• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie projekt elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku

Maciej Naskręt
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów. Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów.

Jesienią przyszłego roku powinien być gotowy projekt elektryfikacji i budowy przystanku Firoga na linii PKM. Inwestycja zostanie zrealizowana równocześnie z przebudową linii Gdynia - Kościerzyna, którą zleci PLK.



Jak oceniasz funkcjonowanie linii PKM?

Ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Firmy zainteresowane tą inwestycją mają czas do 26 października 2018 r. na złożenie swoich ofert. Potencjalni wykonawcy będą mieli 12 miesięcy od chwili podpisania umowy na przygotowanie projektu.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 r. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji. Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach. Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • Dociążanie uruchomionej linii PKM na siłę (1)

    Żeby tylko wykazać, że "mnóstwo" pasażerów jeździ nowym (wyremontowanym) odcinkiem od Wrzeszcza do lotniska, pociągi z Gdyni nie kursują najkrótszą, naturalną drogą przez Karwiny/Wielki Kack i Osowę, tylko przez Wrzeszcz. Jak ktoś wsiada w ww. dzielnicach, musi się przesiadać przy lotnisku. Nie powinno się pogarszać warunków dojazdu kosztem jego poprawy gdzie indziej. To jest bardzo naciągane. Dojazd z Kościerzyny do Gdyni się de facto wydłużył, zamiast ulec skróceniu lub chociaż pozostać bez zmian. To absurdalne, żeby mieszkać przy głównej linii na Kościerzynę i dalej do Herbów Nowych, kilkadziesiąt lat jeździć bez przesiadek i nagle, w wyniku "poprawy" dostępności do kolei być zmuszonym albo jeździć naokoło, albo z przesiadką!
    I te zajazdy rodem z kolei kolonialnych w dawnej Afryce: a to na lotnisko, a to do Wrzeszcza, głupie wahadełka dodatkowo wydłużające czas dojazdu. Rozumiem, że na lotnisko dojechać trzeba, ale zważcie, ile osób korzysta z PKM w dojazdach do pracy z Kaszub do Trójmiasta, a ile specjalnie wybiera PKM żeby podjechać na lotnisko? Tymczasem odwracacie proporcje.

    • 20 9

    • "Zajazd na lotnisko"? Przecież to jest przy głównej trasie

      • 0 0

  • Aby do Banina pociągnęli te kable bo mój Sebek ma tam odziedziczyć posiadłość w której zamieszkam z moim mężem i dzieckiem (9)

    • 58 31

    • złachana już:) zalał foremke

      • 0 0

    • Muszą zrobić te elektronika je to tata obiecał że kupi mi tramwaj abym woził dziecko Madzi i jej męża do przedszkola (4)

      • 13 5

      • Od tej elektroniki wszysko się piep..y! Kto by się na tym obeznał ?? -Dobry dizel jest najlepszy (3)

        • 13 3

        • Dizel ? za naszych czasów to mieli my furmanki i kunie! (2)

          • 7 1

          • He he ... bo wy stare pryki jesteście (1)

            • 3 1

            • Lamusy

              • 3 0

    • I tak nie zdają egzaminu te pożal się boże hałaśliwe ślimakowate wynalazki (1)

      i tak każdy kaszeb zaiwania do Trójmiasta własnym autem i mega korki z tego powodu moja propozycja od dawna była taka aby przy każdym zjeździe z obwodnicy do Trójmiasta wybudować z gołego betonu 20 piętrowe parkingi i całe to towarzystwo jedzie dalej podstawianymi autobusami ( zjazd Słowackiego autobus jedzie na PKP część wysiada przy Bałtyckiej towarzystwo przesiada się na komunikację miejską i gra gitara ) zero korków każdy zadowolony po robocie na fajrant podobnie tak więc myślta przyszłe prezydenty ;)))

      • 14 1

      • Nic nie będzie. Po wyborach PIS obetnie dotacje na zamówienia publiczne bo kasa będzie potrzebna na 500+.

        • 9 2

    • jaki dizel?

      ja to na damce fszendzie zasuwam i w spudniczce

      • 9 2

  • Wiecej pociągów na linii Gdynia-Gdansk Wrzeszcz

    szczegolnie rano, przydałby sie juz o 6:00

    • 3 0

  • Po co trakcja? W lubuskim bez problemu śmigają od lat składy bezawaryjnie i to na dłuższych odcinkach. Pieniądze w błoto...a za nie możnaby kilka nowych składów nabyć dzięki którym byłby lepszy rozkład, a nawet na Oksywie dałoby radę wydłużyć trasę.

    • 3 2

  • A nie można było od razu zrobić na prąd? (5)

    Nie można było, bo ktoś musi zarabiać na planach, projektach, opiniach, ekspertyzach, kosztorysach...
    Układy, układziki...
    Budynie, leguminy...

    • 19 17

    • I miał się za lotniskiem drut urywać, bo PLK będzie elektryfikację dopiero teraz robić? (2)

      Pomyslunku trochę miszczu.

      • 11 7

      • Miał się urwać w Osowej

        A tam przesiadka na spaliny z Gdyni do Kościerzyny. Jak się PKP wygrzebie, to się całość złączy.

        • 0 0

      • przeszkody są jedynie formalne, czyli jak zrobić żeby nie zrobić...

        Realną przeszkodą był 3x przekroczony budżet pierwotny (z 300mln na ponad 1mld), który nie udźwignąłby takiego zakresu.
        Grzechem pierworodnym jest zaniedbanie linii 201 i programowa likwidacja połączeń kolejowych w województwie pomorskim.
        Ciekawym jest, że ci sami ludzie tworzyli PKM.
        Chichot historii.

        Gdy Unia wymusiła inwestycje w kolejnictwo i okazało się że bez rozbudowy 201 ani rusz, pkm, jak żaba, podstawia nogę tam, gdzie konie kują...

        • 11 3

    • nie mozna bylo, bo lamusy s****yly przetarg + dofinansowanie z unii

      teraz beda projekty tworzyc. Rada prezesa - zamowcie drezyny.

      • 1 3

    • masz w artykule napisane dlaczego nie zrobili. Pisać umie, a czytać nie ?

      • 3 2

  • Paradoks (1)

    Dla firm opłaca się robić nowy przystanek i zatrzymywać na nim skład, a część składów nie zatrzymuje się na przystanku Pępowo, bo mieszkańców Banina i okolic nie opłaca się dowozić tych firm...

    • 9 7

    • Pociąg nie ma czasu się tam zatrzymać, bo musi zdążyć na mijankę w Żukowie.

      • 1 0

  • Brak przystanku PKM Zaspa okazał się dużym błędem (4)

    Niestety nie chcieli zapłacić ciut więcej i zrobić wpięcia w skm pkm już na Zaspie i teraz ludziom nie chce się jeździć do Wrzeszcza na PKM-kę z Przymorza, Zaspy itd.

    • 99 27

    • (2)

      Bez przesady, w Gdyni mamy tylko dwa przystanki, wszystkie dzielnice PKM omija. Za to mamy lotnisko i zachęty do korzystania z transportu publicznego.

      • 9 2

      • (1)

        ale za to w Gdyni te przystanki sa w centralnych miejscach a w gdansku ma powstac jakas firoga nie wiadomo po co (intel ma przeciez prywatny busik)

        • 4 4

        • Busik...

          Busik jest z konieczności.
          Będzie przystanek, nie będzie busika.

          • 2 0

    • z drugiej strony przystanek Strzyża w zasięgu wzroku

      wystarczyłoby dojazd/dojście przez tory zorganizować ale projekt Nowej Abrahama czeka sobie

      • 12 0

  • uwaga uwaga - powstanie projekt (1)

    czy jest juz dostepna jakas wizualizacja projektu ?

    • 11 2

    • Dodaj sobie słupy z elektryfikacją i masz wizualizację.

      • 2 0

  • Szczurek może zamiast pomników i festynów powinien zaangażować się w rozbudowę PKM? (8)

    Północ i zachód Gdyni gnije w gigantycznych korkach.

    • 81 14

    • Wojewódzki cwaniak z PO się odezwał !

      No tak SZczurek powinien jeszcze wybudować PKP InterCity do Wilna a może gdzie indziej. Bezczelność decydentów z Urzędu Marszałkowskiego nie zna granic.

      • 0 5

    • (3)

      Edek dobrze wiesz, że Szczurek jak i Adamowicz do tego nic nie mają. Swoje żale kieruj do Marszałka województwa bo pkm należy do niego

      • 8 10

      • Ale tory na północ do Gdyni - nie należą. (1)

        PLK? Wojewoda?

        • 2 0

        • PLK

          I port. Jest w drodze modernizacja Gdynia-Port, to byl by dobry pretekst do lobbowania interesow mieszkancow. Jednak chyba drogi miasta i portu zbyt sie rozeszly.

          • 5 0

      • a wiesz kto to jest przedstawiciel i reprezentant?

        To sa ludzie, którzy mają reprezentować i przedkładać nasze interesy strukturze. To nie są właściciele. A w strukturze samorządowej marszałek jest ich zwierzchikiem.
        I jeśli nasz reprezentant ma kiepsko u swojego szefa, to chyba u nas też?

        • 5 0

    • (1)

      a co znowu na niego zagłosujesz?

      • 9 3

      • Nigdy więcej. Gdynia zasługuje na kogoś lepszego

        • 7 1

    • Z innego powodu gnijesz

      • 0 7

  • znowu wszystkie pieniądze utopione na wsiowym przystanku

    i mało wykorzystanej gdańskiej linii pkm. a inne miasta i rejony woj. pomorskiego znowu zęby w ścianę. Gdzie jest pomorski PiS ? Kto ich wybierał ?

    • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane