• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • Port

    Czy Pis chce wybudowac konkurencyjny port dla Gdanska I Gdyni?

    • 8 4

  • pis przygotowuje awaryjne wyjście z Bałtijska dla rosyjskiej floty

    Z miejsca przekopu do portu w Elblągu jest ponad 16 km zalewu o głębokości ok 2m. Wizualizacja przekopu przedstawia statek o zanurzeniu 4,5 m. Kto to pogłębi i później to utrzyma ? ( aha po drodze chyba jakiś wiadukt).
    Pytanie: jakie jest maksymalne zanurzenie statku mogącego wejść do Elbląga? Po co ten przekop- dla rowerów wodnych?
    Pytanie: Dlaczego Polska mając zapasy słodkiej wody na poziomie Egiptu nie buduje zapór na Wiśle ? ( już niezbędne teraz i taniej niż przekop Mierzei )
    Pytanie: Czy pamiętacie, że do Szczecina miały nie wchodzić statki z powodu Nordstreamu więc na jakiej głębokości leży rura a jakie jest maksymalne zanurzenie statków mogących wejść do Szczecina ? pis znowu kłamie, duża inwestycja dużo etatów i duża kasa dla kolegów. No i przysługa dla kacapów.

    • 17 6

  • DEBILIZM ekonomicznośrodowiskowy !! (1)

    • 22 5

    • Cieszy mnie

      Taki komentarz,świadczy o tym,że myślisz.pozdrawiam

      • 4 1

  • Nikt jeszcze nie wspomnial o jeszcze jednym negatywnym elemencie (1)

    Zalew ulega zapiaszczeniu i trzeba bedzie go regularnie poglebiac, zeby mogl byc uzywany

    • 12 5

    • Aciało ulega zabrudzeniu i trzeba je myć, działka zachwaszczeniu, trzeba ją plewić lub kosić

      Kopać , kopać! Nie bać się. Tchórze precz. A jak już dyskutujemy, to dopracowujmy szczegóły - zaplanujmy - jak wielkie statki mają wchodzić do portu, by miało to sens ekonomiczny. I nie mówmy, że małe stateczki tylko; bo to my budujemy ! I wpłyną takie jakie jakie zechcemy. I cóż to jest za problem, wykopać, przekopać, pogłębić, utrzymać, usuwać piasek itp, przy współczesnej technice. Będze praca, będzie chleb dla ludzi. Przecież tu chodzi o rzeczy wielkie, - port morski, początek trasy północ - południe. Nie bać się, nie tchórzyć. Oddychać głęboko, poczuć wiatr wolności we włosach.

      • 0 0

  • to jest cały PIS i jego PISnięta "władzia".Prezes coś wymyśli lub mu podpowiedzą (2)

    potem pomysł wraca jako obsesja realizowana na przekór faktom. Wszystko zgodnie z zasadą ,jeśli fakty są przeciw decyzji to tym gorzej dla faktów .Co tam samorządy ,co tam naukowcy,co tam ekonomiści MY WIEMY LEPIEJ

    • 18 7

    • olus, ty juz wylacz myslenie i sie nie wychylaj bo widac nie jest to Twoja mocna strona

      • 0 0

    • Coś o tzw zdrowym rozumie

      Olek, ty nie wierzysz w siebie, we własne władze umysłowe, wierzysz , że samorządy, naukowcy, ekonomiści, ( zapomniałeś o ekologach) wiedzą lepiej. Podsumowując - nic nie robić, tkwić w gnoju i czekać na koniec świata?, Nie bracie, tu trzeba działać, tu trzeba czynu!. Polsce dwudziestolecia międzywojennego chciało się i opłacało zbudować port i miasto Gdynię od zera, zbudować Centralny Okręg Przemysłowy w widłach Wisły i Sanu, zreformować złotówkę, świetnie kształcić i wychowywać patriotycznie młodzież, a ty się boisz przekopać Mierzeję Wiślaną i pogłębić Zalew Wiślany, by z zapyziałego Elbląga uczynić tętniące życim miast potrowe - okno na świat? Wstydź się

      • 0 0

  • Ten (nie)rząd bije rekordy idiotyzmów (1)

    A durna Becia i bankster Morawiecki wykonują pomysły żoliborskiego szaleńca.
    Port a właściwie przystań dla kajaków i żaglowek - no może barka z mułem się trafi.
    Ale województwo szuwarowo-bagienne cierpi na megalomanię.
    Najpierw lądowisko dla kukuruźników koło Klewek.
    Teraz ma powstać Rotterdam wschodu.
    Ja PiStolę.

    • 22 7

    • Wypowiedź dla czytelników o umysłowości podobnej do umysłowości autora tego wpisu

      Na szczęście ludzi o tak słabej umysłowości i posługujących się tak wulgarnym językiem w praktyce nie ma. To autor tylko sobie wyobraża, że dociera do masowego odbiorcy. W praktyce pozostaje samotny na placu boju wraz ze swoim wulgarnym językiem, małym rozumkiem i myśleniem źle o ludziach. Pamiętaj - nigdy nie myśl i nie mów źle o ludziach; bo to świadczy o braku szacunku do nich. A jak nie szanujesz innych, to znaczy, że nie masz szacunku do samego siebie. Godność ludzka - mówi ci to słowo coś?

      • 0 0

  • A do portu w Gdyni drogi brak....

    • 6 6

  • a tony bursztynu wydobyte przy przekopie (2)

    to czyje będą? firmy kopiącej? jeżeli tak to przetarg powinien polegać na licytacji kto da więcej za prawo do robót.

    • 8 7

    • Ten przekop i ilość bursztynu jest niczym (1)

      W porównaniu do tego co wykopali budując DCT i w ciągu ostatnich 2 lat niwelując tereny pod DCT 2 i parking przy nowo dobudowanej bocznicy kolejowej - gdzie poziom gruntu został zdjęty prawie o 20 metrów - możesz zerknąć w historii mapy Google w Google Earth by porównać zdjęcia po datach - wtedy będziesz miał odniesienie do skali o jakiej piszę. Kiedyś robiłem tam badania geologiczne (firma w której pracowałem) - bursztynu było na tyle dużo, że sami kilkukrotnie prosiliśmy o koncesję - ale nas olano i nie udzielono - bo teren należał do Portu Północnego a było to ponad 10 lat temu....

      • 0 1

      • Jak budowali Port Północny to morze wyrzucało dziesiątki tysięcy ton bursztynu

        ale nikt tego nie zbierał i była klęska żywiołowa

        • 0 0

  • Bawo Polski Rząd PiS !!! (2)

    Nareszcie Polki i Polacy są dumni ze swojego Polskiego Rządu !!! Wspieramy Polski Rząd !!!

    • 9 27

    • Nie pij już więcej (1)

      i odstaw zioło

      • 6 2

      • Kajaczek, a co wciagasz?

        • 0 0

  • brawo

    Komu ten projekt przeszkadza.Widać że antypolakom.Nareszcie coś dla Polaków od Polski.

    • 8 22

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane