• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia "o krok", a Gdańsk "wyjęto z szuflady"

Wioletta Kakowska-Mehring
25 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (70)
Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego miał nastąpić w 2022 r. Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego miał nastąpić w 2022 r.

Gdynia jest "o krok od zaproszenia czterech potencjalnych partnerów", a Gdańsk "nie może podać szczegółów z uwagi na toczące się postępowanie". Na sejmowej komisji zapytano o postępy w sprawie budowy portów: zewnętrznego i centralnego.



Który z projektów powstanie – Port Zewnętrzny czy Centralny?

Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma postać na wodzie). Koncepcje przedstawiono w 2017 roku. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG.

Na jakim etapie jest ten projekt, jak wygląda harmonogram? Zapytano o to na posiedzeniu Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Według pierwszych zapowiedzi miał być gotowy do 2030 roku. Jest już decyzja lokalizacyjna, przeprowadzono badania dna.



- Jesteśmy o krok od zaproszenia czterech potencjalnych inwestorów do złożenia ofert na ten terminal. Projekt jest fazowany. W pierwszej kolejności powstanie pirs będący w stanie obsługiwać 800 TEU rocznie. Daje to możliwość relokacji części działalności kontenerowej z wewnątrz portu i uwolnienia powierzchni pod inne przeładunki - powiedział Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W lutym 2021 roku poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.



- Fenomen tego projektu polega na tym, że jest to projekt realizowany za pieniądze prywatne, nie państwowe, gdzie główne ryzyko ponoszą partnerzy prywatni. Zdecydowaliśmy się na formułę partnerstwa publiczno-prywatnego. Po okresie trwania umowy cała infrastruktura przechodzi we władanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia - powiedział Maciej Bąk.
Niestety, nie podano ile jeszcze czasu potrzeba na "uczynienie tego kroku", czyli zaproszenia partnerów do negocjacji.

W Gdyni powstaną nowe falochrony W Gdyni powstaną nowe falochrony

Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku.

Jeszcze mniej - oficjalnie - wiadomo na temat projektu budowy Portu Centralnego.

Czym jest Port Centralny? Miał on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a NaftoportemMapka. W myśl założeń port, który miał powstać na wodzie, nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy. W konsekwencji miały zostać zwolnione tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo miały być oddawane miastu.



W sierpniu 2019 roku poinformowano, że koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Tu też mówiło się o partnerstwie publiczno-prywatnym. Projekt "trafił do szuflady", ale w marcu 2022 ogłoszono postępowanie konkursowe na zalądowienie. W dokumentacji jest mowa o obszarze od Westerplatte do terenów zajmowanych przez DCT. W tym czasie pojawiła się koncepcja budowy państwowego terminalu agro, a potem portu instalacyjnego. Terminy rozstrzygnięcia wciąż przesuwano. Co wiadomo dziś?

- Jesteśmy w trakcie postępowania na budowę Portu Centralnego, ale uwagi na to, że nadal ono trwa, nie mogę podać więcej szczegółów. Czekamy na wiążącą ofertę, jesteśmy w drugim etapie - powiedział na komisji Kamil Tarczewski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (70)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane