• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie projekt elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku

Maciej Naskręt
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów. Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów.

Jesienią przyszłego roku powinien być gotowy projekt elektryfikacji i budowy przystanku Firoga na linii PKM. Inwestycja zostanie zrealizowana równocześnie z przebudową linii Gdynia - Kościerzyna, którą zleci PLK.



Jak oceniasz funkcjonowanie linii PKM?

Ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Firmy zainteresowane tą inwestycją mają czas do 26 października 2018 r. na złożenie swoich ofert. Potencjalni wykonawcy będą mieli 12 miesięcy od chwili podpisania umowy na przygotowanie projektu.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 r. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji. Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach. Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • Będzie prestekst żeby zmniejszyć częstotliwość kursowania z 60 do 120 minut

    • 12 4

  • "Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały"

    Hahaha, dawno się tak nie uśmiałem z tego "eksperckiego" pseudo-bełkotu :D

    • 15 5

  • Dociążanie uruchomionej linii PKM na siłę (1)

    Żeby tylko wykazać, że "mnóstwo" pasażerów jeździ nowym (wyremontowanym) odcinkiem od Wrzeszcza do lotniska, pociągi z Gdyni nie kursują najkrótszą, naturalną drogą przez Karwiny/Wielki Kack i Osowę, tylko przez Wrzeszcz. Jak ktoś wsiada w ww. dzielnicach, musi się przesiadać przy lotnisku. Nie powinno się pogarszać warunków dojazdu kosztem jego poprawy gdzie indziej. To jest bardzo naciągane. Dojazd z Kościerzyny do Gdyni się de facto wydłużył, zamiast ulec skróceniu lub chociaż pozostać bez zmian. To absurdalne, żeby mieszkać przy głównej linii na Kościerzynę i dalej do Herbów Nowych, kilkadziesiąt lat jeździć bez przesiadek i nagle, w wyniku "poprawy" dostępności do kolei być zmuszonym albo jeździć naokoło, albo z przesiadką!
    I te zajazdy rodem z kolei kolonialnych w dawnej Afryce: a to na lotnisko, a to do Wrzeszcza, głupie wahadełka dodatkowo wydłużające czas dojazdu. Rozumiem, że na lotnisko dojechać trzeba, ale zważcie, ile osób korzysta z PKM w dojazdach do pracy z Kaszub do Trójmiasta, a ile specjalnie wybiera PKM żeby podjechać na lotnisko? Tymczasem odwracacie proporcje.

    • 20 9

    • "Zajazd na lotnisko"? Przecież to jest przy głównej trasie

      • 0 0

  • Pięknie.

    Potrzebny jest też drugi wiadukt na wysokość SKM Zaspa. Przyspieszy to czas przejazdu PKM-ki i we Wrzeszczu kursować będzie w obie strony z peronu 2. Wszyscy będą wówczas wiedzieć, że PKM-ka kursuje z 2 peronu, w przeciwieństwie do dzisiejszego bałaganu ( nie zawsze czytelna informacja na dworcu). Dalszy kurs pocągów PKM-i do Gdańska Głównego mógłby odbywać się już po torach SKM-ki z jej przystankami, lub po dalekobieżnych. PKM-a powinna być również przedłużona na północ Gdyni.

    • 9 3

  • Paradoks (1)

    Dla firm opłaca się robić nowy przystanek i zatrzymywać na nim skład, a część składów nie zatrzymuje się na przystanku Pępowo, bo mieszkańców Banina i okolic nie opłaca się dowozić tych firm...

    • 9 7

    • Pociąg nie ma czasu się tam zatrzymać, bo musi zdążyć na mijankę w Żukowie.

      • 1 0

  • szkoda ze do centrum gdanska juz nie dojezdza. Albo do srodmiescia (2)

    • 18 2

    • polaczenie z centrum, po co to komu ? :D

      • 2 1

    • nie wiedzialem ze centrum gdanska to az takie zad*pie ze nawet PKM tam nie dojezdza :D

      • 3 3

  • (2)

    Gdy powstawał projekt (pomysł) PKM, byłam zachwycona. Nareszcie jest - hura ! I co? Moje skromne doświadczenia (6 przejazdów) - porażka. Tabor ciężki i powolny. Rozkład jazdy Gdynia - Lotnisko Gdańsk fatalny, pociąg raz na godzinę. Nie mówię o dziwnych porach nocnych, tylko o 10 rano , 7 rano i 18. Na lotnisku czekałam prawie godzinę. Przypominam, że zlikwidowano autobus 4A i nie ma wyboru.
    A tym, którzy zaraz napiszą, że są przecież taksówki - mówię, że nie po to kupuję bilet w Wizzair, żeby płacić dwa razy tyle za taxi z centrum Gdyni.

    • 21 3

    • Linia 4A była żałosna (1)

      Bycie na lotnisku godzinę przed odlotem jest zalecane - kontrola bezpieczeństwa.
      Więc w czym problem?!

      • 0 3

      • Uściślę - nie chodziło o godzinę przed wylotem (trzeba być 2 godz), tylko po 3,5 locie, zmęczenie, a tu nie ma jak dojechać do Gdyni. Samolot wylądował o 18 a w Gdyni byłam ok 20. Najgorszy jest brak wyboru - to tyle.

        • 0 0

  • w Gdańsku bardziej potrzebne są inne przystanki Kukawka, Kokoszki (2)

    o Politechnice czy Zaspie też można było pomyśleć przed całą tą budową PKM teraz to już musztarda po obiedzie

    • 6 2

    • oby powstal gdansk karczemki ktory obsluguje ruch w obu kierunkach

      • 3 0

    • Karczemki

      Zdecydowanie konieczny jest przystanek Karczemki Kokoszki

      • 0 0

  • aha. czyli po kilku latach trzeba plaic za wszystko po raz drugi. (2)

    ale wiocha traci i przekretem.

    • 9 9

    • (1)

      Nie trzeba. Torów nie zwiną i mostów nie zburzą. Dostawią tylko słupy trakcyjne i kawałek drutu.

      • 2 0

      • No nie taki kawałek i nie kilka słupów.

        pociągi też inne. I pewnie ciągłe przerwy w kursowaniu ze względu na kilka lat robót.
        O rany. jaka wiocha.

        A przepraszam, a kiedy budowali PKMkę to ten wiadukt w rębiechowie nie mogli poprawić tak, żeby pod nim mogli też przejśc ludzie i przejechac rowerzyści? Teraz tam jest "na czuja" wyskakiwanie na ulicę i szybciutko na drugą stronę a ruch jak na obwodnicy. Co za d**il to zaniedbał. To w ogóle spełnia normy budowlane? Chyba jakieś białoruskie.

        • 0 0

  • I zaczną się kłopoty (1)

    Haha trakcja zerwana brak dostaw prądu itp itd

    • 9 3

    • ty to masz klopot.

      poczytaj troche

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane