• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie projekt elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku

Maciej Naskręt
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów. Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów.

Jesienią przyszłego roku powinien być gotowy projekt elektryfikacji i budowy przystanku Firoga na linii PKM. Inwestycja zostanie zrealizowana równocześnie z przebudową linii Gdynia - Kościerzyna, którą zleci PLK.



Jak oceniasz funkcjonowanie linii PKM?

Ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Firmy zainteresowane tą inwestycją mają czas do 26 października 2018 r. na złożenie swoich ofert. Potencjalni wykonawcy będą mieli 12 miesięcy od chwili podpisania umowy na przygotowanie projektu.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 r. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji. Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach. Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • A co wówczas ze spalinowymi pociągami PESY ?? (8)

    że tak tylko nieśmiało spytam. Zakupione z dofinansowaniem z unijnego programu - więc co ?? część będzie jeździć elektrycznych, a część spalinowych.
    A może by w końcu zamiast przypadkowych karierowiczów na stanowiska urzędnicze zatrudnić w końcu fachowców ?? To nie trzeba będzie do każdego tematu podchodzić po kilka razy.

    • 19 23

    • Pociągi PESY będą jeździły na Hel, do Elbląga i w inne miejsca obsługiwane przez Przewozy Regionalne

      • 19 1

    • zrobi się protokół zniszczenia

      • 15 5

    • linie z Tczewa do Szczecinka

      i w okolicach Chojnic, Kościerzyny, Miastka i Czerska przyjmą je z wdzięcznością...

      • 15 0

    • Hel, Grudziądz, Chojnice, Czersk...... linii niezelektryfikowanych jest dużo.

      • 15 0

    • Specjalnie taki tabor kupiono niepasujący do pkmki żeby mógł po elektryfikacji lini fikać po liniach pkp na Kaszubach.
      Dlatego było tak drogo!

      • 8 1

    • (1)

      Kolega widzę pierwszy tydzień w Polsce i jeszcze nie zna zwyczajów.
      Ale spieszę pomóc.

      No więc stare pociągi kupione za miliony sobie zardzewieją gdzieś na złomie, a dzięki elektryfikacji będzie można wydać kolejne miliony na nowe elektryczne.

      A królik i koledzy królika mają 15% od każdej faktury, więc się opłaca.

      Jest w internecie webinar tłumaczący dokładnie co i jak - poszukaj na youtube filmu "miś - lekcja inwestowania", tam wszystko jest przystępnie wytłumaczone, wraz z wyliczeniami.

      • 5 8

      • Troll zaklina rzeczywistość, a tymczasem te spalinowe pociągi mają już zagwarantowane posadki na licznych innych niezelektryfikowanych liniach w województwie pomorskim... ;)

        • 1 1

    • To jest odpowiedni pociąg na PKM, w mig rozwiązałby problem przewozu rowerów:

      rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/premiera-cityjet-sportowy-pociag-regionalny-od-obb-i-bombardiera-88716.html

      • 0 0

  • Kielnieńska

    A kiedy przystanek PKM Kielnieńska ???????????

    • 17 5

  • polnische wirtschaft (6)

    nie pomyśleli żeby od razu w 2014 zbudować elektryczną linię w XXI wieku tak brak refleksu to mistrzostwo. Teraz będziemy pł kolejne miliony za coś co pownno być zbudowane od razu

    • 25 21

    • (4)

      nie pomyślałeś, że pomyśleli tylko kasy zabrakło?

      • 8 5

      • Nie, on jak robił remont domu, to od razu po bogatości ;)

        • 4 3

      • Kasy zabrakło... to się wcale nie robi, a nie oddaje budowlany bubel. (1)

        • 5 5

        • Po elektrycznej linii jeździłyby spalinowe szynobusy. Spoko, geniuszu.

          • 4 3

      • budowali na szybko co by przed euro zdążyc :D

        specustawa w praktyce

        • 3 1

    • Nie od razu Rzym zbudowano...

      • 2 0

  • uwaga uwaga - powstanie projekt (1)

    czy jest juz dostepna jakas wizualizacja projektu ?

    • 11 2

    • Dodaj sobie słupy z elektryfikacją i masz wizualizację.

      • 2 0

  • Przystanek na zaspie potrzebny..!!!!!

    • 17 4

  • A nie można było od razu zrobić na prąd? (5)

    Nie można było, bo ktoś musi zarabiać na planach, projektach, opiniach, ekspertyzach, kosztorysach...
    Układy, układziki...
    Budynie, leguminy...

    • 19 17

    • I miał się za lotniskiem drut urywać, bo PLK będzie elektryfikację dopiero teraz robić? (2)

      Pomyslunku trochę miszczu.

      • 11 7

      • przeszkody są jedynie formalne, czyli jak zrobić żeby nie zrobić...

        Realną przeszkodą był 3x przekroczony budżet pierwotny (z 300mln na ponad 1mld), który nie udźwignąłby takiego zakresu.
        Grzechem pierworodnym jest zaniedbanie linii 201 i programowa likwidacja połączeń kolejowych w województwie pomorskim.
        Ciekawym jest, że ci sami ludzie tworzyli PKM.
        Chichot historii.

        Gdy Unia wymusiła inwestycje w kolejnictwo i okazało się że bez rozbudowy 201 ani rusz, pkm, jak żaba, podstawia nogę tam, gdzie konie kują...

        • 11 3

      • Miał się urwać w Osowej

        A tam przesiadka na spaliny z Gdyni do Kościerzyny. Jak się PKP wygrzebie, to się całość złączy.

        • 0 0

    • masz w artykule napisane dlaczego nie zrobili. Pisać umie, a czytać nie ?

      • 3 2

    • nie mozna bylo, bo lamusy s****yly przetarg + dofinansowanie z unii

      teraz beda projekty tworzyc. Rada prezesa - zamowcie drezyny.

      • 1 3

  • Scieżka rowerowa

    ścieżkę rowerową wzdłuż linii PKM byście mogli zrobić, najlepiej na całej jej długości.

    • 13 9

  • kiedy te złomy przestana tak hałasować? (2)

    • 21 5

    • (1)

      Też nie lubię złomów pod oknem, ale niestety sytuacja nie poprawi się, dopóki więcej osób nie przestawi się z poniemieckiego badziewia drogowego na nowoczesny transport zbiorowy.

      • 4 4

      • dlatego używam nowego japońskiego :)

        • 1 0

  • Rozkład jazdy (3)

    A ja nie rozumiem dlaczego na przystanku Karwiny nie ma żadnego pociągu w okolicy godziny 7:00, tak aby ludzie jadący do Gdańska Głównego/Śródmieścia mogli zdążyć na 8:00.

    • 15 3

    • to jeszcze nic (1)

      pociąg który ma odjeżdżać o 7.21 jest praktycznie zawsze opóźniony. I to opóźnienie ma na drugiej stacji po ruszczeniu ze stacji początkowej. Gdzie on to opóźnienie "łapie" ja pytam ??
      Czasem są to 2-3 min, ale czasem opóźnienie sięga 10 min. To jest masakryczne dla osób które gdzieś po drodze się przesiadają np. na autobus. Codziennie jest loteria: zdążę / nie zdążę ??

      • 7 1

      • Serio? To nie mam szans zdążyć na interesującą mnie SKM we Wrzeszczu do Śródmieścia... :/ dzięki za info, pozostaje autobus i skm. kompletny bezsens

        • 4 0

    • "Już od dawna Samorząd Województwa Pomorskiego, który jako jedyny finansuje przewozy kolejowe w naszym regionie, informuje, że po prostu na więcej połączeń nie ma pieniędzy. Jednocześnie marszałek województwa apeluje do miast i gmin, których mieszkańcy z tych połączeń korzystają, aby współfinansowały - jak ma to miejsce w innych, również polskich metropoliach (np. Poznań, Wrocław) - uruchomienie dodatkowych pociągów dla swoich mieszkańców. Ja na razie jednak tylko małe Kartuzy odpowiedziały na ten apel pozytywnie, o czym latem pisało m.in. Trojmiasto.pl:

      "O dodatkowym pociągu gmina Kartuzy zdecydowała mimo skromnego budżetu, który wynosi ok. 107 mln zł. Aż 30-krotnie bogatszy Gdańsk i 17-krotnie zamożniejsza Gdynia nie zdecydowały się do tej pory na ten ruch."

      • 0 0

  • czy PKM mogłaby dojeżdżać do Gdańska Śródmieście? (4)

    Cały pomysł dojazdu do Wrzeszcza jest idiotyczny. PKM kompletnie nie sprawdza się jako środek dojazdu do Gdańska, przesiadka we Wrzeszczu to absurd, czemu to nie dojeżdża do Śródmieścia? Jakoś do Gdyni może dojeżdżać do centrum a w Gdańsku nie?

    • 36 4

    • O! To! To!

      • 4 0

    • beka

      Najlepsze jest to, że zlikwidowali połączenia i dodali kupę przystanków na linii 210 żeby ludzie przesiedli się na PKM, a potem PKM i tak przestało jechać :D

      • 4 2

    • Z oficjalnego konta PKM

      „W latach 2010-2011 proponowaliśmy PKP i SKM, które budowały Gdańsk Śródmieście, wybudowanie drugiego peronu na tym przystanku, aby mogły do niego po 2105 r. dojeżdżać również pociągi z linii pkm. niestety, PKP nie zgodziły się na to, w związku z czym obecnie nie ma możliwości technicznych żeby na Gdańsku Śródmieściu zatrzymywały się inne pociągi... :(„

      • 1 0

    • Co 10 minut ze Śródmieścia do Kartuz

      Za 4 lata elektryczna PKM z dużymi przedziałami na rowery (wzorować się na SKM w Kopenhadze) powinna jeździć z Gdańska Śródmieście do Kartuz co 10 minut.
      Osowa też powinna mieć szybkie i częste połączenie z Gdańskiem. Na razie to mamy totalną prowizorkę. Ni pies ni wydra. Takie połowiczne rozwiązania, które irytują

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane