- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (40 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (112 opinii)
- 3 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (83 opinie)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (121 opinii)
- 5 Energa z zyskiem za 2023 r. (93 opinie)
- 6 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (189 opinii)
Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej
Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.
Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.
Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.
Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.
- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.
Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.
Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.
Krytyka z wielu stron
Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.
Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.
W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.
Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.
Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.
Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.
Planowany przekop w trzech miejscach
Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie
Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.
Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.
O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Opinie (260) 5 zablokowanych
-
2016-12-14 23:00
Niedługo każda wieś w Polsce...
...będzie miała swój port morski albo lotniczy. Tylko rentowność takich przedsięwzięć jest zazwyczaj żadna.
- 8 2
-
2016-12-14 23:05
500+, mieszkanie+, przekop Mierzei Wiślanej ..... ktoś podbija swoje ego! (1)
A ja pytam: kto to udźwignie? Gdzie będą zaciągane kredyty? A może wydrukujemy trochę nominałów o "wartości" 1 000 000 zł??? Z motyką na księżyc (ten ukradziony)!!!!
- 9 3
-
2016-12-15 07:11
Na księżycu...
To ty juz wylądowałeś - zejdź na ziemie i wyłącz TVN!
- 0 4
-
2016-12-14 23:33
Nie popieram PiSu ale ten pomysł jest dobry
Zgodnie z prawem morza cieśnina Piławska powinna być dostępna zawsze dla statków płynących na polski zalew wiślany. I to bez żadnego ale chyba ze stan wojny. Tymczasem Rosjanie od zawsze robią problemy i najnormalniej na świcie nikogo nie przepuszczają. Ciekawe jakie larum podnieśli by gdyby Turcja zamknęła Bosfor na Morze Czarne. A tak mam swoje przejście - statki czy jachty morskie mogą zawijać do Elbląga bez problemu i bez pytania się kogokolwiek o zgodę. Co do eko-terrorystów - jaki widza tam problem skoro mają być śluzy? Problem jest tylko jeden - jak wyszarpać kasę pod stołem za siedzenie cicho.
- 7 9
-
2016-12-14 23:37
Po co nam ten miś? (1)
To jest miś na miarę naszych możliwości, my tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom i to nie jest nasze ostatnie słowo...
- 9 0
-
2016-12-15 09:42
To nie miś, a całą gębą niedźwiedź, może grizzli.
- 1 0
-
2016-12-15 00:27
Statki pełnomorskie o zanurzeniu 4 metrów (1)
Czy ktoś pytał Naczelnika skąd przypłyną te statki pełnomorskie o zanurzeniu 4 m z towarami do Elbląga. Naczelnik wszystko wie tylko może nie chce powiedzieć. To są drugie Możejki za które płacimy i będziemy płacić. Też pomysł Kaczyńskich by zagrać ruskim na nosie.
- 8 3
-
2016-12-15 07:07
Statki pełnomorskie o zanurzeniu 4 metrów
Teraz to przeczytaj o zobacz kto tu jest debilem faktycznie, ze w ten tekst uwierzył. Włącz myślenie!
- 1 3
-
2016-12-15 01:17
I podatek wodny od 2017 (2)
Żagle. Łowienie ryb. Męska przygoda! Takie wakacje wybrał szef PiS, Jarosław K. Widocznie wakacje utwierdziły go w przekopaniu kanału proponuję aż do Żoliborza wówczas nawet statki zrobione z gazety będzie mógł wysyłać świat nie wychodząc z domu. A jak więzy rodzinne się u Jarosława K. odezwą to drugą nitkę kanału do Odessy pociągnie. Politycy powinni ponosić konsekwencje swoich spec pomysłów.
- 9 3
-
2016-12-15 01:31
Graźynko, kanal wiodący (niemal do) Odessy istnieje
i bywa nazywany Kanałem Krolewskim, a przez rusków
Dnieprobugskim.
Niestety, nie leży już dziś na terytorium Polski, choć w Polsce powstał, gdy jeszcze ona tam sięgala. Resztę doczytaj, to bardzo ciekawe.- 4 3
-
2016-12-15 14:34
Grazka ma problem z percepcja
- 1 1
-
2016-12-15 06:52
Jacy ludzie sa durni..
- 2 0
-
2016-12-15 06:52
to nie przekop, to kop w kostke ruskich , bo wyżej sie nie da, to Możejki Bis.
- 6 0
-
2016-12-15 06:57
Jacy ludzie sa durni...
40% bez rozumu jak widać po ankiecie.... Bez sensu to jest wasze pewnie zycie tez moze sensu zycia szukacie? Się karmicie szajsem medialnym całe życie i juz nie umiecie samodzielnie myśleć!
- 1 3
-
2016-12-15 07:30
co z bursztynem?
sprytny zapis w specustawie - wyłacza ze stosowania prawo geologiczne i górnicze, dobre....
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.