• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • Spoko ! (1)

    PiS jeszcze niczego nie zbudował. Niczego !!!

    • 7 2

    • Jak to niczego - a pomnik Kartofla kaczyńskiego?

      to nie budowla?
      a nowy sarkofag na Wawelu?
      doceń to ;)...

      • 2 1

  • To jakaś bzdura

    Zalew Wiślany jest płytkim akwenem który zamarza.Przy temperaturach poniżej zera będzie nieużyteczny.Tzw tory wodne będą kosztowały krocie z kosztami pogłębiania.I to wszystko po to żeby Rosjanom pomachać szabelaka.o ekologi nie wspomnę.

    • 7 3

  • nie wiem po co śluzy - lepsza wymiana wody w zanieczyszczonym zalewie przyniosłaby tylko korzyści

    • 0 2

  • jeśli zapytam malkontentów (1)

    którzy twierdzą że przekop jest nikomu niepotrzebny i bezużyteczny to DLACZEGO już przed ogłoszeniem przez PIS oświadczenia o budowie przekopu działki na kilometr od kanału zaczeły rosnąć w cenę a dzisiaj te z dostępem do wody są już nawet 6x droższe niż jeszcze rok temu...? czyżby biznesmeni mieli kasę do wyrzucenia?

    • 4 2

    • proste jak drut, nie zdążyli dokonać zakupów przed podwyżką

      • 0 0

  • Kompleksy vs priorytety

    Co drugi komentarz przebija troską "a co sobie Rosja pomyśli".
    A czy to ważne, Wy moi Winkielriedzi narodów? Naprawdę czujecie potrzebę miłości ze Wschodu?
    Naszym partnerem jest Unia - czyli Niemcy. Do Rosji wysyłamy 3% naszego eksportu i ta wartość maleje. Do Unii ponad 70% i co roku ten udział rośnie.
    Realpolitik i ekonomia, nie pansłowiańskie sentymenty

    • 4 2

  • Zalew ma średnio 2,5m głębokości (1)

    Kanał elblaski ciut głębszy, sporo roboty ich czeka żeby sensowna jednostka mogła wpłynąć - tylko po co? Z turystycznego punktu widzenia to dobra inwestycja więcej jachtów będzie odwiedzało zalew.

    • 1 2

    • Nie średnio tylko maksymalnie, a srednio 2m

      a port w Elblągu ma teoretycznie 2,5, a "w skrajnych warunkach 1,8m" (info ze strony portu)
      Dla turystyki jest droga prze Szkarpawę, dużo fajniejsza pod względem walorów turystyczno-przyrodniczych. Już średniej wielkości morski jacht balastowy nie wpłynie na zalew ze względu na zanurzenie, to jaka turystyka.
      Bez sensu wydane pieniądze, tym bardziej, że w ustawie jest mowa o pogłębiebniu podejścia przez zalew, ale o samym porcie nie ma słowa

      • 2 2

  • trójmiasto.pl

    a macie swoją opnię jako poral czy tylko będziecie krytykować z nurtem opozycji ? jak zawsze zresztą

    • 3 6

  • Nareszcie!!!!

    W końcu się wzieli do roboty. Popieram i zobaczycie malkontenci ile ten kanał przyniesie dobrego nie tylko dla Elbląga ale również i Polski.

    • 2 10

  • Inwestycja bliźniaczo podobna do PKM (2)

    Miało być cudownie, ludzie mieli być szczęśliwi itd. A wyszło jak zawsze - klapa!. Inwestycje powinny być przemyślane, a nie motywowane politycznie lub interesem wąskiej grupy ludzi.

    • 0 4

    • Klapa przez głupote urzedasów a PKM jest potrzeba! (1)

      • 2 1

      • Potrzebna dla garstki ludzi

        A wydano miliard złotych. Za te pieniądze można było pobudować lepszą infrastrukturę komunikacyjną. Taką, która służyłaby wszystkim.

        • 2 1

  • (1)

    Chłopcy z Targówka i ze Śródmieścia
    Pomnijcie Jarka co stan ten przespał
    Ludzi łapali, w ludzi strzelali
    Jarek Kaczyński spał!

    Gdy w telewizji brak teleranka
    Gdy na górników czeka łapanka
    W wygodnym łożu , na Żoliborzu
    Jarek Kaczyński spał!

    Jeden zraniony, drugi zabity
    Krew się polała grudniowym świtem
    A tam w łóżeczku, na poduszeczce
    Jarek Kaczyński spał!

    Gdy w kinie Moskwa film o Wietnamie
    Jarosław woli drzemać przy mamie
    Na prawym boku, w ciepłym półmroku
    Jarek Kaczyński spał!

    Już Kuroń leży na styropianie
    bo go pobili zomowskie dranie
    Drżą robotnicy, a on w szlafmycy!
    Jarek Kaczyński spał!

    Nie płaczcie dzieci, płakać nie warto
    W miękkiej piżamie, z różową kokardą.
    Za chleb, za wolność, za nową Polskę
    Jarek Kaczyński spał!

    • 8 2

    • to teksty typowego POsranca lub nie daj Boze KODowca

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane