• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie projekt elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku

Maciej Naskręt
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów. Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów.

Jesienią przyszłego roku powinien być gotowy projekt elektryfikacji i budowy przystanku Firoga na linii PKM. Inwestycja zostanie zrealizowana równocześnie z przebudową linii Gdynia - Kościerzyna, którą zleci PLK.



Jak oceniasz funkcjonowanie linii PKM?

Ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Firmy zainteresowane tą inwestycją mają czas do 26 października 2018 r. na złożenie swoich ofert. Potencjalni wykonawcy będą mieli 12 miesięcy od chwili podpisania umowy na przygotowanie projektu.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 r. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji. Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach. Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • PKM Politechnika

    PKM Gdańsk Politechnika i to powinno się znaleźć w planowanym projekcie modernizacji, nie mówiąc już o przystanku PKM na Zaspie. Kiedy zaczną wreszcie poprawnie działać informatory we Wrzeszczu. Przez te taśmy nic nie widać.

    • 13 4

  • PKM

    PKM-ka bez elektryfikacji to jak spławna wysychająca rzeka dla flisaków. Rozbudowujące się południowe dzielnice skomunikowane z Gdańskiem i Gdynią zyskają dzięki elektryfikacji nową siłę napędową do rozwoju milionowej gdańskiej Metropolii.

    • 8 0

  • straszne te bramownice na wizualizacji

    • 4 3

  • dojezdzam codziennie PKM z Osowej do pracy w Gdyni, jest to swietna sprawa, oby rozbudowalo sie preznie

    • 5 3

  • no w końcu! (1)

    wiele osób jeździ z tej części Gdańska do centrum, lub nawet w kierunku lotniska. sam obserwuje ze wielu ludzi z lawendowych wzgórz wybiera akurat ten środek lokomocji. a jak linia będzie zelektryfikowana to pociągi będzie jeździć szybciej i staną się bardziej eko:)

    • 4 3

    • TAk to prawda, stąd jeździ sporo osób. dobrze by bylo roziwnąć ten kerunek

      • 0 0

  • Jintegracja SKM z PKM (1)

    Jedynym sensownym rozwiązaniem zapewniającym zwiększenie ruchu pasażerskiego to zrobienie tego czego nie zrobiono na początku a mianowicie wpięcia PKM w linie SKM i PKP dalekobieżnej. Planowany początkowo rozjazd i wpinka miała być pomiędzy przystankami Gd Zaspa i GD Przymorze.
    Takie rozwiązanie to ogromne mozliwości na szybki transport bez zbednych przesiadek.
    Obecnie Peron Nr 2 na stacji Gd Wrzeszcz to absurd na miare przysłowiowego misia.
    Druga sprawa to częstotliwość kursowania wynikająca z w/w powodu oraz ograniczonej przepustowość jednotorowej linii - półśrodkiem byłaby mijanka w połowie linii ale doccelowo linia powinna być dwutorowa. Niestety Marszałek i jego świta za wszelką cene forsowali szybkie ukończenie projektu by odtrąbić sukces. Byle było i sie nie przewróciło, co z tego że nie spełnia podstawowych warunków jakie mają wszystkie tego typy liniie koleii dojazdowych. A teraz eletryfikacja i dostawianie na siłę nowej infrastruktury zamiast zrobić to na samym początku. Chyba Pan Marszałek poinien wrócić do Jastarni i tam wykazywać swoje talenty.

    • 10 5

    • Taki z Ciebie kolejarz, jak z Korwina ambasador...

      • 0 0

  • Zaorać to i tyle (1)

    Wagoniki puste, kto tym jeździ?

    • 2 12

    • Parkingi

      byłem na parkingu w Kiełpinku -zastawiony do ostatniego miejsca , to samo na Jasieniu . Byłem kiedys sceptyczny , powoli zmieniam zdanie , ta PKM to jest jakies rozwiazanie dla korków w Gdansku, przecież łatwiej zagęścić ilość kursów niż zbudować nowe ulice

      • 1 0

  • znowu wszystkie pieniądze utopione na wsiowym przystanku

    i mało wykorzystanej gdańskiej linii pkm. a inne miasta i rejony woj. pomorskiego znowu zęby w ścianę. Gdzie jest pomorski PiS ? Kto ich wybierał ?

    • 1 7

  • „gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.” (1)

    Przez kogo tak nazywana? Co to za bulszit, pracuje w it od 10 lat i nikt nigdy tego zad*pia tak nie nazwał.

    • 6 3

    • Prawda, mówi się "Krzematarnia".

      • 1 0

  • (1)

    Super, oby objazd przez Łapino, Starą Piłę i Kolbudy został na stałe dobrze utrzymany.

    • 5 0

    • Ktoś planuje odbudowę tej linii?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane