadzać.Gdańsk przedłuży umowę trucicielowi?
- 5 5
-
2023-05-25 22:25
Oby przedłużył (1)
Pracuję tam i na to liczę.
- 2 2
-
2023-05-26 06:55
Zmień pracę na ciekawszą.Cmentarze będą się powiększały,szukają grabarzy.
- 2 2
-
2023-05-28 22:01
Centralny to szansa dla Nowego
Bo odsunie port od dzielnicy i przeniesie główne obciążenie na prawy brzeg.
- 0 0
-
2023-05-26 08:37
Skąd te 2 lata?Nawet gdyby, taka inwestycja jest na dziesięciolecia.... (1)
.
- 3 0
-
2023-05-26 14:00
popatrz jak postępuje rozbudowa DCT
To nie jest "rocket science".
- 4 0
-
2023-05-26 17:42
Znawca czy co?
W dwa lata? Oj widać jesteś znawcą tematu, zapewne taki mądry jesteś w każdej dziedzinie.
- 0 0
-
2023-05-27 10:07
Bajkowe plany PIS. (1)
Jedyne co potrafią. Snuć plany i sprzedać je mediom. A to są plany kompletnych i**otów typu Horała. Nie ma możliwości transportu wystarczającej liczby kontenerów do obu portów zewnętrznych. Tiry już wystarczająco blokują port w Gdańsku i wszyscy chcą ograniczyć ich liczbę. Gdynia nie ma praktycznie jak dostarczyć kontenery do portu.
- 1 1
-
2023-05-27 11:19
Ty i twój śfagier to nie "wszyscy"
Jedyne co jest zablokowane to przepływ neuronów pomiędzy dwoma uszkodzonymi komórkami w twoim precelku mózgowym.
- 0 1
-
2023-05-27 10:16
Trzeba wyrzucić dulcze-ss-e na zbity p...., to inwestycje w Gdańsku ruszą
- 1 2
-
2023-05-29 07:00
Bo przecież nie o to idzie ...
Aby zbudować tylko budować wtedy mozna doić i doić. Swoją drogą to zabiorą miejsce na pomnik dla SchlezwikaHolszteina.
- 0 0
-
2023-05-26 21:33
Jasne Porty zewnętrzne się zachciewa ale najpierw drogi. (1)
A może by tak zacząć od wykonania węzłów komunikacyjnych i dróg dojazdowych niezależnie od istniejących dzisiaj, które i tak są zakorkowane a dopiero potem porty albo transportu kolejowego do hubów przeładunkowych w okolicach Trójmiasta by nie dokładać i tak już bardzo dużego ruchu ciężarówek w obrębie miast.
- 0 0
-
2023-05-27 09:55
odbudowano cała infrastrukturę kolejową wokół portu Gdynia i Gdańsk
od czegoś trzeba zacząć i nie da się zrobić wszystkiego równocześnie.
Jednak ważna jest konsekwencja i synergia działania.
Z tym jest "różnie", szczególnie w Gdyni, gdzie "właściciele" miasta mają na nie odmienne pomysły niż geneza jego powstania.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.