• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • Niedługo każda wieś w Polsce...

    ...będzie miała swój port morski albo lotniczy. Tylko rentowność takich przedsięwzięć jest zazwyczaj żadna.

    • 8 2

  • 500+, mieszkanie+, przekop Mierzei Wiślanej ..... ktoś podbija swoje ego! (1)

    A ja pytam: kto to udźwignie? Gdzie będą zaciągane kredyty? A może wydrukujemy trochę nominałów o "wartości" 1 000 000 zł??? Z motyką na księżyc (ten ukradziony)!!!!

    • 9 3

    • Na księżycu...

      To ty juz wylądowałeś - zejdź na ziemie i wyłącz TVN!

      • 0 4

  • Nie popieram PiSu ale ten pomysł jest dobry

    Zgodnie z prawem morza cieśnina Piławska powinna być dostępna zawsze dla statków płynących na polski zalew wiślany. I to bez żadnego ale chyba ze stan wojny. Tymczasem Rosjanie od zawsze robią problemy i najnormalniej na świcie nikogo nie przepuszczają. Ciekawe jakie larum podnieśli by gdyby Turcja zamknęła Bosfor na Morze Czarne. A tak mam swoje przejście - statki czy jachty morskie mogą zawijać do Elbląga bez problemu i bez pytania się kogokolwiek o zgodę. Co do eko-terrorystów - jaki widza tam problem skoro mają być śluzy? Problem jest tylko jeden - jak wyszarpać kasę pod stołem za siedzenie cicho.

    • 7 9

  • Po co nam ten miś? (1)

    To jest miś na miarę naszych możliwości, my tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom i to nie jest nasze ostatnie słowo...

    • 9 0

    • To nie miś, a całą gębą niedźwiedź, może grizzli.

      • 1 0

  • Statki pełnomorskie o zanurzeniu 4 metrów (1)

    Czy ktoś pytał Naczelnika skąd przypłyną te statki pełnomorskie o zanurzeniu 4 m z towarami do Elbląga. Naczelnik wszystko wie tylko może nie chce powiedzieć. To są drugie Możejki za które płacimy i będziemy płacić. Też pomysł Kaczyńskich by zagrać ruskim na nosie.

    • 8 3

    • Statki pełnomorskie o zanurzeniu 4 metrów

      Teraz to przeczytaj o zobacz kto tu jest debilem faktycznie, ze w ten tekst uwierzył. Włącz myślenie!

      • 1 3

  • I podatek wodny od 2017 (2)

    Żagle. Łowienie ryb. Męska przygoda! Takie wakacje wybrał szef PiS, Jarosław K. Widocznie wakacje utwierdziły go w przekopaniu kanału proponuję aż do Żoliborza wówczas nawet statki zrobione z gazety będzie mógł wysyłać świat nie wychodząc z domu. A jak więzy rodzinne się u Jarosława K. odezwą to drugą nitkę kanału do Odessy pociągnie. Politycy powinni ponosić konsekwencje swoich spec pomysłów.

    • 9 3

    • Graźynko, kanal wiodący (niemal do) Odessy istnieje
      i bywa nazywany Kanałem Krolewskim, a przez rusków
      Dnieprobugskim.

      Niestety, nie leży już dziś na terytorium Polski, choć w Polsce powstał, gdy jeszcze ona tam sięgala. Resztę doczytaj, to bardzo ciekawe.

      • 4 3

    • Grazka ma problem z percepcja

      • 1 1

  • Jacy ludzie sa durni..

    • 2 0

  • to nie przekop, to kop w kostke ruskich , bo wyżej sie nie da, to Możejki Bis.

    • 6 0

  • Jacy ludzie sa durni...

    40% bez rozumu jak widać po ankiecie.... Bez sensu to jest wasze pewnie zycie tez moze sensu zycia szukacie? Się karmicie szajsem medialnym całe życie i juz nie umiecie samodzielnie myśleć!

    • 1 3

  • co z bursztynem?

    sprytny zapis w specustawie - wyłacza ze stosowania prawo geologiczne i górnicze, dobre....

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane