• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie projekt elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku

Maciej Naskręt
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów. Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów.

Jesienią przyszłego roku powinien być gotowy projekt elektryfikacji i budowy przystanku Firoga na linii PKM. Inwestycja zostanie zrealizowana równocześnie z przebudową linii Gdynia - Kościerzyna, którą zleci PLK.



Jak oceniasz funkcjonowanie linii PKM?

Ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Firmy zainteresowane tą inwestycją mają czas do 26 października 2018 r. na złożenie swoich ofert. Potencjalni wykonawcy będą mieli 12 miesięcy od chwili podpisania umowy na przygotowanie projektu.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 r. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji. Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach. Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • Po co trakcja? W lubuskim bez problemu śmigają od lat składy bezawaryjnie i to na dłuższych odcinkach. Pieniądze w błoto...a za nie możnaby kilka nowych składów nabyć dzięki którym byłby lepszy rozkład, a nawet na Oksywie dałoby radę wydłużyć trasę.

    • 3 2

  • Synchronizacja pociągów SKM i PKM w weekend to dramat (1)

    To dramat dla ludzi którzy w Soboty i Niedziele chcą z lotniska pociągiem dojechać do centrum Gdańska. Zamiast ulepszyć PKM-kę i SKM-kę to w weekendy SKM-ka zamiast co 10-20 minut jeździ co 30 minut. Z synchronizacją jest bardzo źle, SKM-ka i PKM-ka zbyt rzadko kursują, godziny odjazdu pociągów PKM całkowicie nie są zsynchronizowane z rozkładem jazdy SKM, wszystkie pociągi pomorskiej kolei metropolitalnej jeżdżą tylko do Wrzeszcza a nie do Gdańska Głównego. Te wszystkie czynniki przyczyniają się do tego, że czas przesiadki z pociągu SKM na PKM lub z PKM na SKM wynosi 25 minut zamiast 10 i czas podróży z Gdańska Głównego w Soboty, Niedziele i Święta wynosi godzinę zamiast półgodziny.

    • 5 0

    • PKM powinna jeździć do Śródmieścia!

      • 0 0

  • Wiecej pociągów na linii Gdynia-Gdansk Wrzeszcz

    szczegolnie rano, przydałby sie juz o 6:00

    • 3 0

  • (1)

    pod kablem będą jeździły szynobusy bo jakiś młotek je kupił.

    • 0 3

    • Szynobusy pójdą na obsługę innych, nie zelektryfikowanych linii... młotku.

      • 1 0

  • Glupota (1)

    Nie szło pomyśleć o elektryfikacji odrazy przy budowie PKM , dziwne te podejście jest w tej pl.
    Jak zawsze a jakoś to będzie.

    • 0 4

    • Nie szło, bo tu chodziło o elektryfikacje także odcinka PKP

      A wtedy nie było wiadome czy dojdzie w ogóle do elektryfikacji lini PKP, a bez tego to było wyrzucenie w błoto.

      • 0 0

  • Katastrofa dla malowniczych Kaszub (3)

    Magistrala kolejowa z ciężkim ruchem towarowym zabije spokój malowniczych terenów Kaszubskiego Parku Krajobrazowego. To decyzja tragiczna w swych dalekosiężnych skutkach.

    • 4 2

    • Masz na myśli 201? Ta magistrala funkcjonuje już prawie 100lat (2)

      A transport kolejowy należy do najmniej ingerujących w środowisko.
      Turystyka to nie wszystko i nie wszyscy są w stanie z niej wyżyć. Więc należy się cieszyć, że ktoś pomyślał o renowacji i modernizacji staruszki.
      Turystyka i region tylko na tym zyska, bo w końcu da się jakoś dojechać bez samochodu w okolice Tucholi.
      No chyba, że przyjmie się do tego zagadnienia podejście pkm... ;)

      • 0 0

      • (1)

        Gdyby to była rzeczywiście renowacja to bym się cieszył razem z Tobą. Żal patrzeć na te stare zdewastowane stacyjki zabite dechami. Jednak główny cel tej rozbudowy to nie turystyka, ale ciężki ruch towarowy do portu w Gdyni. To tak jakbyś przez środek wioski nagle przepuścił autostradę. No niby fajnie, super dojazd, ale nie da się tam dłużej żyć.

        • 0 0

        • Pozostaje miec nadzieje, ze choc czesc z tych budynkow ocaleje

          Tez lubie te te cacka z czasow, gdy ludzie chcieli, aby ich wytwory byly estetyczne. Ciezki ruch jest... ciezki ale i tak mniej uciazliwy niz drogi szybkiego ruchu. Jest zadziwiajace jak daleko slychac ten jazgot.

          • 0 0

  • Dlaczego pociągi PKM z/do Kościerzyny nie zatrzymują sie w Brętowie???

    Najpierw w Brętowie zrobiono węzeł przesiadkowy z autobusami i tramwajem, a teraz okazuje się, że aby skorzystać z tak reklamowanego połaczenia 3miasta z Kaszubami (Kościerzyną) trzeba najpierw podjechac na inny przystanek PKM, żeby zacząć lub skończyć podróż, bo ktoś po prostu wykluczył niektóre przystanki z tej ciekawej trasy....
    Dlaczego??! Kiedy wreszcie będzie można będzie skorzystac z pełnej oferty PKM ze wszystkich przystanków, a nie tylko z wybranych według niejasnego klucza???

    Dno i metr mułu... :(

    • 3 0

  • karczemki

    no i znowu przemilcza się problem przystanku PKM Karczemki , niechby i z "bambusa" zrobili tu mały przystaneczek , bez tych wielkich inwestycyjnych zadęć , przecież ta dzielnica to jak jakaś wyspa. Na Karczemkach nie ma nawet komunikacji ztm . czy tam mieszka ktoś , kto podpadł decydentom?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane