- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (40 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (125 opinii)
- 3 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (89 opinii)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 5 Jest umowa na czarter FSRU (20 opinii)
- 6 Energa z zyskiem za 2023 r. (94 opinie)
Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej
Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.
Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.
Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.
Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.
- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.
Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.
Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.
Krytyka z wielu stron
Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.
Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.
W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.
Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.
Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.
Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.
Planowany przekop w trzech miejscach
Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie
Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.
Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.
O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Opinie (260) 5 zablokowanych
-
2016-12-15 07:40
Spoko ! (1)
PiS jeszcze niczego nie zbudował. Niczego !!!
- 7 2
-
2016-12-15 09:19
Jak to niczego - a pomnik Kartofla kaczyńskiego?
to nie budowla?
a nowy sarkofag na Wawelu?
doceń to ;)...- 2 1
-
2016-12-15 08:01
To jakaś bzdura
Zalew Wiślany jest płytkim akwenem który zamarza.Przy temperaturach poniżej zera będzie nieużyteczny.Tzw tory wodne będą kosztowały krocie z kosztami pogłębiania.I to wszystko po to żeby Rosjanom pomachać szabelaka.o ekologi nie wspomnę.
- 7 3
-
2016-12-15 08:07
nie wiem po co śluzy - lepsza wymiana wody w zanieczyszczonym zalewie przyniosłaby tylko korzyści
- 0 2
-
2016-12-15 08:08
jeśli zapytam malkontentów (1)
którzy twierdzą że przekop jest nikomu niepotrzebny i bezużyteczny to DLACZEGO już przed ogłoszeniem przez PIS oświadczenia o budowie przekopu działki na kilometr od kanału zaczeły rosnąć w cenę a dzisiaj te z dostępem do wody są już nawet 6x droższe niż jeszcze rok temu...? czyżby biznesmeni mieli kasę do wyrzucenia?
- 4 2
-
2016-12-15 14:15
proste jak drut, nie zdążyli dokonać zakupów przed podwyżką
- 0 0
-
2016-12-15 08:16
Kompleksy vs priorytety
Co drugi komentarz przebija troską "a co sobie Rosja pomyśli".
A czy to ważne, Wy moi Winkielriedzi narodów? Naprawdę czujecie potrzebę miłości ze Wschodu?
Naszym partnerem jest Unia - czyli Niemcy. Do Rosji wysyłamy 3% naszego eksportu i ta wartość maleje. Do Unii ponad 70% i co roku ten udział rośnie.
Realpolitik i ekonomia, nie pansłowiańskie sentymenty- 4 2
-
2016-12-15 08:24
Zalew ma średnio 2,5m głębokości (1)
Kanał elblaski ciut głębszy, sporo roboty ich czeka żeby sensowna jednostka mogła wpłynąć - tylko po co? Z turystycznego punktu widzenia to dobra inwestycja więcej jachtów będzie odwiedzało zalew.
- 1 2
-
2016-12-15 08:41
Nie średnio tylko maksymalnie, a srednio 2m
a port w Elblągu ma teoretycznie 2,5, a "w skrajnych warunkach 1,8m" (info ze strony portu)
Dla turystyki jest droga prze Szkarpawę, dużo fajniejsza pod względem walorów turystyczno-przyrodniczych. Już średniej wielkości morski jacht balastowy nie wpłynie na zalew ze względu na zanurzenie, to jaka turystyka.
Bez sensu wydane pieniądze, tym bardziej, że w ustawie jest mowa o pogłębiebniu podejścia przez zalew, ale o samym porcie nie ma słowa- 2 2
-
2016-12-15 08:27
trójmiasto.pl
a macie swoją opnię jako poral czy tylko będziecie krytykować z nurtem opozycji ? jak zawsze zresztą
- 3 6
-
2016-12-15 09:14
Nareszcie!!!!
W końcu się wzieli do roboty. Popieram i zobaczycie malkontenci ile ten kanał przyniesie dobrego nie tylko dla Elbląga ale również i Polski.
- 2 10
-
2016-12-15 09:40
Inwestycja bliźniaczo podobna do PKM (2)
Miało być cudownie, ludzie mieli być szczęśliwi itd. A wyszło jak zawsze - klapa!. Inwestycje powinny być przemyślane, a nie motywowane politycznie lub interesem wąskiej grupy ludzi.
- 0 4
-
2016-12-15 09:46
Klapa przez głupote urzedasów a PKM jest potrzeba! (1)
- 2 1
-
2016-12-15 12:50
Potrzebna dla garstki ludzi
A wydano miliard złotych. Za te pieniądze można było pobudować lepszą infrastrukturę komunikacyjną. Taką, która służyłaby wszystkim.
- 2 1
-
2016-12-15 09:41
(1)
Chłopcy z Targówka i ze Śródmieścia
Pomnijcie Jarka co stan ten przespał
Ludzi łapali, w ludzi strzelali
Jarek Kaczyński spał!
Gdy w telewizji brak teleranka
Gdy na górników czeka łapanka
W wygodnym łożu , na Żoliborzu
Jarek Kaczyński spał!
Jeden zraniony, drugi zabity
Krew się polała grudniowym świtem
A tam w łóżeczku, na poduszeczce
Jarek Kaczyński spał!
Gdy w kinie Moskwa film o Wietnamie
Jarosław woli drzemać przy mamie
Na prawym boku, w ciepłym półmroku
Jarek Kaczyński spał!
Już Kuroń leży na styropianie
bo go pobili zomowskie dranie
Drżą robotnicy, a on w szlafmycy!
Jarek Kaczyński spał!
Nie płaczcie dzieci, płakać nie warto
W miękkiej piżamie, z różową kokardą.
Za chleb, za wolność, za nową Polskę
Jarek Kaczyński spał!- 8 2
-
2016-12-15 14:31
to teksty typowego POsranca lub nie daj Boze KODowca
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.